De grote BBQ thread

Gelukt! :clap:

Ze hebben denk ik 1u45 nog gerezen, we hadden teveel honger maar ze waren al goed groot geworden. Oven op 190°, boven en onderwarmte, bakje met kokend water eronden. Na 15 min eens gekeken, toen waren ze al redelijk bruin vanboven en nog heel bleek vanonder. Zilverpapier bovenop de broodjes en dan de oven op enkel onderwarmte gezet voor nog 5 min. Resultaat hieronder, super lekkere broodjes en ook veel voldoening natuurlijk doordat het na vele pogingen eindelijk goed is gelukt 😀 Volgende keer 1 rekje lager in de oven en dan zijn we er wel denk ik.

Gegeten met lamsburger, zelfgemaakte looksaus, komkommer & rode ui, genieten 🥰

IMG-20230804-WA0001.jpg

20230804-174411.jpg

20230804-174415.jpg

Had al griesmeel gebruikt ipv bloem voor uit te rollen. Dat was niet slecht en niet verbrand.

Zal eens goede kolen gebruiken.

Daarnet eens de houtskool van weber zelf gebruikt en ben aangenaam verrast. Qua warmte top, qua duur kan het wat beter maar wel perfect om pizza te bakken.
Wel oppassen van de genstertjes :-)

Zin in een grotere Weber. Mijn 47 cm is wat beperkt voor verschillende zones.

Zo een scharnierend deksel, das alleen bij de Premium master touch zeker? Of het de 70y anniv edition dat ook?

Er is verschil in briketten maar voor 'hot & fast' maakt dat eigenlijk niet zo heel veel uit. Voor de smaak al helemaal niet, dat proeft geen mens.
Ok, ik heb 2 zakken Oekraïnse kolen die ik gekregen had. Waarschijnlijk zullen deze niet van top kwaliteit zijn.
In onderstaande filmpje zie je hoe je best te werk gaat voor de klassieke BBQ.

Ik vind het wel vreemd dat je houtskool door die rooster viel?

Dat moeten dan toch echt gruis van onderaan de zak geweest zijn of zo?
Slechte kolen dus, veel fijne rommel er in.

Ik wil dit weekend een ribeye doen, ik kan dat goed maken in de keuken of op een gasgrill, maar nog geen ervaring met de weber. Misschien best een directe en indirecte zone maken?

Ik wil dit weekend een ribeye doen, ik kan dat goed maken in de keuken of op een gasgrill, maar nog geen ervaring met de weber. Misschien best een directe en indirecte zone maken?

Als ze dik zijn, reverse sear met de indirecte methode. Als ze dun zijn, hot & fast recht boven de kolen. Maar als ik jou was, er gaat niets boven een dikke ribeye reverse searen :drool:

Als ze dik zijn, reverse sear met de indirecte methode. Als ze dun zijn, hot & fast recht boven de kolen. Maar als ik jou was, er gaat niets boven een dikke ribeye reverse searen :drool:
Word. Revearse sear is foolproof als je de interne temperaturen respecteert. Peper, zout, lookpoeder. Vroeger deed ik er ook nog een mix van olijfolie en citroensap bij tijdens het opdienen.

Reverse sear is ook wel de "Dierendonck" manier? Het vlees eerst 40-50 min opwarmen op 50°c in een luchtoven, nadien afgrillen op elke kant. Zo deed ik het enkele jaren terug, de bbq was dan de grill. Dit was dan een bbq zonder deksel

Reverse sear is ook wel de "Dierendonck" manier? Het vlees eerst 40-50 min opwarmen op 50°c in een luchtoven, nadien afgrillen op elke kant. Zo deed ik het enkele jaren terug, de bbq was dan de grill. Dit was dan een bbq zonder deksel
Iet’s anders, maar soortgelijk. Bij reverse sear is de omgevingtemperatuur, dus de indirecte temperatuur, een pak hoger. Eerder 110 graden.

Dus veel kritischer om te overshooten, laat hem 10 min te lang liggen en ‘t is om zeep. Maar de buitenkant droogt er mooi van uit en het werk verbluffend goed

Op reis overheerlijke Picanha a la brasa gegeten op restaurant voor €19. Kon ik niet laten liggen. Meermaals dat genomen. Hier betaalde ik €36 voor een goed stuk.

Gisteren al ribeye gegeten op restaurant, dus zou ik zaterdag eens een chateaubriand nemen. Waar vind ik die best, wil een groot stuk om schelletjes af te snijden...

Mensen ervaring met deze butcher?

Laatst bewerkt:
Gisteren al ribeye gegeten op restaurant, dus zou ik zaterdag eens een chateaubriand nemen. Waar vind ik die best, wil een groot stuk om schelletjes af te snijden...

Ooit al eens besteld en dat was wel in orde.

'Gewone' stukken rundsvlees probeer ik laatste tijd wel altijd lokaal te kopen. Prijzen van de online slagers zijn toch vrij pittig imo. Hier in de buurt enkele slagers gevonden waar je een mooi stuk gerijpt vlees kan kopen aan +- 50/kg.

Goed, maar duur.

Vanochtend de bbq aangezet voor pulled pork. Vanavond komen 3 koppels eten met kinderen dus hopelijk gaat er niets mis.

Temp is af en toe wat te hoog gegaan, hopelijk niet teveel invloed op het eindresultaat

Niet direct een BBQ vraag, maar aangezien hier serieuze vleeskenners zitten, durf ik toch de vraag stellen. In een restaurant in Frankrijk werd dit geserveerd nadat ik Ribeye had besteld. Na mijn vraag of ze niet gemist waren, is de dame het gaan vragen in de keuken en bevestigde dat dit Ribeye is. Raar... ik heb nog nooit een Ribeye gezien zonder vetaders, en meestal worden die anders vetsneden ook... Er was een wit vlies bijna onderaan. Vandaar mijn twijfel of dat wel Ribeye was. Iemand die daar met kennis van zaken een uitspraak over kan doen?
PS: het was een heel lekker stuk vlees, daar niet van.

20230807_204522.jpg

Je had beter een foto genomen voor je er aan begonnen was he :unsure:

Op het eerste zicht lijkt mij dat toch ook geen ribeye maar geen idee wat het dan wel is, gelukkig was het lekker. ;)

Je had beter een foto genomen voor je er aan begonnen was he :unsure:
Maar dan had ik mij aan de opmerking "maar we zien de binnenkant niet" verwacht 😉

De foto is genomen na het eerste afgesneden lapje... dat er weer tegen was het volledige stuk vlees.

Edit: Een familielid dacht dat het mogelijks Cote de bœuf is, van net naast de ribben.

Terug
Bovenaan