De Europese economie

Pretty sure dat een dille en kamille of casa of iets gelijkaardig hier in een straal van 10 15km non existent is.

Ook niet onlogisch gezien die winkels echt midden in de stad gelegen zijn.
Het nut van die winkels ontgaat u volledig en je projecteert te veel uw eigen situatie op andere.
Gelukkig zijn er nog een ander soort consument. En dat zijn niet perse domme consumenten mocht je dat denken.

Daarbij naar de IKEA gaan allemaal leuk en wel. Maar dat is gewoon pure zelfkastijding.
En ze hebben degelijke producten. Maar sommige zijn toch ook van bedenkelijke kwaliteit, en de tijd dat je daar voor geen drol uw uitzet kocht is ook wel gedaan.

Het spel is al vertrokken:

Moeten de miljarden aan defensie uitsluitend naar Europese bedrijven gaan (visie Frankrijk) of mogen ook strategische partners meedoen (visie Duitland).

Wordt nog leuk, maar dit is imo wel een kans om ook eens tegen Trump zijn benen pissen en te vragen of het warm is. Ik stel voor dat we ons ook eens als Trump gaan gedragen en heel die santenboetiek in Europa bestellen en produceren, en daarna ook eens wat ambitie tonen - Als Rwanda Congo kan binnenvallen kan Belgie de VS ook aan.

Zo een boost aan defensie kan een groeimotor zijn voor jaren, ook andere sectoren gaan daar de vruchten van plukken.

Gezien mijn geschiedenis: smokkel mij, @contextbinder binnen op de IT afdeling van de VS en de winst ligt binnen handbereik - er is geen enkel systeem, programma of toestel dat ik nog niet heb doen crashen.
Die miljarden.
25% gaat op aan bureaucratie.
Een andere 25% blijft aan vingers plakken via tig constructies.
25% wordt zinloos geïnvesteerd.
25% maakt nog een verschil, maar te weinig.

Die miljarden.
25% gaat op aan bureaucratie.
Een andere 25% blijft aan vingers plakken via tig constructies.
25% wordt zinloos geïnvesteerd.
25% maakt nog een verschil, maar te weinig.
Het zou me zelfs niet verbazen mocht het effectief zoiets zijn - maar zelfs bij gedeeltelijke verkwisting mogen we ook eens aan onszelf denken en niet instant naar de VS kijken. En er zal zeker een stevig gelobbyd worden voor die investeringen.

529 jobs minder? In Turkije is het nu eenmaal goedkoper.

Kip ei verhaal?
De consument wil alles zo goedkoop mogelijk, dat kan enkel als de productie zo goedkoop mogelijk is. Maar we willen wel onze hoge lonen

529 jobs minder? In Turkije is het nu eenmaal goedkoper.

Niet alleen in Turkije. Vooral door de gigantische bruto-nettokloof in België en dan nog eens hoge sociale lasten e.d. zijn we bij de duurste landen qua loonkost, of je nu wereldwijd vergelijkt of binnen Europa. Qua energiekost zijn we ook absoluut niet competitief. In mindere mate geldt dat voor de meeste West-Europese landen, maar België is zelfs binnen die groep 1 van de slechtste.

Klopt. Dit soort industrie moeten we niet per se in Belgie houden. Dat heeft geen zin.

Je zou dan wel de "nieuwe" industrie moeten aantrekken, en daar zit een groot probleem. Belgie is ook op dat vlak niet competitief vs. buurlanden of zelfs een Polen, Portugal,.. Google heeft hier wat volk zitten met hun datacenter in Bergen, maar voor de rest zit hier quasi niets van Big Tech, grote softwarebedrijven,... Heel veel tewerkstelling in Belgie zit ofwel in industrien die niet groeien (of zelfs krimpen), ofwel bij overheden, dat gaat op lange termijn toch problemen geven.

Onlangs in de tijd: https://www.tijd.be/politiek-economie/belgie/economie/voor-het-eerst-sinds-2007-telt-belgie-meer-werklozen-dan-europees-gemiddelde/10610162.html#:~:text=De Belgische werkloosheidsgraad lag in,Unie om 5,9 procent.

Tja, quasi alle productiebedrijven zijn momenteel in overlevingsmodus. Vind dat er opvallend weinig aandacht is voor de huidige sputterende economische situatie in deze sector.
Weet van meerdere middelgrote tot grote bedrijven dat er veel gestempeld wordt. Uit welke pot blijft dat geld komen eigenlijk? Dat moet toch over giga bedragen gaan

Tja, quasi alle productiebedrijven zijn momenteel in overlevingsmodus. Vind dat er opvallend weinig aandacht is voor de huidige sputterende economische situatie in deze sector.
Er is ook geen voor de hand liggende oplossing hiervoor. Energieprijzen zijn in Europa extreem hoog, daarmee smoor je de economische levensvatbaarheid van productiebedrijven al snel in de kiem. Dat is het gevolg van verkeerde keuzes in Europa, dat had eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Hetzelfde met de loonkost, die ligt hier nu éénmaal keihoog en dan zit je in België nog eens met een verplichte jaarlijkse loonindexering. In Turkije zitten ze met jaarlijkse inflatiecijfers van +40% en daar hebben werkgevers geen verplichting om hun lonen daaraan te indexeren.

Er is ook geen voor de hand liggende oplossing hiervoor. Energieprijzen zijn in Europa extreem hoog, daarmee smoor je de economische levensvatbaarheid van productiebedrijven al snel in de kiem. Dat is het gevolg van verkeerde keuzes in Europa, dat had eenvoudig voorkomen kunnen worden.
Hetzelfde met de loonkost, die ligt hier nu éénmaal keihoog en dan zit je in België nog eens met een verplichte jaarlijkse loonindexering. In Turkije zitten ze met jaarlijkse inflatiecijfers van +40% en daar hebben werkgevers geen verplichting om hun lonen daaraan te indexeren.

Denk dat het net daarom is dat er niet over gesproken wordt.
Loonindex , milieumaatregelen, absurde opgelegde regeltjes, vakbonden ...
Da's raken aan de heilige huisjes

Je kan toch niet ontkennen dat een Dille en Kamille een stuk hipper aanvoelt dan een Ikea of Aveve ?

Ik ben niet zo een shopper maar als we is gaan, gaan we wel standaard langs die winkel om wat brol te kopen en een hip gevoel te krijgen. Het zijn dingen die je daar impuls aankoopt (zoals een leuk potlood dat je erna direct kwijt geraakt of een toffe soep lepel of ovenwanten),
Bij mij is dat net omgekeerd.
Als ik een soort 'hipheid' detecteer, maakt een aversie zich meester van mij en wil ik er niet meer binnen gaan omdat ik weet dat het overpriced zal zijn met geen enkele garantie voor de kwaliteit. Alleen al de naam 'dille en kamille' doet mij al wat friemelen 🙃

En een "toffe soeplepel", dat klinkt voor mij in hetzelfde genre als "een leuk versierde benzinetank-dop" 😄

Daarbij naar de IKEA gaan allemaal leuk en wel. Maar dat is gewoon pure zelfkastijding.
Zelfkastijding, ikea? Heb je het over de grootschaligheid of over de kwaliteit van de producten?

Klopt. Dit soort industrie moeten we niet per se in Belgie houden. Dat heeft geen zin.

Je zou dan wel de "nieuwe" industrie moeten aantrekken, en daar zit een groot probleem. Belgie is ook op dat vlak niet competitief vs. buurlanden of zelfs een Polen, Portugal,.. Google heeft hier wat volk zitten met hun datacenter in Bergen, maar voor de rest zit hier quasi niets van Big Tech, grote softwarebedrijven,... Heel veel tewerkstelling in Belgie zit ofwel in industrien die niet groeien (of zelfs krimpen), ofwel bij overheden, dat gaat op lange termijn toch problemen geven.
Odoo? Collibra?

Is die techtewerkstelling minder dan bv. een Nederland/Duitsland?

Ja, Polen en Portugal, maar dat zijn vooral loonkosten.
Tenzij we onze lonen collectief naar beneden willen? Maar dan zitten we eigenlijk in hetzelfde schuitje.

De volgende 1200 liggen op straat:

Het is kommer en kwel, en er is nog geen beterschap in zicht....

Productie zit hier al langer in een uitbolfase, de Aziaat doet het sneller, goedkoper en tegenwoordig zelfs al beter.
'Made in China' wordt stilaan een kwaliteitslabel.

Diensten? China is ondertussen niet meer te stoppen.

Kennis, onze sterkmaker? De kwaliteit van het onderwijs keldert hier zienderogen, er studeren 1000den ingenieurs af per jaar in China.

Grondstoffen en energie? Nou, compleet afhankelijk.

Zeg eens, binnen 10 jaar hier, beter of slechter dan nu?

---
Stella Li, topvrouw Chinese autobouwer BYD: 'Wij hebben 122.000 ingenieurs, ons inhalen wordt moeilijk'

Bij mij is dat net omgekeerd.
Als ik een soort 'hipheid' detecteer, maakt een aversie zich meester van mij en wil ik er niet meer binnen gaan omdat ik weet dat het overpriced zal zijn met geen enkele garantie voor de kwaliteit. Alleen al de naam 'dille en kamille' doet mij al wat friemelen 🙃

En een "toffe soeplepel", dat klinkt voor mij in hetzelfde genre als "een leuk versierde benzinetank-dop" 😄

Zelfkastijding, ikea? Heb je het over de grootschaligheid of over de kwaliteit van de producten?

En de balletjes met erwtjes niet vergeten. Voor 8 euro. Waar kom je dat nog tegen ? Met wat geluk een chocomousse erbij voor een euro.

De volgende 1200 liggen op straat:

Het is kommer en kwel, en er is nog geen beterschap in zicht....

Paar maand geleden werd ik hier nog uitgelachen.

Hou je maar vast aan de takken van de bomen eens de indexaties allemaal erdoor geduwd zijn en de buitenlandse mgmt na 2-3y de excels beginnen door te rekenen.

Smijt nog wat parafiscale terugdraaiingen erbij om de begroting opgekuist te krijgen en de laatste mag stilletjesaan het licht uit doen...

Voor de lokale bakker of loodgieter is hier nog werk. Elk bedrijf dat moet concurreren wereldwijd is een vogel voor de kat.

De enigste reden dat ik vb mijn job nog heb, is dat ik intern concurreer met West-Coast Amerikanen. Maar ik ben ondertussen ook al volledig home-based geworden omdat ze alle kantoren in Belgie aan het sluiten zijn. Nice to have. Alleen zijn er veel locaties in de wereld die 'remote only' kunnen zijn en een pak goedkoper kunnen. Ik heb nog geluk dat ik op een scheet woon van belangrijke Europese farmaklanten en dat het goedkoper is om mij veel te betalen en me er soms naartoe te sturen vs een Amerikaan er naartoe te vliegen.

Maar je moet je geen illusie maken. Als overpriced beginner die niet zelfstandig naar de wc kan gaan, 0 kans dat je concurrentieel bent in de huidige geglobaliseerde markt waar je geen lokale verankering nodig hebt (vb lokale klanten hebt).

En de balletjes met erwtjes niet vergeten. Voor 8 euro. Waar kom je dat nog tegen ? Met wat geluk een chocomousse erbij voor een euro.
IKEA is nu wel geen supergezellig etentje in zo'n refter 🙂
Gewoon functioneel, snel, en vrij lekker wat eten, dat wel.
Maar dat kan via de Albert Heijn of Delhaize ook, met zo'n traiteur- of stoommaaltijd in de microgolf.

Ik heb het meer over het grote aanbod en kwaliteit van de goederen, dat is in mijn ervaring dik ok.
Zeer design of hyperorigineel zal het wel niet zijn.

Over de ongelooflijk drukte daar. Massaal zakken mensen af naar de IKEA voor een goedkope roede of drapperies.
Of eens goed te gaan eten voor geen geld in het restaurant! Njam njam!
Of nog erger, gewoon om de dag door te brengen.

Terug
Bovenaan