De grote BBQ thread

Het was een zeer klein beefribje maar na een middagje garen bleef er niets meer van over.
:laugh:

Rub was goed maar niet veel specialer dan SPG om eerlijk te zijn. Beefrib blijft toch iets speciaals hoor, zeker Black Angus. Lekker mals, sappig en heerlijk van smaak. Bark was ook nog redelijk voor ingepakt te zijn. Wel nog veel vet tussen het vlees, niet traag genoeg gegaard of wat het gewoon te veel?

Bekijk bijlage 50372
Ziet allesinds een goed stukje vlees uit. Welke temperatuur heb je aangehouden?

rFRLafU.jpeg

Hier van't weekend nog eens shotgun shells gemaakt. Vielen weer goed in de smaak. Blijft toch een toprecept.

Volgende keer eens rond de 110 proberen, zo doe ik het hier altijd. Maar het ene stuk vlees is het andere niet natuurlijk.
Al geprobeerd:

Grassfed Angus Beef = smaakvol maar behoorlijk stevig van textuur, op het randje van taai zelfs. Wel een van mijn eerste probeersels.
Grassfed Simmenthal = smaakvol en behoorlijk mals, niet zo duur dus much bang for the buck
Grainfed Angus Beef (USDA) = smaakvol en waanzinnig mals, wel een pak duurder

Heb het evenwel niet meer in de diepvries liggen, maar misschien nog eens klaarmaken deze zomer.

Op de nieuwsbrief van BraaiBBQ heb ik deze gerookte & gekonfijte varkenswangen gespot, dat ziet er ook goed uit. Maar ik heb enkel ossenwit en geen rundervet, ik vrees dat ossenwit te zuiver is?

Al geprobeerd:

Grassfed Angus Beef = smaakvol maar behoorlijk stevig van textuur, op het randje van taai zelfs. Wel een van mijn eerste probeersels.
Grassfed Simmenthal = smaakvol en behoorlijk mals, niet zo duur dus much bang for the buck
Grainfed Angus Beef (USDA) = smaakvol en waanzinnig mals, wel een pak duurder

Heb het evenwel niet meer in de diepvries liggen, maar misschien nog eens klaarmaken deze zomer.

Op de nieuwsbrief van BraaiBBQ heb ik deze gerookte & gekonfijte varkenswangen gespot, dat ziet er ook goed uit. Maar ik heb enkel ossenwit en geen rundervet, ik vrees dat ossenwit te zuiver is?
Grainfed bevat meer vet en zal dus meestal een beter resultaat geven. Het is wel duurder en lastiger te vinden, maar voor zoiets wel de moeite imho.

Die varkenswangen zien er wel zalig uit. Ik zou het gewoon eens proberen en het resultaat hier posten 😅

Grainfed bevat meer vet en zal dus meestal een beter resultaat geven. Het is wel duurder en lastiger te vinden, maar voor zoiets wel de moeite imho.

Die varkenswangen zien er wel zalig uit. Ik zou het gewoon eens proberen en het resultaat hier posten 😅
De minimumtemperatuur van mijn oven is 80 graden, komt net goed. Maar 3 u roken + 12u garen is 15u in totaal bezig zijn. Na het avondeten beginnen roken en dan tegen 23u30 de boel in de oven steken zodat we de dag nadien dit als lunch kunnen eten.

Grainfed ribben kan je gemakkelijk online vinden, maar het is duur´

Hoe maken jullie eigenlijk een brisket voor 's avonds op te eten? Want met die tijden zou je 's nachts moeten beginnen?

Hoe maken jullie eigenlijk een brisket voor 's avonds op te eten? Want met die tijden zou je 's nachts moeten beginnen?
's nachts beginnen, ofwel even laten uitdampen en dan terug in aluminiumfolie, een handdoek errond en dan in een koelbox die je voor de rest volsteekt met gepropte kranten. Je zou ervan verschieten hoe lang zoiets warm blijft op die manier. Uitdampen is wel heel belangrijk of u textuur is helemaal naar de kloten.

Ik wilde dit weekend brisket maken,maar hoe duur zijn die geworden?

Ik maak die op de traditionele manier en start om 07.00 om ongeveer te eten tegen 19.00.

Avond ervoor insmeren met mosterd en stevige portie rub. Bbq tussen 110 en 120. En rond de 65 graden pak ik hem in met butcher paper.

Meestal is die dan mooi op tijd klaar. Maar ook al een keer frieten moeten gaan halen omdat het tegen 22.00 nog niet ok was.

Je zou toch denken dat je de brisket meestal bij dezelfde aanbieder afhaalt en dat de gaartijd dan vrij consistent is?

Brisket kan je imo gewoon klaar krijgen in een uur op 9, 10. Ik heb vroeger ook nog zo zot geweest om om 4 uur op te staan om eraan te beginnen maar nu doe ik dat niet meer. Gewoon iets hoger in temperatuur en inpakken voor de stall.

gisteren die BBQ sausjes gekocht in de albert heijn. 1 kopen, 2 gratis.
leek me niet eens het huismerk van AH te zijn;
ben benieuwd.

iemand die ze al kocht?

Voor wie brisket maakt: welk stuk vraag je bij de slager?
Want vb beef shortribs kan ik hier ook niet bij de slager krijgen omdat een karkas hier op een andere manier versneden wordt dan in de VS

Voor wie brisket maakt: welk stuk vraag je bij de slager?
Want vb beef shortribs kan ik hier ook niet bij de slager krijgen omdat een karkas hier op een andere manier versneden wordt dan in de VS
Toon aan een goede slager gewoon een afbeelding van hoe ze een koe versnijden in de VS en die gaat perfect weten waar ge het over hebt, da's geen enkel probleem.

Belangrijker is dat ge een goed (=vet) ras hebt, want met belgisch witblauw of een standaard varken kan je enkel gortdroge resultaten krijgen door het gebrek aan intramusculair vet..

Toon aan een goede slager gewoon een afbeelding van hoe ze een koe versnijden in de VS en die gaat perfect weten waar ge het over hebt, da's geen enkel probleem.

Belangrijker is dat ge een goed (=vet) ras hebt, want met belgisch witblauw of een standaard varken kan je enkel gortdroge resultaten krijgen door het gebrek aan intramusculair vet..
Imo is dat gewoon ook een reden waarom je best geen brisket vraagt aan een slager die geen brisket kent. Zelf een goei "vet" ras naar Europese standaarden is voor brisket nog altijd te weinig vet. Een stuk vlees voor brisket moet je gewoon als brisket kunnen kopen.

Ik heb zo eens bij een 'goeie' slager een picanha besteld. Ik kwam thuis met een stuk waar de vetkap (als die er al was) volledig van was gesneden. Het was dus rosbief die avond...
Sindsdien bestel ik mijn rundsvlees online, haal het in de Hanos of bij de lokale Horta met een diepvrieskist vol Amerikaanse cuts.

Terug
Bovenaan