De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Laten we hopen dat die datum niet verder opschuift!
Wat is ongeveer de TCO van die wagen?
Ja idd!
Ik hoor/lees vaak dat datums (niet perse kia) nog opschuiven 😔.

Men vrouw en ik wouden in 2023 in september met ons kind haar eerste vakantie doen (binnen paar weken is de geboorte normaal).
Maar als ze nog opschuiven zou het wel is geen autovakantie kunnen zijn 😛

Nog zolang met men inloopwagen rijden...
Een lege bmw x1 116d 🥲

Ik had tco budget van 1075€ (cronos)
En heb de kia full option (buiten 20inch velgen) genomen + trekhaak

Nog 110 dagen wachten op m'n Peugeot 308 volgens de Arval app (week van 14 oktober). De garage beweert nog steeds begin tot half september. Het zal me benieuwen wie gelijk heeft - ik hoop oprecht dat het niet langer dan oktober duurt :tongue:

Ook bijzonder dat als je nu een 308 bestelt deze een levertermijn heeft van een jaar. Bij Peugeot begint het dus ook verkeerd te lopen wat productie betreft precies. Hopelijk komt mijne nog tijdig van de band gerold.

Nog 110 dagen wachten op m'n Peugeot 308 volgens de Arval app (week van 14 oktober). De garage beweert nog steeds begin tot half september. Het zal me benieuwen wie gelijk heeft - ik hoop oprecht dat het niet langer dan oktober duurt :tongue:

Ook bijzonder dat als je nu een 308 bestelt deze een levertermijn heeft van een jaar. Bij Peugeot begint het dus ook verkeerd te lopen wat productie betreft precies. Hopelijk komt mijne nog tijdig van de band gerold.
Geen enkele constructeur blijft gespaard jammer genoeg. Maar het is wel zo dat sommige harder getroffen zijn dan andere.

Ja idd!
Ik hoor/lees vaak dat datums (niet perse kia) nog opschuiven 😔.

Men vrouw en ik wouden in 2023 in september met ons kind haar eerste vakantie doen (binnen paar weken is de geboorte normaal).
Maar als ze nog opschuiven zou het wel is geen autovakantie kunnen zijn 😛

Nog zolang met men inloopwagen rijden...
Een lege bmw x1 116d 🥲

Ik had tco budget van 1075€ (cronos)
En heb de kia full option (buiten 20inch velgen) genomen + trekhaak
Kan je met een lege bmw X1 niet op vakantie gaan? Dat is toch een wagen met voldoende ruimte en een degelijke reisgenoot?

Ik vermoed dat op die lege bmw x1 116d nog wel het business pakket zal zitten? Zelfs als dat niet zo is, dan blijft dat gewoon een prima auto.
Ik zou die zelfs verkiezen boven een kia EV6, maar goed dat is een andere discussie en ik begrijp maar al te goed dat velen daar anders over zullen denken.

Blijkbaar is een bmw X1 onvoldoende voor een koppel met een baby om op vakantie te gaan :thinking: Een bmw is toch nog steeds een premium merk en in zo'n SUV is er voldoende ruimte om 1 baby met toebehoren mee te nemen. Waar gaan we toch naar toe :p

Heb vandaag mijn Arteon R-line DSG (2.0 TDI 150pk) bij de carrosier binnen gedaan (1 stom krasje) en een Megane break 1,5 diesel automaat meegekregen die een half jaar jonger is (08/2018) en maar de helft van het aantal kilometers (55k) heeft. Mijn haat tov Franse auto's is nog maar eens uitgediept.

Beide geen premium, maar het verschil is nog immens, zo een sh*tbak die Renault. Dat rammelt, de schokdempers rammelen, trekt niets op (en mijne is al gene vette eh), schakelt automatisch maar volgens mij kan mijn 9-jarige zoon beter schakelen.
Cruise control en speedlimiter moet je aanzetten aan de schakelpook en om te starten moet je de knop inhouden voor voorgloeien, wie verzint die onnozeliteiten. Mijn diesel gloeit automatisch voor en start met 1 simpele druk op de knop.

Als ik dat vergelijk met mijn vorige auto (skoda octavia 3 break), dan was die nog 4 jaar ouder en veel beter en dat zijn toch auto's in dezelfde klasse.

@DeFrietpot, wachten duurt lang. Moet nog 75 dagen wachten en wacht al een half jaar, dit behoudens enige vertraging overigens. Heb sinds April een nieuw sales contact bij de dealer en sindsdien krijg ik (ook niet op verzoek) geen info meer. Mijn auto werd normaal in Mei gebouwd. Het zal dan ook de eerste en laatste auto zijn die ik daar laat leveren.

52176780579_d1c1df6a3c_z.jpg

Laatst bewerkt:
wachten duurt lang. Moet nog 75 dagen wachten en wacht al een half jaar, dit behoudens enige vertraging overigens.

Idem: Wacht al van september 2021 en vroegst mogelijke datum is eind november 2022.

En de leveringen bij de collega's voor mij zijn allemaal +/- half jaar later dan eerstgenoemde schatting dus....

Heb al voorgesteld of ik mijn volgende ineens mag bestellen bij afhaling.

Heb vandaag mijn Arteon R-line DSG (2.0 TDI 150pk) bij de carrosier binnen gedaan (1 stom krasje) en een Megane break 1,5 diesel automaat meegekregen die een half jaar jonger is (08/2018) en maar de helft van het aantal kilometers (55k) heeft. Mijn haat tov Franse auto's is nog maar eens uitgediept.

Beide geen premium, maar het verschil is nog immens, zo een sh*tbak die Renault. Dat rammelt, de schokdempers rammelen, trekt niets op (en mijne is al gene vette eh), schakelt automatisch maar volgens mij kan mijn 9-jarige zoon beter schakelen.
Cruise control en speedlimiter moet je aanzetten aan de schakelpook en om te starten moet je de knop inhouden voor voorgloeien, wie verzint die onnozeliteiten. Mijn diesel gloeit automatisch voor en start met 1 simpele druk op de knop.

Als ik dat vergelijk met mijn vorige auto (skoda octavia 3 break), dan was die nog 4 jaar ouder en veel beter en dat zijn toch auto's in dezelfde klasse.

@DeFrietpot, wachten duurt lang. Moet nog 75 dagen wachten en wacht al een half jaar, dit behoudens enige vertraging overigens. Heb sinds April een nieuw sales contact bij de dealer en sindsdien krijg ik (ook niet op verzoek) geen info meer. Mijn auto werd normaal in Mei gebouwd. Het zal dan ook de eerste en laatste auto zijn die ik daar laat leveren.

52176780579_d1c1df6a3c_z.jpg
Denk dat de Franse merken pas anno 2020-2021 verbeterd zijn.
Ik kreeg onlangs een Clio als vervangwagen. Die zijn verkeersbord herkenning was bijvoorbeeld beter dan die van de nieuwe C-Klasse. De nieuwe C herkende snelheidsborden aan werven soms niet. De Clio herkende ze allemaal.

Zou het ook niet te maken hebben dat het een vervangwagen was (die rammel-geluiden). Dat iedereen die auto maar gebruikt zoals het ni zou moeten.
Maar laten we eerlijk zijn, die merken zijn voor de rest nog ver weg van de huidige BMW's/Mercedessen als je het in zijn totaliteit bekijkt. BMW's hebben bijvoorbeeld altijd dat iets strakkere stuurgevoel dat je nooit op een Franse wagen zal hebben ed.

Tool van Arval.
Moest ik het écht willen weten kan ik altijd eens langs gaan bij BMW. Ik weet nl. waar en door wie 'em besteld is.
Maar momenteel ben ik content genoeg met de indicatieve 'maart 2023'. Eens we er een maandje vanaf zijn zal ik mss eens navragen of het nog steeds maart is. :p

Denk dat de Franse merken pas anno 2020-2021 verbeterd zijn.
Ik kreeg onlangs een Clio als vervangwagen. Die zijn verkeersbord herkenning was bijvoorbeeld beter dan die van de nieuwe C-Klasse. De nieuwe C herkende snelheidsborden aan werven soms niet. De Clio herkende ze allemaal.

Zou het ook niet te maken hebben dat het een vervangwagen was (die rammel-geluiden). Dat iedereen die auto maar gebruikt zoals het ni zou moeten.
Maar laten we eerlijk zijn, die merken zijn voor de rest nog ver weg van de huidige BMW's/Mercedessen als je het in zijn totaliteit bekijkt. BMW's hebben bijvoorbeeld altijd dat iets strakkere stuurgevoel dat je nooit op een Franse wagen zal hebben ed.

Behalve schokdemping en stuurgevoel, is mijn indruk van Franse (vervang)wagens altijd geweest dat de bediening niet erg doordacht was, dat herken ik in de post van @HUSKE
Ik herinner me bv. een Clio (enkele jaren terug wel) waar een aantal bedieningsknoppen zo ontworpen waren, dat je de symbolen onder die knop gewoon niet kon zien. Dus je moest op goed geluk draaien, of met je hoofd bij wijze van spreken tegen de handrem zitten om te kunnen zien wat je net aan/uit gezet had.

Moest ik het écht willen weten kan ik altijd eens langs gaan bij BMW. Ik weet nl. waar en door wie 'em besteld is.
Maar momenteel ben ik content genoeg met de indicatieve 'maart 2023'. Eens we er een maandje vanaf zijn zal ik mss eens navragen of het nog steeds maart is. :p
Ik prober te vergeten dat ik eentje besteld heb. En voor diegenen die nu een elektrische BMW gaan : Good luck. Twee tot tweeënhalf jaar wachten.

Heeft iemand iets vernomen van upscalen productie en verlagen levertijden?

Behalve schokdemping en stuurgevoel, is mijn indruk van Franse (vervang)wagens altijd geweest dat de bediening niet erg doordacht was, dat herken ik in de post van @HUSKE
Ik herinner me bv. een Clio (enkele jaren terug wel) waar een aantal bedieningsknoppen zo ontworpen waren, dat je de symbolen onder die knop gewoon niet kon zien. Dus je moest op goed geluk draaien, of met je hoofd bij wijze van spreken tegen de handrem zitten om te kunnen zien wat je net aan/uit gezet had.
Ja klopt. Renault is hier nog steeds kampioen in. Die hebben dan zo 3 henders aan het stuur.. waarvan eentje voor de cruisecontrol... Gasten, zet da dan toch eens op het stuur. Wtf is daar nu mis mee?
Maar ik denk dat de nieuwe Peugeot 308/508 een voorbeeld zijn van de beter doordachte Franse wagens. Denk dat elk merk zo beetje zijn zwakke schakels heeft. Het interieur van de nieuwe Golf/ID3/ID4 zijn toch echt belachelijk plastiekerig & basic tegenover andere merken. Zelfs de 308 is 100x beter bedacht dan de golf.
En interieur is voor mij een belangrijkere dan exterieur. Zeker voor mezelf, die 50k km per jaar doet...Ik zie alleen maar de binnenkant. Ik wilt dat alles deftig/intuitief is. En ni dat ge 200x ergens moet drukken om iets in te stellen.
Vb. De temperatuur in de nieuwe VW's..toch gewoon een ramp met die "slider"?

Ik prober te vergeten dat ik eentje besteld heb. En voor diegenen die nu een elektrische BMW gaan : Good luck. Twee tot tweeënhalf jaar wachten.

Idd. Ik vraag me echt af hoe de bedrijven de komende jaren deftig gaan omgaan met die problematiek.

After all ... nieuwe aanwinst ... krijgt/heeft recht op een wagen ... mag wagen bestellen ... so far so good!
... ... ... duurt 3j om te leveren. Euuuuuh ... Now what? :oops:

Al goe & wel voor die giganten die 20 wagens op den hof staan hebben + veel verloop waardoor er telkens wagens vrij komen. Maar als dat niet het geval is?
Wat gaan ze doen ... @random wagens gaan huren? Wel, opnieuw al goe & wel voor een week of 2, maar toch niet voor 3j aan een stuk.
Huidige lease verlengen? Kan, tot de lease niet meer mee werkt eens de wagen wat te veel jaren op z'n palmares krijgt.

Dan wordt die wagen geleverd ... is die mens al een jaar den bos in.
Maar gezien de leveringsproblematiek ... ga je die wagen dan cancellen bij vertrek of ga je die bestelling dan toch maar laten staan om die wagen op den hof te zetten voor de volgende aanwinst (die dan niet zelf mag kiezen).

Anyway ... 9mnd, een jaar ... 't is veel, maar daar kunt ge nog rond plannen.
3 jaar? Lastig!

Ja klopt. Renault is hier nog steeds kampioen in. Die hebben dan zo 3 henders aan het stuur.. waarvan eentje voor de cruisecontrol... Gasten, zet da dan toch eens op het stuur. Wtf is daar nu mis mee?
Maar ik denk dat de nieuwe Peugeot 308/508 een voorbeeld zijn van de beter doordachte Franse wagens. Denk dat elk merk zo beetje zijn zwakke schakels heeft. Het interieur van de nieuwe Golf/ID3/ID4 zijn toch echt belachelijk plastiekerig & basic tegenover andere merken. Zelfs de 308 is 100x beter bedacht dan de golf.
En interieur is voor mij een belangrijkere dan exterieur. Zeker voor mezelf, die 50k km per jaar doet...Ik zie alleen maar de binnenkant. Ik wilt dat alles deftig/intuitief is. En ni dat ge 200x ergens moet drukken om iets in te stellen.
Vb. De temperatuur in de nieuwe VW's..toch gewoon een ramp met die "slider"?
Dit komt zo veel naar voor, ik snap het niet.

1. die slider werkt goed, daarnaast kan je die ook gewoon als knop gebruiken waarbij op de blauwe kant duwen de gewenste temperatuur met 0,5°C doet zakken en op de rode kant duwen de temperatuur met 0,5°C doet dalen.
2. zitten mensen echt zoveel daarmee te foefelen? Ik stel mijn temperatuur in op 21°C en daarmee is de kous af voor de komende jaren, dat zou voor mij zelfs ergens in een diep verborgen menu mogen zitten.

Dit komt zo veel naar voor, ik snap het niet.

1. die slider werkt goed, daarnaast kan je die ook gewoon als knop gebruiken waarbij op de blauwe kant duwen de gewenste temperatuur met 0,5°C doet zakken en op de rode kant duwen de temperatuur met 0,5°C doet dalen.
2. zitten mensen echt zoveel daarmee te foefelen? Ik stel mijn temperatuur in op 21°C en daarmee is de kous af voor de komende jaren, dat zou voor mij zelfs ergens in een diep verborgen menu mogen zitten.
In de winter? Nope.
Daar zal dat regelmatig gewoon 21/22 graden zijn & er nauwelijks aan komen.

In de zomer? Regelmatig.
Al is dat bij mij voornamelijk de knop 'Max AC', niet de temperatuur zelf.

Gewoon de temperatuur instellen in de zomer is meestal nutteloos.
Zeker als je na een lange werkdag de wagen in stapt & het 500 graden is. Dan druk je op Max AC, laat dat wat doen tot je 'denkt' dat het ca va is.
Komt weliswaar regelmatig voor dat ge dan volle zon door de ramen krijgt & dat je na 10 minuten toch weer Max AC in gang steekt. :sneaky:

Anyway ... nu is dat een halve second aantikken zonder veel erg in te hebben. No way dat het 'safe' is om daar door 25 menuutjes te gaan scrollen.

Ik heb begrepen dat het probleem bij levering van batterijen zit (en eigenlijk bij Kobalt).
Dat los je dus niet op met upscalen van productie...

Zowat elk merk heeft dat op een aparte hendel gehad, ik heb er eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Wel heeft VW die nog eens op dezelfde pook gehad als de richtingaanwijzer, dat was pas irritant.

In de zomer? Regelmatig.
Al is dat bij mij voornamelijk de knop 'Max AC', niet de temperatuur zelf.

Gewoon de temperatuur instellen in de zomer is meestal nutteloos.
Zeker als je na een lange werkdag de wagen in stapt & het 500 graden is. Dan druk je op Max AC, laat dat wat doen tot je 'denkt' dat het ca va is.
Komt weliswaar regelmatig voor dat ge dan volle zon door de ramen krijgt & dat je na 10 minuten toch weer Max AC in gang steekt. :sneaky:

Anyway ... nu is dat een halve second aantikken zonder veel erg in te hebben. No way dat het 'safe' is om daar door 25 menuutjes te gaan scrollen.
Zeker dat die airco in je BMW goed werkt? In de BMW's waarmee ik reed (zowel low-end als high-end) heb ik altijd zeer goeie klimatisering gehad in de zomer, waardoor ik echt nooit aan die airo hoefde te komen.
Enige reden dat ik die in de zomer wel eens verzet is om het verschil tussen buiten en binnen niet te gigantisch te maken.
Als het +30 graden is buiten, ga ik geen 21 graden instellen in de auto.

Zeker dat die airco in je BMW goed werkt? In de BMW's waarmee ik reed (zowel low-end als high-end) heb ik altijd zeer goeie klimatisering gehad in de zomer, waardoor ik echt nooit aan die airo hoefde te komen.
Da's niets nieuws. Heb nog geen enkele auto anders geweten. Noch m'n VW's, noch m'n beide BMW's, ...

Enige manier om een wagen van die 500 graden naar iets leefbaars te krijgen is Max AC.
En als de zon pal op u zit, maakt het niet uit dat uw climate control het in de wagen 21 graden denkt te hebben.

Technisch gezien heb ik de mogelijkheid tot pre-climitisatie (via den app), maar dat vergeet ik altijd, want daar moet je een uur op voorhand of zoiets aan denken. En dan moet je al weten dat je een uur later gaat vertrekken.

Terug
Bovenaan