De grote BBQ thread

Knap toestel, concept spreekt me wel aan. Een beetje "set and forget", ik kan wel voldoening halen om m'n Kettletje stabiel te houden voor een hele dag maar langs de andere kant, zonder zorgen wat in de tuin werken of bij je gezelschap zitten terwijl je grill zichzelf op temperatuur houdt, ik zou er aan kunnen wennen.
beetje vooral de rede waarom ik ervoor gegaan ben.

Vond 't spelen met de temperatuur in de smokey mountain wel leuk, maar dan hang je heel de dag rond bij je bbq, nu zou ik in principe ook tijdens thuiswerkdagen dingen kunnen smoken zonder (al te veel) tijd te verliezen.

Goh, de hele tijd rond de BBQ hangen met een pint in de hand heeft ook wel zijn charmes. Maar als je nog veel sides wil voorbereiden en andere zaken aan de hand hebt is zo'n set and forget-BBQ wel gemakkelijk. Al moet ik zeggen dat mijn Weber de temperatuur ook goed onder controle houdt. Die staat onder de carport dus er is niet teveel tocht en low & slow is niet zo moeilijk te bereiden als je de kolen in een snake legt (minionmethode nog niet geprobeerd, maar heb je daar geen hitteschild voor nodig?).

Goh, de hele tijd rond de BBQ hangen met een pint in de hand heeft ook wel zijn charmes. Maar als je nog veel sides wil voorbereiden en andere zaken aan de hand hebt is zo'n set and forget-BBQ wel gemakkelijk. Al moet ik zeggen dat mijn Weber de temperatuur ook goed onder controle houdt. Die staat onder de carport dus er is niet teveel tocht en low & slow is niet zo moeilijk te bereiden als je de kolen in een snake legt (minionmethode nog niet geprobeerd, maar heb je daar geen hitteschild voor nodig?).
Ik heb de minionmethode toch ook een aantal keer succesvol gebruikt in mijn mastertouch en dat blijft idd vrij stabiel. wel 1keer voorgehad dat dat voor een of andere reden halfverwegen was uitgegaan, dan opnieuw terug aansteken duurde wel even voor die temperatuur terug was wat het moest zijn.

Met de smokey mountain die ik heb is het eigenlijk perfect voor alles wat ongeveer 6uur nodig heeft. langer dan dat en je moet je kolen bijvullen. Opzich niet zo erg, maar dan is't ook wel weer extra werk.

Als ik het zo neerschrijf had ik eigenlijk geen reden om iets makkelijker te kopen want beiden waren al vrij simpel, al stonden die bij mij gewoon los in de tuin dus wind en zon kon soms wel wat verschil geven op de temperatuur nen dan ging ik wat met die ventieltjes spelen voor de temperatuur aan te passen.

Ik ben binnenkort mijn terrasoverkapping kwijt, ik ben heel benieuwd hoe vaak ik nog aan de bbq ga staan :unsure:

Ik ben binnenkort mijn terrasoverkapping kwijt, ik ben heel benieuwd hoe vaak ik nog aan de bbq ga staan :unsure:
Hetzelfde meegemaakt. Het dak helemaal hersteld om dan 2 jaar later het spel weg te gooien. Nieuwe terras gelegd en m'n vrouw zag de overkapping niet graag.

Ik sta beduidend minder buiten. Geen probleem met koude, maar regen is toch maar meh.

Ik heb mijn kamado sinds begin november vorig jaar (2023 that is, 2024 blijft nog even gisteren niet vorig jaar 😝)

Ik heb nx van overkapping en telkens ik in voorjaar of najaar iets gepland had, was er regen 🙄

Heb me toen 2e hands zo'n typische vierkante cafe parasol aangeschaft. Houd goed de regen tegen dus kamado staat droog. En ik zelf ook voor de keren dat ik buiten moet zijn

Ik heb mijn kamado sinds begin november vorig jaar (2023 that is, 2024 blijft nog even gisteren niet vorig jaar 😝)

Ik heb nx van overkapping en telkens ik in voorjaar of najaar iets gepland had, was er regen 🙄

Heb me toen 2e hands zo'n typische vierkante cafe parasol aangeschaft. Houd goed de regen tegen dus kamado staat droog. En ik zelf ook voor de keren dat ik buiten moet zijn

Ik heb ook tenten en parasols. Maar al enkele keren gehad dat heel den boel om lag door sterke windstoten.

Dat afdak was de max. :headshake:

Iemand ervaring met roken door middel van snoeihout van een druivelaar?
Ik heb de mijne gisteren gesnoeid en heb de dikte takken aan de kant gehouden om te drogen. Maar dit gaat dus om jong snoeihout van 1 jarige takken en +-vingerdik.

Alle hout van fruitbomen is geschikt om mee te roken, een druivenlaar zou dus ook moeten werken.
Bij zo'n jonge takken is de verhouding schors/hout wel wat groot, te veel kan wel eens bittere rook geven.

Ik gebruik het wel vaker. Leuk om mee te werken maar let wel op in de dosering, het geeft vrij stevige en zware rook.
Wat je gisteren hebt gesnoeid is wel nog veel te nat, laat dat sowieso eerst een hele tijd drogen.

Mechelse koekoek op de kamado
IMG_4785.jpeg

Grote meerwaarde zeker zo een spit?
Kan je dan nog een halve grill of halve plancha plaatsen op je kamado?
Bij een bastard large zou je dan 2 kippen op een spit krijgen?

Grote meerwaarde zeker zo een spit?
Kan je dan nog een halve grill of halve plancha plaatsen op je kamado?
Bij een bastard large zou je dan 2 kippen op een spit krijgen?
2 kippen, ja, kleintjes, achter elkaar op ‘t spit.
Er is geen ruimte meer, of nauwelijks, voor iets anders.

Meerwaarde voor kip is het echt wel, dat zelfbedruipende, die lichte rooksmaak. Heaven

Niet voor elke keer trouwens, maar met een goeie kip (mechelse koekoek hier, die trouwens maar 1,5 keer zoveel kost als zo’n waterkuiken uit de supermarkt) kan je dat veel lichter kruiden en dan is het mega.

2 kippen, ja, kleintjes, achter elkaar op ‘t spit.
Er is geen ruimte meer, of nauwelijks, voor iets anders.

Meerwaarde voor kip is het echt wel, dat zelfbedruipende, die lichte rooksmaak. Heaven

Niet voor elke keer trouwens, maar met een goeie kip (mechelse koekoek hier, die trouwens maar 1,5 keer zoveel kost als zo’n waterkuiken uit de supermarkt) kan je dat veel lichter kruiden en dan is het mega.
Mechelse Koekoek of Poulet de Bresse is inderdaad een totaal andere ... euh ... "kipbeleving" dan de gemiddelde kip van de supermarkt. En dan onder de spit je aardappelen en groenten leggen die zo helemaal worden doordrongen van de gebradenkipsmaak ... :feelsgood:

Ik hoop toch eens op wat zonnige dagen de komende weken. Al maanden mijn kamado niet meer aangelegd (op 1 keer na om de schimmel eruit te fikken) maar ik kan er mij gewoon niet op toeleggen voor de moment. Het enige wat ik vraag is zon en stabiel weer, het mag gerust koud zijn maar spaar me gewoon van regen, mist, depressief weer...dan heb ik echt geen zin om daar aan dat vuur te staan. Hopen op dit weekend blijkbaar.

Ik hoop toch eens op wat zonnige dagen de komende weken. Al maanden mijn kamado niet meer aangelegd (op 1 keer na om de schimmel eruit te fikken) maar ik kan er mij gewoon niet op toeleggen voor de moment. Het enige wat ik vraag is zon en stabiel weer, het mag gerust koud zijn maar spaar me gewoon van regen, mist, depressief weer...dan heb ik echt geen zin om daar aan dat vuur te staan. Hopen op dit weekend blijkbaar.

Ik had nog een bestelling gedaan om "de winter door te komen" met allerlei lekkers. Er is nog niets uit de diepvries geraakt, het moet zeker geen 25° graden zijn om te bbq'n maar met dit weer blijf ik toch ook binnen hoor.

Terug
Bovenaan