De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Alleszins beter dan een 318d die eerst 15 minuten rustig moet opwarmen, tenzij je na 3 jaar een oliezuiper wil.
Maak daar maar 5 minuten en minstens 5 jaar van. Tegenwoordig is de olie echt supersnel op temperatuur.
En die dingen kunnen echt wel tegen een stootje.
Genoeg chauffeurs die gassen met koude motor en daar jarenlang geen problemen mee hebben.

Wagen staat intussen in Zeebrugge. Maar nog steeds problemen daar door de problematiek Oekraïne/Rusland volgens de dealer. Er staan enorm veel wagens en die geraken daar niet op transport. Kan voor morgen zijn, maar evengoed voor binnen een maand.
Vandaag telefoontje dat ik hem zaterdag mag gaan afhalen bij de dealer 🥳

Half december 2021 besteld, initiële uiterste levertermijn mei 2022. Met dat maandje vertraging kan ik uiteindelijk wel genoegen nemen. Aan de telefoon werd al eens bevestigd dat alle gekozen opties er zouden op zitten. Hopelijk geen onaangename verrassing zaterdag.

Maak daar maar 5 minuten en minstens 5 jaar van. Tegenwoordig is de olie echt supersnel op temperatuur.
En die dingen kunnen echt wel tegen een stootje.
Genoeg chauffeurs die gassen met koude motor en daar jarenlang geen problemen mee hebben.
Klopt. Ik kijk daar totaal niet naar, vroeger niet met mijn eigen auto's en nu ook niet met m'n leasewagens.
Een auto kan tegen veel meer tegen dan mensen denken. Bij mij is een auto een gebruiksvoorwerp en niet iets wat je met fluwelen handschoenen moet behandelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik de auto afbreek, want heb zelfs al complimenten gekregen omdat ik een leasewagen na 120.000km in uitmuntende staat heb ingeleverd.

Zolang ik voor een brandstofwagen kan kiezen als leasewagen, komt er hier sowieso geen EV. Ik wil grote afstanden kunnen afleggen in 1x, bij reizen zeker niet hoeven te plannen waar ik moet gaan volladen (ook al geeft de auto dit zelf aan) of nog erger: een bepaalde route MOETEN volgen omdat daar meer laadstations zijn en ik wil ook kunnen parkeren zonder rekening te moeten houden met de locatie van laadplaatsen. Een auto betekent vrijheid voor mij en een elektrische auto kan dit (voorlopig?) nog niet bieden.

Klopt. Ik kijk daar totaal niet naar, vroeger niet met mijn eigen auto's en nu ook niet met m'n leasewagens.
Een auto kan tegen veel meer tegen dan mensen denken. Bij mij is een auto een gebruiksvoorwerp en niet iets wat je met fluwelen handschoenen moet behandelen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik de auto afbreek, want heb zelfs al complimenten gekregen omdat ik een leasewagen na 120.000km in uitmuntende staat heb ingeleverd.
Ik rijd mijn dieseltje wel altijd even een 10km warm. Het is +-7km naar de oprit en dan effe 120km/h. Daarna is die mooi warm.
120k km is net ingereden. Die van mij zit nu op 225k km en ik krijg ook steeds complimenten na elk onderhoud. Nog niets van grote kosten gehad, buiten de normale zaken tijdens een onderhoud.
Zolang ik voor een brandstofwagen kan kiezen als leasewagen, komt er hier sowieso geen EV. Ik wil grote afstanden kunnen afleggen in 1x, bij reizen zeker niet hoeven te plannen waar ik moet gaan volladen (ook al geeft de auto dit zelf aan) of nog erger: een bepaalde route MOETEN volgen omdat daar meer laadstations zijn en ik wil ook kunnen parkeren zonder rekening te moeten houden met de locatie van laadplaatsen. Een auto betekent vrijheid voor mij en een elektrische auto kan dit (voorlopig?) nog niet bieden.
+1

Ieder zijn mening, Maar Ik blijf dat toch altijd rare argumenten vinden. Ik heb in heel mijn leven dat 3x moeten doen. 1x tijdens rondrit in USA, 1x bij rondrit in IJsland en 1x bij rondrit in Z-Afrika... Alle 3 met een verbrandingsmotor hoor. Wat ga je doen als benzinestations beginnen in te zien dat ze meer geld kunnen verdienen aan laadpalen dan aan benzinepompen? Want dan moet je alles doen wat jij hier zegt, maar dan nog veel vaker want thuis kan je niet tanken...

En voor je zegt "dat gebeurt nooit!", Probeer maar eens diesel te tanken in US ;)

Ieder zijn mening, Maar Ik blijf dat toch altijd rare argumenten vinden. Ik heb in heel mijn leven dat 3x moeten doen. 1x tijdens rondrit in USA, 1x bij rondrit in IJsland en 1x bij rondrit in Z-Afrika... Alle 3 met een verbrandingsmotor hoor. Wat ga je doen als benzinestations beginnen in te zien dat ze meer geld kunnen verdienen aan laadpalen dan aan benzinepompen? Want dan moet je alles doen wat jij hier zegt, maar dan nog veel vaker want thuis kan je niet tanken...

En voor je zegt "dat gebeurt nooit!", Probeer maar eens diesel te tanken in US ;)
Die hebben dan ook een dieseltank waarmee ze wel kunnen inplannen om tot bij het volgende Dieseltankstation te geraken.
Maar het is zeker niet zo dat elk tankstation diesel aanbiedt.
Diesel is daar dan ook gewoon vrij zeldzaam eh. Althans, voor de personenwagens.
Dus elke 15km een dieselpomp zetten die nauwelijks gebezigd zal worden zal gewoon niet winstgevend zijn.

't Gros v/d wagens bolt daar op naft & je kan nu eenmaal niet ontkennen dat het momenteel véél lastiger is om 'opgeladen' te geraken dan het is om 'vol te tanken'. Zowel in de VS als hier in België (waar vrijwel elk tankstation, zoniet allemaal, sowieso diesel & naft aanbieden).

Kan het gebeuren dat (in BE) op een bepaald moment er nog zo weinig diesels rond tuffen dat er bepaalde aanbieders hun dieselpomp verwijderen?
-> Natuurlijk. Maar da's zeker nog niet voor de eerste 10/15/20j lijkt mij.
De LEZ in Brussel bv. zal diesels pas verbieden in 2030 of zoiets, maar dat zal niet betekenen dat niemand nog eentje heeft. 2035 zouden zelfs naft wagens in BXL ook geweerd worden. Dit zal weliswaar niet 'het onmiddelijke einde' v/d ICE wagen worden.

En vooraleer een EV echt 'leefbaar' wordt (voor de massa) ... moeten er nog grote stappen gezet worden.
Ze zijn nog lang niet aan de nief patatten daar. Zeker en vast in het 'charging' gedeelte dus.

Maar laat ons hopen dat het (hopelijk snel) beter wordt. Zeker aangezien 't staat de EV aan het verplichten is natuurlijk.
Ik deel dus dit zelfde sentiment, maar niet noodzakelijk voor het 'range' argument & om 'echt verre' afstanden in 1 keer te bollen.
M'n PHEV heeft nl. ook niet de grootste 'range' zonder laden. (Maar op 5 minuten ben je wel weer vol getankt.)

Kan het gebeuren dat (in BE) op een bepaald moment er nog zo weinig diesels rond tuffen dat er bepaalde aanbieders hun dieselpomp verwijderen?
-> Natuurlijk. Maar da's zeker nog niet voor de eerste 10/15/20j lijkt mij.
De LEZ in Brussel bv. zal diesels pas verbieden in 2030 of zoiets, maar dat zal niet betekenen dat niemand nog eentje heeft. 2035 zouden zelfs naft wagens in BXL ook geweerd worden. Dit zal weliswaar niet 'het onmiddelijke einde' v/d ICE wagen worden.

Een zelfstandige consultant in mijn team heeft zijn niet zo jonge diesel ingeruild voor een oude mercedes diesel. Dat is een oldtimer en mag gewoon Brussel binnen en buiten zonder problemen (die woont in Brussel).
Die heeft verder niets met auto's en wil daar zo weinig mogelijk geld aan spenderen.

Een zelfstandige consultant in mijn team heeft zijn niet zo jonge diesel ingeruild voor een oude mercedes diesel. Dat is een oldtimer en mag gewoon Brussel binnen en buiten zonder problemen (die woont in Brussel).
Die heeft verder niets met auto's en wil daar zo weinig mogelijk geld aan spenderen.
En zo'n mensen zorgen ervoor dat er straks geen oldtimers meer binnen mogen in Brussel. :(

Ze hebben er al eerder voor gezorgd dat oldtimers regelmatig naar de keuring mogen. En dan heb ik het over die mensen met hun roestbakken met versleten remmen en schokdempers die te gierig waren om wegentaks, keuring en onderhoud te betalen.

En zo'n mensen zorgen ervoor dat er straks geen oldtimers meer binnen mogen in Brussel. :(

Ze hebben er al eerder voor gezorgd dat oldtimers regelmatig naar de keuring mogen. En dan heb ik het over die mensen met hun roestbakken met versleten remmen en schokdempers die te gierig waren om wegentaks, keuring en onderhoud te betalen.

Dat is op hem niet van toepassing. Hij mocht nietmeer in LEZ en heeft daarom dat gedaan. Zijn auto is overigens in prima staat.
Het is ook niet logisch dat een old timer wel in een LEZ mag en een euro 4 niet, das belachelijk.

Dat is op hem niet van toepassing. Hij mocht nietmeer in LEZ en heeft daarom dat gedaan. Zijn auto is overigens in prima staat.
Het is ook niet logisch dat een old timer wel in een LEZ mag en een euro 4 niet, das belachelijk.
Dat tweede zal voor hem niet van toepassing zijn nee. Maar als meerdere mensen oldtimers gaan gebruiken om de LEZ te omzeilen zie ik ze die wel gaan verbieden ja.

De reden waarom oldtimers er wel in mogen is omdat die normaal gezien maar sporadisch gebruikt worden, en een historische waarde hebben.

Zo was de reden waarom oldtimers niet naar de keuring moesten ook omdat die doorgaans piekfijn onderhouden zijn (en ook omdat de regels rond de keuring wat ingewikkelder zijn waarschijnlijk). Maar als jan en alleman dat dan gaat misbruiken om te besparen op keuringskosten en onderhoudskosten, en bijgevolg met rijdende doodskisten gaat rondrijden, dan is de pret op den duur gedaan natuurlijk. En diegenen met hun piekfijn onderhouden oldtimer zijn daar de dupe van.

Niet dat ik iemand persoonlijk wil viseren (de regels laten het toe), maar de regelgeving van de LEZ is er met reden: de luchtverontreiniging in Brussel zat (of zit) boven de wettelijke normen. Als men zegt dat je auto te vervuilend is, en je dan als "oplossing" een nog meer vervuilende auto gaat nemen ben je toch gewoon willens nillens dat probleem erger aan het maken?

Ik deel dus dit zelfde sentiment, maar niet noodzakelijk voor het 'range' argument & om 'echt verre' afstanden in 1 keer te bollen.
M'n PHEV heeft nl. ook niet de grootste 'range' zonder laden. (Maar op 5 minuten ben je wel weer vol getankt.)

Dus wél voor het range argument. Bij ICE is er nooit sprake over range, zelfs al bestaat die natuurlijk ook. Als een wagen al eens een kleine tank heeft, is het hooguit ergens een kleine vermelding waard in een review. De reden is inderdaad heel simpel: je kan overal tanken, en het duurt overal maar een paar minuten. So who cares als je maar 200km ver geraakt met je V12 Turbocharger Mega Supercar.

Het feit dat letterlijk in elke EV review er een hele paragraaf of meer gewijd wordt aan batterij-capaciteit, laadsnelheid, verbruik en range, is dus simpelweg omdat dat nog altijd de grootste zwakke plek is van een EV, hoezeer EV-liefhebbers dit mogen verbloemen.

Ik heb overigens zelf uiteindelijk voor een EV en geen PHEV gekozen, en dat had dan weer te maken met argumenten die niets met de aandrijving of verbruik te maken hebben : bij een EV krijgen we een eigen laadbox (dus toch een €2k kost die ik later niet ga hebben), bij een PHEV moeten we via stopcontact, en PHEVs die toch opmerkelijk kleinere kofferruimtes en/of binnenruimte hebben dan EVs (bvb een X3 hybride heeft 60 liter kleinere koffer dan een iX3).

Zoals aangehaald heb ik EV omdat dat beter bij me past dan een PHEV.
En we hebben nog 3 van de 4 jaar een 2de benzine leaseauto. Dus we hebben geen issues.

Dat "plannen" bij een brandstofwagen is imo niet te vergelijken met het plannen bij een elektrische wagen. Heb al verschillende roadtrips in de States (4x) en IJsland (3x) gedaan en heb nooit speciaal naar tankstations moeten zoeken of problemen gehad dat de tank bijna leeg was. Ook heb ik nooit moeten nadenken over mijn rijstijl, want beide landen nodigen uit tot hard rijden (gezien de vele open, rechte en lege wegen en de muscle cars in de US) en dat heb ik in beide landen kunnen doen zonder stress te hebben dat ik zonder brandstof zou vallen door de "onzuinige" rijstijl. En als je je tank wil vullen, ben je op enkele min klaar, dus amper tijdverlies tijdens een roadtrip.

Wat betreft het verdwijnen van benzine/diesel in tankstations deel ik dezelfde mening als @ThekillingGoku . Dat is nog niet voor de eerste 10j.

Morgen weet ik meer…
Ik denk (hoop) dat het wel mogelijk is mits meerprijs te betalen. Maar dan moet dat weer via manager en HR in US vrees ik.
Ik moet ze gelukkig niet zelf ophalen. Na een telefoontje konden ze het wel gewoon thuis afleveren. Morgen rond de middag zou hij hier moeten zijn. Wat precies durfde ze nog niet te zeggen dus das beloofd.

Wat betreft het verdwijnen van benzine/diesel in tankstations deel ik dezelfde mening als @ThekillingGoku . Dat is nog niet voor de eerste 10j.
Nee maar je merkt meer en meer dat rijden op benzine en diesel onbetaalbaarder aan het worden is.
Hoe kleiner de afzetmarkt hoe duurder het ook gaat worden. En ik zie ook wel de tankstations dan afnemen.

Kortom als het zo verder gaat dan wordt rijden met de wagen iets voor mensen die het financieel goed hebben.

Nee maar je merkt meer en meer dat rijden op benzine en diesel onbetaalbaarder aan het worden is.
Hoe kleiner de afzetmarkt hoe duurder het ook gaat worden. En ik zie ook wel de tankstations dan afnemen.

Kortom als het zo verder gaat dan wordt rijden met de wagen iets voor mensen die het financieel goed hebben.
Tja we zitten in de energietransitie periode of dat is toch wat we zeggen.
De corona pandemie en de oorlog in Oekraïne heeft ook invloed op het totale plaatje, zeggen ze ook.

(met zeggen ze bedoel ik onze politici)

Er werd toch altijd gezegd dat op een bepaald punt de EV's goedkoper gaan worden dan diesel/benzine wagens dus hopelijk klopt dat en hopelijk blijven ze betaalbaar. Ik denk wel dat de tijd van de "dikke bakken for everybody" gedaan is. Met dikke bakken bedoel ik dan voornamelijk gewoon grote wagens zoals een Peugeot 508, Mercedes C, Audi A4 alle je snapt wat ik bedoel....

Wat ik me wel oprecht afvraag is de toekomst van de bedrijfswagen, langs de andere kant pakt de bedrijfswagen weg en de consultancy business stort in denk ik. Alle denk ik é to be honest ik heb er echt geen idee van.

...

Wat ik me wel oprecht afvraag is de toekomst van de bedrijfswagen, langs de andere kant pakt de bedrijfswagen weg en de consultancy business stort in denk ik. Alle denk ik é to be honest ik heb er echt geen idee van.

Ik denk niet dat de bedrijfswagen in België zal verdwijnen tenzij loonlasten worden verlaagd.

Gisteren met ne maat eens proberen berekenen, en voor een werkgever is een bedrijfswagen echt een héél pak aantrekkelijker dan het equivalent in brutoloon.
Wij kwamen uit op pakweg 12k in leasekosten per jaar voor genre Superb, Passat, BMW 3. Dat is all-in bij Leaseplan: wagen, verzekering, brandstof. Dat zou ~750e/maand netto kosten moesten werknemers het privé doen, ofwel een goede 1.300-1.500 aan bruto - wat voor de werkgever 21k bruto per jaar kost.)

Of overheid zegt geen bedrijfswagens meer, en werkgevers rellen omdat het in loon compenseren ineens pak meer bruto per werknemer betekent. Of werkgevers compenseren het niet, en dan rellen werknemers omdat ons loonaanbod plots ondermaats is ivgl. buurlanden.

Zolang netto inkomen de helft van het bruto is, blijven bedrijfswagens gewoon enorm aantrekkelijk voor werkgevers én werknemers.

Dus wél voor het range argument. Bij ICE is er nooit sprake over range, zelfs al bestaat die natuurlijk ook. Als een wagen al eens een kleine tank heeft, is het hooguit ergens een kleine vermelding waard in een review. De reden is inderdaad heel simpel: je kan overal tanken, en het duurt overal maar een paar minuten. So who cares als je maar 200km ver geraakt met je V12 Turbocharger Mega Supercar.

Het feit dat letterlijk in elke EV review er een hele paragraaf of meer gewijd wordt aan batterij-capaciteit, laadsnelheid, verbruik en range, is dus simpelweg omdat dat nog altijd de grootste zwakke plek is van een EV, hoezeer EV-liefhebbers dit mogen verbloemen.

Ik heb overigens zelf uiteindelijk voor een EV en geen PHEV gekozen, en dat had dan weer te maken met argumenten die niets met de aandrijving of verbruik te maken hebben : bij een EV krijgen we een eigen laadbox (dus toch een €2k kost die ik later niet ga hebben), bij een PHEV moeten we via stopcontact, en PHEVs die toch opmerkelijk kleinere kofferruimtes en/of binnenruimte hebben dan EVs (bvb een X3 hybride heeft 60 liter kleinere koffer dan een iX3).
Zo kan je alles terug brengen naar range natuurlijk.

Het probleem is niet zo zeer range per sé, het probleem is laden. Zelfs al had een EV een range van 1000 km, wat meer is dan gelijk welke benzine wagen, dan nog zou het lastig zijn voor véél mensen als ze niet consistent kunnen laden. Uiteraard incl. mezelf.
Al zeker als je een iet wat kilometers aflegt elke dag, zoals ik bv. voor de corona.
-> Meer range alleen zal dat probleem niet oplossen.

Zoals ik al aanhaalde, ik hoop dat dit op (korte) termijn beter wordt ... mor jah ... 't gaat momenteel toch niet echt vooruit.
Je kan dan wel een paal aanvragen bij de gemeente, maar dan zet men 1 paal 'ergens in de buurt' & dan nog zo'n traag ding van 11KW. Jah.

En voor thuis installaties zijn ze duidelijk dus nog niet aan de nief patatten. De enige doelgroep die hier al een klaar & duidelijke oplossing kan aangeboden worden is de alleenstaande/rijwoning met een privé gedeelte groot genoeg om een wagen te parkeren (oprit/garage).

Bij gevolg ben ik dus content om er nog @minimum 5j vanaf te zijn.

Terug
Bovenaan