De grote BBQ thread

Ik heb voor het eerst moink balls geprobeerd. Ik vond het niet per sé slecht, maar ook niet zo speciaal. Zwaar vooral, als hapje. Mijn volk vond er precies ook niet zoveel aan, zeker de helft over.

Niet voor herhaling vatbaar.
Zeer zwaar als hapje inderdaad, dat is goed voor een 2-tal maar niet meer.
Ik vind het lekkerder als maaltijd op zich 😁

Ik heb voor het eerst moink balls geprobeerd. Ik vond het niet per sé slecht, maar ook niet zo speciaal. Zwaar vooral, als hapje. Mijn volk vond er precies ook niet zoveel aan, zeker de helft over.

Niet voor herhaling vatbaar.
Er zijn inderdaad interessantere dingen om met gehakt te doen dan wat we uit onze eigen keuken al kennen als een mini 'blinde vink'.

Als je gasten geen stevige eters zijn en slechts 2 stukjes vlees selecteren gaan ze meestal voor iets anders gaan dan het gehakt en blijft dat liggen. Ik voorzie daarom meestal ook wel gehakt maar dan in de vorm van kleine proevertjes zoals cevapcici.

grilovane-cevapcici.jpg

Serveer dat met gegrilde pita broodjes, rauwe ajuin en ajvar en je hebt een balkan style BBQ.

Als je gasten geen stevige eters zijn en slechts 2 stukjes vlees selecteren gaan ze meestal voor iets anders gaan dan het gehakt en blijft dat liggen. Ik voorzie daarom meestal ook wel gehakt maar dan in de vorm van kleine proevertjes zoals cevapcici.

Serveer dat met gegrilde pita broodjes, rauwe ajuin en ajvar en je hebt een balkan style BBQ.

Mijn favoriete vleesgerecht wanneer we in Kroatië zijn!
Koop je die cevapcici zo of is dat gehakt dat je zelf gekruid hebt?

Ik krijg hier ook flashbacks naar vakanties van bijna 20 jaar geleden. Cevapcici en gedroogde hammen heb ik van daar vooral onthouden :drool:

Kreeg tejust bijna men regels gvd.

Meter die uitvalt bij 51'c wanneer ik een hammetje aan het maken ben...

Sjans dak back up had...🫠

Ik maak dat zelf.

Je kan hier wel cevapcici kruidenmixen (bekendste zijn de vegeta pakjes) vinden maar gebruik het dan om te beginnen zeer matig op gehakt uit de supermarkt. Die mixen zijn voor de balkanmarkt. Als je zelfs maar halve aanbevolen hoeveelheid van zo'n pakje met gehakt uit de supermarkt mengt krijg je een kruiden-, glutamaat en zoutbom. :p

Kan ook zonder die kruidenmixen. Goed veel knoflook, wat ajuin, cayennepeper, paprika, oregano, verse peterselie, een eitje, wat paneermeel en bakpoeder. Rollen op de pols, minstens 1 uur laten rusten in de koelkast, wat insmeren met olijfolie en op de BBQ zwieren.

De ajvar potten vind je in de meeste delhaize winkels (mama's ajvar).

Zo ziet den ideale cevapcici er voor mij uit:

serbian-food-top-serbian-dishes-to-try-in-belgrade.jpg

🤤

Laatst bewerkt door een moderator:
Zonet m'n laatste Presa gebakken. Ik was alleen thuis met de baby dus het was tikkeltje chaotisch, uiteindelijk een gemiddelde van 145° en op een klein uurtje zat hij op 58°. Nog een bak hete brikketjes erbij en afgegrild tot 64°.

Het blijft één van de lekkerste stukjes vlees die ik steeds in huis haal en eigenlijk even lekker klaargemaakt op iets hogere temperaturen dan op de 110°-120° die ik vroeger altijd hanteerde. Zo mals als boter en vol smaak.

20220810_172328.jpg

Kan ook zonder die kruidenmixen. Goed veel knoflook, wat ajuin, cayennepeper, paprika, oregano, verse peterselie, een eitje, wat paneermeel en bakpoeder. Rollen op de pols, minstens 1 uur laten rusten in de koelkast, wat insmeren met olijfolie en op de BBQ zwieren.

Ik wreef vroeger mijn rooster in met olijfolie tegen het plakken van het vlees. Werd mij op verschillende fora afgeraden omdat olijfolie verbrand bij een bepaalde temperatuur en er heel wat kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Arachideolie was blijkbaar beter.

Als je vlees inwrijft komt dat ook in contact met een heel hete rooster. Of is dat verwaarloosbaar?

Al die voor gemarineerde vlezekes van bij de slager, daar zit waarschijnlijk ook wel olijfolie in?

Iemand die weet wat daar nu van klopt?

Edit: ziet er wel zot lekker uit wat je daar klaarmaakt, ik zal dat in het korte ook eens proberen. Lijk me lekker met een stuk Turks brood erbij.

Ik wreef vroeger mijn rooster in met olijfolie tegen het plakken van het vlees. Werd mij op verschillende fora afgeraden omdat olijfolie verbrand bij een bepaalde temperatuur en er heel wat kankerverwekkende stoffen vrijkomen. Arachideolie was blijkbaar beter.

Als je vlees inwrijft komt dat ook in contact met een heel hete rooster. Of is dat verwaarloosbaar?

Al die voor gemarineerde vlezekes van bij de slager, daar zit waarschijnlijk ook wel olijfolie in?

Edit: ziet er wel zot lekker uit wat je daar klaarmaakt, ik zal dat in het korte ook eens proberen. Lijk me lekker met een stuk Turks brood erbij.
Arachide en olijfolie gebruik ik door elkaar, ook voor marinades, kwestie van smaak.

In mijn koreaanse marinades voor biefstuk zit ook altijd een flinke scheut sesamolie.

Het rookpunt van olijfolie ligt tussen de 207 en 216 graden, tenzij je die temperatuur overschrijdt zal er dus weinig slechts gebeuren.
Arachide kan iets meer verdragen tot 232 graden.

Van de gezondheidsrisico's ken ik niet maar ik vermoed dat zolang je niet alle dagen boven je Q staat te bakken zal het wel meevallen.

Het rookpunt van olijfolie ligt tussen de 207 en 216 graden, tenzij je die temperatuur overschrijdt zal er dus weinig slechts gebeuren.
Arachide kan iets meer verdragen tot 232 graden.

Van de gezondheidsrisico's ken ik niet maar ik vermoed dat zolang je niet alle dagen boven je Q staat te bakken zal het wel meevallen.
Extra vierge ligt op 160 graden hé (de olijfolie die iedereen gebruikt voor koude bereidingen). Dat is echt wel waanzinnig laag, en dat smaakt ook ranzig als je daar in bakt.

Er bestaat ook olijfolie die beter geschikt is zoals je zelf ook aanhaalt

Ik heb hier ook altijd arachideolie in huis op in te bakken.
Schermafbeelding-2019-01-26-om-06.25.23-768x455.png

Deze tabel zegt genoeg denk ik. Er is een reden dat we traditioneel frituren in ossewit he...

Ik maak dat zelf.

Je kan hier wel cevapcici kruidenmixen (bekendste zijn de vegeta pakjes) vinden maar gebruik het dan om te beginnen zeer matig op gehakt uit de supermarkt. Die mixen zijn voor de balkanmarkt. Als je zelfs maar halve aanbevolen hoeveelheid van zo'n pakje met gehakt uit de supermarkt mengt krijg je een kruiden-, glutamaat en zoutbom. :p

Ik heb gisteren nog eens Cevapcici gemaakt als test voor exacte maten.

- 500 gr gehakt varken(70%)/rund(30%) (rund/lam werkt even goed, het moet in ieder geval vettig vlees zijn)
- 1 ei
- 5 tenen knoflook
- 2 sjalotten
- Podravka Vegeta kruidenmix: 1 afgestreken theelepel
- peper naar smaak
- 1 theelepel oregano
- halve theelepel paprika
- 1 a 2 eetlepels peterselie
- 1 a 2 eetlepels chapelure
- halve theelepel bakpoeder

Zoutgehalte is prima

Laatst bewerkt door een moderator: