De Europese economie

Net het topic doorgelezen en je zou denken dat het land op instorten staat en dat de apocalyps op ons afkomt, maar dan lees je bv het rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid getiteld STAND VAN ZAKEN OP DE ARBEIDSMARKT IN BELGIË EN IN DE GEWESTEN en dan kom je te weten dat arbeidsparticipatie, werkgelegenheidsgraad, jobcreatie, etc allemaal gewoon blijven stijgen.
Ja, er zijn altijd problemen en het rapport stipt ook enkele dingen aan die aandacht vereisen, niks is perfect, zeker niet in België, alles kan beter, ladiedadieda, maar de conclusie is wel dat we er beter voorstaan dan enkele jaren terug, en nog jaren voordien, en nog jaren daarvoor. Ondanks de stijgende onzekerheid vanwege internationale gebeurtenissen (Trump, Oekraine, energie, etc) zijn ook de prognoses voor de komende jaren nog altijd positief.

Maar bon, ieder zijn meug natuurlijk.
Ik heb dat rapport niet gelezen, maar je komt toch echt van een andere planeet als je beweert dat we er goed voor staan.
Zowat alle maak-industrie is geleidelijk aan het verdwijnen uit Europa. De auto-industrie is in sneltempo aan het wegkwijnen, Volkswagen sluit hele fabrieken in Duitsland, Stellantis denkt na om alle fabrieken in Europa te sluiten... De chemische industrie werkt op ongeveer 70% capaciteit momenteel in Europa. De kraker van Total in Antwerpen gaat dicht, BASF slankt af....
Ook op mijn werk zie je dat er op die tendens ingespeeld wordt: in België wordt personeel niet meer vervangen, alleen in Amerika wordt er volk aangeworven.
Nee, het ziet er niet goed uit als men niet dringend gaat ingrijpen.

En zijn dat dan voornamelijk jobs in de privé?

Beetje typerend voor dit topic, en het equivalent van de populistische beerput m.b.t. migratie. Er verschijnen af en toe wat sensationele artikels in de krant of wat viral posts op sociale media over "den bruine" die stout is geweest, en het kot is te klein en Europa ligt op sterven na dood en wordt omgevolkt.

Hier van hetzelfde, elke paar maanden komt er eens een artikel voorbij over een fabriekske dat ergens sluit en er ocharme 500 tot 1000 man (op een beroepsbevolking van 5 miljoen) "op straat" komt te staan (wat dan niet eens altijd letterlijk zo het geval is) en Belgie/Europa is ten dode opgeschreven en binnen dit en 30 jaar zijn we een 3e wereld land, maar als er dan eens een diepgaand rapport wordt gepost die tot in de details laat weten hoe het juist staat met de tewerkstelling in Belgie, gaan we dat ten eerste niet lezen en ten tweede herleiden tot een compleet nietszeggende statistiek uit context getrokken.

Maar he, laat ons nog wat meer huilen dat ondernemen in België onmogelijk is omdat er een fucking tapijtenfabriekske uit de West-Vlaanders verhuist naar Turkije :rofl:
Iedereen is hier bezig over China zus en China zo, maar negeert dan dat China afstevent op een demografische tijdbom. Die hebben een pensioenleeftijd die 10 jaar lager ligt dan de onze, die hebben een geboortecijfer dat veel lager ligt dan het onze (terwijl er over onze al zoveel drama gemaakt wordt), en die hebben nu al een grotere ratio gepensioneerden tov beroepsbevolking dan wij. Ik zou eerder bezorgd zijn over China in 2040 dan Europa.

En neen, nogmaals (@BigBear , zoals ik in de post al zei die je quotte dat we problemen hebben), dat wil niet zeggen dat alles goed gaat en we gebeiteld zitten om zonder zorgen door de 21e eeuw te coasten. Dat zegt ook niemand. Maar dat overdreven onheilspellend gedrag op basis van wat anekdotes en random nieuwsartikeltjes is evenmin nodig.

Ik denk dat jij niet goed begrijpt dat de industrie de basis vormt voor onze welvaart. De industrie creëert waarde waarop de rest van de economie steunt. Als de industrie wegvalt, verdwijnen niet alleen de fabrieken, maar ook de waardeketen errond: onderhoudsbedrijven, logistiek, ontwerp, marketing, onderzoek. Zonder industriële productie verdwijnt de reële economische basis; er blijft dan enkel handel in wat elders wordt gemaakt.
De industrie levert de geldstromen op waarmee ook diensten (zoals onderwijs, zorg,...) kunnen bestaan.
Kort gezegd: industrie is het fundament waarop andere sectoren rusten. Ze zorgt voor echte toegevoegde waarde, technologische vooruitgang en exportvermogen. Zonder industrie zakt de rest van de economie uiteindelijk in elkaar, omdat er niets meer is om op te bouwen of te verdelen.
Er wordt niet onterecht gezegd dat de Antwerpse haven de economische motor van Vlaanderen is.

De industrie in Europa is ten onder aan het gaan, dat onkennen is het ontkennen van het zonlicht. En als we dat laten gebeuren, gaan de gevolgen heel erg groot zijn.

Dat verbaasde mij niet toen ik het las. Ik werk voor BASF en ze zijn ondertussen al jaren bezig met kostenbesparingen en fabrieken te sluiten/af te bouwen, vooral in Ludwigshafen in Duitsland. Logisch dat de Antwerpse vestiging uiteindelijk ook aan de beurt is. Ze sluiten hier fabrieken in Europa en bouwen er kopieën van in Azië... Petrochemie heeft totaal geen toekomst meer in Europa.
Er zijn er zo nog. Arcelor Mittal heeft een exacte kopie van de fabriek in Gent/Zelzate in Brazilië neergepoot. Een geluk dat ze daar hebben: het lukt die Brazilianen al jaren niet om dezelfde kwaliteit te produceren als wat ze in Gent kunnen maken. Dus Gent blijft open. Maar dat zal ook maar zijn zolang het nog duurt.

Ik denk dat jij niet goed begrijpt dat de industrie de basis vormt voor onze welvaart. De industrie creëert waarde waarop de rest van de economie steunt. Als de industrie wegvalt, verdwijnen niet alleen de fabrieken, maar ook de waardeketen errond: onderhoudsbedrijven, logistiek, ontwerp, marketing, onderzoek. Zonder industriële productie verdwijnt de reële economische basis; er blijft dan enkel handel in wat elders wordt gemaakt.
De industrie levert de geldstromen op waarmee ook diensten (zoals onderwijs, zorg,...) kunnen bestaan.
Kort gezegd: industrie is het fundament waarop andere sectoren rusten. Ze zorgt voor echte toegevoegde waarde, technologische vooruitgang en exportvermogen. Zonder industrie zakt de rest van de economie uiteindelijk in elkaar, omdat er niets meer is om op te bouwen of te verdelen.
Er wordt niet onterecht gezegd dat de Antwerpse haven de economische motor van Vlaanderen is.

De industrie in Europa is ten onder aan het gaan, dat onkennen is het ontkennen van het zonlicht. En als we dat laten gebeuren, gaan de gevolgen heel erg groot zijn.
En een arbeider die in de chemie werkt, spekt de staatskas een pak meer, dan het zoveelste onderbetaalde jobke dat ervoor in de plaats komt in een logistieke hub, om made-in-china hier te dumpen.

Laatst bewerkt:
En een arbeider die in de chemie werkt, spekt de staatskas een pak meer, dan het zoveelste onderbetaalde jobke dat ervoor in de plaats komt in een logistieke hub, om made-in-china hier te dumpen.

Arbeider in de chemie kost de staatskas ook wel een pak meer, gelet op de miljarden euro's aan steun/subsidies die industrie krijgt op jaarbasis van de overheid, om niet te spreken van de vele gunstige belastingregimes die bedrijven aangemeten krijgen om Belgie concurrentieel te houden op internationaal vlak.

Toch niet zo zwart-wit eigenlijk.

Arbeider in de chemie kost de staatskas ook wel een pak meer, gelet op de miljarden euro's aan steun/subsidies die industrie krijgt op jaarbasis van de overheid, om niet te spreken van de vele gunstige belastingregimes die bedrijven aangemeten krijgen om Belgie concurrentieel te houden op internationaal vlak.

Toch niet zo zwart-wit eigenlijk.
Het is veruit de grootste exportsector in België. Tezamen met de farma goed voor 1/3de van de totale Belgische export.
Samen met de farma goed voor 30% van de totale waarde van de Belgische industrie.
Dat paait men.

Ook de farma staat hier onder druk. Ook daar dreigt een exodus. Artikels genoeg over gepasseerd.

Voor die riante lonen, zorgt de sector vooral zelf. Zou anders wel enorm gesubsidieerd zijn.
En het geld achter die lonen vloeit dan weer naar onze economie.

Die sector is gesubsidieerd, vooral wegens duurzaamheidssteun.
De overheid springt bij om aan al de opgelegde normen te helpen voldoen zodat ze het niet afbollen.
Ironisch mag het niet baten. Dat maakt het allemaal net nog zwarter?
Subsidies voor brandstoffen/energie, subsidies voor transities. Het baat allemaal niet meer.

Die sector genereert jaarlijks voor 100den miljarden, zoveel aan subsidie-inkomsten staat er heus niet tegenover.

Veel subsidies gaan tevens naar R&D en opleiding. Allerlei onderzoeksinstituten hangen daaraan vast.
Niet zozeer om de Jos in het fabriek goed te betalen.

Het uiteindelijke netto resultaat daalt zwaar als zo'n sector zijn exodus inzet. Ook andere sectoren delen dan mee in de klappen, er hangt een hele keten aan vast.
En als slecht betaalde jobs in de plaats komen, waar nog weinig R&D aan vasthangt.

(En het is niet de enige sector die momenteel klappen krijgt. Staal, automobiel, ...)

Die sector genereert jaarlijks voor 100den miljarden, zoveel aan subsidie-inkomsten staat er heus niet tegenover.

En wat stelt dat voor als dat naar het buitenland gesluisd wordt en er amper belastingen op betaald wordt? Ik herinner me een paar jaar geleden een artikel gelezen te hebben dat BASF bv in de periode 2010-2014 ipv 200+ miljoen euro aan belastingen te betalen, maar 7 miljoen heeft betaald, dankzij loopholes en gunstige belastingtarieven.
Goed, dat is een ouder voorbeeld maar ik kon me dat nog herinneren omdat me dat toen al zo tegenstak. Er zullen vast veel meer voorbeelden te vinden zijn van al die grote players in the petrochemie die hun winsten doorsluizen naar het buitenland en weinig tot geen belastingen betalen.

En voor we verder de toer opgaan van hoeveel de sector genereert in absolute termen, let op dat de discussie begon met de statement hoeveel een arbeider in de petrochemie de Belgische staatskas oplevert.

Niemand ontkent overigens dat de sector klappen krijgt. Ja, voor bepaalde sectoren is het zeer moeilijk momenteel in Europa wegens de geopolitieke context. Maar wederom, dat hoeft daarom niet te zeggen dat we daarom hier op sterven na dood liggen. En die hersenloze verafgoding van multinationals die werkelijk niets inzitten met het lokale welzijn, maakt dat daarom niet meer waar.

Een vrij nieuw chemisch bedrijf in NL sluit de deuren, amper 22 jaar oud:

Maar alle berekeningen die het hoofdkantoor erop losliet, toonden onderaan de streep rode cijfers. Overcapaciteit op de wereldmarkt, concurrentie uit China en hoge productiekosten leidden tot een ontluisterende conclusie: doorgaan is duurder dan stoppen.

Hier van hetzelfde, elke paar maanden komt er eens een artikel voorbij over een fabriekske dat ergens sluit en er ocharme 500 tot 1000 man (op een beroepsbevolking van 5 miljoen) "op straat" komt te staan (wat dan niet eens altijd letterlijk zo het geval is) en Belgie/Europa is ten dode opgeschreven en binnen dit en 30 jaar zijn we een 3e wereld land, maar als er dan eens een diepgaand rapport wordt gepost die tot in de details laat weten hoe het juist staat met de tewerkstelling in Belgie, gaan we dat ten eerste niet lezen en ten tweede herleiden tot een compleet nietszeggende statistiek uit context getrokken.

Maar he, laat ons nog wat meer huilen dat ondernemen in België onmogelijk is omdat er een fucking tapijtenfabriekske uit de West-Vlaanders verhuist naar Turkije :rofl:
Over welke tapijtenfabriek gaat het? Je bedoelt niet Carpetright? Ik weet niet waarom je hier opeens West-Vlaanderen eruithaalt alsof dat een grote boerenprovincie is, er zitten in WVL enorme industriële multinationals met miljarden omzet. Misschien onbekend omdat veel niet beursgenoteerd zijn?

In het algemeen, de neergang van productiebedrijven gaat vaak niet over spectaculair in één keer de boeken toe en 500 man op straat maar eerder gradueel afbouwen omdat men de buitenlandse concurrentie en bijhorende prijzenslag niet meer aankan. Hier 5 marketeers niet meer vervangen, daar 10 arbeiders minder, bezuinigen en cost cutten waar je kan. Maand na maand na maand. Dat haalt de krant niet maar dat is veel meer de realiteit dan af en toe 500 man buitenzetten.

Ik zit zelf in een fabrieksomgeving en heb veel vrienden die dat ook doen en het gaat voor zover ik kan zien overal slechter dan vroeger. En dat gaat niet over artikeltjes in de krant, dat gaat over zwart op wit bedrijfscijfers (omzet, marges, ebitda... heel de p&l) die er jaar na jaar slechter uitziet dan vroeger, en de reden daarvoor is grotendeels stijgende grondstofkosten en dalende vraag. Niet omdat mensen de producten niet meer willen maar omdat er goedkopere alternatieven zijn uit het buitenland. En je kan niet concurreren met Chinezen op kost dus moet je focussen op duurdere producten met duurdere kwaliteit. Maar daar is er minder vraag voor want de consument beslist ook meer en meer met zijn portefeuille (logisch, ik ook). Maar dan gaat wel uw maakindustrie kapot.

Los daarvan is de bedenking "waar komen de jobs vandaag", privé vs overheid, ook een relevante vraag. Overheidslonen worden betaald met belastingen op meerwaarde uit de privé, daar wordt de waarde gecreëerd en op die waarde roomt de overheid een stuk af. En dat gaat niet eens op belasting op winst van het bedrijf zelf (die al dan niet zo veel mogelijk vermeden wordt door gekke constructies) maar evengoed over belastingen op lonen (die het bedrijf ook enkel maar kan betalen omdat het winstgevend is - of toch alleszins niet permanent verlieslatend). Maar de overheid is ondersteunend, die kan de lonen enkel maar betalen uit belastingen op de efforts van de privé. Als 90% van de Belgen in de privé werkt en 10% in de overheid gaat je maatschappij perfect draaien. Omgekeerd, 90% in de overheid en 10% in de privé, je maatschappij gaat failliet. Die kosten kunnen niet gedragen worden.

En wat stelt dat voor als dat naar het buitenland gesluisd wordt en er amper belastingen op betaald wordt? Ik herinner me een paar jaar geleden een artikel gelezen te hebben dat BASF bv in de periode 2010-2014 ipv 200+ miljoen euro aan belastingen te betalen, maar 7 miljoen heeft betaald, dankzij loopholes en gunstige belastingtarieven.
Goed, dat is een ouder voorbeeld maar ik kon me dat nog herinneren omdat me dat toen al zo tegenstak. Er zullen vast veel meer voorbeelden te vinden zijn van al die grote players in the petrochemie die hun winsten doorsluizen naar het buitenland en weinig tot geen belastingen betalen.

En voor we verder de toer opgaan van hoeveel de sector genereert in absolute termen, let op dat de discussie begon met de statement hoeveel een arbeider in de petrochemie de Belgische staatskas oplevert.

Niemand ontkent overigens dat de sector klappen krijgt. Ja, voor bepaalde sectoren is het zeer moeilijk momenteel in Europa wegens de geopolitieke context. Maar wederom, dat hoeft daarom niet te zeggen dat we daarom hier op sterven na dood liggen. En die hersenloze verafgoding van multinationals die werkelijk niets inzitten met het lokale welzijn, maakt dat daarom niet meer waar.

Je zou zo bijna gaan moeten geloven dat BE er beter af mee zou zijn als de BASF/Bayers/similar gewoon verdwijnen uit België, met al wat zo'n arbeider de staatskas kost of amper opbrengt. Dat idee heb je De Wever toch al doorgebeld?

Ik scroll even op mijn gsm.
En hopla, vers van de pers. Het volgende chemieconcern dat fabrieken sluit:

Chemiebedrijf Fibrant wil drie van zijn zeven fabrieken op het Limburgse industriecomplex Chemelot sluiten. ..
Volgens topman Martijn Amory moeten de fabrieken sluiten vanwege de hoge kosten in Nederland en Europa. Ook heeft het bedrijf moeite om te concurreren met Azië.

Tjonges. Het stopt werkelijk niet.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat rapport niet gelezen, maar je komt toch echt van een andere planeet als je beweert dat we er goed voor staan.
Zowat alle maak-industrie is geleidelijk aan het verdwijnen uit Europa. De auto-industrie is in sneltempo aan het wegkwijnen, Volkswagen sluit hele fabrieken in Duitsland, Stellantis denkt na om alle fabrieken in Europa te sluiten... De chemische industrie werkt op ongeveer 70% capaciteit momenteel in Europa. De kraker van Total in Antwerpen gaat dicht, BASF slankt af....
Ook op mijn werk zie je dat er op die tendens ingespeeld wordt: in België wordt personeel niet meer vervangen, alleen in Amerika wordt er volk aangeworven.
Nee, het ziet er niet goed uit als men niet dringend gaat ingrijpen.
Is dat exclusief voor België? De V.S. kampen toch met een gelijkaardig probleem? Het verdwijnen van industriële jobs was toch juist een belangrijk programmapunt van Trump's verkiezingscampagne.

The number of manufacturing jobs in the U.S. has declined for the past six decades, according to data from the Federal Reserve Bank of St. Louis. In 1960, manufacturing represented about 34% of total employment, while the number of jobs in the sector peaked in 1970 at 19.5 million. As of August this year, 12.7 million Americans were employed in manufacturing, while the industry lost 87,000 jobs in 2024, data shows.

Je zou zo bijna gaan moeten geloven dat BE er beter af mee zou zijn als de BASF/Bayers/similar gewoon verdwijnen uit België, met al wat zo'n arbeider de staatskas kost of amper opbrengt. Dat idee heb je De Wever toch al doorgebeld?
Maar ach ze sluizen de centen toch maar door...
Enorm kort door de bocht uiteraard.
Dat betekent weldegelijk welvaartverlies.
Wij komende uit een lange periode van industrialisatie en bijhorende ruime welvaart.
Ja ok, ze zijn niet altijd even heilig die multinationals.
De alternatieven bieden nog minder.
Steeds minder vet in de soep, ondertussen klaarduidelijk.
En er is duidelijk een pak meer aan de hand dan "een fucking tapijtenfabriekske uit de West-Vlaanders verhuist naar Turkije"
De de-industrialisatie is een zwaar feit.
De hamvraag: hoe diep zal het inboeten aan welvaart gaan?
De trend is alvast gezet. Het is gewoon dagelijks nieuws geworden: "hup een groot bedrijf sluit weer de deuren."

Maar ach ze sluizen de centen toch maar door...
Enorm kort door de bocht uiteraard.
Dat betekent weldegelijk welvaartverlies.
Wij komende uit een lange periode van industrialisatie en bijhorende ruime welvaart.
Ja ok, ze zijn niet altijd even heilig die multinationals.
De alternatieven bieden nog minder.
Steeds minder vet in de soep, ondertussen klaarduidelijk.
En er is duidelijk een pak meer aan de hand dan "een fucking tapijtenfabriekske uit de West-Vlaanders verhuist naar Turkije"
De de-industrialisatie is een zwaar feit.
De hamvraag: hoe diep zal het inboeten aan welvaart gaan?
De trend is alvast gezet. Het is gewoon dagelijks nieuws geworden: "hup een groot bedrijf sluit weer de deuren."

Haha, dat is het toppunt. Stellen dat multinationals hun winsten zoveel mogelijk proberen door te sluizen om belastingen te ontwijken, terwijl ze ondertussen miljarden aan subsidies krijgen en geweldige belastingsregimes aangemeten krijgen, is enorm kort door de bocht.

Stellen dat Belgie ten dode opgeschreven is en we over 1 tot 2 generaties een derdewereldland geworden zijn, is dat blijkbaar niet. Dat is blijkbaar realisme :laugh:

Haha, dat is het toppunt. Stellen dat multinationals hun winsten zoveel mogelijk proberen door te sluizen om belastingen te ontwijken, terwijl ze ondertussen miljarden aan subsidies krijgen en geweldige belastingsregimes aangemeten krijgen, is enorm kort door de bocht.

Stellen dat Belgie ten dode opgeschreven is en we over 1 tot 2 generaties een derdewereldland geworden zijn, is dat blijkbaar niet. Dat is blijkbaar realisme :laugh:
Nee.
Stellen dat ze verder amper een positieve bijdrage hier hebben. Zo laat je het uitschijnen. Dat is kort door de bocht.
Dat ze belastingen ontwijken en geld wegsluizen is van oudsher.
Hun aanwezigheid creëert hier ook weldegelijk (veel) welvaart, ondanks alle typische achterdeurtjes en subsidiegetrek.

En het volgende alweer, vers van de pers, sluiting wordt overwogen:

In Oostende staan er 35 banen op de tocht bij het chemiebedrijf Evonik, het vroegere Huber. Daar wordt silica gemaakt, een fijn, wit poeder dat onder meer gebruikt wordt in tandpasta. Het Duitse moederbedrijf overweegt de vestiging in Oostende te sluiten omdat het, wereldwijd, te veel silica-fabrieken heeft volgens wat er nog wordt verkocht. In de sector is er veel concurrentie.

Een kleintje, maar het zoveelste op rij in korte tijd.

In China zitten ze goed te lachen met de tragedie hier.
Even wat aan goedkope overproductie doen, en hier volgt de ene sluiting na de andere.
Verder krijgen ze hier de energieprijzen niet onder controle en zwaaien ze alweer met striktere normen.

Laatst bewerkt:
Is dat exclusief voor België? De V.S. kampen toch met een gelijkaardig probleem? Het verdwijnen van industriële jobs was toch juist een belangrijk programmapunt van Trump's verkiezingscampagne.
Mijn bedrijf is vooral actief in de chemische en petrochemische sector. Olieproductie in de US is aan het boomen, gasprijzen zijn 3 tot 4 keer lager dan hier. Dus ja, onze klanten in Europa zijn momenteel kansloos en draaien op minimumproductie. Ruimte voor investeringen is er dan uiteraard niet, eerder integendeel, we zien meer en meer sluiten. In Amerika draait het wel goed, en daar zien we zelfs een toename van de investeringen (Trump's beleid mikt daar ook op).
Het is niet dat álles wat hier sluit (en dat lijstje is ondertussen al lang en helaas gaan er nog wat aankomen) naar Azië verhuist hé. Een heel deel komt in Amerika terecht, waar ook een grote afzetmarkt is.

Een op de vijf architecten wil er de brui aan geven

En deze zin uit het artikel zegt eigenlijk weer alles:
"Je zit bijna de hele dag achter je computer en bent meer bezig met normen, regelgeving, procedures en andere administratieve formaliteiten dan met het creatieve aspect van je vak"

Overdreven normen, regelneverij, ...
Nochtans, door die normen en regels hebben de architecten net werk (anders teken ik zelf wel iets). Dus rare opmerking

Terug
Bovenaan