De hiphop-thread

Om het eens kort te zeggen,
Bij veel rapstuff de laatste jaren komt teveel prularia...teveel gedoe. Tis niet omdat ik de essentie een beetje mis dat ik alles van vroeger beter vind. 😉
Een raptrack mag van mij gerust terug een beetje simpelder...noem het 'basic' zijn.
Bij veel nieuwere rap wordt het volgepropt met electronische geluiden en klinken 10 verschillende tracks soms te gelijkaardig.
Door Spotify bvb worden we overspoeld met nieuw stuff die op den duur beetje gelijkaardig begint te worden.
Laten we om te mijmeren Krs-one met 'return of the boom bap' nog es vollebak draaien met de bass maximaal 🤠 (of Opgezwolle 'gekke Gerrit 😁)
Zitten hier ook fans van de meer ragga hiphop? Mag gerust ook es gepost worden 🤓
(Vb Jamalski 'put it on'... L'entourloop 'florilege' met oa red Fox, Asher d & Daddy Freddy 'posse rock and move, Million Dan 'mic check)

Dat hiphop nieuwe stijlen en technieken opzoekt is niet meer dan normaal, dat gebeurt in alle genres. En zelfs voor de liefhebbers van de wat meer old skool vibes valt er nog wat te vinden hoor:

Wat me van vorige jaren te binnen schiet met een meer old skool vibe zijn Pete Rock & Common, Kendrick Lamar, Freddie Gibbs, Doechii, JID, Blu & Exile, CZARFACE, Dangermouse & Black Thought, Pusha T ... en er zullen er allicht nog veel meer zijn.

Anyway, voor degene die wel nieuwe hiphop kunnen smaken. Nieuwe Billy Woods vandaag :love:

Laatst bewerkt:
Dat hiphop nieuwe stijlen en technieken opzoekt is niet meer dan normaal, dat gebeurt in alle genres. En zelfs voor de liefhebbers van de wat meer old skool vibes valt er nog wat te vinden hoor:

Wat me van vorige jaren te binnen schiet met een meer old skool vibe zijn Pete Rock & Common, Kendrick Lamar, Freddie Gibbs, Doechii, JID, Blu & Exile, CZARFACE, Dangermouse & Black Thought, Pusha T ... en er zullen er allicht nog veel meer zijn.

Anyway, voor degene die wel nieuwe hiphop kunnen smaken. Nieuwe Billy Woods vandaag :love:

Zeg, nu doe je alsof ik niets van nieuwe rap graag hoor 😭
Als dat album dat je nu postte enkel instrumentaal was vond ik het wel redelijk goed.
Maakt mij niet uit of een nummer nu pas uit is, of 1 jaar of 10/20..Voor mij is dit geen discussie new vs old. Niet alle nieuwere rap klinkt als Billie
En om het nog es anders te zeggen :
Ik heb graag rapmuziek waarbij ik plots 2 reps meer kan doen tijdens de fitness, waarbij ik plots iets assertiever rijd met de wagen, waarbij je spontaan bijna ongecontroleerd je hoofd op en neer beweegt 😁 of waardoor je nog net genoeg zin hebt om weer een kutklusje te doen die je vrouw nog snel vraagt even te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt 🤣
Geef toe , als je 'outta here' van Krs-one oplegt beweegt jouw hoofd toch ook?
Bij Billie zie ik me eerder op zondagmiddag in een cozy zetel zitten met een headphone en een lekker biertje..
De kwaliteit betwist ik niet hoor, maar t's meer de 'spoken word'die voor mij te centraal staat in de letterlijke zin.
PS: t'is wel goed dat je enkele artiesten opsomt waar ik wel iets van zal opzoeken trouwens.

Laatst bewerkt:
CZarface is best goed, ook qua beats . Blu & Exile redelijk ook, en black thought hoor ik liever in the Roots (vooral de eerste 2 albums)
Lijkt ook een beetje op Common..

Grote kans op AOTY hier. Waanzin hoeveel kwaliteit iemand keer op keer kan blijven brengen. Born Alone into Lead Paint Test into Dislocated is echt smelten. :drool:

Zeg, nu doe je alsof ik niets van nieuwe rap graag hoor 😭
Als dat album dat je nu postte enkel instrumentaal was vond ik het wel redelijk goed.
Maakt mij niet uit of een nummer nu pas uit is, of 1 jaar of 10/20..Voor mij is dit geen discussie new vs old. Niet alle nieuwere rap klinkt als Billie
En om het nog es anders te zeggen :
Ik heb graag rapmuziek waarbij ik plots 2 reps meer kan doen tijdens de fitness, waarbij ik plots iets assertiever rijd met de wagen, waarbij je spontaan bijna ongecontroleerd je hoofd op en neer beweegt 😁 of waardoor je nog net genoeg zin hebt om weer een kutklusje te doen die je vrouw nog snel vraagt even te doen waar je eigenlijk geen zin in hebt 🤣
Geef toe , als je 'outta here' van Krs-one oplegt beweegt jouw hoofd toch ook?
Bij Billie zie ik me eerder op zondagmiddag in een cozy zetel zitten met een headphone en een lekker biertje..
De kwaliteit betwist ik niet hoor, maar t's meer de 'spoken word'die voor mij te centraal staat in de letterlijke zin.
PS: t'is wel goed dat je enkele artiesten opsomt waar ik wel iets van zal opzoeken trouwens.

Paar nummers van de afgelopen jaren (veel uit 2024) die me zo meteen te binnen schieten.
US:

UK dingen:

Nederlandstalige dingen:

I CAN'T BE LOCATED

Ik kan niet stoppen met luisteren mannen, help. Perfectie in een album gegoten.
Tbegon veelbelovend, maar ik verwachtte na 53 sec een lekkere beat 😉
Voor mij toch een beetje te abstract...(Vroeger zou ik meteen gedacht hebben dat je wel graag es een pitje rookt ..😅)
Je hebt wel een tof lijstje gepost, er zit goed stuff tussen. Sommige rappers kan ik wel niet zo verdragen qua stemgeluid/te weinig intonatie..
Er zaten ook wel coole beats tussen, kheb wel de indruk dat je eerder voor 'slow pace' bent . Tzijn bijna allemaal hele trage nummers. Af en toe is de beat heel goed, maar dan de rapper niet m'n ding.
Respect voor je moeite in ieder geval 🙏

Om het eens kort te zeggen,
Bij veel rapstuff de laatste jaren komt teveel prularia...teveel gedoe. Tis niet omdat ik de essentie een beetje mis dat ik alles van vroeger beter vind. 😉
Een raptrack mag van mij gerust terug een beetje simpelder...noem het 'basic' zijn.
Bij veel nieuwere rap wordt het volgepropt met electronische geluiden en klinken 10 verschillende tracks soms te gelijkaardig.
Door Spotify bvb worden we overspoeld met nieuw stuff die op den duur beetje gelijkaardig begint te worden.
Laten we om te mijmeren Krs-one met 'return of the boom bap' nog es vollebak draaien met de bass maximaal 🤠 (of Opgezwolle 'gekke Gerrit 😁)
Zitten hier ook fans van de meer ragga hiphop? Mag gerust ook es gepost worden 🤓
(Vb Jamalski 'put it on'... L'entourloop 'florilege' met oa red Fox, Asher d & Daddy Freddy 'posse rock and move, Million Dan 'mic check)

Awel, ik denk er eigenlijk ook wel zo een beetje over.
Ik zit altijd naar dezelfde nummers te luisteren op spotify, gewoon omdat ik niet weet wat luisteren, ik zie hier ook veel te veel dezelfde soort namen passeren, die mss wel goed zijn maar gewoon niet zo men ding.

Ik geloof idd wel dat het er is, maar ik heb moeite met het te vinden, ook wel weinig zin om deftig te zoeken moet ik eerlijk zijn.

Paar tracks die ik tegengekomen ben die me bekoren,
Al verwacht ik niet dat ze de meeste hun ding is

Mja, is al meer m'n ding 😉
Hier zijn nog enkele toffe tracks..(nee, geen Spotify links, ik gebruik het nauwelijks 😁)
Dilated Peoples: main event
Aceyalone: the guidelines
Looptroop: long arm of the law
Boss: catch a bad one
Roots Manuva: witness (1 hope)
Kamanchi Sly: the great adventures of Kamanchi Sly
Slick Rick: I run this
Poor Righteous Teachers: here we go again
Wildchild (van Lootpack): puttin' in work
Channel Live: Reprogram
Chino XL (RIP): wordsmith
Skinnyman: music speaks louder than words
The Boogiemonsters: Strange
Bobby Digital (RZA): mantis
R.a the Rugged man: gotta be dope+ definition of a rap flow
Just Ice: informer Fi dead
Gravediggaz: 6ft deep' album 🥰
Redman's 1e album volledig (what the?album)
DJ Supreme: RIP remix
Dope d.o.d.: what happened
Readykill: the approach
Opgezwolle: Opgezwolle de volle
Sommige hebben op YouTube maffe video's 🤓
Tha Alkaholiks hebben ook goeie albums gemaakt, vooral de eerst 2/3. De 1e, 21 & over is een kei goeie..het volledige album. Staat ook op Spotify geloof ik Misschien wel je ding 😉. Geraakt nooit 'oud' 🥳

Laatst bewerkt:
Nieuwe hiphop, classic vibes er gaan er hier een paar blij zijn :biglaugh:
Luister ik ook wel liever naar dan vb Billy...hier heb je inderdaad meer the vibe 😀
Trouwens, zo vernieuwend vind ik Billy nu ook weer niet. Beetje stijl Saul Williams, maar Saul vind ik dan wel beter/gevarieerder. Dus eigenlijk is die 'nieuwe hiphop' niet zo spectaculair nieuwer. PS: ik breek het niet af, maar het is eerder gedaan en het is een beetje artistieker genre misschien, maar iedereen heeft inderdaad voorkeuren...wat normaal is

Laatst bewerkt:
Iets ontdekken dat je nog niet kent, ervaar ik als nieuw...ook al noemen sommigen het 'oud'. Maakt niet uit of het 1/10/30 jaar geleden is uitgebracht. Zolang je niet meer kan genieten van nieuwe dingen ben je niet meer jeugdig van geest. 😄 Leve de 2 e jeugd 😁

Terug
Bovenaan