De grote BBQ thread

Ik ben ook van die mening. Ook is hetgeen je low en slow klaar maakt ook wel meer eten dat past bij wat koeler weer. Als het echt bloedheet is heb ik geen zin om nog wat extra warmte te creëren en warme maaltijden te nuttigen.
Zo had ik het nog niet bekeken. 't Zal daaraan liggen!

Hoh, mijnen tuinkachel aan, de geur van pulled pork, mijne whisky lekker fris doordat hij in een toefke sneeuw staat in't gras. DAT IST E.

Ik heb altijd meer zin om de BBQ aan te leggen bij koud weer dan wanneer het warm is. Ik kan al niet wachten tot ik weer savonds buiten sta in de koude na een hele dag low 'n slow met mijn drankje erbij.
Heb hier ook nog ribbetjes liggen om te maken maar gaat dat niet slechter in de winter door de koude buiten? (Ivm de temperatuur van de bbq)

Heb hier ook nog ribbetjes liggen om te maken maar gaat dat niet slechter in de winter door de koude buiten? (Ivm de temperatuur van de bbq)
Hangt af van hoe goed uw BBQ en brandstof is. Als je een goeie combo hebt dan hou je de juiste temperatuur ook wel vast hoor. Je gaat misschien gewoon wat meer verbruiken.

Hangt af van hoe goed uw BBQ en brandstof is. Als je een goeie combo hebt dan hou je de juiste temperatuur ook wel vast hoor. Je gaat misschien gewoon wat meer verbruiken.

en worst case is dat je temp niet hoog genoeg krijgt wat voor low and slow niet altijd nadelig is.

Maar gemiddeld 110 graden halen moet altijd lukken ook al is het aan het vriezen buiten.

Nog nooit problemen mee gehad. Dat blijft netjes z'n temperatuur behouden. Ik gebruik altijd de snake-methode.
Ik heb ook nog Iberico ribs in de vriezer zitten. Can't wait.

Vorig jaar heb ik een skillet aangekocht en toch al veel gebruikt. Ik denk om zo'n pot (dutch oven) aan te kopen om stoofpotjes klaar te maken deze winter. Mag dat dan los in de kolen staan of gewoon ook op de rooster? Ik heb zo'n pot van La Creuset maar ik ga ervan uit dat dat niet geschikt is voor op de BBQ.

Je moet denken dat het verschil in buitentemperatuur misschien max 20-30°C gaat zijn (hoogzomer tov putteke winter).
Op de temperaturen waar je L&S op gaat koken (100-130°C) maakt dat niet zo een gigantisch verschil.
Belangrijker is imho de wind die serieus wat invloed kan hebben.

Ik heb hier een DO.
Voor in de kolen heb je normaal een pot nodig met pootjes, maar je kan dat ook een speciaal onderstel of wat klinkers/bakstenen doen.
Dit is hoe ik het doe op mijn kleine ketel (deksel is niet hoog genoeg):
Ik vind een pot zonder pootjes handiger omdat je die ook op het rooster kunt zetten indien nodig.

Een Le Creuset pot kan je gerust gebruiken op de BBQ, maar hou er rekening mee dat die door de rook serieus 'vuil' gaat worden.
Voordeel van zo'n pot is dat die vaak geëmailleerd zijn zodat je die niet moet inbranden.

Je DO mag rechtstreeks op de kolen maar grote probleem is dat de temperatuur heel warm gaat worden.
Dat is niet bedoeld op uren te laten sudderen zoals je zou willen voor stoofpotjes. Dan is techniek van @BearPils wel goed.

Ik zet hem eigenlijk op m'n rooster en werkt ook perfect.

Buiten dat het cooler is: wat is de meerwaarde van een dutch oven op kolen tegenover een pot van Le Creuset in de oven?
Ik dacht dat er een groot voordeel was als je de DO zonder deksel (of op een kier), maar onder je BBQ deksel plaatste. Zo kan je wat rook binnentrekken.

Buiten dat het cooler is: wat is de meerwaarde van een dutch oven op kolen tegenover een pot van Le Creuset in de oven?

ah moet er een andere reden zijn ??? :)

Op zich is er niet zoveel verschil dan, zeker niet gesloten in een oven.
Maar kan je dat niet over alle BBQ gerechten zeggen ;)

ah moet er een andere reden zijn ??? :)

Op zich is er niet zoveel verschil dan, zeker niet gesloten in een oven.
Maar kan je dat niet over alle BBQ gerechten zeggen ;)
Da's waar, al wil ik wel eens proberen om short ribs in de oven klaar te maken om te proeven wat het verschil is. Maar het is de rook die de BBQ-smaak zo uniek maakt.

Voor dezelfde reden die jij (als ik mij niet vergis) hier ooit eens hebt aangehaald. Dan kan ik tegen vrouw en kinderen zeggen dat ik even buiten ben omdat ik de BBQ niet alleen mag laten. Ik neem dan een frisse pint mee en zo ben ik even aan het ontsnappen uit de drukte en het kabaal.

Voor dezelfde reden die jij (als ik mij niet vergis) hier ooit eens hebt aangehaald. Dan kan ik tegen vrouw en kinderen zeggen dat ik even buiten ben omdat ik de BBQ niet alleen mag laten. Ik neem dan een frisse pint mee en zo ben ik even aan het ontsnappen uit de drukte en het kabaal.
9 uur lang met een bak trappist, 'want er is brandgevaar'. :coolbrows:

Da's waar, al wil ik wel eens proberen om short ribs in de oven klaar te maken om te proeven wat het verschil is. Maar het is de rook die de BBQ-smaak zo uniek maakt.
Ik heb dit al eens geprobeerd in de oven (Simmental short-ribs bij Van Zon gekocht), geen rooksmaak natuurlijk maar wel nog altijd heel erg lekker vlees 🙂 Als ik het me goed herinner, 14u @ 120°, niet ingepakt, gewoon zo laten garen met peper & zout.

Ik heb dit al eens geprobeerd in de oven (Simmental short-ribs bij Van Zon gekocht), geen rooksmaak natuurlijk maar wel nog altijd heel erg lekker vlees 🙂 Als ik het me goed herinner, 14u @ 120°, niet ingepakt, gewoon zo laten garen met peper & zout.
14 uur is nogal lang, niet? Ik haal die ook bij Van Zon en heb na 7 à 8 uur al een ideaal resultaat aan ca. 120 graden op de Weber. Kan op zich geen kwaad, natuurlijk. Short ribs is nu niet het type vlees om bleu of saignant te eten.

14 uur is nogal lang, niet? Ik haal die ook bij Van Zon en heb na 7 à 8 uur al een ideaal resultaat aan ca. 120 graden op de Weber. Kan op zich geen kwaad, natuurlijk. Short ribs is nu niet het type vlees om bleu of saignant te eten.
Ik ben eens even gaan zoeken in mijn foto's en inderdaad je hebt gelijk, ze stonden om 18u00 op tafel en zaten rond 09u00 in de oven.

alles wat je in de over klaarmaakt kan je ook in de barbecue klaarmaken (en omgekeerd). Maar het enige wat je mist is natuurlijk het plezier van een vuur te stoken, de uitdaging van de temperatuur onder controle te houden, beetje spelen met de schuiven, de lichte paniek al de temperatuur te hoog of te laag is, de geuren enz. Is de fun factor van barbecue net niet die hele beleving die er rond is, de reis is het grootste plezier, niet de eindbestemming. Het is een hobby als een ander natuurlijk en je zou ook kunnen zeggen tegen een wielertoerist, waarom 8 uur op een fiets zitten en een grote lus maken als ge met uw auto in een half uur van punt a naar punt b kan. Maar die doen dat ook niet omdat ze het genot willen ervaren van de ganse rit. Imo is dat hetzelfde bij bbq.

Ik gebruik gewoon zo'n Rvs borstel. Het beste is als het rooster nog warm is. Maar soms heb ik daar ook geen zin in en dan borstel ik hem voor het opstoken en dan stook ik hem eens loeiheet op. En nu en dan laat ik die wel eens weken in warm water en soda en dan de dag erna afschrobben. Maar dat vind ik wel overkill omdat dat elke keer te doen.

Hier ook met een borsteltje, maar dan wel een goedkoop van de DHZ.
Voor de rest de zelfde methode als @nestorius.
Het aangebakte vuil aan de onderkant zorgt voor extra smaak :tongue:

Terug
Bovenaan