De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Mercedes begint toch echt mijn ...... uit te hangen.
+/- 20 maanden na bestelling bevestiging dat hij in Nederland was aangekomen voor final inspection en eerstdaags op hun parking zou aankomen.
Na 4 weken nog niets vernomen dus even gevraagd: "ah, is net toegekomen, nu is het enkel nog de plaat aanvragen"
Dit is nu ook al 3 weken geleden.

Plaat zou wel de fout van de leasing zijn.
Alhoewel ik daar toch aan twijfel.
Plaat aanvragen duurt toch niet zo lang en leasing verliest toch ook inkomsten met een stilstaande wagen.
Mijn vorige wagen was heel snel geleverd af fabriek (een 5-tal weken of zo). Echter heeft die daar eerst nog een paar weken moeten staan stof vergaren, net omdat er nog geen plakken waren.

So yeah ... it happens. Je geeft de leasing firma veel te veel krediet.
't Is niet enkel 'oplevering' die traag is ook hoor. Hoeveel klachten ik al niet hoor van Belfius & 't feit dat we telkens 3/4 weken moeten wachten op een offerte bv.

Mercedes begint toch echt mijn ...... uit te hangen.
+/- 20 maanden na bestelling bevestiging dat hij in Nederland was aangekomen voor final inspection en eerstdaags op hun parking zou aankomen.
Na 4 weken nog niets vernomen dus even gevraagd: "ah, is net toegekomen, nu is het enkel nog de plaat aanvragen"
Dit is nu ook al 3 weken geleden.

Plaat zou wel de fout van de leasing zijn.
Alhoewel ik daar toch aan twijfel.
Plaat aanvragen duurt toch niet zo lang en leasing verliest toch ook inkomsten met een stilstaande wagen.
Ken je het chassisnummer al?
Dan kan je makkelijk zien op de site van div of de leasing reeds het nodige gedaan heeft.

Hoeveel klachten ik al niet hoor van Belfius

Belfius lease? Daar zat mijn auto ook bij. Mijn baas weet al dat hij, zelfs drie jaar na datum, enkel nog maar de woorden Belfius lease moet uitspreken om mij op mijn paard te krijgen.
Incompetent + arrogant is niet de combinatie waar je als bedrijf moet naar streven, maar Belfius lease heeft het geperfectioneerd.

De 35 zou inderdaad een stuk vlotter geleverd worden dan de 40, geen idee hoe het met de 50 zit.
En de wachttijd voor de 40 is vooral in België zo extreem, de levertijden in Nederland voor exact hetzelfde model vielen in vergelijking héél goed mee.

Mijn 40 is in oktober of november '22 besteld, nog niets gehoord. Initiële verwachting was dat het voor "ergens in 2024" zou zijn, levertermijnen voor België waren toen ongeveer 1,5 jaar.
Is de reden waarom ik niet de i4 40 heb gekozen, maar de mustang. Levertijd was inderdaad bijna anderhalf jaar. Mijn mustang zal maar 4 weken zijn.

Mijn Cupra Formentor is ook besteld als bedrijfswagen. Staat uitgerekend voor Januari 2024. Hopelijk schuift het niet op.
Paar dagen geleden test rit gedaan. Aangename verassing qua zitten en rijden :) Rij nu met Astra 2015 (diesel) :p

Is de reden waarom ik niet de i4 40 heb gekozen, maar de mustang. Levertijd was inderdaad bijna anderhalf jaar. Mijn mustang zal maar 4 weken zijn.

Die keuze spaart je 1,5 jaar VAA van een ICE uit, dat kan tellen!

Bij ons is de keuze van merken serieus beperkt, bv. Ford of Tesla zijn niet mogelijk. Al moet ik toegeven dat ik de i4 boven een Polestar 2 verkoos, ook al scheelde dat ook een jaar in levertijd en dus ruim €1000 in belasting op VAA.

Die keuze spaart je 1,5 jaar VAA van een ICE uit, dat kan tellen!

Bij ons is de keuze van merken serieus beperkt, bv. Ford of Tesla zijn niet mogelijk. Al moet ik toegeven dat ik de i4 boven een Polestar 2 verkoos, ook al scheelde dat ook een jaar in levertijd en dus ruim €1000 in belasting op VAA.
Tesla is gelijk ineens populair bij ons.

Staan al 2 Model Y Performance op den hof & er is er nog eentje besteld (dat ik van weet).

Maakt het voor de werknemer eigenlijk uit of een hybride of diesel/benzine aangekocht is voor of na 1 juli 2023, maw doet dat iets aan de VAA? Ik kan enkel terugvinden dat het voor de fiscale aftrekbaarheid van de werkgever belangrijk is.

Maakt het voor de werknemer eigenlijk uit of een hybride of diesel/benzine aangekocht is voor of na 1 juli 2023, maw doet dat iets aan de VAA? Ik kan enkel terugvinden dat het voor de fiscale aftrekbaarheid van de werkgever belangrijk is.

Enkel WG. Maar jij gaat dat als WN op korte termijn vooral voelen doordat je nauwelijks nog iets deftig in je budget gaat krijgen, nu qua gewone ICE en vanaf juli ook qua PHEV.

Je gaat dat daarna als WN ook voelen aan stijgende VAA door dalende CO2 referentieuitstoot. Bij traditionele ICE ga je dat al vanaf jaar 1 merken, bij PHEV afhankelijk van de uitstoot van je gekozen model zou het kunnen dat je de looptijd van je wagen uitdoet zonder impact op VAA.

Wanneer je een nieuwe wagen krijgt nadat lease periode van 4j afgelopen is, is het dan gebruikelijk dat je extra brutoloon moet afstaan voor eenzelfde type wagen? Of wordt die in de meeste bedrijven geruild met behoud van loon? Hun argument is dat prijzen van wagens en brandstof gestegen zijn de laatste jaren.
Het is mijn keuze niet om de wagen te vernieuwen, en zou dus niet achteruit willen gaan qua brutoloon.

Wanneer je een nieuwe wagen krijgt nadat lease periode van 4j afgelopen is, is het dan gebruikelijk dat je extra brutoloon moet afstaan voor eenzelfde type wagen? Of wordt die in de meeste bedrijven geruild met behoud van loon? Hun argument is dat prijzen van wagens en brandstof gestegen zijn de laatste jaren.
Het is mijn keuze niet om de wagen te vernieuwen, en zou dus niet achteruit willen gaan qua brutoloon.
Bij ons krijg je voor hetzelfde 'loonsniveau' van bedrijfswagen nu een veel mindere wagen, omdat door de fiscaliteit van benzine/diesel die wagens nu veel meer kosten aan de bedrijven, en elektrische wagens ook heel wat duurder zijn. Als ik hetzelfde niveau van wagen zou willen als mijn vorige, dan moet ik een extra eigen bijdrage betalen.
Mag je geen goedkopere wagen kiezen?

Bij ons krijg je voor hetzelfde 'loonsniveau' van bedrijfswagen nu een veel mindere wagen, omdat door de fiscaliteit van benzine/diesel die wagens nu veel meer kosten aan de bedrijven, en elektrische wagens ook heel wat duurder zijn. Als ik hetzelfde niveau van wagen zou willen als mijn vorige, dan moet ik een extra eigen bijdrage betalen.
Mag je geen goedkopere wagen kiezen?
Dan ga je dus achteruit in loon of wagen terwijl het wel hun beslissing is om te vernieuwen. Mag dat eigenlijk zomaar? Ik wil gerust blijven rijden met de huidige.

Dan ga je dus achteruit in loon of wagen terwijl het wel hun beslissing is om te vernieuwen. Mag dat eigenlijk zomaar? Ik wil gerust blijven rijden met de huidige.
Ja dat mag, je kan voorstellen om met de huidige te blijven rijden he, voor uw werkgever zal dat goedkoper uitkomen, dus die zal dat miss niet erg vinden

Het is niet echt hun beslissing, eerder een vastgelegd proces dat leasecontract standaard 4 jaar duurt en er tegen dat die 4 jaar op zijn een nieuwe wagen wordt voorzien.

Daarnaast, mag dat? Tenzij er echt een bepaald wagentype in je contract is bepaald, mag dat zeker. Stel dat er in je contract staat dat je bvb recht hebt op "wagencategorie 3", dan ben je afhankelijk van wat daarin wordt geplaatst. Bij mijn vorige werkgever stond er in mijn initieel contract dat ik recht had op een wagen van type/klasse Audi A4 break, dus dan ligt dat al wat moeilijker om ineens pakweg een Golf aan te bieden.

Maar het omgekeerde is ook waar he. Een paar jaar geleden was er door de gunstige fiscaliteit voor hybrides en electrics ineens precies geen grens meer aan wat mensen in hun budget kregen. Dan zag je plots sprongen van 1 tot 2 wagenklasses omhoog. Daar zagen de meesten dan weer geen graten in :)

Punt en feit is dat de overheid het deze kant aan het uitsturen is en dat gaat niet verminderen. Binnen 10 jaar zijn zelfs full electrics fel verminderd qua aftrekbaarheid, dus we zullen allemaal steeds minder wagen in budget kunnen krijgen naarmate de jaren vorderen.

Ja dat mag, je kan voorstellen om met de huidige te blijven rijden he, voor uw werkgever zal dat goedkoper uitkomen, dus die zal dat miss niet erg vinden
Is da wel zo?

Ik heb half april gevraagd aan Fleet om mijn Superb nog wat te verlengen omdat mijn X1 pas volgend jaar in juni voorzien is. Vrijdag (3 weken later dus :shutup:) antwoord gehad dat dat niet (lang) kan want het contract is nu al 61maand. Als het goedkoper is kan ik mij moeilijk voorstellen dat men gaat weigeren als ik zeg dat ik gerust 6 jaar met mijn Superb wil blijven rijden...

Ik heb geantwoord dat ze het contract toch maar zo ver mogelijk verlengen. Ik zie links en rechts ook berichten van hybride X1's die (aanzienlijk) sneller geleverd worden dan voorzien. Dat zal ook wat van de dealer afhangen maar bon.

Is da wel zo?

Ik heb half april gevraagd aan Fleet om mijn Superb nog wat te verlengen omdat mijn X1 pas volgend jaar in juni voorzien is. Vrijdag (3 weken later dus :shutup:) antwoord gehad dat dat niet (lang) kan want het contract is nu al 61maand. Als het goedkoper is kan ik mij moeilijk voorstellen dat men gaat weigeren als ik zeg dat ik gerust 6 jaar met mijn Superb wil blijven rijden...

Ik heb geantwoord dat ze het contract toch maar zo ver mogelijk verlengen. Ik zie links en rechts ook berichten van hybride X1's die (aanzienlijk) sneller geleverd worden dan voorzien. Dat zal ook wat van de dealer afhangen maar bon.
Het is goedkoper als je zegt "ik wil er nog 4 jaar mee rijden", niet "ik wil er nog 3 weken mee rijden" ;)

Het is goedkoper als je zegt "ik wil er nog 4 jaar mee rijden", niet "ik wil er nog 3 weken mee rijden" ;)

En zelfs in het geval van 4 jaar verlengen, weet ik niet of dat goedkoper uitkomt?
Veel lease maatschappijen zijn met een contract op 5 jaar al nauwelijks goedkoper dan op 4 jaar omdat ze de restwaarde vrij snel zien dalen met meer km op de teller en de onderhoudskosten ook stijgen, geleidelijk wat meer onderdelen die moeten vervangen worden, misschien net nog een nieuwe set banden, ...

En zelfs in het geval van 4 jaar verlengen, weet ik niet of dat goedkoper uitkomt?
Veel lease maatschappijen zijn met een contract op 5 jaar al nauwelijks goedkoper dan op 4 jaar omdat ze de restwaarde vrij snel zien dalen met meer km op de teller en de onderhoudskosten ook stijgen, geleidelijk wat meer onderdelen die moeten vervangen worden, misschien net nog een nieuwe set banden, ...
Ik vermoed eigenlijk met een operationele leasing niet. Maar als uw bedrijf in staat is om de auto aan te kopen na het contract, dan zal het wel goedkoper zijn (maar, dan heb je weer interne overhead die veel grote bedrijven niet willen).
In kleine bedrijven is dat iets makkelijker te regelen

3 weken gaat niet genoeg zijn, ik zou toch graag hebben dat ze hem nog minstens tot het einde van het jaar rekken. Met 160k km op de teller zou dat toch moeten kunnen kilometer gewijs. Op die manier zit ik toch al een pak dichter op de levertermijn van mijn nieuwe wagen en moet ik minder lang rondrijden met het onding dat ze mij ongetwijfeld in mijne nek gaan draaien.

Ik vermoed eigenlijk met een operationele leasing niet. Maar als uw bedrijf in staat is om de auto aan te kopen na het contract, dan zal het wel goedkoper zijn (maar, dan heb je weer interne overhead die veel grote bedrijven niet willen).
In kleine bedrijven is dat iets makkelijker te regelen
Gezien het feit dat ze vorige maand de interne fleet afdeling hebben opgedoekt en uitgeven naar een externe fleet beheerder denk ik niet dat ze die overhead kosteng aan willen :unsure:

IMG-0203.jpg

Arval speelt nu toch wel wat met m’n voeten hoor. Tijdje terug stond die zogenaamd in Zeebrugge te wachten op transport, nu uitgestelde productie - does not compute…

Ook was het uitstel pas nog tot juni (voor levering) en nu pas augustus…

Te bedenken dat ze me 6 maanden levertijd (levering juni 2022) hebben beloofd, we tikken nu bijna 1,5 jaar aan en nog steeds einde niet in zicht.

Terug
Bovenaan