De grote BBQ thread

Om het jaar goed in te zetten zonet 2kg buikspek op de bbq gekletst! Die mag op heel lage temperatuur garen richting het diner 🤤

2025 was voor mezelf een vrij mager bbq-jaar als gevolg van de verbouwingen. Met volgende maand de verhuis in het vooruitzicht wordt 2026 ongetwijfeld een stuk actiever.

EDIT: oja, een foto zegt meer dan 1000 woorden:

IMG_7999.jpeg

Laatst bewerkt:
Lamsbout op de bbq.
Ik wou het eens gedaan hebben en eind december lagen er bouten in de lidl en deze ingevroren.
Gisteren uit de vriezer gehaald en gerubd indirect op 140°c op de bastard. Boven een aluschaal met wat rosé erin om de jus op te vangen. Na 2.5u afgehaald en ingepakt met een kern van 58°c beetje de middenmoot qua kern dat ik online vond om rose te hebben.
Ui en courgette simpel gestoofd met wat jus en nog een saus gemaakt met de rest met wat marsala, worcestersaus laten uitkoken en boter op het eind.
Vlees na 30min aangesneden en deze was van cuisson eigenlijk perfect en geserveerd met verse frieten. Resultaat zeer tevreden vooral van de saus die was top (woorden van het gezelschap) vlees ook maar eigenlijk niet 100% mijn meug. Ok voor een schelletje maar niet voor 200gr zoals een biefstuk.

Mijn vrouw heeft beslist dat we een lentefeest gaan geven, gewoon thuis in de tuin. Pakweg een man of 20 inclusief kleine mannen.
Nu uiteraard dacht ik meteen BBQ! Maar ik heb weinig ervaring om voor veel volk te koken.

Bijgerechten doe ik wellicht via de traiteur maar welke zaken schalen goed voor grote groepen? Zowel aperitief, hoofdgericht maar eventueel ook wat bijgerechten. Heb in totaal drie gewone Kettles ter beschikking.

Dingen die me al te binnenschoten:

- varkenshaasjes met lekkere glaze
- kleine smash burgertjes voor de kids.
- pulled pork op voorhand?
- picanha's?
- presa's

mogelijkheden zijn eindeloos maar wat zijn jullie ervaringen?

Ik denk ook onmiddellijk aan pulled pork. Veel zal afhangen van hoeveel je wil bezig zijn met het eten op het moment zelf.

Bij PP kan je het meeste op voorhand doen. Met burgers zal je nogal aan je bbq gekluisterd staan

Voor (goeie) smashburgers heb je véél plaats nodig. 2 broodjeshelften, 2 patties per burger.

Op een gewone weber/kamado gaat dat maar voor max 4 personen tenzijn je iedereen wil laten wachten imho.

Doe een brisket, een paar ribracks (smoken op voorhand, dan in de gewone oven afgedekt laten doorgaren, en als het volk er is de laatste stage op de bbq), moinkballs en beefcheeks op een naan als hapje.

Ze gaan versteld staan en je kan het allemaal goed preppen.

Pulled pork, makkelijk op voorhand te maken en op te warmen in de oven als het moet. Je kan dat de dag op voorhand al maken.

Voorgerechten kan je veel doen:
Moinkballs
Jalapeño poppers
Frikandellen burnt ends
Loaded nachos

Als bijgerechten kan je wat puntpaprikas en maiskolven grillen a la minute.

Gisteren nog eens een stuk picanha op de weber klaargemaakt. Ditmaal met een braai koffierub. Blijft toch een van de betere stukken vlees 🤤

Hopelijk dit jaar terug wat meer tijd/goesting om de BBQ aan te steken.

Laten jullie die Frikandellen eerst ontdooien voor die burnt ends?
Heb al ontdooit en half bevroren gedaan,dat komt zo nauw niet.

Met dit weer kon het bijna niet anders dan de BBQ nog eens aan te steken. Ibzrico chorizo worstjes, gegrilde kippendij, een witloofslaatje en pastasalade met harisa, gegrilde maïs en puntpaprika.
1000065412.jpg

Zijn er degelijke dutch ovens voor €50?

Zou dat is willen proberen maar geen zin om er €160 aan tegen te gooien zoals die van Weber.

Je vindt er wel voor €50 maar geen idee wat de kwaliteit is natuurlijk.

Zou dat is willen proberen maar geen zin om er €160 aan tegen te gooien zoals die van Weber.

Ik heb ene van Ikea, niet goedkoop maar zeer stevig materiaal. Wel nog nooit op de BBQ gebruikt.

Laatst bewerkt:

Ik heb deze:
Gaat al 10 jaar mee zonder problemen.

Heb ik zelf niet, maar Smokin Flavours heeft zeer goede prijs/kwaliteit.

Ik heb vorig jaar een hele gietijzeren set gekocht bij Lidl. Grillmeister heet die lijn. Momenteel geen dutch ovens helaas

Weet er iemand goede alternatieven voor een ofyr?

De prijs van een ofyr steekt natuurlijk ferm uit, maar ik vermoed dat er toch ook iets goedkopere merken zijn van redelijke kwaliteit ivm staal?...

Weet er iemand goede alternatieven voor een ofyr?

De prijs van een ofyr steekt natuurlijk ferm uit, maar ik vermoed dat er toch ook iets goedkopere merken zijn van redelijke kwaliteit ivm staal?...
Deze zijn naar 't schijnt zeer goed:

Maar een originele heeft een bakplaat van 12mm, dat is dan ook het belangrijkste onderdeel. Goedkopere modellen zijn vaak maar half zo dik hoewel de site hierboven claimt dat 12mm zelfs te dik is om aangenaam mee te kunnen werken.
Ik ken allesinds meerdere mensen met een plaat van deze site die allemaal tevreden zijn met hun aankoop.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met de barbecook kamal 2.0? Lijkt me wel een degelijke kamado voor die prijs en zou hem volgende maand eventueel willen bestellen. Het zou mn eerste kamado worden, hiervoor een gewone bbq gehad. De duurdere kamados liggen buiten budget als beginner.

Terug
Bovenaan