De Europese economie

Stellantis legt plotsklaps wat fabrieken stil, en gooit een hoop volk buiten.

Stellantis kondigt productiestops en honderden ontslagen aan in Europese fabrieken door dalende vraag
De autogigant achter merken als Peugeot, Fiat en Opel kondigt noodgedwongen massa-ontslagen en productiestops aan door heel Europa. In Polen, Italië en Frankrijk staan de banden stil. De officiële lezing? "Tijdelijke aanpassingen." De harde realiteit? De Europese auto-industrie wordt langzaam gewurgd door Chinese concurrentie en een instortende vraag....
Vakbonden slaan groot alarm: dit voelt niet als een "dipje", maar als het begin van een structurele sloop van de Europese productiecapaciteit.

Stellantis kondigt productiestops en honderden ontslagen aan in Europese fabrieken door dalende vraag
De autogigant achter merken als Peugeot, Fiat en Opel kondigt noodgedwongen massa-ontslagen en productiestops aan door heel Europa. In Polen, Italië en Frankrijk staan de banden stil. De officiële lezing? "Tijdelijke aanpassingen." De harde realiteit? De Europese auto-industrie wordt langzaam gewurgd door Chinese concurrentie en een instortende vraag....

Vakbonden slaan groot alarm: dit voelt niet als een "dipje", maar als het begin van een structurele sloop van de Europese productiecapaciteit.

Stellantis is nu ook wel 1 van de voorbeelden van hoe je een autoconcern en merken niet moet runnen. Ik weet ook niet in welke mate ze nu al echt veel concurrentie hebben van Chinese merken: behalve Geely (incl. Volvo) staan die in Europa niet in de top 10 en VAG, Renault Groep, BMW Groep,... groeiden in 2025 allemaal t.o.v. 2024.
Zelfs binnen de Europese groepen is Stellantis de grote verliezer, lijkt me dus eerder hun specifiek probleem.

Stellantis is nu ook wel 1 van de voorbeelden van hoe je een autoconcern en merken niet moet runnen. Ik weet ook niet in welke mate ze nu al echt veel concurrentie hebben van Chinese merken: behalve Geely (incl. Volvo) staan die in Europa niet in de top 10 en VAG, Renault Groep, BMW Groep,... groeiden in 2025 allemaal t.o.v. 2024.
Zelfs binnen de Europese groepen is Stellantis de grote verliezer, lijkt me dus eerder hun specifiek probleem.
Met een gebrek aan visie en overal Chinese kapers op de kust, word je het hardst geraakt uiteraard.

Hoe BYD Stellantis uitdaagt bv.:

De boom van Chinese auto's hier moet nog gebeuren.
BYD zit nog niet in de top zoveel hier.
Maar op korte tijd zijn ze wel heel hard gegroeid hier.
Weldra overspoelen Chinese merken de Europese automarkt.

Stellantis lonkt zelf ook steeds meer naar China om overeind te blijven.
Stellantis werkt nu samen met het Chinese leapmotor.
De volgende Stellantis motor, elektrisch of nog op benzine, komt wsl uit een Leapmotor fabriek.

"Moeder van alle handelsakkoorden": EU en India sluiten megadeal die vrijhandelszone met 2 miljard consumenten creëert

Geen kleine overeenkomst, jawadde.

Een vrijhandelszone van 2 miljard mensen. Het mag gerust een van de grootste handelsakkoorden ooit genoemd worden. "25 procent van de wereldeconomie is hierbij betrokken", zegt Gie Goris in De Ochtend op Radio 1. "Het is de 'mother of all deals', de moeder van alle overeenkomsten", aldus de oud-hoofdredacteur van Mo* Magazine en India-kenner.
Dat India en de EU een doorbraak wilden forceren, heeft alles te maken met de geopolitieke situatie. "Aan Europese kant is er een belangrijke strategische en handelspartner onbetrouwbaarder geworden. Aan Indiase kant misschien nog meer, dat heeft af te rekenen met invoertarieven van opgeteld 50 procent." Trump dreigde met nog hogere tarieven, als India geen einde zou maken aan de samenwerking met Iran.
"Ze hebben allebei belang bij het herstellen van de internationale regels voor handel. Ze weten dat ze daarvoor op dit moment niet op de VS kunnen rekenen, dus gaan ze hoe langer hoe meer op elkaar rekenen."

Niet moeilijk als je - zoals hierboven aangehaald - bedenkelijke kwaliteit aflevert. Je hebt hun problemen met de PureTech motoren (distributieriem die door de olie loop en afbrokkelt), dan nog een hele recall geweest over die airbags. Dingen die hun toch handenvol geld moeten kosten en bijkomend zorgen voor een daling in vertrouwen bij de consument.

Tel daarbij de Chinese merken die een aanval doen op de markt van betaalbare auto's en het is niet te verwonderen dat ze in de problemen komen. Die Chinese merken kan je al lang niet meer als 'brol' bestempelen en je krijgt - in vergelijking - gewoon een hele hoop auto voor betrekkelijk weinig geld. Weten ze trouwens zelf heel goed gezien hun recente investeringen in Leapmotor.

Ik vermoed dat ze ook te maken hebben met die stock problemen waarbij er simpelweg te veel auto's in stock zijn en dat er een rem op productie moet worden gezet?

Amai, 1700 jobs weg bij ASML, vooral managers. Het volk dat effectief het werk verzet wil minder bureaucratie en meer focus op engineering. Slechte tijden voor de middlemanagers.

Ik werk zelf in een grote multinational. Komende van een KMO omgeving..en het eerste dat me opviel: Managers, Managers van Managers, Managers van Managers van Managers, Directeurs van Managers, Directeurs van Directeurs,...
Echt zot om te zien. Het is misschien overdreven, maar het lijkt alsof 1/3de van het personeel een Management/Directeur titel heeft.
En meetings...meetings..meetings.
In een KMO omgeving ging alles veel sneller en minder job title inflation

Europese economie groeit sneller dan verwacht

De economische groei in de eurozone bedroeg in de laatste drie maanden van 2025 0,3 procent (kwartaal op kwartaal), terwijl economen een toename van 0,2 procent voorzagen. Daarmee bleef het groeitempo op hetzelfde peil als in het derde kwartaal. Jaar op jaar bedroeg de economische groei 1,3 procent in het vierde kwartaal.
Belgische economie groeide met 1 procent

Volgens een raming van de Nationale Bank is de Belgische economie in 2025 in hetzelfde bescheiden tempo gegroeid als in 2024. Vooral de industriële activiteit bleef laag, al compenseerde de groei van de bouw- en de dienstensector die zwakte.

Belgische inflatie neemt duik naar 1,1%
De Belgische inflatie is in januari flink gezakt naar 1,1 procent. Vooral de lagere energieprijzen en een forse daling van de voedingsinflatie remmen de stijging van de levensduurte in ons land af.

Beweren dat alles goed gaat zou een leugen zijn, maar het is echt niet zo dat de europese economie stagneert. We hebben geen nulgroei, maar wel een te lage groei.

Ik werk zelf in een grote multinational. Komende van een KMO omgeving..en het eerste dat me opviel: Managers, Managers van Managers, Managers van Managers van Managers, Directeurs van Managers, Directeurs van Directeurs,...
Echt zot om te zien. Het is misschien overdreven, maar het lijkt alsof 1/3de van het personeel een Management/Directeur titel heeft.
En meetings...meetings..meetings.
In een KMO omgeving ging alles veel sneller en minder job title inflation

Mijn vorige manager stelde voor om voor een teamlead rol te appliceren waar ik basically leiding zou geven aan 6x cege. "Het is de enige manier om meer te verdienen". (Ik loop daar al 10+ y rond, salary is nooit een issue geweest en ik heb zeker nooit naar iets gevraagd... maar het schetst de mindset van het mgmt)

Na enige tijd denken en de job description te doorsnollen, beslist om het niet te doen. Lijkt me, zoals je zegt een zinloos niveau van, 6 man managen dat zijn werk kent. Is 1d per week secretaresse spelen (verlof goedkeuren etc) en voor de rest 6x 2h 1/1 en voor de rest wat debiele slides uitkakken om naar boven andere managers te entertainen. En de obligate meetings meetings meetings waar niks uit komt. Op zich allemaal niet zo erg, maar elke halve blinde ziet in dat dat een besparingspostnl kan worden. Dus ik ga vriendelijk passen om een schietschijf te worden.

Europese economie groeit sneller dan verwacht

Belgische economie groeide met 1 procent

Belgische inflatie neemt duik naar 1,1%

Beweren dat alles goed gaat zou een leugen zijn, maar het is echt niet zo dat de europese economie stagneert. We hebben geen nulgroei, maar wel een te lage groei.
Je moet daar wel bijrekenen dat de bevolkingsgroei in België ook een 0,6% bedraagt, da's in de praktijk "gratis" economische groei. Enkel wat we meer dan 0,6% groeien maakt ons dus welvarender, eronder gaan is verarming.

Je moet daar wel bijrekenen dat de bevolkingsgroei in België ook een 0,6% bedraagt, da's in de praktijk "gratis" economische groei. Enkel wat we meer dan 0,6% groeien maakt ons dus welvarender, eronder gaan is verarming.
Dat is dan op voorwaarde dat die migranten/aangroei ook gewoon aan hetzelfde aantal werkt/produceert en dat dat niet bv. oorlogsvluchtelingen zijn die hier eerst nog een tijd nodig hebben voor ze aan werk geraken toch?

En wat met inflatie? Is die groei gerekend na inflatie? (ik kan het artikel niet lezen)
Als de inflatie 2% bedraagt en de economie groeit 1%, is de economie effectief gekrompen, tenzij de inflatie al is meegerekend in het groeicijfer.

Dat is dan op voorwaarde dat die migranten/aangroei ook gewoon aan hetzelfde aantal werkt/produceert en dat dat niet bv. oorlogsvluchtelingen zijn die hier eerst nog een tijd nodig hebben voor ze aan werk geraken toch?
Da's waar en ook babies dragen niet meteen bij aan het GDP, er zijn heel wat nuances maar met 20 man kan je over het algemeen meer werk verzetten dan met 10 man.
En wat met inflatie? Is die groei gerekend na inflatie? (ik kan het artikel niet lezen)
Als de inflatie 2% bedraagt en de economie groeit 1%, is de economie effectief gekrompen, tenzij de inflatie al is meegerekend in het groeicijfer.

Da's hier zo en da's bijna altijd het geval, als er normaal over groei gepraat wordt is dat altijd gefilterd voor inflatie. Als het BNP nominaal met 3% gestegen is de inflatie is 2%, dan is de groei 1%.

Het zogenaamde "28th regime" (naast de 27 landen dus) voorsel wordt gelanceerd. Zijn ze achter de schermen een hele poos aan bezig. Er moet nog wel het een en ander uitgeklaard worden & lobbygroepen zullen alvast volle bak bezig zijn, maar in se is het wel een goede evolutie.

Even via google gemini een samenvatting gemaakt wat 28th regime juist is voor zij die het in Keulen horen donderen:

en je ziet de trend dus opnieuw: weer een heel deel wetgeving gaat stilletjes aan naar het europese niveau delen van vennootschapsrecht, arbeidsrecht, belastingsrecht.

Volgend najaar is Ierland voorzitter van de Europese Unie, onze Ier McGrath zal dan waarschijnlijk willen uitpakken.

Een versterkte samenwerking met minstens 9 lidstaten is volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen ook een optie om het nakende initiatief rond een zogenaamd '28ste regime' snel op de rails te zetten. Dat is een set met eenduidige regels die bedrijven de mogelijkheid moet bieden om naadloos te opereren over de grenzen heen. Het is voor alle duidelijkheid in de eerste plaats de bedoeling om daarvoor alle leiders mee aan boord te krijgen. Maar als dat niet lukt, moet het maar anders, klonk het tegelijk.

Onze Ier zal sowieso met iets landen dit najaar. Sowieso zit België bij die eerste reeks landen. Dit kan wel een belangrijke doorbraak worden. De politieke wil & momentum is er.

Een versterkte samenwerking met minstens 9 lidstaten is volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen ook een optie om het nakende initiatief rond een zogenaamd '28ste regime' snel op de rails te zetten. Dat is een set met eenduidige regels die bedrijven de mogelijkheid moet bieden om naadloos te opereren over de grenzen heen. Het is voor alle duidelijkheid in de eerste plaats de bedoeling om daarvoor alle leiders mee aan boord te krijgen. Maar als dat niet lukt, moet het maar anders, klonk het tegelijk.

Onze Ier zal sowieso met iets landen dit najaar. Sowieso zit België bij die eerste reeks landen. Dit kan wel een belangrijke doorbraak worden. De politieke wil & momentum is er.
Hopelijk komt er ook nog meer samenwerking op andere gebieden, dat is gewoon hetgeen we nodig hebben. Desnoods moet men maar doen zoals bij Oekraiene, een coalitie of the willing.

Ik zie nu echt niets in die tekst wat in de realiteit een verschil gaat maken.
De energieprijzen omlaag brengen? De prijs is wat ze is. Als overheid kan je enkel nog schulden incasseren. Of gaan ze kolencentrales bouwen en laten uitbaten door slaven?
De handel in CO2 rechten. Het feit dat die rechten bestaan impliceert al een verplichtign om te investeren om uw uitstoot naar beneden te brengen en net zero blijft gewoon behouden.
Betere Europese besteding van overheidsgeld. Totaal nietszeggend. Vooral Frans en DuitsChinees kopen neem ik aan.

Als ik De Wever hoor dan lijkt die enkel bezig te zijn met de interne Europese markt. Geen Chinese auto's en van die zaken.
Probleem is dat al onze grote bedrijven internationaal spelen.
Grondstoffen zijn verdubbelt in prijs en het verwerken van die grondstoffen wordt elk jaar meer en meer belast omwille van het klimaat.
Of kijk naar startups. In Amerika heb je startups en als daar toekomst inzit naar de beurs en cashen. In België is een startup dikwijls al een spinoff van een universiteit (= op onze kosten gegroeid en opgestart) en wordt direct opgekocht door buitenlandse bedrijven. Dat is geen detail, dat is cultuur. Cultuur verander je niet zomaar.

Hopelijk komt er ook nog meer samenwerking op andere gebieden, dat is gewoon hetgeen we nodig hebben. Desnoods moet men maar doen zoals bij Oekraiene, een coalitie of the willing.
Klopt, en da's uiteindelijk ook hoe zowat alle grote projecten van de EU ooit begonnen zijn, grootste voorbeeld is de Euro.

Terug
Bovenaan