Hawk

Active member
Crowdfunder FE
Korte beschrijving: Podcast over onze middeleeuwse geschiedenis.
Link: https://klara.be/debourgondiers
Taal: Nederlands

cover_bourgondiers_1400x1400guy.jpg


In 'De Bourgondiërs' neemt Bart Van Loo u mee op sleeptouw door de middeleeuwen en deze reeks zal ook downloadbaar zijn als podcast. Abonneer u op de podcast en mis niets van een even wonderlijke als gevaarlijke reis langs brandstapels en feestelijke banketten, de pest en riddertoernooien, Jeanne d’Arc en Filips de Goede, schizofrene koningen en geniale kunstenaars .
 
Ook aan begonnen maar moet opnieuw beginnen.

Dit is eentje waar je uw aandacht bij mort houden.
 
Heel boeiende podcast.

Men zou beter de klassieke geschiedenis les afschaffen, en de middelbare schoolstudent wat naar podcasts laten luisteren.

Leopold 2 ook een absolute aanrader!
 
Ik heb hier al een paar afleveringen van beluisterd maar ben dan aan Revolutions begonnen.

Eens ik met die laatste klaar ben ga ik deze weer ter hand (of ter oor!) nemen. Ik vrees wel dat ik weer vanaf de eerste aflevering zal moeten beginnen.
 
Heel boeiende podcast.

Men zou beter de klassieke geschiedenis les afschaffen, en de middelbare schoolstudent wat naar podcasts laten luisteren.

Leopold 2 ook een absolute aanrader!
Op De Beeck is eerder een minnestreel of troubadour. Zijn podcasts zou ik liever niet zien als methode om geschiedenis te onderrichten. De Bourgondiërs (van Bart Van Loo) is nog ok maar die over Leopold 2 heb ik moeten staken. Hij gaf te vaak eigen interpretaties waardoor hij de geschiedenis geweld aandoet.

Louter recreatief om interesse op te wekken is het natuurlijk een beter alternatief dan Tiktok en menig ander Social Media content van bedenkelijk allooi #Jamies
 
Ik heb de eerste aflevering beluisterd maar ik ben er mee moeten stoppen. Zijn stijl (meer gericht op sensatie en stomme details vb dat rozenwater parfum) staat mij niet aan en die middeleeuwse muziek om de zo veel tijd moeten fast forwarden werkte ook op mijn zenuwen.
 
Ik heb de eerste aflevering beluisterd maar ik ben er mee moeten stoppen. Zijn stijl (meer gericht op sensatie en stomme details vb dat rozenwater parfum) staat mij niet aan en die middeleeuwse muziek om de zo veel tijd moeten fast forwarden werkte ook op mijn zenuwen.
Die muziek was inderdaad niet het beste idee in die podcasts. Ik vond het voor de rest wel een hele aangename, was de eerste keer dat ik echt met plezier een podcast volledig heb beluisterd
 
De combinatie van muziek en luchtige informatie is idd fijn. Ik miste wel nog een epiloog want de reeks eindigt net iets te vroeg, hoewel Van Loo mss de ondergang wou vermijden. Soms zit er ook wat overdrijving bij alsof het leven toen heerlijk was en de enkele Bourgondiërs de hele Europese politiek hebben bepaald. Dat is een eigenschap die andere biografen ook hebben zoals Caesar ons dagelijks leven nog indeelt of Napoleon je elke stap achtervolgt. Zijn feiten zijn dus met enige scepsis te behandelen.

Zoals eerder hier vermeld is Johan Op De Beeck zo iemand. Zijn verhalen over Lodewijk XIV, Napoleon of Leopold II zijn op het randje van bewieroken. De vele slachtoffers zijn door andere mensen gedood, ze vielen zelf op hun zwaard, ze hebben het zelf gezocht, hij wist er pas later van, een goedbedoelende onderdaan heeft het gedaan. Dat vind ik er toch over. Hij is wel zo slim dat hij altijd personages uitpikt waar je geen getuigen van kunt ondervragen, zo kun je het zelf invullen. Royalty-watcher Van den Weyngaert zei vorig jaar eerst dat koning Filip geen verontschuldigingen moest aanbieden over Congo om 3 dagen later Filip als wijze man aan te duiden omdat hij spijt betuigde 😂 Dat is toch een sterk staaltje van de feiten interpreteren naar beste belichting ingehaald door de gebeurtenissen.
 
Afgelopen 2 weken uitgelezen sinds ik weer ben gaan fietsen. Hele goeie podcast, al heb ik weinig referentiemateriaal gezien dit mijn eerste podcast serie ooit is.

Muziek heb ik vaak voor een minuutje aangehoord en dan doorgespoeld, indien mogelijk (meestal luisterde ik tijdens het fietsen). Geen grote fan van de muziek, maar slecht was het niet.

Bart van Loo is een geweldig verteller, laat zich inderdaad wel vaak afleiden en betreedt vaak zijpadjes. Als je een droge voorleusbeurt uit een geschiedenisboek wil, dan is dit niet de podcast die je moet beluisteren. Als je wil weten wat voor mensen de Bourgondische leiders waren en wat hun dreef, is het wel een aanrader.

Heel interessante topic. Andere aanraders op het vlak van de Middeleeuwen?
 
Verschilt dit veel van het boek?
Neen, eigenlijk kun je stellen dat hij in de podcast het boek in grove lijnen verteld en sommige pagina's eigenlijk gewoon letterlijk leest.

Ik heb eerst de podcast geluisterd en daarna het boek gelezen. Voor mij werkte dat perfect.
 
Afgelopen 2 weken uitgelezen sinds ik weer ben gaan fietsen. Hele goeie podcast, al heb ik weinig referentiemateriaal gezien dit mijn eerste podcast serie ooit is.

Muziek heb ik vaak voor een minuutje aangehoord en dan doorgespoeld, indien mogelijk (meestal luisterde ik tijdens het fietsen). Geen grote fan van de muziek, maar slecht was het niet.

Bart van Loo is een geweldig verteller, laat zich inderdaad wel vaak afleiden en betreedt vaak zijpadjes. Als je een droge voorleusbeurt uit een geschiedenisboek wil, dan is dit niet de podcast die je moet beluisteren. Als je wil weten wat voor mensen de Bourgondische leiders waren en wat hun dreef, is het wel een aanrader.

Heel interessante topic. Andere aanraders op het vlak van de Middeleeuwen?
Niet echt een podcast maar de Middle ages lectures van The Great Courses van Daileader is wel een aanrader vind ik. het zijn in principe video's maar ik heb ze als podcast beluisterd en eigenlijk mis je niet echt iets.
 
Ik ben hier eindelijk mee begonnen. De vertelstijl van Bart Van Loo is heel erg goed en de muziek vind ik zeer toepasselijk, maar ik heb er dan ook een voorliefde voor. Ik ben zelf niet heel erg thuis in de podcastwereld, maar de populair-wetenschappelijke benadering vind ik ideaal om in een podcast te gieten. Wil ik zeer diepgravende literatuur, dan lees ik er wel een academisch geprijsde monografie over maar voor een podcast mag het wel luchtiger. Je stapt ook met heel veel gretigheid dat verleden in en dat vind ik wel een gave.
 
Ook geluisterd tijdens het fietsen van en naar het werk. Heb er erg van genoten. Van Loo is gepassioneerd door het onderwerp en dat merk je constant. Soms is er wat zin voor overdrijving, maar echt storend is het niet.
 
Terug
Bovenaan