De Europese economie

België staat op de 5e plek als het op export aankomt in Europa. De waarde van de handel tussen België en Mercosur bedraagt op dit moment ca. €10mld. Dat is ongeveer 10% van de handel tussen de EU en Mercosur. Belangrijk voor België is dat de taksen op import van chemische en farmaceutische producten in Mercosur geheel verdwijnen. Ook de import van cacao voor onze nationale trots kan nu tariefvrij.

Dat het dus enkel dient voor de Duitse auto-industrie te helpen, is dus gewoon fout. Het is zelfs maar een klein onderdeel als je kijkt naar de totale waarde van de export.

Het rundvlees dat voordelig zou kunnen worden ingevoerd vanuit Zuid-Amerika wordt vacuüm getrokken, diepgevroren, en dan per boot naar hier verscheept. Is dat dan echt het vlees dat we in de toekomst op ons bord willen?

Het rundvlees dat voordelig zou kunnen worden ingevoerd vanuit Zuid-Amerika wordt vacuüm getrokken, diepgevroren, en dan per boot naar hier verscheept. Is dat dan echt het vlees dat we in de toekomst op ons bord willen?
Wat is er specifiek hetgeen dat je niet wilt?
Over het vacuum & diepgevroren, indien correct verlopen kan dat de kwaliteit ten goede komen tov. (langere) termijn gewoon gekoeld bewaard. Als je bv. bij Gustor (een bekende slagerij die zich zelfs "vleesboutique" noemt) besteld, is de kans ook bestaande dat bepaalde zaken diepgevroren geleverd worden. Dat is niet per definitie nefast voor de kwaliteit.

Ik vind dat je dat proeft wanneer vlees lang ingevroren geweest is, ook aan de textuur is dat merkbaar. Ieder zijn smaak natuurlijk.

Zeker akkoord dat het merkbaar is als het lange duur ingevroren is geweest. Deze duurtijd en de wijze van ontdooien zijn wel belangrijk inderdaad!

Nee uiteraard niet, maar wat als er geen ander rundvlees beschikbaar meer zal zijn

Als er geen beschikbaar meer is dan is het omdat de prijs/kwaliteit van het geïmporteerde dan toch zeer OK blijkt? Of waarom zou het verdwijnen?

of dat rundvlees van Europese bodem iets duur en exclusief wordt.
Het is niet omdat er goedkopere alternatieven komen dat de eigen productie duurder wordt, dus ik zie ook niet in waarom het exclusief en duur zou worden?

Als er geen beschikbaar meer is dan is het omdat de prijs/kwaliteit van het geïmporteerde dan toch zeer OK blijkt? Of waarom zou het verdwijnen?

Het is niet omdat er goedkopere alternatieven komen dat de eigen productie duurder wordt, dus ik zie ook niet in waarom het exclusief en duur zou worden?
Omdat de normen hier alsmaar strenger worden en er steeds meer boeren mee moeten ophouden?

Geen idee, kan de EU ginder in Brazilië milieu- en stikstofnormen opleggen of inspraak eisen in dierenwelzijn?
Hier wat antwoorden ivm dierenwelzijn, ontbossing etc. Maar stikstof normen bv. zullen daar niet onder vallen vermoed ik?

Een veggiedag extra in de week? :oi22:

Ah, overpriced smakeloos in paneermeel gerolde vleesvervangers (i.e. namaakvlees)? :p

Mijn opmerking is wel maar half serieus bedoeld: een te groot deel van het veggie aanbod zijn zo'n dingen, maar ik vind gelukkig ook wel andere, betere alternatieven.

Ik vind dat je dat proeft wanneer vlees lang ingevroren geweest is, ook aan de textuur is dat merkbaar. Ieder zijn smaak natuurlijk.
Terzijde maar in elke supermarkt liggen er hopen van die compleet smaakloze steaks van Belgisch Witblauw, en die worden kennelijk verkocht. Idem met de allergoedkoopste koteletten of kippenborsten. Ik denk dat er daarnaast altijd wel plaats zal zijn voor duurder vlees dat wel enige smaak bezit.

Terzijde maar in elke supermarkt liggen er hopen van die compleet smaakloze steaks van Belgisch Witblauw, en die worden kennelijk verkocht. Idem met de allergoedkoopste koteletten of kippenborsten. Ik denk dat er daarnaast altijd wel plaats zal zijn voor duurder vlees dat wel enige smaak bezit.
Uiteraard, daarom koop ik ook gewoon nooit geen vlees meer in de supermarkten. Maar goede slagers worden schaars en zijn nu inderdaad ook al een half luxesegment.

Ah, overpriced smakeloos in paneermeel gerolde vleesvervangers (i.e. namaakvlees)? :p

Mijn opmerking is wel maar half serieus bedoeld: een te groot deel van het veggie aanbod zijn zo'n dingen, maar ik vind gelukkig ook wel andere, betere alternatieven.
Ter info: Als je veggie wilt eten kan je ook wat verder denken dat het klassieke Vlaamse "vlees - patatten - groenten" gerecht waarbij je dan het vlees gaat vervangen door een veggie alternatief. Pasta's, woks en ovenschotels zijn prima veggie opties waarbij je geen smakeloze vleesvervanger nodig hebt.

Ter info: Als je veggie wilt eten kan je ook wat verder denken dat het klassieke Vlaamse "vlees - patatten - groenten" gerecht waarbij je dan het vlees gaat vervangen door een veggie alternatief. Pasta's, woks en ovenschotels zijn prima veggie opties waarbij je geen smakeloze vleesvervanger nodig hebt.

Precies! Zeker pasta en wok doe ik veel omdat je dan die vleesvervangers kan vermijden. Ovenschotel is wel nog een interessante, zal ik me eens in moeten verdiepen :)

Antwerpen (en daarmee Europa) loopt zelfs investeringen mis in de groene industrie:

Terug
Bovenaan