De impact van de fiscale werkbonus

Normaal mag dat niet, toch zeker niet als ze een ruling hebben voor hun KEW vergoedingen wat meestal wel het geval is. Het al dan niet toekennen van een kostenvergoedingen en de grootte ervan moet gebeuren op basis van objectieve criteria. Meestal komt het erop neer dat de werkgever een overzicht opstelt van alle functies en de KEW vergoeding die bij elke functie past en is het ook de bedoeling dat iedereen binnen die bepaalde functie datzelfde bedrag krijgt.
Ik ben via overname in bedrijf gekomen dus heb wat andere loon en arbeidsvoorwaarden (hoger bruto, meer vakantie, minder vergoedingen)

Maar voor die kosten heb je wss geen ruling nodig, zie bv https://www.jobat.be/nl/art/kostenforfaits-kunnen-je-loon-aardig-aandikken neem aan dat die gewoon kunnen.
Tijdens Corona had ik dan wel 'geluk' dat ik die 130 euro kreeg en andere pak minder (omdat ze al 100 euro hadden bv kregen ze nog 30 bij). Maar denk dat dat ook afgelopen is sinds vorige maand

Ik ben via overname in bedrijf gekomen dus heb wat andere loon en arbeidsvoorwaarden (hoger bruto, meer vakantie, minder vergoedingen)

Maar voor die kosten heb je wss geen ruling nodig, zie bv https://www.jobat.be/nl/art/kostenforfaits-kunnen-je-loon-aardig-aandikken neem aan dat die gewoon kunnen.
Tijdens Corona had ik dan wel 'geluk' dat ik die 130 euro kreeg en andere pak minder (omdat ze al 100 euro hadden bv kregen ze nog 30 bij). Maar denk dat dat ook afgelopen is sinds vorige maand
Dat kan inderdaad een uitzondering zijn.

Dat is een lijst van de sociale zekerheid, op dat vlak mag je ze inderdaad gewoon toepassen. Op fiscaal vlak wordt die lijst echter niet gevolgd en zijn er ook geen andere dergelijke lijsten (behalve voor een paar specifieke zaken). Dus als je ze niet alleen wil vrijstellen van socialezekerheidsbijdragen maar ook fiscaal dan heb je best een ruling met de fiscus hierover. Ik vermoed dat bijna alle ietwat grote werkgevers zo'n ruling wel hebben (al is het niet wettelijk verplicht) en als deel van zo'n ruling wordt er bijna altijd vastgelegd dat iedereen in dezelfde functiecategorie dezelfde KEW moet krijgen.

Nog meer van die koterij, krijg echt het schijt van die pleister oplossingen. Dit vergroot bovenstaand probleem toch alleen nog meer?

Anders moet men gewoon iedereen die tussen de 1800 en 2.500 bruto heeft hetzelfde netto loon geven? Dat is precies wat men wilt?

Laatst bewerkt:
Quasi iedereen was positief toen ze de vorige keer de Vlaamse jobbonus afgeschaft hebben, en daar gaan ze opnieuw dat misbaksel introduceren.

Is idd onzinnig, niet enkel omdat het loonverschil tussen 1800 en 2500 vervaagt, maar vooral omdat men enkel naar het brutoloon kijkt en niet naar het totale loonpakket.

Maar hoe verhoudt zich dit nu tot de werkbonus die al in voege was? Was die afgeschaft, dat heb ik niet gemerkt?
edit: net nog de loonbrief bekeken en daar staat de werkbonus nog altijd op hoor (okt 2021)

Maar hoe verhoudt zich dit nu tot de werkbonus die al in voege was? Was die afgeschaft, dat heb ik niet gemerkt?
edit: net nog de loonbrief bekeken en daar staat de werkbonus nog altijd op hoor (okt 2021)
De huidige werkbonus is een federale aangelegenheid. De Vlaamse overheid wil, deels om aan te tonen dat ze een eigen fiscaal beleid hebben, er nog iets bovenop doen.

De huidige werkbonus is een federale aangelegenheid. De Vlaamse overheid wil, deels om aan te tonen dat ze een eigen fiscaal beleid hebben, er nog iets bovenop doen.
Op een bepaald punt ga je toch netto meer overhouden dan je bruto hebt.
1800€ bruto, hoeveel is dat netto? + federale Werkbonus + 600€ netto Vlaamse bonus.

De opstap naar 3-3,5k bruto is dan bijna te verwaarlozen netto.

1) is dat dan als je in Vlaanderen werkt of woont?
2) hoe werkt die bonus, zie het niet meteen. Is dat korting op BV?

Als ik de berekeningen maak op SD Workx of andere site kom ik op 1610-1625€ netto uit voor een voltijds werkende alleenstaande zonder kinderen met 1800€ bruto.

Zit die werkbonus hier dan al in of komt die er nog boven op?
Aangezien het er nog niet is, zal dat hier nog niet bijzitten, dus kan je nog ongeveer 50 euro netto er bij tellen

Op een bepaald punt ga je toch netto meer overhouden dan je bruto hebt.
1800€ bruto, hoeveel is dat netto? + federale Werkbonus + 600€ netto Vlaamse bonus.

De opstap naar 3-3,5k bruto is dan bijna te verwaarlozen netto.
Van 3 naar 3,5 bruto

Kan iemand dat netto tonen aub?

Dus €500 opslag is dan €200 erbij, toch niet slecht
Echter, in deze tijd (corona met al zijn gevolgen) gaan er héél véél jaren aan een stuk geen euro opslag krijgen

1) is dat dan als je in Vlaanderen werkt of woont?
2) hoe werkt die bonus, zie het niet meteen. Is dat korting op BV?
1) bij mijn weten woont, maar de wetgeving hierrond is nog niet gemaakt. Waarschijnlijk zal weer hetzelfde vehikel ontstaan dat buitenlanders die in België werken ook dat voordeel moeten krijgen, maar Walen/Brusselaars niet.
2) Is een aparte storting die zal gebeuren

Terug
Bovenaan