De grote BBQ thread

Nog eens ribs op de bbq gelegd, ze zijn net van start gegaan. Dit keer probeer ik eens te roken met druivenranken, ben benieuwd! Ik verwacht een stevigere smaak dan pakweg appel of kers, hopelijk niet te wrang.
Laat eens weten hoe dat geweest is? Ik heb vorig jaar al mijn witte druiven uitgedaan en vervangen door rode, dus ik heb hier een hoop druivenhout liggen.

Ik ben op zoek naar goede houtskool voor high and fast.
Low en slow is leuk, maar ik moet er niet altijd mee afkomen bij het vrouwtje. En mijn briketten krijg ik niet altijd even snel op temperatuur.

Daarom dus aan het kijken bij vuur en rook. Iemand ervaring met die quebrancho? Of zijn er ander en beter?

Ik ben op zoek naar goede houtskool voor high and fast.
Low en slow is leuk, maar ik moet er niet altijd mee afkomen bij het vrouwtje. En mijn briketten krijg ik niet altijd even snel op temperatuur.

Daarom dus aan het kijken bij vuur en rook. Iemand ervaring met die quebrancho? Of zijn er ander en beter?
Met een goede briket kan je evengoed high&fast doen hoor (ecobrassa zijn voor mij de beste, maar ik heb ook al met die van de Colruyt gewerkt)
Die Quebranchos hebben toch een goede naam (heb er zelf wel geen ervaring mee).
Andere goede bekende zijn Dammers & FireUp (weinig rook).

Zonet een omgezaagde kersenboom (diameter 25cm) gekregen van de buurvrouw, ik heb een voorraadje rookhout voor de komende jaren :biglaugh:

Voor hot & fast heb je vooral veel zuurstof nodig, niet? Ik voel me daar nog altijd minder op mijn gemak bij dan met low & slow, ook al is hot & fast in België de "normale" manier van BBQ'en. Ik ga me binnenkort eens wagen aan die befaamde iberico rib fingers. Zou weinig werk zijn en niet te lang duren voor ze klaar zijn.

Voor hot & fast heb je vooral veel zuurstof nodig, niet? Ik voel me daar nog altijd minder op mijn gemak bij dan met low & slow, ook al is hot & fast in België de "normale" manier van BBQ'en. Ik ga me binnenkort eens wagen aan die befaamde iberico rib fingers. Zou weinig werk zijn en niet te lang duren voor ze klaar zijn.
ja, meer het snelle grillen.

Ik wissel hier regelmatig af omdat ze ook niet altijd fan is van de rooksmaak. en we moeten de kerk een beetje in het midden houden e ^^

ja, meer het snelle grillen.

Ik wissel hier regelmatig af omdat ze ook niet altijd fan is van de rooksmaak. en we moeten de kerk een beetje in het midden houden e ^^
Ik doe beiden: 1 stuk indirect en de rest grillen. Met 1 rack perfect gegaarde short ribs ben ik eigenlijk al content (da's dan ook genoeg voor 3 of 4 man), al ben ik zeker niet tegen een kippenboutje hier, een bbq-worst daar en nog een rib-eye om af te sluiten.

Ik doe beiden: 1 stuk indirect en de rest grillen. Met 1 rack perfect gegaarde short ribs ben ik eigenlijk al content (da's dan ook genoeg voor 3 of 4 man), al ben ik zeker niet tegen een kippenboutje hier, een bbq-worst daar en nog een rib-eye om af te sluiten.
Dat is inderdaad ook meer en meer het plan hier. Straks maar eens bestellen op vuur en rook. Altijd handig dat het gewoon thuis geleverd wordt (postbode is wel niet blij met de dozen houtskool van 20 kg 🙈🙈🙈

Laat eens weten hoe dat geweest is? Ik heb vorig jaar al mijn witte druiven uitgedaan en vervangen door rode, dus ik heb hier een hoop druivenhout liggen.
Is goed meegevallen! Meer rook dan chunks appel of kers, maar de smaak was allesbehalve overheersend. Then again, ik heb de ribs ingesmeerd met sriracha, vervolgens een pikante rub en dan gelakt met eigen bbq-saus, dus van rooksmaak blijft er sowieso weinig over :unsure:

Bij wijnranken heb je wel minder 'chunks' dus 't is wat zoeken en opletten dat de boel niet meteen opfikt. De eerste 5min had ik kampvuur ipv bbq...

Is goed meegevallen! Meer rook dan chunks appel of kers, maar de smaak was allesbehalve overheersend. Then again, ik heb de ribs ingesmeerd met sriracha, vervolgens een pikante rub en dan gelakt met eigen bbq-saus, dus van rooksmaak blijft er sowieso weinig over :unsure:

Bij wijnranken heb je wel minder 'chunks' dus 't is wat zoeken en opletten dat de boel niet meteen opfikt. De eerste 5min had ik kampvuur ipv bbq...

lol blijft er nog iets over van smaak?
Sriracha met pikante rub :D

Ik begin low 'n slow leuker te vinden doordat ik er ondertussen goed mijn baan in gevonden heb. Het vergt wat voorbereiding, maar eens mijn volk toekomt ben ik volledig op mijn gemak.

Mijn vrouw is ook meer en meer pro low and slow.

Dit weekend nog eens een lat of 5 ribben gemaakt. Weer bijgeleerd. Nog 1 ding finetunen en voor mij zijn ze perfect.
Iemand een goed recept voor burned ends met frikandellen?

Mijn vrouw is ook meer en meer pro low and slow.

Die van hier ook. Vroeger was het altijd een geklaag omdat er hier en daar een zwarte plek op het vlees zit bij standaard grillen. Als ge ergens gaat en de zatte vriend/nonkel laat zen vlees half aanbranden, dan was er ook altijd geklaag. Nu nog altijd trouwens.

Maar als ik hier de low en slow doe is dat niet en ze vindt het nog lekker ook.

Die van hier ook. Vroeger was het altijd een geklaag omdat er hier en daar een zwarte plek op het vlees zit bij standaard grillen. Als ge ergens gaat en de zatte vriend/nonkel laat zen vlees half aanbranden, dan was er ook altijd geklaag. Nu nog altijd trouwens.

Maar als ik hier de low en slow doe is dat niet en ze vindt het nog lekker ook.
Een goeie bark =/= zwartgeblakerd stuk vlees. :nono:

lol blijft er nog iets over van smaak?
Sriracha met pikante rub :D
Het klinkt erger dan het is 😛 ik heb de indruk dat een deel van het pikante verdwijnt na uren op de bbq te liggen.
En de rub is wel 'hot' (met wat chili-flakes enzo) maar niet al te gek, en sriracha is nu ook niet zo pikant.
Maar dat is niet verkoold he, toch? Dat riekt en smaakt alleszins zo toch niet.
Klopt, dat is in principe niet verkoold. Mijn ribs dit weekend waren ook zéér donker maar wel heel zacht van textuur en allesbehalve verbrand.
Als het vlees verbrand of zwaar gekaramelliseerd is, is het -naar mijn ervaring- aan de buitenkant steeds heel hard en taai, er zit als het ware een korst rond.

Maar dat is niet verkoold he, toch? Dat riekt en smaakt alleszins zo toch niet.
Nee, het ziet er wel zo uit maar smaakt niet verbrand. Ik begrijp wel dat mensen daar van schrikken: sommige stukken komen bijna pikzwart van de BBQ en dan denk je dat je een gortdroog verkoold stuk kankervlees hebt, maar niets is minder waar. Type kruiding heeft ook wel een impact. Honing en suiker zorgen voor karamelisering. Enkel peper en zout dan weer niet.

Een goeie bark =/= zwartgeblakerd stuk vlees. :nono:
Daarom is regel nummer 1 BBQ voor mij: er blijft altijd iemand bij het vuur staan

Het is heel verleidelijk dat degene die bakt zich snel even neerzet aan tafel voor een snelle hap. Doe dat niet. Vraag dan aan iemand om het even over te nemen of plaats dan een tafeltje bij de BBQ om staan te kunnen eten.

Het enige dat ik durf alleen laten op de BBQ in opgevulde inktvis. Dat kan niet aanbakken tenzij door een of andere speciale marinade met suiker.

Daarom is regel nummer 1 BBQ voor mij: er blijft altijd iemand bij het vuur staan

Het is heel verleidelijk dat degene die bakt zich snel even neerzet aan tafel voor een snelle hap. Doe dat niet. Vraag dan aan iemand om het even over te nemen of plaats dan een tafeltje bij de BBQ om staan te kunnen eten
ik moet zeggen dat ik op dat vlak die kamado wel een gemak vind. Je hebt quasi geen schommelingen van temperatuur waardoor je wél makkelijk eens op je stoel kan gaan zitten zonder dat u vlees er verkoold gaat uitkomen. Hoe meer je die opendoet hoe slechter sowieso.

Gisteren bv hm op 180 gehouden toen mijn ribbetje erop lag, kwam er perfect uit ondanks dat ik ondertussen rustig mijn worst aan het opeten was.

Als je je BBQ een beetje kent kan je die toch makkelijk even alleen laten?!
Voor Low&Slow kan je bijna niet anders en bij High&Fast bak ik meestal een groot deel dat ik dan indirect of in een afgedekte schaal warm kan houden...

Terug
Bovenaan