Al klaar intussen?Zojuist een brisket op de barbecue gelegd, wel wat aan de late kant maar ik had eigenlijk niet veel zin om rapper uit mijn nest te komen.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Al klaar intussen?Zojuist een brisket op de barbecue gelegd, wel wat aan de late kant maar ik had eigenlijk niet veel zin om rapper uit mijn nest te komen.

ja, wel geen foto's genomen. Die was eigenlijk vroeger klaar dan verwacht. Was een canadese brisket ipv de gewoonlijke australische brisket van bbquality. Ik moet zeggen dat ik er toch wel minder tevreden van was, veel meer vet moeten trimmen (ik schat ongeveer 15 procent van het oorspronkelijke gewicht), veel dunnere flat (die dan erg droog uitviel). De point was dan wel weer erg goed, echt mals en precies goed van vet/vlees verhouding. Ook was het raar dat hij al boterzacht was bij een kerntemperatuur van 85 graden (gemeten in de point). Het is en blijft toch een moeilijk stuk vlees om goed te krijgen.Al klaar intussen?![]()
Waar heb je dat vlees gehaald?ja, wel geen foto's genomen. Die was eigenlijk vroeger klaar dan verwacht. Was een canadese brisket ipv de gewoonlijke australische brisket van bbquality. Ik moet zeggen dat ik er toch wel minder tevreden van was, veel meer vet moeten trimmen (ik schat ongeveer 15 procent van het oorspronkelijke gewicht), veel dunnere flat (die dan erg droog uitviel). De point was dan wel weer erg goed, echt mals en precies goed van vet/vlees verhouding. Ook was het raar dat hij al boterzacht was bij een kerntemperatuur van 85 graden (gemeten in de point). Het is en blijft toch een moeilijk stuk vlees om goed te krijgen.
Bbquality.Waar heb je dat vlees gehaald?
Welke bbq temp had je genomen en hoe lang heeft het opgelegen? Ingepakt in alu of butchers paper? Welke rub?ja, wel geen foto's genomen. Die was eigenlijk vroeger klaar dan verwacht. Was een canadese brisket ipv de gewoonlijke australische brisket van bbquality. Ik moet zeggen dat ik er toch wel minder tevreden van was, veel meer vet moeten trimmen (ik schat ongeveer 15 procent van het oorspronkelijke gewicht), veel dunnere flat (die dan erg droog uitviel). De point was dan wel weer erg goed, echt mals en precies goed van vet/vlees verhouding. Ook was het raar dat hij al boterzacht was bij een kerntemperatuur van 85 graden (gemeten in de point). Het is en blijft toch een moeilijk stuk vlees om goed te krijgen.

Ik gaar hem altijd low en slow, temperatuur tussen 105 en 110 graden. Hij heeft er op gelegen van 8 uur tot 17.00. Voor de eerste keer ingepakt in butcher paper en ik geloof dat hij toch wat sappiger was dan anders. Maar gezien het de eerste keer was dat ik inpak heb ik natuurlijk niet echt een referentie. Rub doe ik altijd met spg. Gewoon gelijke deken zout peper en lookpoeder (wel poeder poeder). Ik maak nu ook niet zoveel brisket hoor, een stuk of 5 keer in een jaar gok ik.Welke bbq temp had je genomen en hoe lang heeft het opgelegen? Ingepakt in alu of butchers paper? Welke rub?
Veel interesse in meer details hier, want ik probeer mijn brisket skills te verbeteren. Probleem is dat ik het niet te veel kan maken, want zo een blok vlees duurt wel even eer al de leftovers uit de diepvries verdwenen zijn![]()
. Er zijn geen verse briskets meer tot het BBQ seizoen weer gaat beginnen.Welk ras zijn die verse briskets dan?Vandaag bij Carmans geweest voor ne wholepacker van 5,8 kg. Er zijn geen verse briskets meer tot het BBQ seizoen weer gaat beginnen.
Er zijn er wel nog in de diepvries, maar ze vragen dan voor een dagje op voorhand te bellen daarvoor, want daar kunnen ze blijkbaar niet zomaar aan. Dus moest iemand daarvoor gaan, vergeet niet te bellen.
Daar vraagt ge iets. Ik weet dat er uit USA liggen dan en nog ander, maar het ras? Geen flauw idee. Zal volgende keer als ik er ven eens kijken wat er allemaal ligt.Welk ras zijn die verse briskets dan?
Ik vraag me dan wel af hoe "vers" die zijn als het australische zijn of uit de usa komen. Dan zullen die toch wel serieus diepgekoeld/ingevroren geweest zijn. Wat imo normaal geen enkel probleem is en al zeker niet als je weet dat grote brisketchefs zoals aaron franklin hun briskets een lange tijd laten wet-agen (40 dagen zelfs bij franklin)Daar vraagt ge iets. Ik weet dat er uit USA liggen dan en nog ander, maar het ras? Geen flauw idee. Zal volgende keer als ik er ven eens kijken wat er allemaal ligt.
Kheb nu nen Australische angus mee uit den diepvries.
Die kunnen wel wat hebben denk ik. Deze is van vorig jaar vers. 4 maanden tussen 0 en 2 graden dus.Ik vraag me dan wel af hoe "vers" die zijn als het australische zijn of uit de usa komen. Dan zullen die toch wel serieus diepgekoeld/ingevroren geweest zijn. Wat imo normaal geen enkel probleem is en al zeker niet als je weet dat grote brisketchefs zoals aaron franklin hun briskets een lange tijd laten wet-agen (40 dagen zelfs bij franklin)

Jammer genoeg is carmans voor ons west vlamingen wel wat ver.Die kunnen wel wat hebben denk ik. Deze is van vorig jaar vers. 4 maanden tussen 0 en 2 graden dus.
Bekijk bijlage 7123

Less is more. Zeker bij brisket. Gewoon wat lichtere zaken die het vettere van de brisket wat breken. Een frisse salade en eventueel wat brood. Je gaat toch altijd veel te veel hebben.Ik ga me binnenkort ook eens wagen aan één brisket, hebben jullie nog eventuele tips en zijgerechten voor hierbij?
De brisket god: https://youtube.com/c/BBQwithFranklinIk ga me binnenkort ook eens wagen aan één brisket, hebben jullie nog eventuele tips en zijgerechten voor hierbij?
Jammer genoeg is carmans voor ons west vlamingen wel wat ver.![]()

Weet ik maar dat assortiment is niet zo uitgebreid als bij carmans zelf.atelier francois is van Carmans en levert aan huis![]()