De Europese economie

Nochtans, door die normen en regels hebben de architecten net werk (anders teken ik zelf wel iets). Dus rare opmerking
Denk nu niet dat de gemiddelde mens die wil bouwen evengoed iets kan "tekenen" als een architect, met of zonder veel regels... Dus rare opmerking

Nochtans, door die normen en regels hebben de architecten net werk (anders teken ik zelf wel iets). Dus rare opmerking

Elke architect zijn natte droom om een dak 3x te hertekenen omdat de kroonlijst 10cm dit, hoogte 10cm dat, kleur dakpannen dit, en de breedte van de voordeur dit moet zijn. Er moeten regels zijn om kakofonie te vermijden, maar je moet het niet te ver drijven uiteraard.

De regels voor een fucking tuinhuis zijn hier letterlijk 4 bladzijden.

Een bouwaanvraag voor datzelfde fucking tuinhuis is bladzijden en bladzijden en dat is dan nog het verkorte traject. Dat gaat nergens meer over. En dan nog een openbaar onderzoek voor datzelfde tuinhuis. Laten we de input vragen van al de buren en bzzbzzbzzbzz. Keur het af of keur het goed. Maar dit proces is gewoon tenenkrommend.

Ik wil niet weten wat het is als je een fabriek wil zetten. :laugh:

Ik wil niet weten wat het is als je een fabriek wil zetten. :laugh:

In een niet zo heel ver verleden een heel groot industrieel bouwwerk neergepoot in België. Dat was nog met aparte bouw en milieu vergunningen, maar dat papierwerk was toen net geen 3 grote rolwagens (size makro-winkelkar) vol, 1 à 1,5m hoog gestapeld. Heb die foto nog ergens staan.

In een niet zo heel ver verleden een heel groot industrieel bouwwerk neergepoot in België. Dat was nog met aparte bouw en milieu vergunningen, maar dat papierwerk was toen net geen 3 grote rolwagens (size makro-winkelkar) vol, 1 à 1,5m hoog gestapeld. Heb die foto nog ergens staan.

Het was een semi-rhetorische vraag.

Ik heb hier ook nog foto's staan van een intern validatie dossier dat ik ooit gemaakt heb voor de software tools en processen die gebruikt werden in ons klinisch service labo. Dat waren letterlijk 10 kaften gevuld met papier. Stapel van anderhalve meter papier.

Je begint daar pragmatisch aan en probeert links en rechts corners te cutten. En na elke interne audit of pre-audit smijten ze dingen op je talloor waarvan je denkt 'tss - idioot, maar met nog wat papier uit te schijten is het snel opgelost'. En voor je het weet is is wat als relatief onbenullig begon ge-explodeerd in iets gigantisch. Moest je op voorhand goed weten wat de effort is, niemand zou er ooit aan beginnen.

En dan zie je ze in de US afdeling hetzelfde opstarten met bij wijze van spreken 3 blaadjes papier. Een of andere filing doen, komt terug met 17 red flags, wat duwen en trekken, en ze raken er uiteindelijk ook. En de dikke klanten rollen daar ook binnen ondanks alles. Voor mij toch altijd de vraag of de regels zo streng zijn in Europa (wsch wel) of het ook niet beetje zelf-pijniging is van de compliance afdelingen. Mijn vorige baas zei altijd 'compliance is zoals lucht, die vullen de ruimte die ze krijgen'. Als je A met B combineert, natuurlijk problematisch. En dat gaat op veel niveaus. Lokale implementatie van wetgeving. Nationale implementatie van Europese zaken, etc.

Kijk hoe GDPR overal explodeert in nonsens terwijl de basic core van GDPR logisch is en niet expliciet dingen verbiedt of het leven per definitie moeilijk maakt. Maar elke pipo met een hoed op, blokkeert alles met excuus 'mag niet van GDPR'.

Heb ooit mogen 'vechten' met de GDPR consultant omdat we cellijn DNA hadden (nvdr: dat zijn tubes gekend DNA die je kunt kopen van gekende suppliers waar labo's typisch vb machine of process validaties mee doen of experimenten designen etc). Die cellijnen hebben typisch van die "grappige" namen als "Utah resident 123" (een mormoon dus) of "Ashkenazi Jew 12 Mother" (een jood dus). Er zijn ook "Africa" of "Asian" of whatever DNA tubes te koop. Worden typisch gebruikt om vb DNA testen te checken of die in alle populaties in de wereld werken - want het DNA van Europeanen of Afrikanen of Aziaten is beetje anders. Risico bestaat dat je test ontwikkeld wordt in EU en niet deftig werkt op niet EU DNA. Beetje zoals de face recognition van Apple niet werkte op niet-witte gezichten in het begin. Bon, die consultant dus continu neuten dat we met GDPR sensitive data zaten want a) DNA is PID en b) je hebt locatie info (Utah, Africa, ...) en c) het zit in een niet beveiligde databank. Met handen en voeten uitleggen "Dat is gewoon waar die tubes in de vriezer zitten, dat maakt niet uit dat iedereen dat kan zien". Die tubes kosten 20 euro voor een kruiwagen DNA en het DNA staat van letter 1 tot 3mrd gewoon op het internet beschikbaar. Daarom dat iedereen ze gebruikt...... En maar GDPR toeteren... :laugh: Krijg je niet uitgelegd buiten de EU....

Een op de vijf architecten wil er de brui aan geven

En deze zin uit het artikel zegt eigenlijk weer alles:
"Je zit bijna de hele dag achter je computer en bent meer bezig met normen, regelgeving, procedures en andere administratieve formaliteiten dan met het creatieve aspect van je vak"

Overdreven normen, regelneverij, ...

Wel een heel oneerlijke voorstelling van het artikel.

Er staat heel duidelijk vermeld dat lage erelonen en een hoge werkdruk de belangrijkste redenen zijn. Die overdreven normen en regelneverij is de anekdote van één architecte die ermee gestopt is, niet de norm.

Als je dan leest dat zelfs de voorzitter van de Orde van Architecten vindt dat er gewoon veel te veel architecten zijn, en dat de meerderheid van zelfstandige architecten op jaarbasis nog geen 19.000 euro bruto verdienen*, mag het toch helemaal niet verbazen dat 1 op 5 er de brui aan wil geven? En dat heeft dan heel weinig met overdreven normen en regelneverij te maken.

* https://www.habitos.be/nl/bouwen-verbouwen/veel-te-veel-architecten-in-belgie-937

Misschien zijn die overdreven normen gewoon een geheim project van de overheid om het aantal architecten te drukken, en dat overtal in nuttigere jobs te doen terechtkomen :oi22:

Het was een semi-rhetorische vraag.

Je sais. Maar het was zo absurd dat het antwoord wel past ;-)

Compliance en interne audit vullen idd alle ruimte die je ze gunt, ambtenarij (op elk mogelijk niveau) doet dat niet alleen op turboschaal, ze vinden desnoods no n extra dimensies bij die ruimte uit om toch maar extra bezigheid te hebben.

Op dit moment draaiende of opstartende werven in China, Z-Korea, Australië, Colombia, Argentinië, Kenya, Canada en USA. Elk van hen heeft op de één of andere manier regulatie, geen één van hen komt nog maar aan de enkels van het papiercircus in EU.

Weet iemand waar je je uitkering krijgt wanneer je werkloos bent? Heb bijna 19 jaar in Nederland gewerkt, maar ons bedrijf gaat sluiten volgend jaar. Aangezien je een pak meer in Nederland krijgt, hoop ik natuurlijk daar, maar vrees ik België wanneer je in België woont? Ik ben wel van plan om in Nederland te blijven werken. Al weet je nooit wat de toekomst brengt.
Is er een reden waarom ze bij jullie die fabriek sluiten?

Ik vind het vooral raar dat je dan leest dat Ciner glas een nieuwe fabriek bouwt in Limburg terwijl dat als ik het goed heb toch een gelijkaardig bedrijf was waar jij werkte.

Is er een reden waarom ze bij jullie die fabriek sluiten?

Ik vind het vooral raar dat je dan leest dat Ciner glas een nieuwe fabriek bouwt in Limburg terwijl dat als ik het goed heb toch een gelijkaardig bedrijf was waar jij werkte.
Heel de glasmarkt is aan het wegzakken. Blik en plastiek is het zwaar aan het overnemen vanwege een sterkere lobby (denk ik). In de supermarkt vind je praktisch geen frisdrank etc in glas meer, dus het begint steeds meer een luxeproduct te worden. In Corona-tijden konden we de vraag niet bijhouden en nu zitten we met een gigantische overcapaciteit. Voor 2026 was onze fabriek maar voor +/- 60% gevuld met orders. Dit jaar zaten we, na het sluiten van 1 oven vorig jaar, voor 105% vol, maar ze nemen minder af dan contractueel is vastgelegd. In Frankrijk gaan ze ook een fabriek van ons sluiten, dus ben benieuwd hoelang ze door gaan gaan voor de volgende weer aan de beurt is.

Ciner gaat idd een hypermoderne fabriek bouwen in Lommel, maar die gaan blijkbaar maar 1 oven openen ipv van de geplande 2. Ook zou de fabriek in Wales niet doorgaan. Dat is wat ik heb horen waaien, maar geen idee wat ervan klopt. Het verschil is dat zij enorme efficiënte machines gaan bouwen die veel productie kunnen opleveren en wij met behoorlijk oude systemen werken. Ze waren ook niet echt bedreiging voor ons, maar eerder voor de collega's uit Leerdam. Ciner gaat hun productie "aanvallen" en bijvoorbeeld Inbev zou al naar daar gaan. De vraag blijft hoe rendabel het allemaal gaat zijn naar de toekomst toe en of Ciner in Lommel actief gaat blijven naar de toekomst toe. Al zijn er al collega's overgestapt naar Lommel of toch al bezig met te solliciteren daar.

Glas heeft helaas veel nadelen tov blik en plastiek. Denk aan het gewicht in combinatie met transport. Ook werden vroeger statiegeld flessen 35 keer herbruikt en tegenwoordig rond de 45-55 keer. Het blijft wel pijnlijk dat een product als glas in deze ecologische tijden het onderspit moeten delven van plastiek en blik.

Heel de glasmarkt is aan het wegzakken. Blik en plastiek is het zwaar aan het overnemen vanwege een sterkere lobby (denk ik). In de supermarkt vind je praktisch geen frisdrank etc in glas meer, dus het begint steeds meer een luxeproduct te worden. In Corona-tijden konden we de vraag niet bijhouden en nu zitten we met een gigantische overcapaciteit. Voor 2026 was onze fabriek maar voor +/- 60% gevuld met orders. Dit jaar zaten we, na het sluiten van 1 oven vorig jaar, voor 105% vol, maar ze nemen minder af dan contractueel is vastgelegd. In Frankrijk gaan ze ook een fabriek van ons sluiten, dus ben benieuwd hoelang ze door gaan gaan voor de volgende weer aan de beurt is.

Ciner gaat idd een hypermoderne fabriek bouwen in Lommel, maar die gaan blijkbaar maar 1 oven openen ipv van de geplande 2. Ook zou de fabriek in Wales niet doorgaan. Dat is wat ik heb horen waaien, maar geen idee wat ervan klopt. Het verschil is dat zij enorme efficiënte machines gaan bouwen die veel productie kunnen opleveren en wij met behoorlijk oude systemen werken. Ze waren ook niet echt bedreiging voor ons, maar eerder voor de collega's uit Leerdam. Ciner gaat hun productie "aanvallen" en bijvoorbeeld Inbev zou al naar daar gaan. De vraag blijft hoe rendabel het allemaal gaat zijn naar de toekomst toe en of Ciner in Lommel actief gaat blijven naar de toekomst toe. Al zijn er al collega's overgestapt naar Lommel of toch al bezig met te solliciteren daar.

Glas heeft helaas veel nadelen tov blik en plastiek. Denk aan het gewicht in combinatie met transport. Ook werden vroeger statiegeld flessen 35 keer herbruikt en tegenwoordig rond de 45-55 keer. Het blijft wel pijnlijk dat een product als glas in deze ecologische tijden het onderspit moeten delven van plastiek en blik.
Ik heb ooit eens gehoord dat het hergebruik van dat glas even milieubelastend zou zijn als het recycleren van PMD, klopt dat?

Ik heb ooit eens gehoord dat het hergebruik van dat glas even milieubelastend zou zijn als het recycleren van PMD, klopt dat?
Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb het wel eens door chatgpt gegooid en die lijkt dat wel te ontkennen. Ik denk dat statiegeld flessen wel redelijk milieuvriendelijk zijn tov PMD. Wij gebruiken wel glasscherven om daar nieuw glas van te maken, maar volgens chatgpt zou PMD nog altijd het minst milieuvriendelijk zijn.

Het hangt van veel parameters af. Glas weegt veel meer en is gevoeliger in transport. Dus dat zorgt ervoor dat transport meer vervuilend is en het logistiek proces fragieler is (lees: een pallet plastic cola flessen kun je bij wijze van spreken van een berg naar beneden laten glijden, terwijl glas altijd voorzichtig moet vervoerd worden).

Heb ooit een studie gezien - ondertussen 15-20y geleden - die aantoonde dat over korte afstand glazen flessen beter waren en als de transportafstand groter wordt, plastic flessen beter zijn. En dan speelt de recyclage graad van plastic vs glas ook nog een rol. En hoe de glazen flessen gekuist worden (als dat met zware chemische producten is, ook weer niet goed). En van waar de flessen ge-insourced worden: als de glazen flessen van heel Belgie terug naar Chimay moeten is dat een ander verhaal dan dat ze naar 3 centrale afvullocaties in Gent, Antwerpen en Luik moeten bij wijze van spreken...

Om te zeggen, het is niet zo simpel het ene of het ander.

Edit: Het is wel evident dat los van ecologische parameters, plastic een pak eenvoudiger is als producent. Je moet die flessen niet collecteren, uitwassen etc etc. En in een omgeving als Vlaanderen waar recycleren goed ingeburgerd is, zie ik glas wel meer en meer verdwijnen. Vroeger was het redelijk standaard om als particulier glazen flessen te kopen en dan over en weer te sleuren. Dat zie ik toch veel minder gebeuren. Eigenlijk geen idee wat het verschil is van een glazen fles vs een plastic fles in de verkoopprijs. Aangezien een fles cola 2-3 euro kost in groothandel, zal de impact van het omhulsel wel meevallen.

Mijn madam werkt in een brouwerij. Daar gaan ze toch ook meer en meer richting blik voor retail markt. Een cafe bezoek je als brouwer nog wekelijks en het logistiek proces is eenvoudig. Je dropt 10 bakken af, je pakt 10 bakken terug mee - geen extra ritten nodig. En je kunt je cafe uitbater opdragen om zijn bakken deftig te vullen met lege flessen. Van supermarkt --> brouwer is toch iets gecompliceerder en die bakken zitten nog altijd vol met foute flessen en zo. En flessen wassen is echt een complex en ambetant proces. En zeker als daar nog lozingsnormen en andere red tape bij komen.

En stating the obvious. Als export bier land, je exporteert liever blikken dan flessen - niet elk bier wordt lokaal gemaakt of gebotteld. Je moet er eens op letten. In die random dorpen in Frankrijk. Daar vind je altijd blikken Hoegaarden, Chouffe, Cristal, ... Zo goed als nooit flesjes.

Laatst bewerkt:
Vraagje uit pure nieuwsgierigheid naar de praktische kant: hoe ziet men dat een fles 1x, 10x, 30x... gebruikt is? Zit daar ergens een kenteken/serienummer op of zie je daar naar verloop van cycli een soort van slijtage?

Vraagje uit pure nieuwsgierigheid naar de praktische kant: hoe ziet men dat een fles 1x, 10x, 30x... gebruikt is? Zit daar ergens een kenteken/serienummer op of zie je daar naar verloop van cycli een soort van slijtage?
Is dat niet gewoon statistiek? Simpel gesteld als je als bottelarij jaarlijks 100.000 flessen vult en je moet jaarlijks 10.000 nieuwe flessen laten produceren om over voldoende voorraad te beschikken kan je stellen dat elke fles gemiddeld 10 keer gebruikt wordt.

Ivm water glas en plastic, vroeger spa reine uit glas. Toch overgeschakeld naar plastic vanwege de prijs.

Bruiswater kan ook, maar al gemerkt dat de goedkoopste, 0,20 per liter, tegen de fles hakfleeg is, het bruis er ook uit weg is...

Maar daar is sodastream eventueel een optie.

Het probleem van pmd is dat er helemaal niet zoveel plastic gerecycleerd wordt als we zouden denken. De grondstoffen voor nieuw plastic zijn gewoon veel te goedkoop in vergelijking met de kostprijs om het te recycleren.

Het probleem van pmd is dat er helemaal niet zoveel plastic gerecycleerd wordt als we zouden denken. De grondstoffen voor nieuw plastic zijn gewoon veel te goedkoop in vergelijking met de kostprijs om het te recycleren.

(hogere) Invoerrechten invoeren op grondstoffen voor plastics, en met die opbrengsten meer inzetten op recycleren en gebruik van duurzame middelen.

Is dat niet gewoon statistiek? Simpel gesteld als je als bottelarij jaarlijks 100.000 flessen vult en je moet jaarlijks 10.000 nieuwe flessen laten produceren om over voldoende voorraad te beschikken kan je stellen dat elke fles gemiddeld 10 keer gebruikt wordt.
Ik denk idd dat het puur statistiek is. Je kunt in een fles/pot wel zien waar ze gemaakt is en zelfs uit welke mal, maar denk niet dat ze dat bijhouden voor de recyclage, maar dat wordt eerder gebruikt om fouten eruit te halen.

Ik kijk al uit naar een lekkere Duvel of Westmalle Tripel uit een blikje.
Een Chimay kun je al proberen.

De kans bestaat dat weldra welbekende Europese automerken ophouden te bestaan.
Ook de autoindustrie zit hier dus zwaar in het slob.
En Chinese merken worden courant.

De autosector in Europa staat bol van nervositeit. Verkopen blijven ver achter, winsten duikelen, de toelevering van onderdelen hapert en dan wil de Europese Unie tot overmaat van ramp ook nog eens de verbrandingsmotoren in de ban doen. De Europese autobouwers trappen op de rem, terwijl de Chinese auto in de vijfde versnelling terrein wint. „Oude merken zullen verdwijnen.”

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan