De grote BBQ thread

Dit weekend voor de eerste keer chunks gebruikt in plaats van snippers en dat gaat toch wel een pak beter, dat roken. Voor de beef rib fingers twee blokjes gebruikt en dat volstond wel. Hickory beloofde me een bacon-achtige rooksmaak en dat was het geval. Damn.

Doe je paella op de kamado? Zoja, indirect/direct en op welke temperatuur ongeveer? Ga er mij donderdag ook eens aan wagen, mn pan is vandaag toegekomen :p
Sorry, deze wat uit het oog verloren.
Hier al deels uitgelegd hoe ik die klaar maak: https://www.beyondgaming.be/threads/de-grote-bbq-thread.473/page-44#post-327081

Kwa temperaturen kan ik niet echt zeggen hoe ik het doe, ik hou die echt niet zo in de gaten. Ik bak eerst alles aan met het deksel open (In die tijd sluit ik wel de onderste schuif om toch zoveel mogelijk het vuur wat te temperen, ook in mijn paella pan zoals je ziet op de foto's redelijk op maat van de barbecue dus dat helpt ook wel om wat meer controle te houden). Van zodra ik de bouillon erbij gedaan heb zet ik een timer op een minuut of 8 en laat ik het borrelen met deksel open. Als het vocht redelijk verdampt is (sowieso hou ik max 10 minuten aan) schuif ik de diffuser plate erin op de laatste stand, dan de paellapan op de hoogste stand op de platesetter en deksel dicht. En gewoon langs onder de schuif open. Dit alles laat ik nog voor 8 a 10 min verder garen onder deksel en dan is klaar. Gewoon zeer goed in de gaten dat hij niet verbrand, aanbakken mag wel (Spanjaarden gaan daar zelf voor, ze noemen dat socarrat en een goeie paella hoort dat volgens hun te hebben. Mij lukt het sporadisch eens maar dan moet het vuur echt wel goed geweest zijn)

Vervangen jullie het rooster soms met een nieuw exemplaar of niet?
Ik het nog nooit roosters vervangen tenzij ze echt kapot zijn of geplooid. Wel heb ik gewoon meerdere roosters die passen maar dat is weer uit luiheid, altijd handig wanneer je geen zin hebt om uw rooster te kuisen dat je gewoon een ander kan nemen.

Jullie kuisen jullie roosters? :unsure:

Ik schrob ze voor en na het gebruik even af met een borstel als ze al goed warm zijn.

Jullie kuisen jullie roosters? :unsure:

Ik schrob ze voor en na het gebruik even af met een borstel als ze al goed warm zijn.
Ik kuis ze enkel als ik geen zin meer had om ze af te schrobben na het barbecueën. Het gebeurd wel eens dat ik als de bereiding klaar is ik gewoon de schuiven sluit en denk van "kust nu allemaal eens mijn kloten, ik ga eten"

Ik ben dus recent overgeschakeld op weber gas bbq met de gietijzeren rooster.
Weber handleiding zegt om voor het bakken 15min op full hot te zetten en dan rooster schrobben met staalborstel.
Awel, dat werkt supergoed. De restanten van de vorige bak komen er altijd goed af.
Wel vindt ik de weber anti stick spray niet goed werken. Alles plakt toch nog iets te hard naar mijn zin vast aan de rooster.
Ook vindt ik de gietijzeren rooster iets te dik. Ik had graag de rvs gehad maar heb blijkbaar verkeerde versie van de genesis gekocht.

En ben deze ochtend eens in de horta te Beveren geweest. Die hebben echt een grote bbq afdeling. Echt de moeite

Ik ben dus recent overgeschakeld op weber gas bbq met de gietijzeren rooster.
Weber handleiding zegt om voor het bakken 15min op full hot te zetten en dan rooster schrobben met staalborstel.
Awel, dat werkt supergoed. De restanten van de vorige bak komen er altijd goed af.
Wel vindt ik de weber anti stick spray niet goed werken. Alles plakt toch nog iets te hard naar mijn zin vast aan de rooster.
Ook vindt ik de gietijzeren rooster iets te dik. Ik had graag de rvs gehad maar heb blijkbaar verkeerde versie van de genesis gekocht.

En ben deze ochtend eens in de horta te Beveren geweest. Die hebben echt een grote bbq afdeling. Echt de moeite
Zeker met gietijzer moet je zien dat je de dingen niet te vroeg probeert om te draaien. Dat plakken stopt meestal eens uw korst goed gevormd is.

Als je low & slow wil maken is het nogal omslachtig om eerst vollen bak te gaan zodat je je rooster kan schrobben. Ik gebruik ook een staalborstel (of een staalspons, wat ik nog beter vind) achteraf of net voor ik eraan begin. Enkel de bovenkant, de onderkant niet. Na verloop van tijd (ik heb hem nu bijna vier jaar) zit je natuurlijk met plekken die je er niet meer af krijgt maar dat kan geen kwaad.

foto rooster

Ik merkte gisteren op dat er precies groeven in mijn rooster zitten. Ik dacht: ik neem snel even een foto, helaas zie ik nu pas dat hij de kolen scherpgesteld heeft i.p.v. de rooster zelf. Maar je kan het een klein beetje zien.

Wat zou dat kunnen zijn? Doe ik iets verkeerd naar onderhoud toe?
Niemand? Of trek ik beter een andere foto?

Als je low & slow wil maken is het nogal omslachtig om eerst vollen bak te gaan zodat je je rooster kan schrobben. Ik gebruik ook een staalborstel (of een staalspons, wat ik nog beter vind) achteraf of net voor ik eraan begin. Enkel de bovenkant, de onderkant niet. Na verloop van tijd (ik heb hem nu bijna vier jaar) zit je natuurlijk met plekken die je er niet meer af krijgt maar dat kan geen kwaad.
Die plekken kan inderdaad geen kwaad. Je kunt een rooster onmogelijk als nieuw houden, is ook niet de bedoeling.
Bij low&slow ( die ene keer tot nu toe) zet ik na het schoonmaken alles even terug af en de klep een paar minuten open en dan koelt het snel af.
Is dan weer handig aan gas.

Heb me juist een weber go anywhere aangeschaft voor tijdens de vakantie en weekendjes op de camping. Samen met een compacte starter. Geweldig spul allemaal.

Het moet niet altijd complex te zijn. Bij de schoonzus grillmaster aan het spelen. Geuzeke dabei... 😎
2023-06-1419.30.37265072312039283977.jpg

Heb me juist een weber go anywhere aangeschaft voor tijdens de vakantie en weekendjes op de camping. Samen met een compacte starter. Geweldig spul allemaal.
Vorige zomer ook ene aangekocht en heel content van. Ook steeds heel handig om v.b. wat hapjes klaar te maken als je op de grote low'n slow bezig bent.

Terug
Bovenaan