De grote BBQ thread

Goh, heb netjes alles op mail staan dat ik ruim op tijd mijn garantie inriep en de maandenlange communicatie met Masterbuilt zelf, daar maak ik me dus geen zorgen over.

Ik zal zien wat Masterbuilt nu antwoordt, als ze een ventilator opsturen en dat doet ook niks, zal ik effectief naar Alternate teruggaan...
Update, was destijds inderdaad dus de ventilator... Vervangen en het werkt weer perfect (en heb nu enkele closing sensors en een module als reserve 😅).

In tussentijd wel mijn Grilleye begeven, heb dan maar 4 extra sensors gekocht om rechtstreeks met de Masterbuilt te verbinden, app werkt ook prima.

Zal af en toe ook eens wat fotookes posten, afgelopen paar weken al gretig ge bbq'd met ribbetjes, kippenvleugels, pulled pork en enkele steaks :oi22:

Hoe zit het met de garantie/herstelbaarheid van de elektronica?
Dat zou mijn grootste zorg zijn bij een duur toestel met ingebouwde elektronica.
Dat is dan ook de reden dat ik niet voor zo een toestel ben gegaan maar een kamado gekocht heb waar ik bij denk dat die langer mee zal gaan

Hoe zit het met de garantie/herstelbaarheid van de elektronica?
Dat zou mijn grootste zorg zijn bij een duur toestel met ingebouwde elektronica.

Goed punt, en heb ik ook wel over nagedacht - de verdeler hier in europa heeft daar wel een FAQ over en die lijkt me ok.
- Ze houden sowieso een stock van spare parts aan die ze gratis shippen tijdens de garantieperiode
- videos & instructies zijn altijd available om onderdelen te vervangen (garantie of niet) en daar is de yoder blijkbaar ook wel voor gemaakt om makkelijk te onderhouden. Dat zijn ook wel punten die ik tegenkwam bij de reviews die ik bekeken heb.
- er zijn ook altijd upgrade kits voor die elektronica nog beschikbaar ook, dus ik neem aan als er aan zo'n dingen gedacht is geweest dat dat geen rocket-science zal zijn om de elektronica te vervangen/repareren.

Je weet natuurlijk nooit hoe goed/slecht de customer service is tot je 't nodig hebt, maar ik wil hier de gok wel wagen.

waarom kies je voor de Yoder?
voor een prijs die quasi gelijk is aan de Traeger timberline heb je
- Betere bouwkwaliteit
- niet Made in china
- 'andere' functionaliteiten die mij meer aanspreken
- werken samen met een ander bedrijf voor de technologie in plaats van het in house te maken - das meestal een groot voordeel vind ik.
-> ik ken ook al mensen die een bbq hebben met Fireboard en die zijn daar enorm te vreden van.

Van alle reviews die ik gelezen/bekeken heb lijkt het enige nadeel van de Yoder vs de Traeger het feit dat je geen pellet dump functie hebt, dus na het gebruik moet je ze gewoon verder opbranden, handmatig uithalen, of gewoon laten zitten tot de volgende keer.

Ik denk sowieso niet dat ik mis zou kunnen gaan met een Traeger ook niet, maar denk wel met wat ik nu allemaal gelezen en bekeken heb dat ik met die Yoder ook wel goed zal zitten.

Goed punt, en heb ik ook wel over nagedacht - de verdeler hier in europa heeft daar wel een FAQ over en die lijkt me ok.
- Ze houden sowieso een stock van spare parts aan die ze gratis shippen tijdens de garantieperiode
- videos & instructies zijn altijd available om onderdelen te vervangen (garantie of niet) en daar is de yoder blijkbaar ook wel voor gemaakt om makkelijk te onderhouden. Dat zijn ook wel punten die ik tegenkwam bij de reviews die ik bekeken heb.
- er zijn ook altijd upgrade kits voor die elektronica nog beschikbaar ook, dus ik neem aan als er aan zo'n dingen gedacht is geweest dat dat geen rocket-science zal zijn om de elektronica te vervangen/repareren.

Je weet natuurlijk nooit hoe goed/slecht de customer service is tot je 't nodig hebt, maar ik wil hier de gok wel wagen.

voor een prijs die quasi gelijk is aan de Traeger timberline heb je
- Betere bouwkwaliteit
- niet Made in china
- 'andere' functionaliteiten die mij meer aanspreken
- werken samen met een ander bedrijf voor de technologie in plaats van het in house te maken - das meestal een groot voordeel vind ik.
-> ik ken ook al mensen die een bbq hebben met Fireboard en die zijn daar enorm te vreden van.

Van alle reviews die ik gelezen/bekeken heb lijkt het enige nadeel van de Yoder vs de Traeger het feit dat je geen pellet dump functie hebt, dus na het gebruik moet je ze gewoon verder opbranden, handmatig uithalen, of gewoon laten zitten tot de volgende keer.

Ik denk sowieso niet dat ik mis zou kunnen gaan met een Traeger ook niet, maar denk wel met wat ik nu allemaal gelezen en bekeken heb dat ik met die Yoder ook wel goed zal zitten.
En heb je ook al eens GMG bekeken? Want die zie ik nergens in je vergelijk terug komen terwijl die toch ook wel erg gekend zijn voor hun pelletbbq's.

En heb je ook al eens GMG bekeken? Want die zie ik nergens in je vergelijk terug komen terwijl die toch ook wel erg gekend zijn voor hun pelletbbq's.
Yes - die heb ik idd ook bekeken. Was een beetje hetzelfde verhaal als Traeger vs Yoder.

Hier zit je natuurlijk ook met het prijsverschil, die Yoder is denk ik 2x de prijs van zo'n GMG, maar zal verre van 2x zo goed zijn.

In any case, nu dat het vorige huis verkocht is geraakt aan een hogere prijs dan dat we gehoopt hadden is er wat budget om een mooie BBQ te kopen, dus financieel doet het niet echt pijn.
Nu wil ik ook niet gewoon geld door het raam naar buiten smijten, maar het lijkt wel dat de Yoder quasi alles aanvinkt wat ik zoek.

Een van die zaken, maar das eerder principieel, is dat ik - waar het kan - vermijd om made in china dingen te kopen.

Laatst bewerkt:
Yes - die heb ik idd ook bekeken. Was een beetje hetzelfde verhaal als Traeger vs Yoder.

Hier zit je natuurlijk ook met het prijsverschil, die Yoder is denk ik 2x de prijs van zo'n GMG, maar zal verre van 2x zo goed zijn.

In any case, nu dat het vorige huis verkocht is geraakt aan het hogere prijs dan dat we gehoopt hadden is er wat budget om een mooie BBQ te kopen, dus financieel doet het niet echt pijn.
Nu wil ik ook niet gewoon door het raam naar buiten smijten, maar het lijkt wel dat de Yoder quasi alles aanvinkt wat ik zoek.

Een van die zaken, maar das eerder principieel, is dat ik - waar het kan - vermijd om made in china dingen te kopen.
Die Yoders lijken inderdaad wel heel wat robuuster gebouwd te zijn dan de rest, vroeger had je hier en daar wel nog een winkel die deze verkocht maar die zijn er allemaal mee gestopt of overgeschakeld op GMG of Traeger. Ik denk dat het prijsverschil te hoog was met de rest om echt succesvol te zijn. De vraag is dan natuurlijk wat je van service kan verwachten wanneer je een Yoder koopt.
Maar verder zie ik niet in waarom je zou moeten twijfelen over een Yoder als dat uw gedacht is, zulke aankopen zijn eigenlijk gewoon puur emotie dus daar is weinig van te zeggen buiten het feit dat je best koopt wat je zelf het best lijkt, dan kan je meestal ook wel leven met de kleine tekortkomingen die iedere bbq of merk heeft.

Uiteindelijk net de knoop doorgehakt - dan toch voor de YS480s en niet de YS640s gegaan, Was qua grilloppervlakte al net iets groter dan de Weber smokey mountain die ik al had, die 640s was nog eens 20% groter - zou af en toe wel van pas komen, maar waarschijnlijk 85% van de keren dat ik 'm gebruik overkill zijn qua oppervlakte, en dan wel meer pellets verbruiken natuurlijk.

Volgens het shipping order zou de ys480s iets van een 165kg moeten wegen.

Ik hou jullie hier ook wel op de hoogte wanneer die er is, wat m'n ervaringen zijn, en natuurlijk het belangrijkste, wat ik er op ga klaarmaken :oi22:

Het staat al een tijdje op mijn to do om de gasbbq zijn periodieke kuisbeurt te geven maar het was er nog niet van gekomen en jawel, de sessie vanavond was net dat eentje teveel.

Op ‘t gemak een ribeye aan het afgrillen, deksel dicht, zie ik plots de thermometer vlot boven de 300 gaan wat teveel is voor dat toestel. Ik doe voorzichtig het deksel open, staat heel het rooster en de kuip in de fik :unsure:

Meteen gas toegedraaid, roosters uitgehaald en met wat moeite de rest ook kunnen blussen.
Moraal: blijf voorzichtig en wees niet nonchalant of lui!

What about the ribeye? Zwarter dan zwart of nog eetbaar? :D
Die was perfect 😎
Mijn allereerste reflex was om de ribeye van het vuur te halen, en daarna pas de gasfles toe te draaien. Mijn onbewuste prioriteiten waren duidelijk, mijn veiligheidsadviseur zou wel eens fronsen…

H87q6CI.png

Ik moet die folie nog verder van de grease tray trekken, maar heb 'm hier toch al geïnstalleerd staan. Nog wel geen tijd gehad om 'm voor de eerste keer op te zetten, dat zal hopelijk voor dinsdag zijn.

Nu ook even de tijd maken om de Weber smokey mountain te verkopen..

Knap toestel, concept spreekt me wel aan. Een beetje "set and forget", ik kan wel voldoening halen om m'n Kettletje stabiel te houden voor een hele dag maar langs de andere kant, zonder zorgen wat in de tuin werken of bij je gezelschap zitten terwijl je grill zichzelf op temperatuur houdt, ik zou er aan kunnen wennen.

Terug
Bovenaan