De Europese economie

Ik denk eigenlijk dat je een vertekend beeld krijgt van de situatie in Europa door telkens terug te grijpen naar Duitsland. Duitsland is op competitief en innovatief vlak al jarenlang een heel slechte leerling uit de klas, blijven teren op hun oude successen.

De Europese economie is meer dan de Duitse industrie, en af en toe een doembericht over de Nederlandse of Belgische chemie-sector verandert daar weinig aan.

Deel eens wat doemberichten over de Zweedse, Estse of Poolse economie aub. Verandering van spijs doet eten.

Als Duitsland klappen krijgt, krijgt de rest ook klappen, en Frankrijk doet het ook niet bijster geweldig meer.
Zijn ook de grootste economieën hier. Zweden, Estland, kleine economieën.
In Oost-Europa is er wel wat sterkere groei.
(Bv. Bosch breidt uit in Hongarije, en slankt af in Duitsland. Die shift heeft men stilletje bewerkstelligd.)
Men is geneigd daar eerder nu bedrijven te openen, wegens de veel lagere loonkosten etc. Idem ook een lagere welvaart ginds.
Interne concurrentie, voor de West-Europeaan betekent dit inboeten aan welvaart, om competitief te blijven met onze eigen Oosterburen.

Het probleem van de Chemie, is volledig Europees. Zie zelfs naar het Zwitserse chemie bedrijf Clariant dat liever uitbreidt in China i.p.v. in eigen land.
Chemie gaat in elk Europees land op de schop. In Italië recent nog wat sluitingen. Ook het VK ontsnapt er niet aan. Het regent legio artikelen.

Laatst bewerkt:
Om ook wat tegengewicht te geven: Mijn (Belgische) werkgever is wereldleider in zijn vakgebied, is aanwezig op meer dan 240 locaties wereldwijd, en verdubbelt om de 4-5 jaar zijn omzet (en draait ruim positief). Grootste concurrent is vijf keer kleiner, en ook die is Europees.

Silicon Valley glijdt weg van de waarden die het groot hebben gemaakt. Almaar meer talent voelt zich moreel ongewenst en politiek dakloos. Dat heeft een chilling effect, zegt Harj Taggar van de begeerde Amerikaanse start-upaccelerator Y Combinator: buitenlandse student-ondernemers mijden Silicon Valley vanwege visarestricties en vijandige retoriek. De innovatiemotor sputtert door uitholling van universiteiten, twijfelend talent en het verdampen van financiering voor onderzoek.
Maar tussen Oost en West liggen kansen. Amerikaanse durfkapitalisten lonken over de oceaan. Sequoia Capital opende al een Europees kantoor. Andreessen Horowitz scout in Berlijn, Stockholm en ook bij ons.
Waarom? Omdat Europa het enige continent is waar je misschien nog écht vrij kunt ondernemen. Met rechtszekerheid, privacybescherming en een markt van 450 miljoen hoogopgeleide consumenten.
De Europese techscene kent alvast ongeziene versnelling: meer dan 27.000 nieuwe techfounders zijn in 2025 gestart, een stijging van 60 procent. De Europese techworkforce groeit sneller dan die van de VS en telt inmiddels 4,6 miljoen mensen. Ook België zit in dat momentum: investeringen in startkapitaal gingen het voorbije jaar met 50 procent omhoog. Investeringen bij scale-ups liggen drie tot vijf keer hoger dan in 2018. Europese scale-ups groeiden de voorbije vijf jaar dubbel zo snel als vergelijkbare Amerikaanse bedrijven. Dat is geen momentopname, maar een structurele verschuiving.
De VS hebben GAFA (Google, Amazon, Facebook en Apple), Europa GDPR, zei de Franse president Emmanuel Macron in 2020 spottend. Misschien is net dat onze troef. Europa kan het wereldcentrum voor ethische, flexibele innovatie worden. De pokertafel in Washington is gedekt, in China dicteert Peking de regels. Maar het echte spel wordt straks hier gespeeld. In het overgereguleerde, maar vrije Europa wordt aan de toekomst gebouwd, zonder politieke knieval.

Ik denk eigenlijk dat je een vertekend beeld krijgt van de situatie in Europa door telkens terug te grijpen naar Duitsland. Duitsland is op competitief en innovatief vlak al jarenlang een heel slechte leerling uit de klas, blijven teren op hun oude successen.

De Europese economie is meer dan de Duitse industrie, en af en toe een doembericht over de Nederlandse of Belgische chemie-sector verandert daar weinig aan.

Deel eens wat doemberichten over de Zweedse, Estse of Poolse economie aub. Verandering van spijs doet eten.
Mijn oude professor macro-economie waarschuwde 15 jaar geleden al voor de te lage investeringen in Duitsland https://trends.knack.be/nieuws/macro-economie-beleid/freddy-heylen-ik-zie-geen-duits-mirakel/

Met het hele fonds gaan ze daar verandering in proberen brengen, ik weet alleen niet of het goed besteed zal worden

Het zogenaamde "28th regime" (naast de 27 landen dus) voorsel wordt gelanceerd. Zijn ze achter de schermen een hele poos aan bezig. Er moet nog wel het een en ander uitgeklaard worden & lobbygroepen zullen alvast volle bak bezig zijn, maar in se is het wel een goede evolutie.

Even via google gemini een samenvatting gemaakt wat 28th regime juist is voor zij die het in Keulen horen donderen:
De Europese Unie bevindt zich in een fase van herbezinning op haar economische fundamenten, gedreven door een groeiend besef van een structurele achterstand op het gebied van innovatie en schaalvergroting ten opzichte van de Verenigde Staten en China. Centraal in de strategie om deze kloof te dichten staat het zogenaamde "28e regime", een initiatief dat door Michael McGrath, de Europees Commissaris voor Democratie, Justitie, de Rechtsstaat en Consumentenbescherming, naar de voorgrond van de politieke agenda is gebracht. Dit regime beoogt een optioneel, pan-Europees juridisch kader te creëren voor bedrijven, met name innovatieve start-ups en scale-ups, waardoor zij in de gehele Unie kunnen opereren onder één enkele set regels in plaats van 27 verschillende nationale stelsels.2 De juridische kwalificatie van dit regime, de keuze voor de rechtsgrondslag en de daarmee samenhangende stemprocedure in de Raad vormen de kern van een complex constitutioneel en economisch debat dat de toekomst van de interne markt zal vormgeven
en je ziet de trend dus opnieuw: weer een heel deel wetgeving gaat stilletjes aan naar het europese niveau delen van vennootschapsrecht, arbeidsrecht, belastingsrecht.

Volgend najaar is Ierland voorzitter van de Europese Unie, onze Ier McGrath zal dan waarschijnlijk willen uitpakken.

De afdeling Tailored Blanks staat in voor het op maat samenstellen en aan elkaar lassen van verschillende staalsoorten en -diktes tot halffabricaten die vooral worden gebruikt in de automobielindustrie, onder meer voor carrosserie en structurele onderdelen.

Er zijn 90 jobs die nu op de tocht zouden komen te staan volgens de vakbonden. "Het gaat om 61 arbeiders, 15 bedienden en 14 kaderleden", zeggen Stijn Van Geem (ABVV) en Peter R. Verniers (ACV). De onderhandelingen over de reorganisatie beginnen op 13 januari.

En hoe de dominosteentjes beginnen te vallen.

En hoe de dominosteentjes beginnen te vallen.

Geen verrassing denk ik, gezien de toestand van de auto-industrie in Europa?

Geen verrassing denk ik, gezien de toestand van de auto-industrie in Europa?
Imo is dit gewoon logisch, zelfs in china is men bezig met de shift van zulk werk naar robots. Waarom zou dat hier dan anders zijn. Dit is toch geen bewijs van een kapotte economie maar van vooruitgang.

Europese landen zetten licht op groen voor Mercosur-handelsakkoord

Net op de valreep (gelukkig) goedgekeurd, ondanks Frans protest. Bizar dat een groep keuterboeren Europa in een economische wurggreep kunnen houden.

NIet echt bizar he, dit is enorm nefast voor de agrarische sector en dat is traditioneel gewoon een heel sterke groep op politiek en sociaal vlak. In België over de jaren heen wel een stuk minder, maar eenmaal je buiten de Benelux gaat, zijn die gewoon heel sterk verankerd in de maatschappij.

Leuk voor de industrie, maar slecht voor het milieu en heel slecht voor de landbouwsector. Kunnen we nog meer miljarden publiek geld gaan dumpen in de landbouw.

Imo is dit gewoon logisch, zelfs in china is men bezig met de shift van zulk werk naar robots. Waarom zou dat hier dan anders zijn. Dit is toch geen bewijs van een kapotte economie maar van vooruitgang.
Neenee, alles wijst op de teloorgang van Europa! DOEMDENKEN DOEMDENKEN

NIet echt bizar he, dit is enorm nefast voor de agrarische sector en dat is traditioneel gewoon een heel sterke groep op politiek en sociaal vlak. In België over de jaren heen wel een stuk minder, maar eenmaal je buiten de Benelux gaat, zijn die gewoon heel sterk verankerd in de maatschappij.

Leuk voor de industrie, maar slecht voor het milieu en heel slecht voor de landbouwsector. Kunnen we nog meer miljarden publiek geld gaan dumpen in de landbouw.
Landbouw vertegenwoordigt ongeveer 1% van het bnp van Europa. Tevens behoort het tot een van de meest gesubsidieerde sectoren van de economie (ongeveer een kwart van de EU begroting, een kleine €400 mld). Het stadium van in stand houden van de voedselvoorziening zijn we reeds lang gepasseerd. Wat eerder overeind lijkt te worden gehouden, is een economisch model waarin een deel van de sector structureel weigert mee te bewegen met technologische ontwikkelingen die tot een hogere productiviteit zouden leiden.

Dat zo'n groep er bijna in slaagt om Europa collectief te verarmen, is inderdaad hallucinant.

Laatst bewerkt:
Landbouw vertegenwoordigt ongeveer 1% van het bnp van Europa. Tevens behoort het tot een van de meest gesubsidieerde sectoren van de economie. Het stadium van in stand houden van de voedselvoorziening zijn we reeds lang gepasseerd. Wat eerder overeind lijkt te worden gehouden, is een economisch model waarin een deel van de sector structureel weigert mee te bewegen met technologische ontwikkelingen die tot een hogere productiviteit zouden leiden.

Dat zo'n groep er bijna in slaagt om Europa collectief te verarmen, is inderdaad hallucinant.

Helemaal akkoord.

De kanttekening die ik wel zou maken is dat alle Europese regelgeving op voeding dan wel moet toegepast worden op al die import - genoeg schandalen waarbij geïmporteerd vlees achteraf beneden alle kwaliteitsstandaarden blijkt te zijn, zo is het natuurlijk gemakkelijk om goedkoper te leveren.

Helemaal akkoord.

De kanttekening die ik wel zou maken is dat alle Europese regelgeving op voeding dan wel moet toegepast worden op al die import - genoeg schandalen waarbij geïmporteerd vlees achteraf beneden alle kwaliteitsstandaarden blijkt te zijn, zo is het natuurlijk gemakkelijk om goedkoper te leveren.
Daar ga ik ook mee akkoord. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Als je de tekst van het verdrag erop naleest dan blijkt ook dat hier voldoende zekerheden over zijn ingebouwd. Helaas blijkt dat die belangenverenigingen niets liever doen dan hierover misinformatie te verspreiden.

Landbouw vertegenwoordigt ongeveer 1% van het bnp van Europa. Tevens behoort het tot een van de meest gesubsidieerde sectoren van de economie (ongeveer een kwart van de EU begroting, een kleine €400 mld). Het stadium van in stand houden van de voedselvoorziening zijn we reeds lang gepasseerd. Wat eerder overeind lijkt te worden gehouden, is een economisch model waarin een deel van de sector structureel weigert mee te bewegen met technologische ontwikkelingen die tot een hogere productiviteit zouden leiden.

Ik sprak over de maatschappelijke kracht die de boeren hebben, niet hun economische meerwaarde. Ik vind zelf ook dat er veel te veel subsidies naar de agrarische sector vloeien, hence "Kunnen we nog meer miljarden publiek geld gaan dumpen in de landbouw.", en dat ze veel te veel noten op hun zang hebben. Maar in vele Europese landen hebben die een serieus sterke lobby en veel draagkracht bij de bevolking.

Je kan het als Unie die streeft naar een groenere wereld ook niet maken om lokale boeren te verplichten super milieubewust te moeten werken en ze terzelfdertijd de markt uit te prijzen door veel goedkopere producten van de andere kant van de wereld te importeren, van boeren die allesbehalve milieubewust omspringen met hun gewassen.

Ik sprak over de maatschappelijke kracht die de boeren hebben, niet hun economische meerwaarde. Ik vind zelf ook dat er veel te veel subsidies naar de agrarische sector vloeien, hence "Kunnen we nog meer miljarden publiek geld gaan dumpen in de landbouw.", en dat ze veel te veel noten op hun zang hebben. Maar in vele Europese landen hebben die een serieus sterke lobby en veel draagkracht bij de bevolking.

Je kan het als Unie die streeft naar een groenere wereld ook niet maken om lokale boeren te verplichten super milieubewust te moeten werken en ze terzelfdertijd de markt uit te prijzen door veel goedkopere producten van de andere kant van de wereld te importeren, van boeren die allesbehalve milieubewust omspringen met hun gewassen.

Mijn reactie was geen aanval op jouw comment.

Door handelsverdragen kunnen we er juist voor zorgen dat we onze standaarden ook exporteren. Toegang tot de Europese markt en koppeling aan specifieke regelgeving, vormt namelijk een enorme incentive voor de lokale producenten om te voldoen aan regelgeving op het vlak van verduurzaming. Zonder een verdrag heb je die hefboom niet.

Uiteraard moet dit ook gehandhaafd worden maar het Mercosur verdrag voorziet expliciet in duurzaamheidsverplichtingen en handhavingsmechanismen. Voor het verdrag hadden we enkel morele verontwaardiging, nu kunnen we ook daadwerkelijk iets doen.

Mijn reactie was geen aanval op jouw comment.

Door handelsverdragen kunnen we er juist voor zorgen dat we onze standaarden ook exporteren. Toegang tot de Europese markt en koppeling aan specifieke regelgeving, vormt namelijk een enorme incentive voor de lokale producenten om te voldoen aan regelgeving op het vlak van verduurzaming. Zonder een verdrag heb je die hefboom niet.

Uiteraard moet dit ook gehandhaafd worden maar het Mercosur verdrag voorziet expliciet in duurzaamheidsverplichtingen en handhavingsmechanismen. Voor het verdrag hadden we enkel morele verontwaardiging, nu kunnen we ook daadwerkelijk iets doen.
Laat ons hopen dat het gehandhaafd zal worden, ik zit alleszinds niet te wachten op producten die totaal niet aan de normen voldoen.Gewoon om de Duitse auto industrie te helpen.

Terug
Bovenaan