De grote BBQ thread

Ik had de edit precies niet gespot, dacht dat het al ruim een uur eerder was 😛
Ha, ik had inderdaad het uur telkens moeten bijzetten. ;)

Ik ga volgende keer wel eens een andere rub proberen of er zelf een maken. Die Captain's Luck is niet slecht, maar een beetje aan de zoete kant en weinig pittig.

Ha, ik had inderdaad het uur telkens moeten bijzetten. ;)

Ik ga volgende keer wel eens een andere rub proberen of er zelf een maken. Die Captain's Luck is niet slecht, maar een beetje aan de zoete kant en weinig pittig.
Imo zijn weinig commerciele rubs echt uitgesproken van smaak, ik heb altijd het gevoel dat men daar altijd redelijk braaf in is, is ook te begrijpen gezien de meeste van die rubs ook ontwikkeld zijn op wedstrijden en als je daar wils scoren moet je toch een redelijk breed publiek kunnen aanspreken. Uitgesproken smaken voeg ik toe via de laksaus of rubs mengen, zo heb ik veel laksauzen die als je ze zo proeft veel te pikant zijn maar eenmaal op het vlees zorgen voor de juiste pittigheid. Zo lak ik dan voor mezelf wel meerdere keren en voor de vrouw maar 1 keer gezien het niet mag te pikant zijn. Zoals de amerikanen zeggen, add a layer of flavor.

Imo zijn weinig commerciele rubs echt uitgesproken van smaak, ik heb altijd het gevoel dat men daar altijd redelijk braaf in is, is ook te begrijpen gezien de meeste van die rubs ook ontwikkeld zijn op wedstrijden en als je daar wils scoren moet je toch een redelijk breed publiek kunnen aanspreken. Uitgesproken smaken voeg ik toe via de laksaus of rubs mengen, zo heb ik veel laksauzen die als je ze zo proeft veel te pikant zijn maar eenmaal op het vlees zorgen voor de juiste pittigheid. Zo lak ik dan voor mezelf wel meerdere keren en voor de vrouw maar 1 keer gezien het niet mag te pikant zijn. Zoals de amerikanen zeggen, add a layer of flavor.
Eigenlijk is wedstrijd BBQ juist het tegenovergestelde extreme "bold flavours" omdat de jury vaak maar één keer een hap nemen van je gerecht. Vaak is het dan ook zo dat die gerechten echt niet aangenaam zijn om een hele maaltijd van te eten omdat het zo een aanval is op je smaakpallet. De rubs die de BBQ sterren verkopen zijn dan ook vaak zwakke afkookseltjes met veel suiker, zout en vooral veel MSG.

Eigenlijk is wedstrijd BBQ juist het tegenovergestelde extreme "bold flavours" omdat de jury vaak maar één keer een hap nemen van je gerecht. Vaak is het dan ook zo dat die gerechten echt niet aangenaam zijn om een hele maaltijd van te eten omdat het zo een aanval is op je smaakpallet. De rubs die de BBQ sterren verkopen zijn dan ook vaak zwakke afkookseltjes met veel suiker, zout en vooral veel MSG.
Ook waar maar ik heb in ieder geval nog nooit als jurylid een extreem pittig stuk vlees op de plate gehad, het zijn toch altijd de gekende zoete smaken die veelal terug komen. Dat bedoel ik dan met de brave smaken.

Hoewel ik graag van pittig en pikant hou, neig ik zelf toch meer richting umami. De meeste mensen lusten dat uiteindelijk ook graag, maar het is niet eentonig zoet. Gisterenavond de rib fingers in de oven opgewarmd en er deze keer wat sojasaus, ketjap en rokerige bbq-saus bijgedaan en dat was alleszins een pak interessanter van smaak. Alleen wat oppassen dat je daar niet mee overdrijft.

Van 'saus' vind ik een fris-zurig-pittige chimmichurri altijd heel lekker.

Chimmichurri bij een goed steak is inderdaad goed.

BBQ saus maak ik altijd zelf omdat de commerciële altijd te zoet zijn.
Idem voor rubs eigenlijk. Ik eet wel graag zoet maar meestal is het veel te veel.
Soms is het gewoon best om texan style te kruiden : peper en zout :)

Chimmichurri bij een goed steak is inderdaad goed.

BBQ saus maak ik altijd zelf omdat de commerciële altijd te zoet zijn.
Idem voor rubs eigenlijk. Ik eet wel graag zoet maar meestal is het veel te veel.
Soms is het gewoon best om texan style te kruiden : peper en zout :)
Dan moet je de rubs van 2 gringo chupacabra eens proberen. Die zijn echt geniaal en zeker niet te zoet.

Ik heb de indruk dat ik mijn Weber niet superwarm meer krijg. Gisteren 30+ briketten gebruikt omdat ik hem echt zo hoog mogelijk wou krijgen maar ging maar net boven de 200 op het deksel. Verluchtingsgaten stonden open.

Enige tips in hoe je uw bbq echt heel warm kan krijgen? (250-300 graden)

Ik heb de indruk dat ik mijn Weber niet superwarm meer krijg. Gisteren 30+ briketten gebruikt omdat ik hem echt zo hoog mogelijk wou krijgen maar ging maar net boven de 200 op het deksel. Verluchtingsgaten stonden open.

houtskool gebruiken :D

Maar zelfs met briketten is 300 graden toch perfect haalbaar. Misschien uw bovenste vents niet héééélemaal open?

houtskool gebruiken :D

Maar zelfs met briketten is 300 graden toch perfect haalbaar. Misschien uw bovenste vents niet héééélemaal open?
Alles stond open. Ik had er dan ook nog houtskool bij op gegooid. Misschien was dat niet zo een goed idee omdat ik misschien zo de luchttoevoer belemmerde.

Misschien ook net te veel briketten gebruikt waardoor je de luchtstroom te veel blokkeert.

edit: ik zie net dat je dit zelf ook al dacht :)

Ik maak voor hogere temperaturen altijd een piramide in het midden van mijn kolenrooster waar de lucht dus goed langst kan.

Oude briketten? Vochtig? Heb het ook al gehad met een oude voorraad.

Goed blazen. :unsure:

Ik gebruik briketten meestal enkel voor low & slow, maar als ik daar hot & fast mee wil gaan hou ik het deksel er meestal gewoon af (wel met warme en koude zone). Mogelijk zijn de onderste luchtgaten ook wel geblokkeerd door de hoeveelheid briketten, maar kan dat wel? Daar kan toch genoeg lucht aan met zo'n hoeveelheid?

Oude briketten? Vochtig? Heb het ook al gehad met een oude voorraad.

Ik denk ook dat je het in die richting moet zoeken, zeker als je daarvoor geen problemen had met dezelfde brandstof. @gamer5 , hoe en waar bewaar je je brandstof?
Ja zou inderdaad wel kunnen. Ze liggen gewoon in het tuinhuis en heb niet zoveel de bbq aangestoken deze zomer dus die liggen daar al wel 2 maanden. (Natuurlijk met de zak dicht)
Goed blazen. :unsure:

Ik gebruik briketten meestal enkel voor low & slow, maar als ik daar hot & fast mee wil gaan hou ik het deksel er meestal gewoon af (wel met warme en koude zone). Mogelijk zijn de onderste luchtgaten ook wel geblokkeerd door de hoeveelheid briketten, maar kan dat wel? Daar kan toch genoeg lucht aan met zo'n hoeveelheid?
Ja maar het houtskool dat ik erbij heb gesmeten was allemaal klein prut. Dus zou misschien wel kunnen dat het de luchttoevoer blokkeerde.

Hoe doen jullie het afbakken van reeds gegaarde ribs? Ik heb dat 30 minuten in alu folie op 150°C indirect gegrilld. Heel mals en komt makkelijk van het bot af maar ik heb het toch liever iets 'steviger' tussen mijn tanden.

Ik was van plan om na 30 minuten in ALU folie, op dezelfde temp. 30 minuten weerszijden zonder ALU folie (indirect) te grillen.

Hoe doen jullie het afbakken van reeds gegaarde ribs? Ik heb dat 30 minuten in alu folie op 150°C indirect gegrilld. Heel mals en komt makkelijk van het bot af maar ik heb het toch liever iets 'steviger' tussen mijn tanden.

Ik was van plan om na 30 minuten in ALU folie, op dezelfde temp. 30 minuten weerszijden zonder ALU folie (indirect) te grillen.
Zijden maken niet uit he als je indirect gaart. En wat zijn voorgegaarde ribs natuurlijk. Tijden hangen sowieso af van wat en hoe natuurlijk. Gewoon indirect op medium hitte en afhalen als ze naar wens zijn.

Gisteren brisket flat (4kg) klaar gemaakt. Texanstyle gekruid dus enkel peper en zout.
Kolen gestart om 7u, vlees erop om 8u. Beetje moeite om temperatuur onder controle te krijgen maar het is nooit hoger gegaan dan 140 graden en dit was max half uurtje.
Rond 12u30 ingepakt en laten gaan tot 94 graden. Met de priktest gezien dat hij klaar was om 16u30. Dus rond 18u gegeten.
Hij was heel lekker. Kon mooie strips snijden die heel zacht waren en net niet uit elkaar vielen.

Geen idee of ik het ooit nog eens ga maken want dat zijn toch serieuse stukken vlees qua kg.

En ik moet eens investeren in echt goeie messen :)

Gisteren brisket flat (4kg) klaar gemaakt. Texanstyle gekruid dus enkel peper en zout.
Kolen gestart om 7u, vlees erop om 8u. Beetje moeite om temperatuur onder controle te krijgen maar het is nooit hoger gegaan dan 140 graden en dit was max half uurtje.
Rond 12u30 ingepakt en laten gaan tot 94 graden. Met de priktest gezien dat hij klaar was om 16u30. Dus rond 18u gegeten.
Hij was heel lekker. Kon mooie strips snijden die heel zacht waren en net niet uit elkaar vielen.

Geen idee of ik het ooit nog eens ga maken want dat zijn toch serieuse stukken vlees qua kg.

En ik moet eens investeren in echt goeie messen :)
Pakweg 10 uur erop, dat eigenlijk niet zo heel erg lang voor zoveel kg brisket. Hier en daar lees je verhalen van mensen die er 15u of langer over hebben moeten doen. Ook wel vervelend als je volk over de vloer hebt en je weet niet wanneer het klaar is, maar ken je vlees en ken je BBQ zeker? Als je die brisket van een specifieke winkel haalt en je weet uit ervaring dat die na 10u klaar is, kan je er doorgaans van uit gaan dat die stukken altijd 10u gaan nodig hebben. Bij een eerste keer is dit uitzoeken en hangry gasten riskeren.

Terug
Bovenaan