De grote BBQ thread

Stukken grainfed vlees uit de USA gaan ze niet zo naar hier opsturen he.
Gustor werkt vooral met lokale stukken dacht ik.
Maar ik kan je garanderen dat je het verschil niet gaat proeven tussen een 'vers' stuk en een dat uit de vriezer komt.

Je bereidingstijd is veel te lang, dan drogen ze te hard uit.
Ribfingers gaan er hier max 1.5u op 140°C op.
Yep, anderhalf uur op ca. 150°C voor ribfingers. Moet nog eens nadenken hoe ik mijn briketten juist leg. In een snake en alles open kom ik niet aan 150°C. Ik vul dan een kwartje briketten onderaan, maar sowieso stijgt de temperatuur sterker naar het einde toe. Dan kan het wel eens zijn dat ik begin aan ca. 100°C en eindig met 175°C (en hoger nadien). Tot hiertoe zijn ze altijd geslaagd. :unsure:

Ik ben er opnieuw gaan halen bij Carmans: Iberico rib fingers. Maar ik zag er op eens ook beef rib fingers liggen en die moest ik uiteraard ook mee hebben. Rub erop (Blues Hog of gewoon PSG?), roken met hickory en dan misschien nog aflakken met wat umami-smokey saus naar het einde toe? Wel wat grotere stukken dan Iberico rib fingers, maar héél veel meer tijd hebben die niet nodig denk ik.

O ja: nieuw seizoen van Barbeque Showdown op Netflix. Weer een hoop inspiratie erbij. Tri-tip ...

Ik doe minion methode, alle briketten op een hoopje en daar gooi je een 12 tal (ymmv) aangestoken briketjes bij.

Zeer goeie methode voor L&S op een hogere temperatuur.
Ik leg altijd een snake. Minion zou goed zijn met een heat diffuser plate, maar dat heb ik niet op m'n Weber. Voor low & slow leg ik altijd 8 gloeiende briketten aan het ene uiteinde en dat werkt meestal wel aardig. Volledig open kom ik na een anderhalf uur dan wel aan 150°C. Mogelijk dat ik met een 10 à 12 gloeiende briketten dan wel sneller aan die temperatuur kom.

Maar da's deel van de fun zeker? Wat zoeken, wat draaien met de ventilatiegaten en hopen op een goed eindresultaat? Een Traeger lijkt me set and forget. Dat ontzorgt wel.

Ik heb precies de indruk dat beef en steak serieus aan de prijs geworden is, ik wou bestellen en zelfs basis dingen lijken duurder dan anders. Of ben ik misschien gieriger geworden :unsure: ?

Voordeel van BBQ en low and slow is dat je net die goedkopere stukken kan gebruiken om lekkere dingen van te maken.
Trend nu is om dure stukken te gebruiken maar eigenlijk moet je omgekeerd redeneren.

Voordeel van BBQ en low and slow is dat je net die goedkopere stukken kan gebruiken om lekkere dingen van te maken.
Trend nu is om dure stukken te gebruiken maar eigenlijk moet je omgekeerd redeneren.
Het probleem hier in Belgie is eerder dat het aanbod niet matcht met de vraag. Imo is er wel degelijk een markt hier voor andere rassen rundsvlees maar er is gewoon geen aanbod. En wit blauw rund is nu echt niet geschikt voor low and slow.

Zaterdag voor het eerst eens een paella geprobeerd. Heel leuk om te bereiden! Alle ingrediënten mee naar de buitenkeuken en dan op het gemak beginnen bereiden, heerlijk.
Duidelijk wel work in progress, het resultaat was zeker nog voor verbetering vatbaar.

IMG_3925.jpeg

Vandaag shortribs 🤤

IMG_20230529_160914640.jpg

Vandaag stuk cote de porc klaargemaakt.
Toch wel een machtig stukje vlees 🤤
Duroc d'olives van de lokale slager, wel leuk dat ik daar nu ook zo'n leuke stukken kan krijgen.

Het probleem hier in Belgie is eerder dat het aanbod niet matcht met de vraag. Imo is er wel degelijk een markt hier voor andere rassen rundsvlees maar er is gewoon geen aanbod. En wit blauw rund is nu echt niet geschikt voor low and slow.
Dit toch wel. In de VS kan je gemakkelijker goedkope stukken vinden voor low & slow, hier is dat al snel "speciaal" vlees en dat kost geld. Spieringgebraad is een uitzondering, al zijn er voldoende speciale varkensrassen waar je veel geld voor neertelt. Bij een dorpsslager of de supermarkt vind je dit niet, dan moet je al naar een speciaalzaak gaan of het online gaan zoeken wat simpelweg duur is. Toen ik vleesribben vroeg bij de lokale slager hoorde die het in Keulen donderen.

Maar we zijn BG'ers, wij kunnen dat financieel wel aan. :unsure:

Ik heb al gemerkt dat als je een beetje uitleg geeft dat de slager meestal wel enthousiast reageert en mee nadenkt over hetgeen je wil bereiden.
Enige probleem is vaak dat ze qua rundsvlees nog vaak enkel mager wit-blauw hebben. Dat bestel ik dus meestal online, maar voor varkensvlees kan ik eigenlijk alles krijgen bij de lokale slager (dit kan ik bestellen bij de lokale slager: https://www.durocdolives.com/nl/assortiment/vers-vlees/).

Dan zijn die online toch een pak goedkoper? Bv: https://inamood.nl/rundvlees/shortrib-met-been-iers/
Die zijn grassfed. Ik heb via Gustor eens grassfed BA short ribs gekocht, maar het eindresultaat was toch vrij droog en taai. Te mager vlees. Nu goed, die Simmenthal short ribs van Carmans zijn ook grassfed maar wel zeer mooi gemarmerd. Misschien had ik pech met het vlees.
Ik heb gisteren eens gewerkt met deze 'goedkopere' shortribs van grasgevoerde runderen gekocht bij Inamood (link van Shaddix) en ik moet zeggen, dat was top. Nog steeds zeer sappig en mals en zeker niet uitgedroogd.
Het kan dus zeker ook met de goedkopere stukken en gelukkig maar, anders wordt het een dure bedoening :p

Ik heb gisteren eens gewerkt met deze 'goedkopere' shortribs van grasgevoerde runderen gekocht bij Inamood (link van Shaddix) en ik moet zeggen, dat was top. Nog steeds zeer sappig en mals en zeker niet uitgedroogd.
Het kan dus zeker ook met de goedkopere stukken en gelukkig maar, anders wordt het een dure bedoening :p

Daar heb ik wel eens een mindere ervaring mee gehad, nu dat kan ook aan de chef gelegen hebben want dat was één van de eerste keren ik short ribs maakte. :p

Nu we het toch over shortribs hebben, heeft er al eens iemand van die kleinere porties short ribs L&S klaargemaakt? Ik vermoed dat deze nog sneller uitdrogen?

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen met een multi fuel BBQ?
Dus eentje waar je zowel gebruik kan maken van houtskool als gas.

Online volgende tegengekomen: Oklahoma Joe
Maar precies niet echt te vinden in EU.

Sinds kort was het hier ook een oude simpele Barbecook om de klassieke standaard vleesekes op te grillen. Toen ik rondkeek leek me zo'n Weber Kettle ook perfect om die vleesekes iets fijner te gaan bakken. Maar mijn vrouw wou persé een Kamado, dus gisteren de Bastard Urban Large geinstalleerd. Iedereen die komt eten gaat nu hoge verwachtingen hebben :unsure:
Het voorbije weekend voor de eerste keer een deftige rib eye gegaard en gegrild in de Bastard, ja man wat een verschil met vroeger. Er zal toch wel een stuk meer gebarbecued worden dan vroeger :)

Dit weekend ook nog eens voor de halve familie de bbq uitgehaald. Eerste keer dit jaar.
Toch fijn als je te horen krijgt dat hun cote à l'os smelt in hun mond en dat hij perfect klaargemaakt is.
Zeker in een familie waar bbq equals verbrand vlees blijft dit een verassing voor hun :biglaugh:.

Low & slow pulled pork zal voor de komende weken zijn.

Die master touch 57 cm valt nog steeds groot uit. Kan die toch moeilijk weer retourneren en de kettle 47 cm bestellen? Afgelopen weekend weer gebruik gemaakt van de 10 euro action bbq ...

Terug
Bovenaan