De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Gohja ... da krijgt ge als ge een wagen 300K km lang in dienst wilt houden eh. Tush komen er kosten aan.
Dan moet men ook niet klagen dat men er kosten aan heeft.
Hupsa, de werkgever heeft het net aanvaard.
Mijn werkgever is redelijk wereldvreemd als het op wagens aankomt. Er is zelfs nog geen sprake van een nieuwe..ondanks de lange wachttijden
Geen vervangwagen?
Da's toch ni veilig? Ge kunt amper invoegen op een snelweg als 't een beetje drukker is lijkt me.
Nee geen vervangwagen..alé ja...de dag van herstelling alleen. Op het werk zullen ze waarschijnlijk nog ergens een oude wagen hebben liggen..maar dan pas ik liever. Onze reservewagens zijn echt gortig..overal kruimels/stof ed alsof er 10jr niet gekuist is geweest. Het is zelfs zo erg dat ik dan met 2 vingers schakel ipv een volle hand. Wat ge daar zou kunnen oplopen kan COVID overtreffen haha

Vandaag doodleuk te weten gekomen dat ik blijkbaar een poolwagen heb gekregen die ik tot 10/2023 moet oprijden.

Jammer genoeg is dit niet via de procedure verlopen zoals vermeld in de car policy, dus gaan we daar eventjes heel lastig over doen.

Context car policy:
- Je kan een poolwagen kiezen ipv een short term aanloopwagen (nooit een keuze gekregen)
- Als je een poolwagen kiest mag je een graad hoger kiezen dan je eigen budget
- Ik krijg al 3 maanden geen enkele info over de procedure / timelines
- Mijn n-1 die een week voor mij is gestart, heeft een wél een huurwagen gekregen en zal dus een nieuwe wagen mogen kiezen

Vandaag doodleuk te weten gekomen dat ik blijkbaar een poolwagen heb gekregen die ik tot 10/2023 moet oprijden.

Jammer genoeg is dit niet via de procedure verlopen zoals vermeld in de car policy, dus gaan we daar eventjes heel lastig over doen.

Context car policy:
- Je kan een poolwagen kiezen ipv een short term aanloopwagen (nooit een keuze gekregen)
- Als je een poolwagen kiest mag je een graad hoger kiezen dan je eigen budget
- Ik krijg al 3 maanden geen enkele info over de procedure / timelines
- Mijn n-1 die een week voor mij is gestart, heeft een wél een huurwagen gekregen en zal dus een nieuwe wagen mogen kiezen
Jah ... da's ni leuk natuurlijk.

Nu, als je iets op papier staan hebt om mee te 'schermen', dan zou ik dat dan toch ook doen.
Al is het verhaal van de n-1 niet zo relevant. Hij was eerst, dus of het nu n-1 of n+1 is ... 't is een beetje chance hebben met de timing zeker?

Leuk is anders natuurlijk als jij de gene bent die pech heeft met de timing (net zoals het soms leuk kan zijn dat je wegens die timing soms 'toevallig' meer dan uw budget van den hof kan halen in sommige bedrijven).

Laatst bewerkt:
Heb het aangekaart bij head of HR, die denkt dat ik gewoon de verkeerde info heb gekregen en zegt dat ik alsnog een wagen zal kunnen kiezen... Wat een gedoe zeg.

Heb het aangekaart bij head of HR, die denkt dat ik gewoon de verkeerde info heb gekregen en zegt dat ik alsnog een wagen zal kunnen kiezen... Wat een gedoe zeg.
Euuuh ... jah. Precies een heel gedoe ja. Of eerder een boeltje ongeregeld.

Je zou net denken dat zulk een dingen beter/rigider geregeld zijn in grote bedrijven.

Soms moet je idd gewoon een aantal lagen overslaan en meteen stappen naar iemand die iets te zeggen heeft. Zeker als je in je recht staat en dat kunt bewijzen op papier.

Ik heb het ook al eens meegemaakt voor iets anders en wanneer de HR persoon 1à2 keer lastig doet, dan ga ik hogerop. En ik kreeg toen ook gelijk :)

Ale ale ale ... Alvast positieve feedback ontvangen in het fleet verhaal.
Tis nog niet gekopt maar zal blijkbaar wel in orde komen.

Na m'n Corona km stand de voorbije 2,5 jaar wil men sowieso vrij conservatief gaan in #kms/jaar, mor soit. Moest ik er ooit over gaan zal men er mij nu ook wel niet voor af schieten.

🤞

Ik heb 11 augustus ‘21 een ID4 besteld en de leverdatum is net verschiven naar 12 juli ‘22…

Shit, dat is wel echt balen. Welke uitvoering heb jij genomen? Wat was de oorspronkelijke leverdatum? Ik heb gisteren via mail een leverdatum doorgekregen van de dealer, staat momenteel gepland op 07/04/2023.

Als de keuze beperkt is tot een PHEV of EV met TCO budget van 700 en duurtijd 60 maand met 20k km/jaar gerekend: iemand enig idee rond welke wagenklasse mij dit zou brengen?

Dit hangt uiteraard af van kortingen die mijn bedrijf krijgt maar ik wil globaal al eens een ideetje opbouwen.

Als de keuze beperkt is tot een PHEV of EV met TCO budget van 700 en duurtijd 60 maand met 20k km/jaar gerekend: iemand enig idee rond welke wagenklasse mij dit zou brengen?

Dit hangt uiteraard af van kortingen die mijn bedrijf krijgt maar ik wil globaal al eens een ideetje opbouwen.
Je kan eens prullen op de leaseplan.com configurator met die parameters om een indicatie te krijgen. Maar weet dat dat bij elk bedrijf verschilt wegens verschillende kortingen, fleet groottes, leasefirma's etc.

Je kan eens prullen op de leaseplan.com configurator met die parameters om een indicatie te krijgen. Maar weet dat dat bij elk bedrijf verschilt wegens verschillende kortingen, fleet groottes, leasefirma's etc.
Niet te vergeten dat vrijwel elke WG het TCO verhaal blijkbaar net wat anders behandeld/interpreteert.

Maakt het moeilijk om globaal correcte statements te maken.
We hebben hier bv. enkele posters die zelf ervaring hebben bij Chronos & dus gerichte feedback kunnen geven over de approach als je van Chronos een aanbod krijgt. Dus op die manier kan het gericht.

Maar algemeen ... lastig.

Ik vind het nog steeds 'raar' dat mensen tijdens een loon bespreking niet gewoon even informeren wat de cijfers nu eigenlijk betekenen binnen dat bedrijf. Het lijkt mij de evidentie zelf dat nadat men u wat random cijfers geeft dat je dan vraagt van 'Wat mag ik ongeveer verwachten voor die budget ranges?'.
Want bij de ene heb je voor een bedrag blijkbaar een i4, waar je bij een ander voor dat zelfde bedrag mss een Polo krijgt.

Niet te vergeten dat vrijwel elke WG het TCO verhaal blijkbaar net wat anders behandeld/interpreteert.

Maakt het moeilijk om globaal correcte statements te maken.
We hebben hier bv. enkele posters die zelf ervaring hebben bij Chronos & dus gerichte feedback kunnen geven over de approach als je van Chronos een aanbod krijgt. Dus op die manier kan het gericht.

Maar algemeen ... lastig.

Ik vind het nog steeds 'raar' dat mensen tijdens een loon bespreking niet gewoon even informeren wat de cijfers nu eigenlijk betekenen binnen dat bedrijf. Het lijkt mij de evidentie zelf dat nadat men u wat random cijfers geeft dat je dan vraagt van 'Wat mag ik ongeveer verwachten voor die budget ranges?'.
Want bij de ene heb je voor een bedrag blijkbaar een i4, waar je bij een ander voor dat zelfde bedrag mss een Polo krijgt.
Toen ik 3 jaar terug begon met werken kreeg ik een wagen van een collega dus dat was top voor mij. Nu is de car policy aangepast (recent) en ik mag bijna gaan configureren. Maar ik snap wel wat je bedoelt: het verschilt inderdaad veel van bedrijf tot bedrijf.

Ik wacht rustig af dan aangezien ik nog geen gerichte zoektocht zou kunnen opstarten. Bedankt!

Dat heeft weinig zin aangezien leaseplan gewoon de leaseprijs geeft en niet de TCO.

Dat heeft weinig zin aangezien leaseplan gewoon de leaseprijs geeft en niet de TCO.
Niet als je verder in de configuratietool brandstofservice, type verzekering, winterbanden aanvinkt. Dan geeft ie een totale leaseprijs per maand voor de wagen inclu alles (m.a.w. TCO afaik).

Niet als je verder in de configuratietool brandstofservice, type verzekering, winterbanden aanvinkt. Dan geeft ie een totale leaseprijs per maand voor de wagen inclu alles (m.a.w. TCO afaik).
Dat is dan toch nog altijd niet TCO. Dat is dan gewoon de som van al die extra diensten die je erbij wilt en wat je dus aan leaseplan zou moeten betalen.

Kan iemand toelichten hoe de kost van een bedrijfswagens t.o.v. brutoloon verschilt voor de werkgever?

Op de site van leaseplan kan je bv een auto leasen aan 500€ excl. BTW. Stel dat je een brutoloon hebt van 2500€.
Mag je dan interpreteren dat je werkgever kan overtuigen je brutoloon naar 2000€ te halen + deze bedrijfswagen?
In beide gevallen zal de werkgever 500€ kwijt zijn. Ik vermoed dat het niet zo eenvoudig is?
moet je met de TCO werken i.p.v. de leaseprijs?

Natuurlijk houden we geen rekening met de vele andere factoren zoals tankkaart, fleetkortingen, het feit of de WG wel akkoord zou gaan, het VAA die bij uitbetaling van je brutoloon nog wordt afgetrokken... Enkel het standpunt van de werkgever lijkt me relevant om een algemeen beeld te schetsen. Bij de werknemer verschilt het toch telkens afhankelijk van het VAA en de hoogte van het loon...
Lijkt wel interessant om te begrijpen hoe dat systeem in elkaar zit.

Terug
Bovenaan