De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
IMG-0203.jpg

Arval speelt nu toch wel wat met m’n voeten hoor. Tijdje terug stond die zogenaamd in Zeebrugge te wachten op transport, nu uitgestelde productie - does not compute…

Ook was het uitstel pas nog tot juni (voor levering) en nu pas augustus…

Te bedenken dat ze me 6 maanden levertijd (levering juni 2022) hebben beloofd, we tikken nu bijna 1,5 jaar aan en nog steeds einde niet in zicht.
Anderhalf jaar!? ik zou hem al niet meer moeten hebben dan.

Anderhalf jaar!? ik zou hem al niet meer moeten hebben dan.
't Is nen bedrijfswagen. Weinig aan te doen eh. Wat ga je anders doen? Te voet gaan?

I.t.t. een privé wagen ga je die niet cancellen & snel snel even een 2e hands wagen gaan halen die direct leverbaar is.
Zelfs al vond je een stockwagen die u aanstaat, is de kans groot dat de WG zich er niet mee wil bezig houden om die hele rompslomp te starten om bestelling te cancellen, regeling met de leasing, nieuwe offerte met de leasing voor andere wagen, opnieuw uw budget onderhandelen, etc.

't Is niet dat het op een ander noodzakelijk zoveel beter is qua levertermijn.
Alsook, 't is niet gezegd dat je dan nog een gelijkwaardige wagen zou mogen bestellen v/d zaak. Laat staan dat men u nog een PHEV gaat laten bestellen.

Verder heb je toch gewoon altijd toegang tot een wagen zolang je moet wachten eh. 't Is een onderdeel van je loon, dus men moet u altijd een wagen geven, al moet men letterlijk een wagen huren.
Nadeel is dat de 'aanloopwagen' niet noodzakelijk van 't zelfde kaliber is dan wat je bestelde. Met wat geluk is die aanloop beter, maar meestal is dat dus omgekeerd.

Het keuzemoment nadert hier. Na aanpassing van het TCO-budget blijven er nog 2 mogelijkheden over. Een quasi-complete X1 25e volledig naar mijn goesting of een Tesla Y long range.
  • Ik zal een laadpaal thuis krijgen (oprit)
  • (nog) geen laadpalen op het werk, beperkte laadmogelijkheden bij veel klanten. Hier en daar wel ok, maar soms bedrijven op afgelegen industriële sites waar het, zeker in Frankrijk en Wallonië ,soms lang zoeken is naar een laadpaal.
  • Ik doe 3 dagen per week 20km/dag, 2 dagen per week tussen de 250 en 700km/dag. Ongeveer 45k km/jaar.
De hybride is de veiligere keuze. Ik ben vaak ver van huis en als ik dan pakweg de vrijdagnamiddag bij het terugkeren halverwege Frankrijk wat tegenslag heb met laden, kost mij dat toch snel kostbare tijd. Aan de andere kant is de prijszetting van die Y interessant en het blijft een geweldige machine.

Gohja, dan komt het strikt genomen niet meer neer op model kiezen, maar kiezen tussen EV of niet eh.
Die keuze gaat niemand voor jou kunnen maken natuurlijk. Maar je zal de keuze wel snel moeten maken want binnenkort is het alleszins gedaan met de PHEV natuurlijk.

Het keuzemoment nadert hier. Na aanpassing van het TCO-budget blijven er nog 2 mogelijkheden over. Een quasi-complete X1 25e volledig naar mijn goesting of een Tesla Y long range.
  • (nog) geen laadpalen op het werk, beperkte laadmogelijkheden bij veel klanten. Hier en daar wel ok, maar soms bedrijven op afgelegen industriële sites waar het, zeker in Frankrijk en Wallonië ,soms lang zoeken is naar een laadpaal.
  • Ik doe 3 dagen per week 20km/dag, 2 dagen per week tussen de 250 en 700km/dag. Ongeveer 45k km/jaar.
De hybride is de veiligere keuze. Ik ben vaak ver van huis en als ik dan pakweg de vrijdagnamiddag bij het terugkeren halverwege Frankrijk wat tegenslag heb met laden, kost mij dat toch snel kostbare tijd. Aan de andere kant is de prijszetting van die Y interessant en het blijft een geweldige machine.
Ik zou eens wat dagen overlopen alsof je die elektrisch doet. 10-20 van die dagen in Wallonië/Frankrijk en afstanden checken op Google Maps en kijken welke superchargers je in de buurt hebt. Als je thuis kan opladen ga je je reguliere kilometers zo kunnen doen. Die 700km kan mits een laadstop feitelijk.

Met die X1 heb je dat allemaal niet nodig. Maar dan zit je wel nog vier jaar benzine te verbranden natuurlijk.

Ik heb vorige week ook m'n lijstje gekregen en zou voor de Polestar 2 (Standard range Single motor - 2024) gaan.
Iemand ervaring mee?

Ik heb het gevoel dat je die elektrische wagens nog weinig kan "visueel pimpen" tegenover vroeger.
Enkel wat mooiere velgen.

Laatst bewerkt:
Ik zou het erop wagen en voor de Tesla kiezen.

Veronderstel voor deze oefening even dat de Tesla Y long range 400 km reëel rijbereik heeft (in de praktijk afhankelijk van omstandigheden en je snelheid):
  • Voor dagen van < 400 km is er geen enkel probleem, je start 's morgens met een volle batterij en steekt de auto 's avonds terug in. Stress = nul.
  • Voor dagen van 500 km kom je toe met 1 korte laadstop. 100 km bijladen duurt hoogstens 10 minuten (20 kWh op 10 minuten = laden aan 120 kW). Bovendien ben je in dit geval flexibel waar je gaat bijladen: op de heenweg, op de terugweg, dichter bij huis of dichter bij de bestemming. In de praktijk ga je waarschijnlijk op de terugweg laden bij een snellader die je goed kent en dus vertrouwt. Stress = laag.
  • Voor dagen van 600 à 700 km heb je een langere laadstop van 20 à 30 minuten nodig. Deze laadstop valt ongeveer halverwege je dagrit, dus wellicht op minder gekend terrein. Stress = medium. Alternatief kan je 2 korte stops van 10 minuten doen, bv. in de heenrit (50% --> 80%) en in de terugrit (10% --> 40%) om op 10% thuis te komen. Je hebt dan 90% + 30% + 30% = 150% batterij verbruikt, waarmee je toch 650 km ver zou moeten geraken.
Je wordt met een Tesla natuurlijk wel schitterend ontzorgd qua laden: de navigatie en het supercharger netwerk zijn grote troeven. Aangezien je aangeeft dat je de Y een geweldige machine vindt, denk ik dat je gewoon moet durven en springen. Je zal snel genoeg weten hoe je die lange ritten het best aanpakt.

Als je (in de toekomst) bij je klanten kunt bijladen, zal je ook al veel minder vaak moeten stoppen aan snelladers. Je kan ook altijd je snelheid wat minderen als je volgens de boordcomputer nét niet thuis geraakt.

De Tesla Y is ook een grotere auto dan de BMW X1: 25 cm langer, 13 cm breder, 20 cm meer wielbasis, meer kofferruimte, ... . 514 pk vs 245 pk is ook een groot verschil. En aangezien je met die lange ritten zit, zou je met de BMW het grootste deel van de tijd op benzine rijden, niet waarvoor die hybride aandrijflijn eigenlijk bedoeld is.

TL;DR: ga maar voor de elektrische auto. En laat ons je ervaringen weten! ;)

Veronderstel voor deze oefening even dat de Tesla Y long range 400 km reëel rijbereik heeft (in de praktijk afhankelijk van omstandigheden en je snelheid):
  • Voor dagen van < 400 km is er geen enkel probleem, je start 's morgens met een volle batterij en steekt de auto 's avonds terug in. Stress = nul.
  • Voor dagen van 500 km kom je toe met 1 korte laadstop. 100 km bijladen duurt hoogstens 10 minuten (20 kWh op 10 minuten = laden aan 120 kW). Bovendien ben je in dit geval flexibel waar je gaat bijladen: op de heenweg, op de terugweg, dichter bij huis of dichter bij de bestemming. In de praktijk ga je waarschijnlijk op de terugweg laden bij een snellader die je goed kent en dus vertrouwt. Stress = laag.
  • Voor dagen van 600 à 700 km heb je een langere laadstop van 20 à 30 minuten nodig. Deze laadstop valt ongeveer halverwege je dagrit, dus wellicht op minder gekend terrein. Stress = medium. Alternatief kan je 2 korte stops van 10 minuten doen, bv. in de heenrit (50% --> 80%) en in de terugrit (10% --> 40%) om op 10% thuis te komen. Je hebt dan 90% + 30% + 30% = 150% batterij verbruikt, waarmee je toch 650 km ver zou moeten geraken.
Je wordt met een Tesla natuurlijk wel schitterend ontzorgd qua laden: de navigatie en het supercharger netwerk zijn grote troeven. Aangezien je aangeeft dat je de Y een geweldige machine vindt, denk ik dat je gewoon moet durven en springen. Je zal snel genoeg weten hoe je die lange ritten het best aanpakt.

Als je (in de toekomst) bij je klanten kunt bijladen, zal je ook al veel minder vaak moeten stoppen aan snelladers. Je kan ook altijd je snelheid wat minderen als je volgens de boordcomputer nét niet thuis geraakt.

De Tesla Y is ook een grotere auto dan de BMW X1: 25 cm langer, 13 cm breder, 20 cm meer wielbasis, meer kofferruimte, ... . 514 pk vs 245 pk is ook een groot verschil. En aangezien je met die lange ritten zit, zou je met de BMW het grootste deel van de tijd op benzine rijden, niet waarvoor die hybride aandrijflijn eigenlijk bedoeld is.

TL;DR: ga maar voor de elektrische auto. En laat ons je ervaringen weten! ;)
Je hebt gelijk hoor, ik had al min of meer de zelfde afweging gemaakt. Maar hoe hoogstaand die Y onderhuids ook is, het blijft in mijn ogen een zeer lelijke wagen.

Die lange ritten zijn inderdaad niet ideaal voor een hybride, maar ook zeker niet ideaal (of efficiënt) voor een EV. Ik doe weinig km's in het weekend, dus ik zou 5/7 dagen per week puur elektrisch kunnen overbruggen met de X1. Tijdens mijn testrit met de X1 heb ik vlot 55km gehaald zonder tussenkomst van de brandstofmotor en had nog 22% over.

Ik laad vaak aan snelheden van 170-190kW.
En dat met batterij SoC van 20% en hoger.
Dan is die 100km bereik een pak sneller bijgeladen.

Je wordt met een Tesla natuurlijk wel schitterend ontzorgd qua laden: de navigatie en het supercharger netwerk zijn grote troeven.
Dit is wel jammer genoeg voor de superchargers. Laad je elders, dan heb je er niet zo veel aan.
Maar uiteindelijk mis ik dat niet, ik weet waar ik wil snelladen en zorg er voor dat de batterij tegen dan genoeg opgewarmd is.

Dat ook gewoon beschikbaar is voor niet-tesla's ondertussen...
ja, maar daar mag je quasi nooit gebruik van maken door de leasebedrijven. Dus ik heb er in elk geval niks aan, tenzij ik van mijn persoonlijk zuurverdiende wil laden.

EDIT: ook met een Tesla zou ik daar geen gebruik van mogen maken trouwens. Die moeten ook gewoon Fastned, Allego,... laden zoals al de rest

Ik heb vorige week ook m'n lijstje gekregen en zou voor de Polestar 2 gaan.
Iemand ervaring mee?

Ik heb het gevoel dat je die elektrische wagens nog weinig kan "visueel pimpen" tegenover vroeger.

Beperkte ervaring, als in een testrit van ~1u gedaan. Wel met de single motor, Polestar had kort ervoor beslist van enkel nog daarmee testritten te laten doen. Wel vlot genoeg, eigenlijk verrassend vlot t.o.v. een 300 kg lichtere ICE met bijna hetzelfde vermogen - en dat was nog de versie vóór de laatste facelift, die nieuwere versie is duidelijk sneller.
Rustig interieur, ziet er imho ook goed uit langs buiten, best sober.
De range en het verbruik vielen tegen t.o.v. redelijk wat concurrenten, maar sinds de laatste facelift zou dat ook weer een stuk verbeteren.

3 grootste nadelen voor mij:
- Nogal krap om te zitten vooraan door die schuine armen in de middentunnel (zij noemen dat cockpitgevoel, voor mij is dat nuttige ruimte wegnemen door slechte designbeslissingen)
- Hard qua vering op oneffen wegen, op 19" velgen. Al ben ik nu wel 18" velgen met een adaptief onderstel gewoon, dan nog leek het me harder dan mijn voorgaande auto's met een gewoon onderstel
- Geen supergrote koffer, maar het 5-deurs ontwerp maakt heel veel goed, je kan meer in de hoogte stapelen en vooral grotere dingen vlot inladen ipv via een kleine kofferklep zoals bij 4-deurs modellen

TLDR: zeker geen straf of mee te rijden, was een serieuze kanshebber die met de facelift alleen maar beter geworden is

Klopt, maar zoals @poeperman aangeeft is dat niet anders als je een Tesla als bedrijfswagen neemt. Dan zal je nog steeds vasthangen aan de laadkaart die uw werkgever u geeft.
Die 2 comments zijn zowaar op exact hetzelfde moment gepost denk ik, maar beide vermelden ongeveer hetzelfde.

Maar dan is de aanwezigheid of het bestaan van snelladers, al dan niet van Tesla, geen optie voor iemand die meer dan de maximum range wil bollen op 1 dag.
Alsook is het bestaan en/of de kwaliteit van dat Tesla laadnetwerk totaal geen argument om al dan niet voor een Tesla te kiezen.

Tenzij ge zelfstandig zijt natuurlijk. Dan doe je wat je wil uiteraard.

Ik heb vorige week ook m'n lijstje gekregen en zou voor de Polestar 2 gaan.
Iemand ervaring mee?

Sinds de facelift is die echt weer een interessante optie geworden, zeker de single motor long range. Hou er wel rekening mee dat die een vrij krap interieur heeft, en hij ziet er sportief uit maar rijdt helemaal niet sportief.

Die 2 comments zijn zowaar op exact hetzelfde moment gepost denk ik, maar beide vermelden ongeveer hetzelfde.

Maar dan is de aanwezigheid of het bestaan van snelladers, al dan niet van Tesla, geen optie voor iemand die meer dan de maximum range wil bollen op 1 dag.
Alsook is het bestaan en/of de kwaliteit van dat Tesla laadnetwerk totaal geen argument om al dan niet voor een Tesla te kiezen.

Tenzij ge zelfstandig zijt natuurlijk. Dan doe je wat je wil uiteraard.
In veel gevallen kan je gebruik maken van fastned.

Wij hebben op't werk de optie om de bedrijfsauto te laten vallen en te kiezen voor afbetaling van een lening.
Dat zou er zomaar eventjes 750EUR netto verschil maken in loon dus.

Ik begin er toch wat over te twijfelen aangezien ik die auto niet echt nodig heb. Alleen is het wel zo praktisch natuurlijk.

Wij hebben op't werk de optie om de bedrijfsauto te laten vallen en te kiezen voor afbetaling van een lening.
Dat zou er zomaar eventjes 750EUR netto verschil maken in loon dus.

Ik begin er toch wat over te twijfelen aangezien ik die auto niet echt nodig heb. Alleen is het wel zo praktisch natuurlijk.
Dat mag je enkel in 't mobi-budget indien je minder dan 10 km van je werkt woont eh, dus da's slechts voor een beperkte subset van mensen van belang.
Indien die voorwaarde geldig is voor jou & jouw WG het mobi-budget aanbiedt, dan kan dat ja.

Dat mag je enkel in 't mobi-budget indien je minder dan 10 km van je werkt woont eh, dus da's slechts voor een beperkte subset van mensen van belang.
Indien die voorwaarde geldig is voor jou & jouw WG het mobi-budget aanbiedt, dan kan dat ja.
Bij ons zijn er blijkbaar 2 mogelijke voorwaarden:

- of je moet in een straal van 10 km wonen
- of je moet meer dan de helft van de tijd van thuis werken

Terug
Bovenaan