De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Dat zeg ik nergens. Ondanks hij gechipt 420pk heeft en onder de 4.5sec aan de 100 zit. Tijdens de week rij ik met een peugeot partner(!!! Ftw) en daar kan ik ook vlot mee rijden hoor.

Ik ben best tevreden vd bang for bucks (een 4.0 v8 kost jaar lijks aan taks +4000€ in tegenstelling tot nu een goede 1000€,wat jij daarvan vind kan me geen moer schelen.)
Als ik eens door wil rijden heb ik genoeg mogelijkheid tot het lenen van iets exotischer.

De c43 is de best klinkende v6 op de markt. Als daily voor mijn vrouw idiaal.
Met wat voor speciaals rijd jij dan?
Voor 't gros v/d bevolking is een wagen met 400+ PK iets dat ze nog nooit van dichtbij gezien, laat staan gereden hebben. En hoogstwaarschijnlijk ook nooit zullen rijden.

Voor velen is dit omdat het hun niet interesseert. Voor nog heel wat mensen interesseert het hun wel, maar kunnen/willen ze er niet voor betalen.
Anderzijds ben je er in BE ook in feite niet heel veel mee, want jah ... 30, 50 praktisch overal rondom de stedelijke gebieden & max 120 op de snelweg moet je geen 400PK voor hebben.

En ja, ik kan even goed zeggen dat die 420PK peanuts is omdat je ook een Rimac of een Model S Plaid kunt krijgen.

Basically ... voor de gemiddelde bedrijfswagen rijder is een 330e een snelle wagen.
Is het de snelste wagen af de lijn? Nee
Is het de snelste PHEV? Nee (als ge bv. ziet dat Volvo 455PK stopt in een Recharge T8, is dan wel weer zwaar, dus nog erger in de bochten)
En uiteindelijk ... de @Musk heeft nog een betere raket, met z'n 45e aandrijving. ;)
Is de 30e daarom een raket? Goh, voor 't gros van die mensen wss wel ja.

En dat zal met de EV 'revolutie' niet anders zijn. Als we zien dat hier op 't forum we al enkele mensen zien passeren hebben die een i4 zullen bollen, wat zelfs in de 'traagste uitvoering' een redelijk snelle wagen is, laat staan de M50.

Die i4's zullen nu wel gaan minderen. Collega van mij op hetzelfde niveau wilt er ene bestellen en die is intussen +- 200 TCO omhoog.

Voor 't gros v/d bevolking is een wagen met 400+ PK iets dat ze nog nooit van dichtbij gezien, laat staan gereden hebben. En hoogstwaarschijnlijk ook nooit zullen rijden.

Voor velen is dit omdat het hun niet interesseert. Voor nog heel wat mensen interesseert het hun wel, maar kunnen/willen ze er niet voor betalen.
Anderzijds ben je er in BE ook in feite niet heel veel mee, want jah ... 30, 50 praktisch overal rondom de stedelijke gebieden & max 120 op de snelweg moet je geen 400PK voor hebben.

En ja, ik kan even goed zeggen dat die 420PK peanuts is omdat je ook een Rimac of een Model S Plaid kunt krijgen.

Basically ... voor de gemiddelde bedrijfswagen rijder is een 330e een snelle wagen.
Is het de snelste wagen af de lijn? Nee
Is het de snelste PHEV? Nee (als ge bv. ziet dat Volvo 455PK stopt in een Recharge T8, is dan wel weer zwaar, dus nog erger in de bochten)
En uiteindelijk ... de @Musk heeft nog een betere raket, met z'n 45e aandrijving. ;)
Is de 30e daarom een raket? Goh, voor 't gros van die mensen wss wel ja.

En dat zal met de EV 'revolutie' niet anders zijn. Als we zien dat hier op 't forum we al enkele mensen zien passeren hebben die een i4 zullen bollen, wat zelfs in de 'traagste uitvoering' een redelijk snelle wagen is, laat staan de M50.
Hangt toch ook gewoon van wat je gewend bent en van uw referentiekader. Laat iemand die dagelijks met een C3'tje rondbolt eens een ritje maken met een 320d en die gaat dat een al gauw een sportwagen noemen. Zet diezelfde persoon in een 330e en die gaat dat een raket noemen. Iemand anders die wat meer gewoon is en bijvoorbeeld dagelijks met M2 rondrijdt die gaat die 330e maar platte koek vinden.

Hangt toch ook gewoon van wat je gewend bent en van uw referentiekader.

Ik heb zo sowieso de indruk dat de tijden op dat vlak enorm veranderd zijn. Toen ik ruim 20 jaar geleden mijn eerste firmawagen had, waren collega's jaloers op me, want ik had een Golf TDI van 110pk 🤣 . Dat was een wagen die beschikbaar stond van iemand die vertrok en blijkbaar zelf nog wat opgelegd had. Erna heb ik nog met een A4 gereden, ook weer overgenomen, van 90pk. Vandaag is de 'lichtste' diesel A4 er een van 136pk.
Daarnaast vraag ik me sowieso af of hier op dit topic de BG'ers zitten met de dikste jobs, of dat ze gewoon op posities zitten waar er serieus met firmawagens gegooid wordt (en ze het zelf niet beseffen). De wagens die ik hier zie passeren (5-reeks, goed uitgeruste 330e/iX3/i4...) zijn bij ons maar voor Director niveau of senior Sales.

Ik heb zo sowieso de indruk dat de tijden op dat vlak enorm veranderd zijn. Toen ik ruim 20 jaar geleden mijn eerste firmawagen had, waren collega's jaloers op me, want ik had een Golf TDI van 110pk 🤣 . Dat was een wagen die beschikbaar stond van iemand die vertrok en blijkbaar zelf nog wat opgelegd had. Erna heb ik nog met een A4 gereden, ook weer overgenomen, van 90pk. Vandaag is de 'lichtste' diesel A4 er een van 136pk.
Daarnaast vraag ik me sowieso af of hier op dit topic de BG'ers zitten met de dikste jobs, of dat ze gewoon op posities zitten waar er serieus met firmawagens gegooid wordt (en ze het zelf niet beseffen). De wagens die ik hier zie passeren (5-reeks, goed uitgeruste 330e/iX3/i4...) zijn bij ons maar voor Director niveau of senior Sales.
Sowieso zitten hier vooral de BG'ers die met auto's bezig zijn. Daarnaast is de standaard BG'er echt wel een ander profiel dan de standaard vlaming.
En er zitten hier gewoon veel zelfstandigen, en die kiezen zelf waar ze geld aan geven...

Al vaak gevoerd, deze discussie. Bij deze een tegenvraag: als ik zeg dat je 400Nm aan koppel hebt, kan jij dan iets zeggen over de versnelling? Nee toch?

Dus de vraag:
Want wat zorgt ervoor dat je versnelt met uw wagen?

Heeft als antwoord: het toerental en het koppel bepalen dat. Niet het koppel op zich. En "toerental en koppel" is nu eenmaal vermogen.
Je mag nog 1000Nm aan koppel produceren, als dat bij een toerental van 500RPM is ga je niet al te hard accelereren in je wagen. Als dat bij een toerental van 5000RPM is zal het al wat harder gaan.

In simpele termen? Ja zeker kan dat.
Dat is de tweede wet van Newton en die zegt dat een object enkel maar een versnelling kan ondergaan als er een resulterende kracht op uitgeoefend wordt. Hoe groter de kracht op dezelfde massa, hoe sneller het object zal versnellen.

Laat ons nu een EV nemen omdat dit makkelijk is. Een elektromotor heeft bijna onmiddellijk zijn maximaal koppel, dat terwijl hij helemaal nog niet snel draait.
Toch is de versnelling (0-100 tijd) heel hoog net omdat ook bij lage toerentallen, en dus een laag motorvermogen er toch al maximaal koppel is en dus maximale versnelling.
Maar bij een motor is het toerental ook de limiterende factor, als jij stopt op 2000 toeren dan stopt ook de versnelling want eenmaal uw wielen even snel draaien als dat uw motor draait dan is het systeem in evenwicht en wordt er geen koppel meer geleverd. Enkel de wrijving moet dan nog overwonnen worden, dat is ook wat je ziet als je tegen 100km/h op CC rijdt, een welbepaald motortoerental maar een beperkt koppel en dus beperkt vermogen. Het is pas als je gas geeft en opnieuw wilt versnellen dat de motor extra koppel levert en dus zal versnellen.

In heel dit verhaal is de koppelcurve dus heel belangrijk. Want uiteindelijk is dit een maat voor hoe lang kan een motor zijn maximaal koppel genereren en dus de maximale versnelling handhaven.
Bij een ICE zit je met een overbrenging, dit is niet enkel een systeem om snelheid aan te passen maar ook het koppel. Steek je een andere versnellingsbak dan kan je dus uw acceleratie aanpassen.
Neem je twee identieke wagens één diesel en een benzine met gelijke piekvermogens dan zal de diesel een hoger koppel hebben. Monteer je identieke vaste overbrengingen dan zal de diesel altijd sneller accelereren, net omdat deze een hoger koppel hebben.
De reden waarom een benzine vaak sneller is of toch quasi gelijk is omdat hij zijn beperkter koppel hoger in de toeren kan vasthouden en daardoor er dus minder snel moet geschakeld worden naar een hogere versnelling en dus lager resulterend koppel uit de overbrenging.

Bij een EV is het recht op de wielen en is het toerental van de motor dus gelijk aan die van de wielen. En dus zoals ik al zei heel laag als je begint en toch heb je een hele snelle acceleratie, en uw vermogen is nog heel laag.
Ter info een model 3 performance heeft 639Nm en doet 0-100 in 3,4s en 0-200 in 13,6s.
Een M3 heeft er 650 en doet dit in 3,7 en 11,3s.
Zelfde Cda maar de tesla is iets zwaarder en iets minder piekkoppel, dat verklaart dus de iets tragere 0-200. De tesla heeft ook zijn maximale vermogen pas rond 100km/h, tot die tijd blijft het motorkoppel constant terwijl de motorsnelheid zal blijven toenemen.
Het zal pas vanaf 100 (bij benadering) zijn dat zijn motorkoppel afneemt en zijn maximaal vermogen dus constant blijft. Daarna kom je op een punt dat het koppel zodanig snel daalt dat het motorvermogen ook zal dalen, en dat zie je ook in zijn 0-250 tijd die 30,1s is tegenover 19,4s van de M3. Net omdat de M3 nog een versnelling heeft die nog versnelling mogelijk maakt bij maximaal motorkoppel en dus maximaal motorvermogen aan 200km/h.

In simpele termen? Ja zeker kan dat.

Nee, je kan dat niet. Je hebt een koppel nodig en een toerental, of je kan 0 zeggen over acceleratie.

Alweer: 1000Nm aan 500RPM in een normale wagen en je zal vrij traag accelereren, 1000Nm aan 5000RPM en je gaat een gigantisch pak sneller gaan. Dus nee, met enkel "1000Nm" weet je niets over je acceleratie. En dus ja, je vraag "waardoor accelereer je" wordt beantwoord met "door een koppel en een toerental".

Ik ga echt niet beginnen met je hele post te ontleden als je mijn concrete voorbeelden, die imo gewoon aantonen wat ik wil zeggen, gaat links laten liggen om een giga post te schrijven :) . Temeer daar die post naast de kwestie is, want ik weet wat een koppelcurve is, en die koppelcurve heeft een as met toerentallen, en net die toerentallen zijn (zie hierboven) ook belangrijk als het over je acceleratie gaat.

Zeg me wat fout is aan mijn post, en we kunnen door...

Nee, je kan dat niet. Je hebt een koppel nodig en een toerental, of je kan 0 zeggen over acceleratie.

Alweer: 1000Nm aan 500RPM in een normale wagen en je zal vrij traag accelereren, 1000Nm aan 5000RPM en je gaat een gigantisch pak sneller gaan. Dus nee, met enkel "1000Nm" weet je niets over je acceleratie. En dus ja, je vraag "waardoor accelereer je" wordt beantwoord met "door een koppel en een toerental".

Ik ga echt niet beginnen met je hele post te ontleden als je mijn concrete voorbeelden, die imo gewoon aantonen wat ik wil zeggen, gaat links laten liggen om een giga post te schrijven :) . Temeer daar die post naast de kwestie is, want ik weet wat een koppelcurve is, en die koppelcurve heeft een as met toerentallen, en net die toerentallen zijn (zie hierboven) ook belangrijk als het over je acceleratie gaat.

Ik vraag mij vooral af op welke klant jullie nu uren aan het boeken zijn.

Je wilt deze discussie niet voeren denk ik :p

Ik herhaal nog eens en lees dan uw uitleg nog eens terug.
Je hebt leidende grootheden zoals koppel, potentiaalverschil, toerental en lineaire kracht.
Als je een combinatie hebt van leidende grootheden dan heb je een resulterend vermogen.
Als jij remt dan ga je een kracht uitoefenen die tegengesteld is aan de rijrichting, enerzijds gaat de koppeling tussen ICE en motor/generator open en gaat de generator een bepaald tegengesteld koppel uitoefenen bij een gegeven toerental op de cardanas langs de automaat.
De generator zal vanaf dat hij draait spanning maken en de batterij is een belasting voor de generator, de elektronica zal regelen hoe groot de belasting is voor de generator en hieruit zal een vermogen resulteren.
Dit resulterend elektrisch vermogen plus de verliezen zal ervoor zorgen dat de generator een bepaald koppel zal vragen die dus de draairichting van de cardanas zal tegenwerken en afremmen.

Dus ja het is correct om te zeggen dat de leidende grootheid koppel is. De generator zal een bepaald koppel vragen of anders gezegd een tegengestelde kracht uitoefenen tegenover de draaiende aslijn.
Want wat zorgt ervoor dat je versnelt met uw wagen? Is dat het vermogen of de PK’s die u motor levert? Of is dat maar een resulterende en is het het wielkoppel dat ervoor zorgt dat je versnelt?
Nogal cocky om te veronderstellen dat ik deze discussie niet wil voeren en je daarmee insinueert dat mijn kennis te wensen over laat.

Wat betreft de rest:
Je sleurt er nu een ander niet relevant voorbeeld bij.
Jouw uitspraak was: de generator vraag enkel koppel en geen vermogen. En dat is ronduit fout.

Een generator wordt zo ontworpen dat hij bij een bepaald input van (mechanisch) vermogen een bepaald (elektrisch) vermogen genereert bij een bepaalde belasting.
Die generator heeft dus een bepaald input vermogen nodig dat een product is van koppel EN toerental.

Stel je hebt een generator en die heeft een koppel van 10Nm en 1000 toeren per minuut nodig om een vermogen van 1kW te produceren.
Het klopt dat als je die 10Nm aan koppel niet kunt aanbieden, dat de generator niet zal draaien en bijgevolg niets van vermogen zal leveren.
Anderzijds is die vereiste van 10Nm een NODIGE voorwaarde maar geen VOLDOENDE voorwaarde voor die 1kW output.
Als je bijvoorbeeld 10Nm kunt aanbieden maar aan 1 toer per minuut, zal die generator absoluut niet die 1kW vermogen leveren.

Je kan dus gewoonweg het koppel niet afzonderen van het toerental en vermogen, die zijn hier onlosmakelijk verbonden: zonder het ene is het andere er niet.

Een gelijkaardig voorbeeld is dat mensen zeggen dat het de stroom is die mensen doodt en niet de spanning.
Ook hier proberen ze stroom van de spanning af te zonderen.
Maar zonder de benodigde spanning zal je gewoonweg nooit de benodigde stroom kunnen leveren om iemand te doden.
Kan je heel gemakkelijk zelf testen: pak een autobatterij en raak je tegelijkertijd de twee terminals met je handen aan.
Je zal zien: je gaat absoluut niets voelen alhoewel die batterij enkele honderden ampères aan stroom kan leveren.
Reden: de batterijspanning is absoluut niet hoog genoeg om je lichaamsweerstand te overwinnen en bijgevolg zal er ook niet genoeg stroom vloeien om er ook maar iets van te merken.

En om op je vraag te antwoorden:
Het is VERMOGEN dat je wagen versnelt, niet enkel koppel.
Stel je hebt een heel elementaire wagen A ( geen versnellingen, 1 op 1 overbrenging) en die kan 1000 NM leveren aan koppel maar enkel aan 0,1 toer per seconde (aan de wielen).
Dan heb je een ander gelijkaardig wagen B die kan maar 100Nm leveren maar aan 100 toeren per seconde.
Rarara, welke wagen zal het snelste acceleren tot, laat ons zeggen, een snelheid van 50 km/u?
Voor MrKendal: het antwoord is de tweede wagen. Omdat de tweede wagen een groter vermogen kan leveren (product koppel en toerental) dan de eerste wagen, ook al heeft de eerste wagen een factor 10 keer de koppel.

In ieder geval, ik kan niet wachten tot ik mijn nieuwe auto straks heb zodat MrKend54l mij kan komen zeggen hoe die werkt en rijdt en bovendien mij terloops wat halve fysica meegeeft. :unsure:

Bon, heeft iemand nog wat leuks besteld? En beter nog: wie zijn werkgever begint de budgetten wat op te trekken? Want ik merk langs alle kanten dat mensen hun tanden beginnen stuk te bijten op de nieuwe prijzen.

Nochtans is de eerste wet van Newton daar heel transparant in.
Je hebt een voorwerp met een massa m, als je daar een kracht F op uitoefent dan krijg je logischerwijs een versnelling a.
Deze verhoudt zich volgens a= F/m
v4-728px-Calculate-Acceleration-Step-5-Version-2.jpg.webp

Speciaal een foto'tje erbij gezocht :p

En dan keer ik terug naar mijn voorbeeld van de EV. Een tesla model S heeft een enkele overbrenging, er wordt dus niet geschakeld naarmate hij sneller rijdt.
Een synchrone permanent bekrachtigde motor kent een koppel/ toerentalkarakteristiek die zegt dat hij vanaf het begin van zijn toeren maximaal koppel kan leveren, het toerental zal dus stijgen terwijl het koppel constant blijft waaruit resulteert dat het vermogen zal stijgen. Deze karakteristiek leert ons ook dat vanaf een bepaald toerental de motor niet meer in staat zal zijn dit constante koppel te leveren en zal bij sneller draaien dus minder koppel kunnen leveren, dit noemen we het gebied van constante vermogenlevering.

upload_2018-12-30_13-42-55-png.236600

Kijken we naar bovenstaande grafiek dan zien we dit ook. En toch is een model S in staat om heel snel naar 100km/h, en pas op dit punt levert de motor zijn piekvermogen, daarvoor levert hij dus een stuk minder vermogen.
Hoe komt dit? Omdat de drijvende kracht (see what i did there ;)) net dat koppel is dat maximaal is en constant is. Veel en constante kracht om het toerental te doens stijgen.
Na de 100km/h zie je het koppel afnemen maar het vermogen vrijwel constant blijven. Net daar gaat de versnelling afnemen, net omdat het koppel ook afneemt. Er gaat nog altijd versnelling zijn natuurlijk, want de kracht die de wagen wilt doen versnellen zal nog altijd groter zijn dan de toenemende wrijving die het versnellen wilt tegengaan.
En dit zie je dan goed in 0-250 tijden waarbij een tesla na 200km/h al een heel deel van zijn koppel heeft verloren, de kracht om nog te versnellen is een heel stuk lager.

Bij een ICE is dit helemaal anders, daar heb je een overbrenging die ervoor zorgt dat het motortoerental zal verschillen van het wieltoerental. Deze overbrenging zorgt ook voor een verandering van het koppel dat uit de overbrenging komt. Daarom ook dat men een koppel/toerentalkarakteristiek bij een wagen neemt bij een versnelling die quasi 1 op 1 is qua overbrenging, dat is meestal de 4.
Hierdoor kan je dus schakelen zodat het motortoerental optimaal in zijn maximale range zal gehouden worden, waardoor er dus ook een vrijwel constant motorkoppel aan de overbrenging wordt aangeboden.
Waarom schakel je terug als je op de snelweg wilt versnellen? Omdat je zo je motor in een hoger toerentalgebied kan krijgen waardoor hij in zijn maximale koppelgebied is en omdat een lagere versnelling ervoor zorgt dat de overbrenging kleiner is en je dus voor 1Nm input meer Nm's output krijgt.

Waar jij over spreekt is puur statisch, 1000Nm aan 500RPM en 1000Nm aan 5000RPM, de clue van het verhaal is dat het motortoerental mee moet versnellen met de massa die je aandrijft, in dit geval uw wielen. Want als jij maximaal 500RPM draait dan zal uw versnelling dus ook stoppen bij 500RPM en zal het geleverde koppel terugvallen tot de waarde om de massa in beweging te houden en zal het systeem in evenwicht zijn. Anders gezegd om 120km/h constant te rijden moet uw motor ook snel genoeg draaien om 120km/h te rijden en moet het een koppel leveren gelijk aan de totale wrijving die uw wagen wilt laten vertragen. Als je dit dan samen neemt dan moet uw motor dus een bepaald vermogen leveren, logisch want dit is het resultaat van een toerental met een vast koppel.
Maar het is niet het vermogen op zichzelf die ervoor zorgt of je nu snel of traag zal versnellen, want nogmaals de model S heeft weinig vermogen in het begin en zal toch menig ICE achter zich laten naar de 100.

In de plaats van hier pseudo wetenschappelijke epistels neer te schrijven zou je ook gewoon kunnen toegeven dat uw eerdere replies niet volledig genoeg waren (en nog altijd niet zijn).

Maar allez. Je spreekt letterlijk over accelereren van 0-100. Ik ga mijn vraag keisimpel maken.

Gegeven een wagen van 1000kg met een een "normale" zesbak erin (= gewone vbakverhoudingen).

Je legt er 2 verschillende motoren in waarvan je enkel volgende weet:
1) Een motor met 400Nm maximaal koppel. Hoe snel gaat hij naar 100?
2) Een motor met 100PK. Hoe snel gaat hij naar 100?

Van die eerste ga je nog niet eens een ballpark figure kunnen geven want ik kan je een theoretische range van toeren geven waardoor elk cijfer dat je opnoemt mijlenver van de werkelijkheid kan liggen.
Van die tweede heb je direct al een ruw idee van hoe snel hij naar 100 zal gaan.

Maar allez. Je spreekt letterlijk over accelereren van 0-100. Ik ga mijn vraag keisimpel maken.

Gegeven een wagen van 1000kg met een een "normale" zesbak erin (= gewone vbakverhoudingen).

Je legt er 2 verschillende motoren in waarvan je enkel volgende weet:
1) Een motor met 400Nm maximaal koppel. Hoe snel gaat hij naar 100?
2) Een motor met 100PK. Hoe snel gaat hij naar 100?

Van die eerste ga je nog niet eens een ballpark figure kunnen geven want ik kan je een theoretische range van toeren geven waardoor elk cijfer dat je opnoemt mijlenver van de werkelijkheid kan liggen.
Van die tweede heb je direct al een ruw idee van hoe snel hij naar 100 zal gaan.

Bij beide heb je gewoon niet voldoende context hoor. En je hebt ook volledig niet door wat ik juist bedoel :p
Daarom dat ik ook als voorbeeld een model S neem, dat is gewoon een vrij simpele. Je hebt daar een elektromotor met permanente magneet, direct maximaal koppel tot een bepaalde grens waar het koppel zal afnemen, wat lang niet de maximale draaisnelheid van die elektromotor is. En deze hangt zonder versnellingen aan de wielen, dus uw overbrengverhouding is identiek bij 30km/h als bij 200km/h.
Kijk van die wagen weet je dat hij heel snel naar de 100 gaat. Ook al begint het vermogen op 0 en neemt het toe samen met het toerental.

Om uw twee voorbeelden te counteren, 400Nm je weet niet welk toerengebied. Maar dat vermogen weet je ook niet op hoeveel toeren.
Neem nu dat dit bij 1500rpm is, en dat het koppel na deze 1500 toeren gewoon heel snel zakt, dat maakt dus dat je heel snel zal moeten schakelen omdat op een gegeven moment je het punt bereikt dat de motor zo hoog in toeren is dat er onvoldoende koppel kan geleverd worden om nog te versnellen.
Je zal dus opschakelen, toeren van de motor zal dalen waardoor hij terug op het punt zal komen dat hij terug maximaal koppel kan leveren.

Ik neem nu even een concreet voorbeeld, een 318i tegenover een 318d, 156pk vs 150pk, 250Nm vs 320Nm.
De 318d is sneller, logisch ook want de 318d heeft meer koppel en ja het maximaal vermogen komt vroeger in de toeren waardoor je sneller zult opschakelen. Maar het verschil is ook niet zo immens en die initiële versnelling in de eerste versnelling is gewoon groter.

Het punt is dat we bij ICE van hetzelfde type altijd geconfronteerd worden met dezelfde karakteristieken. Bij de 318i en 318d is dit beide een turbomotor, die hebben een bepaalde "normaalcurve" die je dus hebt. Hierdoor kan je inderdaad gaan vergelijken op basis van vermogen, PK's.
Omdat de punten en de banden waarin deze waarden aanwezig zijn zoals maximaal koppel en maximaal vermogen altijd in dezelfde lijn liggen.
Een wagen met dus meer piekvermogen zal logischerwijs ook meer koppel leveren. Dit is ook wat je bijvoorbeeld ziet met een 318d tegenover een 320d, de curve is qua vorm gelijk qua koppel/ toerental, alleen zal het effectieve koppel dat op een wel gegeven toerental geleverd worden hoger zijn. Dit maakt dat de 320d sneller is.
Natuurlijk is de resultante dat meer koppel bij hetzelfde toerental meer vermogen is. Gewoon volledig logisch ook. Maar het is niet dat vermogen dat zorgt voor de versnelling, het is dat koppel.

Daarom dat ik ook het voorbeeld van de M3 en de model 3 performance nam. Wagens die qua gewicht en Cda dicht bij elkaar liggen. En toch zien we dat de model 3 echt merkbaar sneller is (0,4s is veel op een waarde van 3,7s). Terwijl de M3 meer maximaal koppel en vermogen heeft.
En dit komt nu net door hoe die motor werkt, onmiddellijk en constant koppel tot 100km/h.
Merk ook op dat bij tesla men geen waarde geeft waarop dit maximaal koppel en vermogen gehaald worden. Waarom denk je dat dit is?

Terug
Bovenaan