De eindigheid van het leven

Ah, als zorgeloze puber de helft van mijn tijd in zitten mijmeren over "waarom ben ik, ik en ik niet iemand anders" , "waarom leef ik eigenlijk", "waarom zijn mijn ouders mijn ouders en voel ik wie ik ben terwijl ik even goed een Ethiopiër kon zijn". (de andere helft van de tijd zat ik in mijn bed te denken aan al die onbereikbare hete vrouwtjes die ik op het oog had)

Ik heb het nu los gelaten (zowel het concept leven en dood, als die onbereikbare hete vrouwtjes), ik heb er ook geen tijd meer voor.

Het enige waar ik op mijn fiets nog eens kan wegzakken is het concept "uitdijend heelal", in de trant van "oke, het heelal wordt steeds groter, dat kan wel allemaal zijn, maar wat is er dan "achter" dat heelal, niets, maar niets is toch ook een invulling van iets"...en we zijn weg
 
Dat concept van een uitdijend heelal waarbij het universum een koud geheel gaat zijn van nietsbetekenende atomen is zo abstract en zodanig ver in de toekomst dat het absurd om om daarover te piekeren. Geen mens dat dat gaat meemaken en als er dan toch een opvolger is van de mensheid (zelfs voorbij het transhumanisme dat toch wel een verband blijft houden met de mensheid), dan kunnen we ons helemaal niet inbeelden hoe zij daar moreel-ethisch tegenover staan.

Het fascineert wel. Eindeloos, zelfs. Maar niet in die mate dat ik er angst voor zou hebben, gewoon omdat het verre van concreet is, laat staan dat het in de nabije toekomst voorvalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Eerste manier om met eindigheid van leven om te gaan is het besef dat je slechts een onderdeel bent van een veel grotere entiteit die we de mensheid noemen, of zelfs gewoon het aards leven noemen. Het geeft mij een bepaald comfort om te weten dat ik een schakel ben in iets veel groters dat nog niet direct weggaat. Kinderen krijgen doet je alleszins veel perspectief krijgen.

Een tweede manier om met de eindigheid om te gaan is wat abstracter en heeft meer te maken met fundamentele fysica: Tijd is slechts een dimensie. Verdrietig zijn dat je niet bestaat 200 jaar in de toekomst is even absurd als verdrietig zijn dat je niet meer bestaat 50 meter verderop. Jouw bestaan is hier en nu in de ruimtetijd gegrift en wat er ook gebeurt, niets kan dat veranderen. Binnen 5 miljard jaar ben je er nog altijd. Gewoon even verderop in de tijd.
Wie heeft deze mindset echt in z'n wezen gegrift ? Ik heb meer schrik voor een laatste levensdecennium in afzondering dan drie maand creperen in een ziekenhuis. Ik ben nu al vrij individualistisch en daar betaal je later de prijs voor.
 
Ik geloof in een hemel, voor mij stopt het niet na de dood. Heb er ook geen angst voor, ook niet voor het stervensproces, dat had ik vroeger als kind wel, maar door bepaalde gebeurtenissen ben ik dat niet meer.

Voor de duidelijkheid, ik ben niet stervende of suïcidaal ;-).

Ik hoop gewoon dat ik op het einde van mijn leven kan zeggen: "Patj, je bent een zo goed mogelijk mens geweest voor de mensen rondom jou."
 
Ik kan daar echt niet mee om en soms krijg ik zelfs kleine paniekaanvallen. Het idee dat ik er op een bepaald moment niet meer ga zijn, dat mijn bewustzijn verdwenen zal zijn, het grote niets... ik krijg het maar niet geplaatst. En het is een gedachte die me echt teveel bezig houdt.

Same here. Ik denk er heel vaak aan. Vooral vanuit een drang om toch maar alles gedaan te krijgen wat ik wil gedaan hebben, omdat er geen tweede kans meer komt.
Vooral te vroeg heengaan, doet me huiveren.
 
Same here. Ik denk er heel vaak aan. Vooral vanuit een drang om toch maar alles gedaan te krijgen wat ik wil gedaan hebben, omdat er geen tweede kans meer komt.
Vooral te vroeg heengaan, doet me huiveren.
Is dat niet onhoudbaar? Want als je bijvoorbeeld je bucketlist hebt afgewerkt is er ofwel een leegte, ofwel verzin je dan nieuwe zaken (en heb je dus nooit alles gedaan).

De eindigheid van het aardse leven ga je nooit veranderen. Berusting en aanvaarding van de dood als onderdeel van het leven is toch echt belangrijk? Zorg gewoon dat je geniet van het leven en goed bent voor andere mensen. Wees dankbaar voor wat je hebt in het leven, in plaats van op jacht te gaan op elementen.

Voor mij is het leven niet eindig. Als ik in mij keer voel ik dat er buiten mijn biologisch/chemische ik ook een kern van leven/bewustzijn in mij zit. Dat leven is niet verbonden aan de evolutie en toekomstige aftakeling van mijn lichaam. Het staat los van mijn ervaringen die ik heb meegemaakt en die mij maken tot de persoon die ik ben, het staat ook los van mijn intelligentie, geaardheid of wat dan ook. Dat leven lijkt mij ook niet dood te kunnen gaan. Ik stel het mij altijd voor als een soort van vlammetje dat diep in mij zit, de essentie van mijn wezen. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik voel dat dat leven niet zal sterven wanneer ik dus ooit lichamelijk stop met leven!
 
Ik weet eigenlijk niet of het aanmaken van deze thread mij geruster of net banger heeft gemaakt :unsure:. Ben wel blij dat ik niet alleen dat beklemmend gevoel heb. Ik weet niet of dat voornamelijk getriggerd wordt door de onvermogen om het te begrijpen, of dat daadwerkelijk mijn leven zal eindigen. Maybe both.

Eigenlijk vatte avondland deze thread al mooi samen in onderstaande.
En dan zit je met discussies die je het liefst voert om 4u 's nachts in een bruin café met een trappist voor je neus, goed gezelschap en een cafébaas met een degelijke muzieksmaak.
 
Ik weet eigenlijk niet of het aanmaken van deze thread mij geruster of net banger heeft gemaakt :unsure:. Ben wel blij dat ik niet alleen dat beklemmend gevoel heb. Ik weet niet of dat voornamelijk getriggerd wordt door de onvermogen om het te begrijpen, of dat daadwerkelijk mijn leven zal eindigen. Maybe both.

Eigenlijk vatte avondland deze thread al mooi samen in onderstaande.
mja, heb hetzelfde gevoel met deze thread. Ik ben tot nu toe nog niet zoveel mensen tegen gekomen die dezelfde paniek/angst hebben bij de dood (niet dat het een onderwerp is dat ge met veel mensen bespreekt natuurlijk) en ik dacht er zo'n beetje alleen in te staan, maar nu blijken er toch redelijk wat mensen met diezelfde gevoelens te kampen. Hoewel ik het spijtig vind voor hen, doet het wel deugd om te weten dat die struggle niet enkel bij mij is.
Toch zou het wel mogen minderen, want dat is soms echt mijn eerste gedachte als ik wakker ben of mijn laatste voor ik ga slapen. 'oef, ik ben wakker. als ik vannacht was gestorven, zou ik nu als persoon niet meer bestaan' (duh, bedankt for stating the obvious, brains) of: 'wat als ik niet wakker wordt morgen. mijn leven gaat voorbij zijn en ik ga het nooit weten. ik ga gewoon ophouden te bestaan.' of dergelijke gedachten.
Gelukkig heb ik een Tanuki om naar te kijken en dat maakt dan wel dat ik me gelukkig prijs dat ik nog leef en hiervan kan genieten. maar die gedachte aan de dood kan echt wel hard op me inwerken.

Is dat niet onhoudbaar? Want als je bijvoorbeeld je bucketlist hebt afgewerkt is er ofwel een leegte, ofwel verzin je dan nieuwe zaken (en heb je dus nooit alles gedaan).

De eindigheid van het aardse leven ga je nooit veranderen. Berusting en aanvaarding van de dood als onderdeel van het leven is toch echt belangrijk? Zorg gewoon dat je geniet van het leven en goed bent voor andere mensen. Wees dankbaar voor wat je hebt in het leven, in plaats van op jacht te gaan op elementen.

Voor mij is het leven niet eindig. Als ik in mij keer voel ik dat er buiten mijn biologisch/chemische ik ook een kern van leven/bewustzijn in mij zit. Dat leven is niet verbonden aan de evolutie en toekomstige aftakeling van mijn lichaam. Het staat los van mijn ervaringen die ik heb meegemaakt en die mij maken tot de persoon die ik ben, het staat ook los van mijn intelligentie, geaardheid of wat dan ook. Dat leven lijkt mij ook niet dood te kunnen gaan. Ik stel het mij altijd voor als een soort van vlammetje dat diep in mij zit, de essentie van mijn wezen. Het is moeilijk te omschrijven, maar ik voel dat dat leven niet zal sterven wanneer ik dus ooit lichamelijk stop met leven!
Belangrijk, ja, maar daarom lukt het nog niet he. Rationeel weet ik dat de dood bij het leven hoort en je enkel verder leeft omdat je atomen terug in de natuur worden opgenomen, maar dat is geen geruststellende gedachte he. Het gaat om de persoon en voor mij zijn dat juist wel de ervaringen, intelligentie, etc. zelfs het uiterlijk. Ook daar heb ik het moeilijk mee: het vergaan van het uiterlijke en hoe je als oude mens helemaal niet meer op je jonge ik lijkt, want psychisch blijf ik wel hangen rond m'n jongvolwassenheid. Alleen de fysiek takelt af en de kerel die ik nu in de spiegel zie, is niet de kerel die ik ben als ik mezelf niet zie. Klinkt een beetje raar, maar als ik bezig ben met het dagelijkse leven dan ben ik geen kerel van bijna 47 jaar, maar iemand rond de dertig of zo. het is enkel het fysieke dat me er steeds aan herinnert dat ik waarschijnlijk al serieus over de helft van mijn leven ben en geen jonge mens meer ben. (allez, ook mijn woordgebruik toont wel dat ik al bijna een halve eeuw oud ben, maar dat is nog iets anders).
 
Ouder 1 is gestorven door inwendige bloedingen na alcoholmisbruik, ouder 2 net hetzelfde. Grootmoeder in december overleden. Ze was 95 en toen ik haar laatst zag, was dat gewoon een lijk waarvan het hart nog klopte. Die al zeven jaar 360 op de 365 moederziel alleen zat, haar enige kind had moeten afgeven, twee partners moeten afgeven… Ik heb geen ervaring met ‘aanvaardbare’ levenseindes.
Ik wordt er nu 43 en al drink ik niets, ik heb wel die ontregelde diabetes en als ik mijn ouders volg dan ben ik aan minder dan twintig jaar voor mijn einde. Als ik dan denk aan mijn twee kinderen en hoe weinig garantie er is dat ze echt zelfstandig kunnen zijn, dat is een schrik in de kern van uw maag en dat is een dagelijks gevoel. Aan de ene kant wil je geen last worden, aan de andere kant wil je zo lang mogelijk blijven. Maar aan nóg een andere kant is mijn natuurlijk instelling er eentje met een verlangen naar de dood.
 
dat is soms echt mijn eerste gedachte als ik wakker ben of mijn laatste voor ik ga slapen. 'oef, ik ben wakker. als ik vannacht was gestorven, zou ik nu als persoon niet meer bestaan' (duh, bedankt for stating the obvious, brains) of: 'wat als ik niet wakker wordt morgen. mijn leven gaat voorbij zijn en ik ga het nooit weten. ik ga gewoon ophouden te bestaan.' of dergelijke gedachten.
Ik vind dat zo'n rare gedachte. Je zou het nooit geweten hebben dat je nooit meer zou bestaan, dus who cares?
Soms word ik wakker en lijkt het alsof ik pas ben gaan slapen. Ondertussen zijn er dan wel 8 - 9 uur gepasseerd, terwijl het naar mijn aanvoelen slechts een milliseconde leek. Dus of dat nu een periode van 8-9 uur is dat ik niet besef, of een periode van 8-9 triljard jaar dat ik niet besef, het gaat mij allemaal niet uitmaken. Naar mijn aanvoelen duurt dat allemaal even lang/kort en besef ik het toch allemaal niet.
Ik ben maar 1 van de miljarden triljarden organismen die ooit geleefd hebben op deze planeet. Wat maakt mijn bestaan/niet-bestaan nu uit.
Zolang ik er ben: Carpe diem. Van zodra ik er niet meer ben: Ook goed :tongue:
 
Alleen de fysiek takelt af en de kerel die ik nu in de spiegel zie, is niet de kerel die ik ben als ik mezelf niet zie. Klinkt een beetje raar, maar als ik bezig ben met het dagelijkse leven dan ben ik geen kerel van bijna 47 jaar, maar iemand rond de dertig of zo. het is enkel het fysieke dat me er steeds aan herinnert dat ik waarschijnlijk al serieus over de helft van mijn leven ben en geen jonge mens meer ben. (allez, ook mijn woordgebruik toont wel dat ik al bijna een halve eeuw oud ben, maar dat is nog iets anders).
Fysiek ben ik nog altijd even goed als toen ik een tiener was. Maar ik ging ook niet door tot, in het extreme. Ik ben wel mentaal sneller moe en mijn recuptijd is langer. (En ja ik ben wel meer ziek tov vroeger, en heb ook enkele operaties moeten ondergaan)

Als je je pusht tot de limieten dan zullen de PR's op je 47ste (ik ben even oud als jij), lager liggen dan op je 30ste.
Als je niet echt 'pusht' dan scheelt dat gewoon 0,0. Allé ja bij mij toch. Ik heb wel altijd mij fysiek blijven trainen natuurlijk (met korte onderbrekingen)

Ik ben nog niet eens halfweg (op dat vlak ben ik positief, ik word 100 jaar oud en dan sterf ik). Elke keer iemand vraagt achter mijn leeftijd en ik vraag om een gok te wagen, zeggen ze allemaal in koor dat ik ergens halverwege de 30 ben. Daar kan ik mmm mee leven. :tongue:

Ik denk wel niet graag aan de dood, ik heb nadien dan toch altijd meer vragen dan antwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Tot ik kinderen had nooit mee bezig geweest. De overheersende gedachte was 'als het gedaan is, is het gedaan'. Ik zal dan langer geleefd hebben dan sommige, minder lang als anderen.
Daarentegen, sinds ik kinderen heb bekruipt de angst me soms wel. Mijn grootste angst is dat er iets met mijn kinderen is of dat ik ze verlies.
Daarna is het dat ze van jongs af aan zonder mij door het leven moeten. Mijn maag kan daar echt van keren als ik daar over begin na te denken.

Dus soms wel mee bezig, maar niet zozeer uit mijn eigen standpunt maar meer het standpunt van mijn kinderen.
 
Ik begin me er toch wel meer en meer vragen bij te stellen hoor.

Enerzijds: de kankers:
Mannekes toch, ik heb deze week alleen al weer namen gehoord van kankers waar ik nog nooit van heb gehoord:

Strottenhoofdkanker, rectum kanker, nier kanker....

Serieus, is er eigenlijk een lichaamsdeel waar je GEEN kanker in kan krijgen ??

We worden dan uitgenodigd als man voor prostaat onderzoek te doen, en vrouwen voor borst onderzoek te doen.
En in het algemeen ook wel eens een longfoto (longkanker) of een stoelgang onderzoek (darmkanker) te checken.

Maar dat zijn slechts 3 kankers per persoon die je dan effectief kunt uitsluiten door vroegtijdige analyse.
Dus erg gerust kan je daar dan toch ook niet van worden, denk ik dan?







Anderzijds: de rechten om je eigen leven te nemen.

Ik snap dat toch ook niet goed. Iedereen wordt vrij geboren toch, je leven is van jou, en van niemand anders.
Dat mensen uit het leven willen stappen, dat vaak niet kunnen en mogen, is beyond me.
Neem nu mensen met een slepende ziekte, waar geen uitzicht meer is op herstel. Moeten aan een hele hoop regeltjes, en goodwill van artsen afhankelijk zijn om het leven te mogen beëindigen.
Of mensen die voor eeuwig opgesloten in een gevangenis zitten. Waarom mogen die dan niet kiezen om daar een eind aan te maken?
Is dit dan echt als onderdeel van "de straf" die we hen opgelegd hebben?
Dat vind ik toch ook maar een morbide gedachte ... Dat we zo wraakzuchtig zijn, en liever die mens z'n hele leven kwellen door eten en drinken te geven, dan dat hij zijn eigen leven niet MAG nemen.
 
Anderzijds: de rechten om je eigen leven te nemen.

Ik snap dat toch ook niet goed. Iedereen wordt vrij geboren toch, je leven is van jou, en van niemand anders.
Dat mensen uit het leven willen stappen, dat vaak niet kunnen en mogen, is beyond me.
Neem nu mensen met een slepende ziekte, waar geen uitzicht meer is op herstel. Moeten aan een hele hoop regeltjes, en goodwill van artsen afhankelijk zijn om het leven te mogen beëindigen.
Of mensen die voor eeuwig opgesloten in een gevangenis zitten. Waarom mogen die dan niet kiezen om daar een eind aan te maken?
Is dit dan echt als onderdeel van "de straf" die we hen opgelegd hebben?
Dat vind ik toch ook maar een morbide gedachte ... Dat we zo wraakzuchtig zijn, en liever die mens z'n hele leven kwellen door eten en drinken te geven, dan dat hij zijn eigen leven niet MAG nemen.
Euthanasie is niet hetzelfde als zelfmoord. In het eerste geval zorgt een arts ervoor dat je sterft (in theoretische zin vraag je aan de arts om je te doden), wat toch wel een zware morele beslissing is. Ik ben zeker niet tegen euthanasie, maar ik vind ook niet dat je een arts moet verplichten om in te gaan op een euthanasieverzoek als dat indruist tegen zijn geloof. Zelfde met abortus: als dat ingaat tegen je morele principes, kan je niet worden verplicht het uit te voeren.

Zelfmoor is een beslissing die je zelf neemt, los van iemand anders. Je kan een zelfmoordenaar niet straffen, want die is er niet meer. Alleen weet ik niet of het wenselijk is om bijvoorbeeld in de apotheek pilletjes ter beschikking te stellen om je van het leven te beroven. En zoals in Futurama "suicide booths" ter beschikking stellen lijkt me toch ook vergaand.
 
@Avondland
Ik volg je ergens wel, Maar ik zit met het specifieke geval van Olivier VDC en die Tanquy T in mijn hoofd, (zie thread opgepakt in buitenlandse cel. Die zaken grijpen mij echt enorm aan).

Als je nu volledig uitgeprocedeerd zou zijn, en je zit levenslang in een buitenlandse cel (ik spreek dan nog niet eens over isolatie cel of eventuele onschuldige veroordeling hé); Dan zou je toch eigenlijk liever je van het leven beroven , neem ik aan.

Dat steekt mij, dat je als mens zelfs die keuze niet kan nemen. Of ben ik de enige met zoveel inlevingsvermogen en empathie? Dat moet toch verschikkelijk zijn, zelfs die keuze niet te hebben.

Je hebt gelijk: zelfmoord is niet hetzelfde als euthanasie. maar zelfs als word je euthanasie afgekeurd door de dokters, kan je in principe meestal wel nog zelf een zelfmoord bewerkstelligen.
Ik blijf er bij, dat iedereen die keuze moet hebben, zelfs al ben je opgesloten of vastgekluisterd aan een bed.
 
@Tonerider omschrijft het goed hoe ik er mij ook bij voel. Die grote leegte wanneer het op een keer allemaal ophoudt is zo moeilijk te bevatten. Gewoon geen herinneringen, ervaringen, belevingen.... meer. Ik denk er regelmatig aan hoewel niet zo vaak als hem denk ik. En kleine paniekaanvallen heb ik er ook nog niet van gehad. Maar ik heb het er toch redelijk moeilijk mee. En zeker wanneer de tijd zo voorbij lijkt de vliegen, nog meer naarmate je ouder wordt. Een beangstigende gedachte eigenlijk.
 
Terug
Bovenaan