De impact van de fiscale werkbonus

1. Verschil tussen 1800 en 2500 is 700 euro bruto, maar slechts 178 euro netto
Eigenlijk haalt dit punt wel heel het denken in belastingsschijven onderuit. Met dat inkomen zou je in belastingsschijf van 40 of 45% moeten uitkomen, en dan blijkt dat die eerste 700€ opslag eigenlijk in een schijf van 75% zit...
Ik weet dat dit niet helemaal correct is, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.

Eigenlijk haalt dit punt wel heel het denken in belastingsschijven onderuit. Met dat inkomen zou je in belastingsschijf van 40 of 45% moeten uitkomen, en dan blijkt dat die eerste 700€ opslag eigenlijk in een schijf van 75% zit...
Ik weet dat dit niet helemaal correct is, maar uiteindelijk komt het er wel op neer.
Dat is bruto he niet belastbaar (en dan nog eens zit je met fiscale correctie van de rsz-werkbonus ook)

De schijven zitten wat verkeerd omdat je sociale zekerheid hier meetelt zoals Somedude zei, maar da's eigenlijk wel het doel van de werkbonus: In de normaal continu stijgende lijn van de progressieve belastingtarieven een lokaal dal en dan een lokale piek creëren.

Eigenlijk is er geen echt dal meer, omdat de absoluut lage lonen al niet meer echt mogelijk zijn:

lijnen met 100 & 500 = dat zijn de belastingspercentages op de laatste 100/500 euro extra.

Tot je ongeveer 2700 euro verdient, heb je dus een hoge belastingsdruk op je recentste loonstijgingen. Dit komt omdat je in het verleden relatief teveel verdiende (toch de verhouding netto tov bruto).

Daarna blijft de gemiddelde belastingsdruk stijgen, maar heel langzaam. Je gemiddelde belastingsdruk komt dus nooit boven de 50%, je marginale belastingsdruk kan (bij hoge lonen) tot een kleine 63% bedragen, belastingen, sociale zekerheid en BBSZ samen.

Betalen mensen dan écht 40% of meer personenbelastingen op hun inkomen? In de praktijk niet. Het aantal fiscaal voordelige maatregelen is zo groot, dat de meeste mensen ergens tussen de 20 en 35% zullen zitten. Tel eens je nettovergoedingen, maaltijdcheques, bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalistatieverzekering, consumptiecheques,...

Eigenlijk is er geen echt dal meer, omdat de absoluut lage lonen al niet meer echt mogelijk zijn:

lijnen met 100 & 500 = dat zijn de belastingspercentages op de laatste 100/500 euro extra.

Tot je ongeveer 2700 euro verdient, heb je dus een hoge belastingsdruk op je recentste loonstijgingen. Dit komt omdat je in het verleden relatief teveel verdiende (toch de verhouding netto tov bruto).

Daarna blijft de gemiddelde belastingsdruk stijgen, maar heel langzaam. Je gemiddelde belastingsdruk komt dus nooit boven de 50%, je marginale belastingsdruk kan (bij hoge lonen) tot een kleine 63% bedragen, belastingen, sociale zekerheid en BBSZ samen.

Betalen mensen dan écht 40% of meer personenbelastingen op hun inkomen? In de praktijk niet. Het aantal fiscaal voordelige maatregelen is zo groot, dat de meeste mensen ergens tussen de 20 en 35% zullen zitten. Tel eens je nettovergoedingen, maaltijdcheques, bedrijfswagen, groepsverzekering, hospitalistatieverzekering, consumptiecheques,...
Ik vind dat eigenlijk best opvallend. Dan is het toch niet verwonderlijk dat voor de gemiddelde vlaming het aanvoelt alsof hij belachelijk veel belastingen betaalt. Elke keer dat je iets extra krijgt, schiet er nog amper iets van over.

Da's omdat je in het begin heel veel (teveel) overhoudt, hier gaat er maar 16.6% belastingen af van bruto -> netto.

2.000,00 € bruto1.667,00 € netto

Je gemiddelde belastingsdruk is gewoon het netto ten opzichte van het bruto verrekenen denk ik? Maar wat is de 'marginale belastingsdruk' juist (en waarom staat het per 100 en 500)?

Niet helemaal mee wat dit juist aantoont maar ben wel geinteresseerd :)

Da's omdat je in het begin heel veel (teveel) overhoudt, hier gaat er maar 16.6% belastingen af van bruto -> netto.

2.000,00 € bruto1.667,00 € netto
Ja maar heel wat mensen genieten niet van die eerste periode van lage belastingen persé. Heel wat mensen starten direct aan 2500-3000 bruto.

Ja maar heel wat mensen genieten niet van die eerste periode van lage belastingen persé. Heel wat mensen starten direct aan 2500-3000 bruto.
Dan mag je van mij toch eens verduidelijken wat je bedoelt met "heel wat mensen".
In absolute cijfers zullen er "heel wat mensen" zijn die daar aan starten. In percentages, vind ik dat niet direct "heel wat".

Volgens onze meest recente Salariskompascijfers, op basis van een bevraging bij 42.739 voltijds werkende bedienden in Vlaanderen, krijgt wie geen hoger diploma heeft een startloon van gemiddeld 2.126 euro. Wie een professionele bachelor behaalde ontvangt maandelijks 2.290 euro en academische bachelors mogen rekenen op 2.364 euro. Masters ontvangen daarentegen van bij de start een gemiddeld maandinkomen van 2.609 euro.

En dit gaat enkel over bedienden. Dus je moet al een master hebben om in die startrange te zitten, gemiddeld gezien.

Je gemiddelde belastingsdruk is gewoon het netto ten opzichte van het bruto verrekenen denk ik? Maar wat is de 'marginale belastingsdruk' juist (en waarom staat het per 100 en 500)?

Niet helemaal mee wat dit juist aantoont maar ben wel geinteresseerd :)
De marginale belastingdruk is de belastingdruk op, in dit geval, de laatste 100 of 500 euro. Als ja van 2000 naar 2100 bruto gaat en je daardoor van 1000 naar 1075 euro belastingen gaat dan is je marginale belastingdruk 75/100=75%.

Kan je de lijn doortrekken tot 10K bruto aub? Sommigen hebben wel een groot bruto loon maar weinig extralegale voordelen.
sorry, de excel al verwijderd ondertussen, ga die niet speciaal voor een loon van 10k hermaken :). Je kan de berekening eventueel zelf doen met dit :p

(en dan nog eerst de RSZ/Sociale werkbonus verrekenen, maar da's simpel gezien de hoogte van het loon: 13,07% eraf).

Die mensen mogen hun beide handen kussen zou ik dan zo zeggen.
Nee ze krijgen geen fiscale bonus zoals de werkbonus.
Maar iemand die 2800€ bruto verdient heeft netto 1878€, wat 168€ meer is als iemand die 2200€ heeft en wel werkbonus krijgt.
Op jaarbasis 2301,6€ meer. Ofwel 1,5 maandloon meer.

Die mensen mogen hun beide handen kussen zou ik dan zo zeggen.
Nee ze krijgen geen fiscale bonus zoals de werkbonus.
Maar iemand die 2800€ bruto verdient heeft netto 1878€, wat 168€ meer is als iemand die 2200€ heeft en wel werkbonus krijgt.
Op jaarbasis 2301,6€ meer. Ofwel 1,5 maandloon meer.
Hangt er vanaf he: 2500 bruto zonder andere voordelen of 2000 bruto met wagen en 200 euro nettovergoedingen

Hangt er vanaf he: 2500 bruto zonder andere voordelen of 2000 bruto met wagen en 200 euro nettovergoedingen
In feite zijn dat de mensen die misbruik maken van het systeem.
Allez hun werkgevers, maar zij plukken de vruchten.

Maximaal genieten van de werkbonus en dan een nettoloon dat quasi hun brutoloon is met daarbovenop dan nog eens extralegale voordelen. Dat zijn niet de sukkelaars die via een werkbonus aangemoedigd moeten worden. Dat is niet de doelgroep die het zwaar hebben.

In feite zijn dat de mensen die misbruik maken van het systeem.
Allez hun werkgevers, maar zij plukken de vruchten.

Maximaal genieten van de werkbonus en dan een nettoloon dat quasi hun brutoloon is met daarbovenop dan nog eens extralegale voordelen. Dat zijn niet de sukkelaars die via een werkbonus aangemoedigd moeten worden. Dat is niet de doelgroep die het zwaar hebben.
In feite niet, want die netto-vergoeding is een onkostenvergoeding voor kosten die ze moeten doen om hun werk te doen ;)

In feite niet, want die netto-vergoeding is een onkostenvergoeding voor kosten die ze moeten doen om hun werk te doen ;)
Wel vreemd dat ik dat niet krijg en collega's in exact dezelfde functie wel
Zal dat eens moeten melden aan HR dan dat ik mijn werk niet kan doen omdat ik geen 50 euro carwash-vergoeding krijg, geen 50 euro internetvergoeding, ....

Zal dat eens moeten melden aan HR dan dat ik mijn werk niet kan doen omdat ik geen 50 euro carwash-vergoeding krijg, geen 50 euro internetvergoeding, ....
Als ze u die niet geven, kunnen ze u niet verplichten om die diensten te gebruiken. Je kan dus zeggen "ik lees mijn e-mails niet na de uren, want ik heb geen internet". Of "ik kan niet van thuis werken". Of "mijn auto is 3 jaar niet gewassen, maar dat zijn uw zaken niet".

Als ze u die niet geven, kunnen ze u niet verplichten om die diensten te gebruiken. Je kan dus zeggen "ik lees mijn e-mails niet na de uren, want ik heb geen internet". Of "ik kan niet van thuis werken". Of "mijn auto is 3 jaar niet gewassen, maar dat zijn uw zaken niet".
We weten allemaal dat dat gewoon een naam moet hebben maar voor de rest gewoon een goedkope manier is voor de werkgever om in personeelskost te snijden

Normaal mag dat niet, toch zeker niet als ze een ruling hebben voor hun KEW vergoedingen wat meestal wel het geval is. Het al dan niet toekennen van een kostenvergoedingen en de grootte ervan moet gebeuren op basis van objectieve criteria. Meestal komt het erop neer dat de werkgever een overzicht opstelt van alle functies en de KEW vergoeding die bij elke functie past en is het ook de bedoeling dat iedereen binnen die bepaalde functie datzelfde bedrag krijgt.

Terug
Bovenaan