Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voor s'middags mag ik hopenMorgen uit de veren voor 321 St. Louis cut ribs. En dan nog een schoon stukske Simmenthal revearse sear en nog wat dikke lappen spek krokant afbakken.
Uiteraard, als ik ze pas rond 18u zou opeten zijn die helemaal uitgedroogd. Ik denk ze er op te leggen tegen 7 uur. Afhankelijk van de kleur rond 10 uur (of iets vroeger) inpakken en rond 12u eruit halen om ze nog rustig in te lakken. Dan is het gewoon even priktest doen tot ik tevreden ben.Voor s'middags mag ik hopen
Azijn? Als je echt de botten los wil iets langer stomen. Of wat hoger in temp gaan na het inpakken. Inpakken wanneer de kleur je goed lijkt.Uiteraard, als ik ze pas rond 18u zou opeten zijn die helemaal uitgedroogd. Ik denk ze er op te leggen tegen 7 uur. Afhankelijk van de kleur rond 10 uur (of iets vroeger) inpakken en rond 12u eruit halen om ze nog rustig in te lakken. Dan is het gewoon even priktest doen tot ik tevreden ben.
Ik heb die vorige keer ook zo gedaan, maar het was niet zo dat ik de botten er los uit kon trekken. Misschien wat meer azijn gebruiken?
Appelazijn. Zorgt er ook voor om het vlees malser te krijgen.Azijn? Als je echt de botten los wil iets langer stomen. Of wat hoger in temp gaan na het inpakken Inpakken wanneer de kleur je goed lijkt.
Dat weet ik maar nog nooit iemand gehoord die gewone azijn gebruikt. Appelazijn gebruik ik enkel om te spritzen, om in te pakken appelsap, cola of ananassap. En raar maar waar maar ik vind ananassap het beste werken voor de malsheid.Appelazijn. Zorgt er ook voor om het vlees malser te krijgen.
Via dit recept dat ik nog van iemand van 9lives heb gekregen heb ik wel al eens vleesribben met enkel natuurazijn (Blauwe Hand) in de oven gestoken. En nadien afgegrild boven de bbq met laksaus. Die waren botermals en zeer lekker, al ontbrak de rooksmaak natuurlijk. Als je weinig tijd hebt kan je deze methode ook voor gewone ribben gebruiken.Dat weet ik maar nog nooit iemand gehoord die gewone azijn gebruikt. Appelazijn gebruik ik enkel om te spritzen, om in te pakken appelsap, cola of ananassap. En raar maar waar maar ik vind ananassap het beste werken voor de malsheid.

Dat is om dat er in ananassap een enzyme zit die de aminozuren afbreekt. Zit in veel vruchten maar in ananas in hogere concentraties.Dat weet ik maar nog nooit iemand gehoord die gewone azijn gebruikt. Appelazijn gebruik ik enkel om te spritzen, om in te pakken appelsap, cola of ananassap. En raar maar waar maar ik vind ananassap het beste werken voor de malsheid.
It did happen! Was weer goed geslaagd. Na het inpakken er uit gehaald en de priktest was al veelbelovend. Nadien een half uur à drie kwartier nog laten nagaren met wat BBQ-saus (zelf wat in elkaar geflanst) erop gesmeerd. Mijn gasten waren lovend.Ik ga eens de rotisserie testen vandaag met de meest simpele kip aan spit
Gewoon hopen dat weer toch klein beetje beter wordt in de middag.
@Avondland : pics or it didn't happen
Die short ribs zijn nog makkelijker dan 3-2-1 ribben. Ontvliezen is niet echt nodig bij rundsvlees, maar ik doe het wel. Recept kan héél simpel: grof zeezout en grof gemalen peper inwrijven en 7 tot 8 uur lang aan 110 à 120 graden indirect traag laten garen. Eventueel wat extra lookpoeder en af en toe wat benevelen met water. Bakje met water ook in het midden. Inpakken is, m.i. niet echt nodig. Maar het kan wel als je het extra mals wil.Deze ochtend vlees gaan kopen bij carmans, simmental short ribs voor volgende week. Dit gaat de eerste keer zijn dat ik short ribs maak, wel al veel gewone ribbetjes gemaakt volgens 3-2-1.
Kan ik deze zoals varkensribben ook op 3-2-1 klaarmaken of zijn er andere beter methodes? Ook kwa kruiding en marinade weet ik nog niet goed wat, tips of recepten zijn zeker welkom![]()
net in een marinade van verse kruiden gezet (tijm, rozemarijn, griekse oregano en salie) ter voorbereiding voor vanavond.
Als je de slager wat meekrijgt in je verhaal kan je het misschien gedaan krijgen dat je op voorhand even belt zodat die stukken klaar liggen zoals jij het wil? Ding is: als niemand van zijn klanten achter ribben zonder kruiding of marinade vraagt en niemand vraagt achter een stuk spiering van 2 of 3 kg, dan gaat die dat ook niet standaard in zijn toog leggen of achteraan houden in het geval dat jij of een andere BBQ-avonturier eens wil experimenteren. Ik zie daar ook niet héél veel beweging in komen, tenzij die slager zijn klanten ervan gaat overtuigen om eens af te stappen van die typische vleespaketten met satékes, hamburgers en gemarineerd vlees.Hier wordt het vandaag lamskroonnet in een marinade van verse kruiden gezet (tijm, rozemarijn, griekse oregano en salie) ter voorbereiding voor vanavond.
Waar ik me dit keer wel opnieuw aan geërgerd heb, zoals vaak dit seizoen: de typische Vlaamse dorpsslager.
Ik ga heel graag bij de lokale slagerij maar verdorie, probeer daar eens een stuk vlees natuur te verkrijgen! Dus niet gekruid, niet gemarineerd, niet versneden, ... bijna onmogelijk.
Klassieke ribbetjes? 'Sorry meneer, bij de levering wordt alles meteen gekruid en/of gemarineerd."
Spiering? 'Wij versnijden dat altijd meteen, dat wordt eigenlijk nooit in z'n geheel gekocht."
Ze hebben heel goed gerief maar ik erger me er soms aan dat 's ochtends spontaan naar de slager gaan en eens kijken wat er ligt, niet mogelijk is. Quasi alles moet op bestelling.
/rant![]()
Mijn leven zou toch schoner zijn moest ik dat elke week op mijn bord kunnen krijgen.'t Moet niet altijd Wagyu Grade A5 zijn hé.
Alles went!Mijn leven zou toch schoner zijn moest ik dat elke week op mijn bord kunnen krijgen.
het probleem ligt bij de klanten!Schoner wel, maar is het niet schoner als je daarvoor spaart en het maar een aantal keer eet? Zou een beetje zonde zijn om Wagyu Grade A5 even gewoon te worden als de zondagse boterpistolet met preparé.Mijn leven zou toch schoner zijn moest ik dat elke week op mijn bord kunnen krijgen.