De grote BBQ thread

graten eruit halen?? :D
BBQ is ook veel oefenen.

Morgen levering van atelier françois. Dan zien om vlug een batch pulled pork te maken.
dat is stap één 😅
Bevroren vis (en vlees) is wat eenvoudiger te vermalen zonder dat je mixer/foodprocessor dichtslibt, maar in bevroren vis kan je de graten dan weer moeilijker zien natuurlijk...

Ik ben de laatste tijd na al het groot stuk vlees geweld wat aan het experimenteren met wat verfijndere gerechtjes.
De hoeveelheid rooksmaak is wat sneller te bij zo'n gerechten heb ik al gemerkt.

dat is stap één 😅
Bevroren vis (en vlees) is wat eenvoudiger te vermalen zonder dat je mixer/foodprocessor dichtslibt, maar in bevroren vis kan je de graten dan weer moeilijker zien natuurlijk...

Ik ben de laatste tijd na al het groot stuk vlees geweld wat aan het experimenteren met wat verfijndere gerechtjes.
De hoeveelheid rooksmaak is wat sneller te bij zo'n gerechten heb ik al gemerkt.
Roken is ook wel wat overroepen de laatste tijd vind ik. Velen geven de indruk dat alles beter is met rook en alles zwaar gerookt moet zijn maar imo is een subtiele rooksmaak veel beter dan te hevig gerookt. Daarom probeer ik zelf altijd zaken opbouwend te roken. Bij iedere poging om een bepaald gerecht te maken rook ik wat langer tot ik zo wat de sweet spot gevonden heb ipv te gaan afbouwen, rook is wat als zout, toevoegen is makkelijker of er uit te halen en te weinig verpest niet echt een gerecht terwijl een asbak niemand kan bekoren.

In het voorjaar ga ik overdekte mini buitekeuken maken. Gewoon een aanrecht van 3-4m lang tegen een muur met dak erboven.
Bedoeling is dat er een gas bbq inkomt.
Iemand een goede suggestie?
Zelf kijk ik naar de https://boretti.com/nl/ibrido-top-hybride-barbecue-inbouw-opbouw-zwart-ibridotop/ maar ik lees er gemengde reviews over.
Kwaliteit zou niet top zijn.
Even mezelf quoten.
Boretti is definitief een no go.
Keuze is gevallen op een https://www.weber.com/BE/nl/barbecues/gasbarbecues/genesis/genesis-s-325s-gas-barbecue/35300039.html
Momenteel met gratis pizzasteen actie tot 30/04.
Iemand ervaring met pizzasteen op een gasbbq?
Ik was ook al aan het lonken naar een ooni omdat ik ook wel graag pizza’s maak maar hiermee heb ik geen ooni meer nodig dan?
Krijg je de temp effectief tot 400graden?

Goede keuze of zijn er toch nog betere alternatieven?
Zijbrander moet ik niet hebben.
Bedoeling is om links en rechts zelf een aanrecht te maken en de bbq ertussen te schuiven. Waarschijnlijk ga ik dus de tableau’s van de bbq demonteren.

En nog een laatste dilemma.
Heeft er nog iemand zijn bbq onder een dak staan? Hoe zit het met de rookafvoer?
De bbq komt dus onder een schuin dak te staan dat aangebouwd is tegen de achtergevel.
Breedte van 1m. Rook zal dus altijd naar de hoge kant en dan eventueel tegen de gevel slaan. Althans, ik vermoed dat het zo zal zijn.
Ik twijfel dus om een dampkap of extra rookafvoer in het dak boven de bbq te voorzien.
Iemand hiermee al ervaring? Gaat dat overkill zijn?

Geen ervaring met gas BBQ maar heb wel een ooni.

Ik vind het een groot verschil tussen pizza op BBQ en Ooni voor de heel simpele reden : de hitte en vlammen in een Ooni komen van boven en dat lijkt meer op een echte pizza-oven dan op een BBQ waar de hitte van beneden komt.

Eindelijk vandaag eens de tijd genomen om deze buns te maken.
Tijdens het mengen had ik de indruk dat het deeg toch nog iets te lopend was en dat ik geen deftige bol zou kunnen maken. Wat extra bloem toegevoegd. Verder heb ik me helemaal aan de hoeveelheden gehouden.
Buns waren lekker maar net niet luchtig genoeg, zal wel aan de extra bloem liggen.
Volgende keer gewoon zonder extra bloem dus.

Bijlagen

• C296D11A-B5C6-4D79-AB18-F0FFD7120A5F.jpeg
    C296D11A-B5C6-4D79-AB18-F0FFD7120A5F.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 12

Ik vind het een groot verschil tussen pizza op BBQ en Ooni voor de heel simpele reden : de hitte en vlammen in een Ooni komen van boven en dat lijkt meer op een echte pizza-oven dan op een BBQ waar de hitte van beneden komt.
Bbq is reeds besteld. Zal het binnenkort dus eens testen maar ik verwacht allezins al wel een verbetering tov de gewone hete lucht die maar tot 275 graden gaat.
Indien resultaat nog niet wat ik verwacht heb ik alsnog een excuus voor ooni volgend jaar.:fingerguns:

Eindelijk vandaag eens de tijd genomen om deze buns te maken.
Tijdens het mengen had ik de indruk dat het deeg toch nog iets te lopend was en dat ik geen deftige bol zou kunnen maken. Wat extra bloem toegevoegd. Verder heb ik me helemaal aan de hoeveelheden gehouden.
Buns waren lekker maar net niet luchtig genoeg, zal wel aan de extra bloem liggen.
Volgende keer gewoon zonder extra bloem dus.
Het is inderdaad een bijzonder natte deeg. Ik let erop dat mijn bloem voldoende eiwitten heeft (+\- 10gr/100gr) en tracht met mijn bebloemde handen te kneden.

Het is inderdaad een bijzonder natte deeg. Ik let erop dat mijn bloem voldoende eiwitten heeft (+\- 10gr/100gr) en tracht met mijn bebloemde handen te kneden.
Welke bloem gebruik je?
Ik heb gewoon zelfrijzende bloem gebruikt.
Buiten 00 bloem voor men pizzadeeg had ik niets anders in huis.

Welke bloem gebruik je?
Ik heb gewoon zelfrijzende bloem gebruikt.
Buiten 00 bloem voor men pizzadeeg had ik niets anders in huis.
Zelfrijzend zou ik niet gebruiken, daar zit bakpoeder in. Dat heb je niet nodig bij brood met gist (al ben ik totaal geen bakker).

Ik gebruikte ofwel all-purpose-flower (gewoon, algemeen tarwemeel) of Surprima Plus van Aveve. Dat laatste heeft 12.2 gr eiwitten en da's perfect voor brood en daar worden ze enorm luchtig van .

Je kan ook zoeken naar "patentbloem" of nog beter "Americana"

Niet bang zijn om te lang te kneden, dat kan gebeuren, maar de kans is veel groter dat je niet lang genoeg gekneed hebt. Zeker met de hand mag je toch een dik kwartier rekenen vooraleer de gluten hun werk gaan doen.

Ik heb op black friday ook een Ooni gekocht en dat overtreft toch alle BBQ/Oven experimenten hoor. Dat gezegd zijnde, is het deed toch de meest bepalende factor van een geslaagde pizza.

Een middelmatig deeg in een mooie pizza oven zal een middelmatige pizza opleveren maar een goed deeg op de BBQ of gewone oven zal keer op keer een heerlijke pizza opleveren.

Aangezien jij uit de streek bent @BearPils, waar koop jij je houtskool/bricketten hier in de buurt?
Ik gebruik de briketten van de Colruyt regelmatig. Nogal veel as maar ik kan er wel goed mee werken. Ze verkopen die wel enkel in de zomerperiode.
Alternatief kan je eens bij Horta in Beveren gaan kijken. Grote BBQ afdeling met een hoop gerief.

Bij ons hebben ze in de lokale Hubo wel briketten van Weber. Ze staan niet prominent vooraan zoals in de zomer, maar wel ergens in een hoekje. Daar kan je dus ook even gaan kijken?

Ik was eigenlijk op zoek naar iets anders dan Weber, ik vind dat die eigenlijk niet altijd zo mooi opbranden. Daarom wou ik eens kijken of het gras groener is aan de overkant:p

Niet echt een bbq maar ziet er wel een zalig toestel uit om burgers ed mee te maken.

De prijzen van het vlees zijn ook stevig de hoogte in gegaan precies. Dacht nog eens een whole packer brisket te bestellen (geleden van juli vorig jaar). Ik viel bijna van men stoel van de prijs.

Je zit sowieso al met de inflatie. En veel bbq producten zijn import dus daar zitten dan sowieso veel transportkosten op.

Niet echt een bbq maar ziet er wel een zalig toestel uit om burgers ed mee te maken.
Een flat top klinkt inderdaad echt tof om te hebben. Ik heb alleen geen plek om het te zetten en ik kan er momenteel het geld niet aan geven.

Als alternatief ben ik wel van plan om dit nieuwe product aan te schaffen voor mijn KJ: https://www.kamadojoe.com/products/karbon-steel-griddle

Terug
Bovenaan