De Bleeker stopt na één jaar voorzitter Open VLD

KnightOfCydonia

Well-known member
Crowdfunder FE

Het blauwe schip zinkt nog verder... kunt dat met de voorgeschiedenis van Verhofstadt tot De Croo junior moeilijk betreuren.
Misschien nog effe De Gucht junior² als nieuwe kapitein, vooraleer het (hopelijk) volledig tot de bodem neerdaalt, en nooit meer boven de kiesdrempel uitstijgt.

Het blauwe schip zinkt nog verder... kunt dat met de voorgeschiedenis van Verhofstadt tot De Croo junior moeilijk betreuren.
Misschien nog effe De Gucht junior² als nieuwe kapitein, vooraleer het (hopelijk) volledig tot de bodem neerdaalt, en nooit meer boven de kiesdrempel uitstijgt.
Dik 20 jaar geleden was de VLD nog een beloftevolle partij met +20% van de stemmen, een populaire rechts-liberaal, Vlaams en democratisch programma wat ze de sinds hun machtsdeelname compleet verloochend hebben. Nu heeft de NVA die rol ingenomen en is er niet echt nog een reden waarom de VLD moet blijven meedraaien.
Straks zitten ze onder de kiesdrempel die ze indertijd zelf in het leven hebben geroepen.

Dik 20 jaar geleden was de VLD nog een beloftevolle partij met +20% van de stemmen, een populaire rechts-liberaal, Vlaams en democratisch programma wat ze de sinds hun machtsdeelname compleet verloochend hebben. Nu heeft de NVA die rol ingenomen en is er niet echt nog een reden waarom de VLD moet blijven meedraaien.
Straks zitten ze onder de kiesdrempel die ze indertijd zelf in het leven hebben geroepen.
Zwaar teleurgesteld moeten liberalen zijn over de partij:
- om in de coalitie te geraken, voeren ze jarenlang mee een programma uit dat nauwelijks of niet liberaal te noemen is.
- als ze dan in de oppositie zitten, dan kunnen ze enkel maar wat oppositie voeren en zijn ze gewoon tegen het beleid, zelfs als daar liberale zaken tussen zitten.
Veel verder van je eigen identiteit kan je niet staan. En je komt als een complete idioot over.

NVA is het nieuwe VLD geworden met een Vlaamser accent. Geen idee welke richting een vernieuwde VLD uit moet. En wie die partij moet dragen. Of MR maakt een Vlaamse afdeling, of je maakt een nog rechtsere liberale partij(kan dat nog?), of een links liberale( welke mensen dan, is Groen ook niet wat links-liberaal.)

Zolang BDW populair blijft zal het moeilijk worden voor de VLD.

NVA is het nieuwe VLD geworden met een Vlaamser accent. Geen idee welke richting een vernieuwde VLD uit moet. En wie die partij moet dragen. Of MR maakt een Vlaamse afdeling, of je maakt een nog rechtsere liberale partij(kan dat nog?), of een links liberale( welke mensen dan, is Groen ook niet wat links-liberaal.)

Zolang BDW populair blijft zal het moeilijk worden voor de VLD.
Een vernieuwde VLD moet richting liberalisme gaan ipv van wat we nu hebben.
De NVA is daar alles behalve een vervanging voor.

Net wanneer je denkt dat ze de bodem bereikt hebben, zinken ze nog wat dieper.
Ik denk dat ze in de huidige sfeer niet in staat zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden en radicaal voor een andere richting te kiezen.

Idem Groen trouwens. Beide partijen imo dood en begraven. Je kan een nieuwe kapitein on het schip blijven zetten, of meerdere kapiteins, het schip blijft het schip.

VLD heeft zowel rechts als links kiezers verloren. Ik zie liever terug een sterkere liberale partij. Tenslotte hadden ze onder ander leiderschap misschien wel een beter resultaat gehaald waardoor we niet met Vooruit in de regering waren terechtgekomen.

Net wanneer je denkt dat ze de bodem bereikt hebben, zinken ze nog wat dieper.
Ik denk dat ze in de huidige sfeer niet in staat zijn om zichzelf opnieuw uit te vinden en radicaal voor een andere richting te kiezen.

Idem Groen trouwens. Beide partijen imo dood en begraven. Je kan een nieuwe kapitein on het schip blijven zetten, of meerdere kapiteins, het schip blijft het schip.
Met de kiesdrempel van 5% is het wel moeilijk om nieuwe partijen uit de grond te stappen. Die voorzitter van Groen is eigl nog onzichtbaarder dan De Bleeker.

Geen kiesdrempel ook niet ideaal, zie Nederland.

Goh, ergens zou ik het wél énorm jammer vinden mocht Groen verdwijnen.
Een partij met een meer pro-natuur-milieu beleid, is een belangrijk signaal in deze tijden.
Alleen jammer dat ze enerzijds voorkomen uit een donkergroene vleugel van de milieubeweging waardoor een deel van hun standpunten onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd zijn (anti-kernenergie en anti-GGO, zelfs met geweld) en anderzijds, tja... hun archi-slechte standpunten op andere vlakken waaronder migratie en Islam waardoor ik niet snel voor hen zal stemmen, ook niet als signaal.

Hun vorige voorzittersduo was een regelrechte ramp... en het meest trieste is dat Groen wel degelijk enkele héél goede politici had, zowel een minister (De Sutter) als parlementsleden, maar dat ze die ofwel kwijtgespeeld zijn aan de UGent, of in hun naïeve idealisme geslachtofferd hebben om nieuwe mensen een kans te geven... Tja, ga met zo'n partij eens naar de oorlog denk ik dan...

Is er niet gewoon te weinig plaats in dit land voor zo veel partijen die op den duur niet meer hard genoeg verschillen van elkaar? In de huidige gepolariseerde maatschappij? De extremen worden groter, de partijen zonder echt uitgesproken meer unieke standpunten en zonder koppen zoals een KingConnah (geen pleidooi whatsoever voor meer KingConnah's trouwens).

Het vertrek van De Sutter was echt de doodsteek voor Groen. Ik vind persoonlijk die partij weinig meerwaarde bieden. De standpunten met betrekking tot milieu zijn niet ontbrekend in andere partijen. Het realisme bij Groen echter wel.

VLD is gewoon zijn identiteit kwijt.
Groen kijkt te veel naar extreem links en het militante.

Ik geloof wel dat er daar een "markt" voor bestaat in Vlaanderen voor een Groen-progressief-liberaal getinte partij maar zolang je geen degelijke kopman/vrouw hebt....

Frédéric incoming ...

Alle sympathie voor Eva De Bleeker, het kwam er alleen niet uit. Ze zat ook nog opgescheept met een oude krokodillen (geloofwaardigheid nihil) en iemand in de coulissen die stond te popelen om het over te nemen.

Bij Groen zit het probleem bij het leiderschap. Met Meyrem Almaci stond daar iemand.

Terug
Bovenaan