De beurs: technische analyse

Ik zou toch heel erg opletten met die fibonacci levels... toch geen enkele verklaring waarom de markt precies op die punten van koers zou veranderen?
En achteraf bekeken is de kans natuurlijk wel groot dat een trend doorbroken wordt op 1 van 5 koersniveaus, maar dat heeft toch geen enkele voorspellende gave, eerder dan te zeggen "ik verwacht dat de huidige trend niet blijft doorgaan en op de duur eens omkeert"?
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zie het mede als een beheersmethode om niet te enthousiast aan te kopen bij dalingen, en zo te zwaar in een aandeel te zitten om nog bij te kopen op een moment dat het nog ver doorzakt. Als ik naar 50% fibo kijk was dat daar ook een steunpunt. Nu bij 61,8% verwacht ik weer, maar gaat het door dit niveau, wil ik niet te vroeg weer bijkopen en wacht ik tot +/- fibo 78,6% (kan zijn dat het daar niet geraakt, hopelijk niet eigenlijk). Zijn dus mede richtpunten van aankoop. Natuurlijk volg ik PTSB en de info van Wartan op en probeer zo de puzzel te leggen zonder mij te verslikken.
 
Laatst bewerkt:
Geen fundamentele analyse dus post ik het hier maar ik verwacht dat OXY op relatief korte termijn naar $75 zal gaan.
 
Geen fundamentele analyse dus post ik het hier maar ik verwacht dat OXY op relatief korte termijn naar $75 zal gaan.
Op $65,08 zal er een gap gesloten worden op dagbasis. Die zal wel gedicht worden denk ik. Verder kijk ik nog niet. Vanalles kan nog gebeuren, maar $75 is inderdaad mogelijk.
 
Dit vond ik wel een interessante, als bewijs dat je met statistieken na de feiten zowat alles kan aantonen:

tsla-stock-price-correlates-with-google-searches-for-never-v0-q38yu4yir0rc1.png
 
Ik begrijp niet wat je wil zeggen, wat deze “grafiek” met technische analyse te maken heeft?

Dat het achteraf heel gemakkelijk is om 1 of andere metric of methode te vinden die zeer mooi correleert met de koers van een aandeel of de algemene markt, maar dat die correlatie totaal geen garantie is dat er ook effectief een verband tussen beide is.
 
Dat het achteraf heel gemakkelijk is om 1 of andere metric of methode te vinden die zeer mooi correleert met de koers van een aandeel of de algemene markt, maar dat die correlatie totaal geen garantie is dat er ook effectief een verband tussen beide is.
Achteraf is ook gemakkelijk om te weten wat de beurskoers was 🤷‍♂️. Met technische analyse wordt vooruit, achteruit en opzij gekeken 🥴. Veel gedragingen keren ook terug. Niet perfect, maar ze”rijmen”.
 
Toeval dat PTSB bij 61,8% fibo-level (tijdelijk?) gestopt is met dalen en XFAB bij 50% fibo-level + onderkant stijgende trendlijn? Zijn toch technische keerpunten, onverklaarbaar via fundamentele analyse.
Indien PTSB naar 1,32-1,34€ gaat koop ik bij. 61,8% fibonaccidaling dal 2020 -> top 2023.
Je hebt toch ook duidelijke winners zoals bv. EVS,…? En XFAB ed komt ook wel goed op termijn aaangezien de fundamentals goed zijn? Heb momenteel ook een kleine positie XFAB aan 7,47€ en ben van plan XFAB bij te kopen aan 6,78€ (50% fibo + onderkant stijgende trendlijn) en 5,63€ (61,8% fibo), als het daar geraakt. Indien het daar niet meer geraakt laat ik het doorstijgen met mijn kleine positie. Mijn strategie is om een initiële aankoop steeds vrij klein te houden, en als ik weet dat de fundamenten ok zijn en er niet een gevaar is voor faillisement in de (nabije) toekomst, bij te kopen op lagere technische levels, om zo de GAK naar beneden te halen. Bij aandelen van bedrijven waarbij een faillisement in de nabije jaren niet onrealistisch is of risiovollere bedrijven (zoals PACB) blijf ik wat voorzichtiger en koop ik wat minder (vlug) bij.
Het is (bij fundamenteel goede bedrijven) belangrijk om bij daling langer aankopen te kunnen volhouden dan de massa die op een gegeven moment de handdoek in de ring gooit. Vandaar mede de kleinere initiële aankoop en de rationele geleidelijke bijkomende aankopen tijdens daling.
 
Leven en laten leven, jongens. Na de feiten afkomen met verklaringen over koersbewegingen is ronduit belachelijk. Of die verklaring nu technisch is ("zie je wel, het was een bearish divergence die resistance vond op het 61,8 fibo level..".) of fundamenteel ("zie je wel, het aandeel noteerde te goedkoop en het groeipotentieel was nog niet ingeprijsd...").

NIETS gaat jou 100% zekerheid bieden over wat de koers gaat doen. Maar het gaat erom wat jou helpt bij het beleggen. Waar haal jij je edge uit tov de rest van de markt? Waarom zouden die twee niet naast elkaar kunnen bestaan, en zelfs gecombineerd worden? Voor langetermijnbeleggen kan fundamentele analyse je helpen om de intrinsieke waarde van een bedrijf te bepalen en daardoor kwaliteitsvolle bedrijven toe te voegen aan je portefeuille. Technische analyse toont je dan weer waar vraag en aanbod liggen, in welke prijsgebieden de kans bestaat dat de trend omkeert en kan je helpen om in- en uitstapmomenten te bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zouden die twee niet naast elkaar kunnen bestaan, en zelfs gecombineerd worden? Voor langetermijnbeleggen kan fundamentele analyse je helpen om de intrinsieke waarde van een bedrijf te bepalen en daardoor kwaliteitsvolle bedrijven toe te voegen aan je portefeuille. Technische analyse toont je dan weer waar vraag en aanbod liggen, in welke prijsgebieden de kans bestaat dat de trend omkeert en kan je helpen om in- en uitstapmomenten te bepalen.
100% mee eens!
 
Wat PTSB bijgekocht aan 1,34€. Hopelijk biedt het fibonaccilevel van 61,8% steun. Een eventuele volgende en laatste aankoop (verdubbeling positie) aan 78,6% fibonaccilevel zijnde 0,92€, maar ik hoop dat het zover niet komt en dat we nu aan de bodem zitten.
De 61,8% fibo level bleek een mooie steun. PTSB nu mooie up naar 1,57€.
 
Terug
Bovenaan