De Europese economie

Odoo? Collibra?

Is die techtewerkstelling minder dan bv. een Nederland/Duitsland?

Ja, Polen en Portugal, maar dat zijn vooral loonkosten.
Tenzij we onze lonen collectief naar beneden willen? Maar dan zitten we eigenlijk in hetzelfde schuitje.

Nederland doet het wel beter met ASML en redelijk wat startups in Eindhoven en andere tech hubs. Bij high tech bedrijven en onderzoekscentra die de keuze moesten maken tussen BE en NL, valt de keuze toch wel erg vaak in het voordeel van NL uit.

Duitsland is nu niet direct een voorbeeld maar heeft wel het voordeel van nog behoorlijk wat auto-industrie, chemie en pharma (de ene al meer toekomstbestendig dan de andere weliswaar - maar sowieso een immens verschil met België waar we graag lastig doen als er nog een zeldzaam bedrijf een miljardeninvestering wil doen), SAP, wat gerenommeerde instituten.

Goh, uiteindelijk zijn wij maar een extra bundeslander van Duitsland hé. Als Duitsland eindelijk wat gaat investeren en die militaire industrie terugopleeft zie ik wel wat groei int verschiet.

(bio) tech is niet de grote job verschaffer die alle werkloosheid zal doen verminderen.

En ooit zal onze energie toch weer goedkoop worden zeker. Als er meer dagen zijn met negatieve prijzen dan positieve... En wanneer grootverbruikers speciale rates krijgen.

Nu ist eerst die tariff bullshit zien te overleven. Na covid en energie/inflatie crisis is het wel 3 op 5j. Beetje teveel vant slechte

Goh, uiteindelijk zijn wij maar een extra bundeslander van Duitsland hé. Als Duitsland eindelijk wat gaat investeren en die militaire industrie terugopleeft zie ik wel wat groei int verschiet.

(bio) tech is niet de grote job verschaffer die alle werkloosheid zal doen verminderen.

En ooit zal onze energie toch weer goedkoop worden zeker. Als er meer dagen zijn met negatieve prijzen dan positieve... En wanneer grootverbruikers speciale rates krijgen.

Nu ist eerst die tariff bullshit zien te overleven. Na covid en energie/inflatie crisis is het wel 3 op 5j. Beetje teveel vant slechte

Bij tech denk ik niet aan bio-tech maar tech in de brede zin, in contrast met traditionele zware industrie en maak-industrie.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar ik zie energie in Europa de komende decennia niet meer competitief worden met de VS en Azië. Die balans is al minstens 10 jaar geleden doorgeslagen (of een stuk langer?). Ook voor grootverbruikers die -logisch- stukken minder betalen dan de doorsnee consument.

Ik ben zeker geen voorstander van een aanpak om het klimaat op te offeren zoals bv. door grootschalig gebruik van fracking, maar Europa wil heiliger dan de paus zijn door een snelle elektrificatie te forceren, dan te beseffen dat het net daar totaal niet op voorzien is zodat er in verhouding veel investeringen gaan naar het oplossen van een zelf-veroorzaakt probleem ipv de transitie zelf op een pragmatische manier te financieren. Doe er dan nog een sausje over van te snel instappen in nog niet rendabele technologieën bij (de eerste Belgische windmolenparken waren nu niet echt ecologisch qua bouw, hadden een laag energetisch rendement en waren financieel over hun hele levensduur verlieslatend als ik me goed herinner) en steeds meer geld dat opgaat aan greenwashing als carbon credits, carbon offsets, emissierechten kopen, etc.

Paar maand geleden werd ik hier nog uitgelachen.

Hou je maar vast aan de takken van de bomen eens de indexaties allemaal erdoor geduwd zijn en de buitenlandse mgmt na 2-3y de excels beginnen door te rekenen.

Smijt nog wat parafiscale terugdraaiingen erbij om de begroting opgekuist te krijgen en de laatste mag stilletjesaan het licht uit doen...

Voor de lokale bakker of loodgieter is hier nog werk. Elk bedrijf dat moet concurreren wereldwijd is een vogel voor de kat.

De enigste reden dat ik vb mijn job nog heb, is dat ik intern concurreer met West-Coast Amerikanen. Maar ik ben ondertussen ook al volledig home-based geworden omdat ze alle kantoren in Belgie aan het sluiten zijn. Nice to have. Alleen zijn er veel locaties in de wereld die 'remote only' kunnen zijn en een pak goedkoper kunnen. Ik heb nog geluk dat ik op een scheet woon van belangrijke Europese farmaklanten en dat het goedkoper is om mij veel te betalen en me er soms naartoe te sturen vs een Amerikaan er naartoe te vliegen.

Maar je moet je geen illusie maken. Als overpriced beginner die niet zelfstandig naar de wc kan gaan, 0 kans dat je concurrentieel bent in de huidige geglobaliseerde markt waar je geen lokale verankering nodig hebt (vb lokale klanten hebt).
Ik werk voor een multinational die zowat een monopolie heeft op transportsoftware. Alle grote transport en logiestieke firma's, de dhl en bpost van de wereld. Zowat alle luchthavens, maritieme havens en douanes gaan door onze systemen.

Sinds trump, is alles krak gehalveerd. De wereld staat volledig stil. Een pak erger dan corona.

Niemand wil het zien? Ik snap het niet goed... maar er komt iets zeer lelijk op ons af.

En idd, ook in dit bedrijf ben ik een dure vogel. 7 Fillipijnen of bv 3 slovaken voor 1 belg, allemaal met een master diploma. Do the math. Kwestie van tijd voor grote bedrijven in dergelijke landen een uiterste minimum bezetting behouden.

Oh en niet vergeten, in andere landen zijn ze niet enkel goedkoper maar is de loonadministratie ook gewoon een pak eenvoudiger. Daar kennen ze geen salaris wagen, ecocheques, mobiliteitsbudgetten en cafetariaplannen, geen complexe groepsverzekeringen, etc. Gewoon bruto loon en daarmee is de kous af.

Ik vrees dat het westen zijn beste tijd heeft gehad. Massaal veel schulden, vergrijzing, veel te duur voor bedrijven, qua scholing amper nog een voordeel tov andere landen, ...

Het probleem met het decadente westen is dat we op geen enkel vlak bereid zijn om vandaag offers te leveren die onze toekomst kunnen en moeten verzekeren. Ik zag vorige week een artikel over migratie, waarbij nogmaals werd aangestipt dat we migranten nodig hebben om onze economie draaiende te houden. Uiteraard weer de typische reacties daarop, bashen op migranten. Men denkt er natuurlijk wel niet aan dat migranten vaak jonger zijn dan de gemiddelde autochtoon en dat die mensen wel nog gezinnen stichten met kinderen die op hun beurt later gaan meedraaien in onze economie. In het bedrijf waar ik nu werk is zo goed als iedereen die daar onderaan de ladder werkt van allochtone afkomst, we mogen blij zijn dat we die mensen hebben voor dat soort jobs.

Ik werk voor een multinational die zowat een monopolie heeft op transportsoftware. Alle grote transport en logiestieke firma's, de dhl en bpost van de wereld. Zowat alle luchthavens, maritieme havens en douanes gaan door onze systemen.

Sinds trump, is alles krak gehalveerd. De wereld staat volledig stil. Een pak erger dan corona.

Niemand wil het zien? Ik snap het niet goed... maar er komt iets zeer lelijk op ons af.

De laatste weken zien we op het werk terug heel lange levertermijnen voor bepaalde onderdelen. Het blijft voorlopig beperkt tot een klein aantal maar het is wel opvallend, hebben we niet meer gezien sinds corona.

Ineos gelooft niet in EU-actieplan: ‘240 miljoen euro meer kwijt aan Duitse fabriek dan in VS’

Hij wijst op de vestiging van Ineos in Keulen. ‘Het is een van de meest geavanceerde geïntegreerde petrochemische sites van Europa. Maar vergeleken met de VS betalen we hier 100 miljoen euro per jaar meer aan gas. De elektriciteitsrekening ligt 40 miljoen euro hoger. En de kosten voor CO₂-emissies lopen jaarlijks op tot 100 miljoen euro.’

...
Hij waarschuwt dat Europa afstevent op een versnelde de-industrialisatie, verlies van vakmanschap, verzwakking van ketens en een verschuiving van uitstoot en banen naar het buitenland.

Hier gaan ze toch ferm mogen bezinnen.
Er is dus een plan, deze bedrijven goed soigneren en kortingen uitdelen.
Maar dat voelt de burger uiteindelijk.

Zware opofferingen staat de Europeaan te wachten, willen ze ook nog iets uit de mand rapen.

Hier gaan ze toch ferm mogen bezinnen.
Er is dus een plan, deze bedrijven goed soigneren en kortingen uitdelen.
Maar dat voelt de burger uiteindelijk.
Gewoon normale energiekosten aanbieden aan die firma's volstaat al ruim, zoals ze dat in de VS of Azië kunnen doen.
Zolang ze hier in Europa vast blijven houden aan peperdure groene energie gaat dit niet lukken.

Gewoon normale energiekosten aanbieden aan die firma's volstaat al ruim, zoals ze dat in de VS of Azië kunnen doen.
Zolang ze hier in Europa vast blijven houden aan peperdure groene energie gaat dit niet lukken.
Dat vraagt ook allemaal weer tijd en investeringen.
Alles komt tezamen. 5 na 12 is het

De rit is alleen nog verder bergaf.

600 man bij BASF eruit binnen de komende 2-3 jaar; 1 op de 6 man.

Ja hoor, extra belasting halen bij bedrijven of hun lasten verhogen om in het gapende gat te smijten die de BE begroting is, is een strak plan :hurrr:. Dat zal die 600 man zeker reduceren!

Ja hoor, extra belasting halen bij bedrijven of hun lasten verhogen om in het gapende gat te smijten die de BE begroting is, is een strak plan :hurrr:. Dat zal die 600 man zeker reduceren!
Dat verbaasde mij niet toen ik het las. Ik werk voor BASF en ze zijn ondertussen al jaren bezig met kostenbesparingen en fabrieken te sluiten/af te bouwen, vooral in Ludwigshafen in Duitsland. Logisch dat de Antwerpse vestiging uiteindelijk ook aan de beurt is. Ze sluiten hier fabrieken in Europa en bouwen er kopieën van in Azië... Petrochemie heeft totaal geen toekomst meer in Europa.

Ik heb niet specifiek gezien waar er gepleit wordt voor het verhogen van de lasten op bedrijven. Heb ik iets gemist? Kun je er naar verwijzen?

Maar het lijkt me duidelijk dat 'BE' of zijn begroting er weinig mee te maken heeft (zelfs moest dat het geval zijn.) Ook in Chemelot (blijf het een zalige naam vinden) in Nederland en andere locaties in Europa vertrekt chemie.

Net het topic doorgelezen en je zou denken dat het land op instorten staat en dat de apocalyps op ons afkomt, maar dan lees je bv het rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid getiteld STAND VAN ZAKEN OP DE ARBEIDSMARKT IN BELGIË EN IN DE GEWESTEN en dan kom je te weten dat arbeidsparticipatie, werkgelegenheidsgraad, jobcreatie, etc allemaal gewoon blijven stijgen.
Ja, er zijn altijd problemen en het rapport stipt ook enkele dingen aan die aandacht vereisen, niks is perfect, zeker niet in België, alles kan beter, ladiedadieda, maar de conclusie is wel dat we er beter voorstaan dan enkele jaren terug, en nog jaren voordien, en nog jaren daarvoor. Ondanks de stijgende onzekerheid vanwege internationale gebeurtenissen (Trump, Oekraine, energie, etc) zijn ook de prognoses voor de komende jaren nog altijd positief.

Maar bon, ieder zijn meug natuurlijk.

Dat verbaasde mij niet toen ik het las. Ik werk voor BASF en ze zijn ondertussen al jaren bezig met kostenbesparingen en fabrieken te sluiten/af te bouwen, vooral in Ludwigshafen in Duitsland. Logisch dat de Antwerpse vestiging uiteindelijk ook aan de beurt is. Ze sluiten hier fabrieken in Europa en bouwen er kopieën van in Azië... Petrochemie heeft totaal geen toekomst meer in Europa.

Idd niet echt verbazingwekkend. Kosten (met energie by far op nummer 1 voor die mannen) en een regelgevend kader dat compleet inefficiënt en ineffectief werkt… Was vorig jaar al talk of the day op meerdere events, en het is aan het gebeuren.

Net het topic doorgelezen en je zou denken dat het land op instorten staat en dat de apocalyps op ons afkomt, maar dan lees je bv het rapport van de Hoge Raad voor Werkgelegenheid getiteld STAND VAN ZAKEN OP DE ARBEIDSMARKT IN BELGIË EN IN DE GEWESTEN en dan kom je te weten dat arbeidsparticipatie, werkgelegenheidsgraad, jobcreatie, etc allemaal gewoon blijven stijgen.
Ja, er zijn altijd problemen en het rapport stipt ook enkele dingen aan die aandacht vereisen, niks is perfect, zeker niet in België, alles kan beter, ladiedadieda, maar de conclusie is wel dat we er beter voorstaan dan enkele jaren terug, en nog jaren voordien, en nog jaren daarvoor. Ondanks de stijgende onzekerheid vanwege internationale gebeurtenissen (Trump, Oekraine, energie, etc) zijn ook de prognoses voor de komende jaren nog altijd positief.

Maar bon, ieder zijn meug natuurlijk.
En zijn dat dan voornamelijk jobs in de privé?

En zijn dat dan voornamelijk jobs in de privé?

Pagina 35: in FTE's afname in privé voor zowel bedienden als arbeiders, toename in FTE binnen overheidsector. Enkel binnen privé bedienden zijn er meer mensen aan de slag, maar binnen part-time flex-regimes, waardoor equivalent FTE nog steeds daalt.

Idd niet echt verbazingwekkend. Kosten (met energie by far op nummer 1 voor die mannen) en een regelgevend kader dat compleet inefficiënt en ineffectief werkt… Was vorig jaar al talk of the day op meerdere events, en het is aan het gebeuren.

Hoor je idd vaak: Europese regels, sectorregels, Nationale regels, Regionale regels, lokale regels ... Af en toe klagen ze ook dat hun loonkosten zo hoog zijn - maar dat is niet enkel de schuld van overheden maar daarvoor kan me ook best eens in eigen boezem kijken. Maar zaken als energie - moet je dat niet +/- wat Europees aanpakken.

En voor al deze dingen samen ga je ook nooit de concurrentie aankunnen met China - hier moeten we het imo hebben van:
  • Antwerpen is een mooie cluster met pakken knowhow - zowel op vlak van productie, onderhoud, flexibiliteit, innovatie, staan ook al verder op vlak van uitstoot etc.
De chemie kraakt in grote delen van Europa, ook de saga van de vergunningen voor de kraker van Ineos is geen reclame geweest - ik snap dat je niet alles kan vergunnen en dat enige kritische kijk noodzakelijk is, maar probeer dat op zijn minst op een eensgezinde en stabiele manier te doen, dat zou al een grote stap vooruit zijn.

Iedereen die in een multi-national werkt, merkt het al jaren. De Europese navelstaarderij is aan het pieken.

We toeteren allemaal dat het hier super gaat, maar dat is niet zo. Eerst verhuisden ze dingen naar Z-Europa. Dan naar O-Europa. Dan naar ZO Azie. Nu zijn ze bij ons al bezig met te verhuizen naar Kenya, Ethiopie en consoorten. Trekt helft van de keer op niks, maar het is zo goedkoop dat het niet uitmaakt.

Amerika is safe, Europa is D.O.O.D.

En als we blijven vasthouden aan oude recepten, dure loonkosten, dure energie en staken bij de minste hervorming, mag de laatste binnenkort het licht uitdoen.

Mijn 'case in point' blijft het lokale niveau. Ik zit hier al 3 maand te schimmelen voor een bouwvergunning van een tuinhuis vervanging. Omdat dat tuinhuis toevallig 32m2 is en de serre die er staat al 12m2 is. En omdat we het niet op 3m van de zijkant willen zetten, want dan staat het pal in het midden van de tuin. Dat zou toch sneller moeten kunnen dan 3 maanden schimmelen met openbaar onderzoek en heel de reutemeteut.

En ze hebben hier nog altijd een lokale 'kleine landschapselementen' ambtenaar die je snoeisubsidie aanvraag terplekke komt evalueren. "Ahja, inderdaad, 15 geknotte wilgen en 100 m gesnoeide haag, je zult je 100 euro subsidie volgende week krijgen".

Dan denk ik toch dat we a) het de mensen moeilijk maken waar het niet nodig is en b) veel tijd en geld en inspanning verschijten met zinloze zaken...

Terug
Bovenaan