De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Bij ons is de EQC 400 en de i4 verdwenen en de EQE 350+ (Amg line desgewenst), Audi Q4 etron (kan s-line en platinum maar vermoed de 35 variant) en een hele rits koreanen erbij (al hun SUV hybriden en EV’s), samen met de DS9 (maar geen DS7 meer).

De BMW 320e touring is ruim 10% duurder, iX3 evenduur. 520e kan nietmeer en is de 530e geworden en ligt buiten budget voor mijn profiel.

De EQE heeft wel het goede profiel (sedan) maar vind de koffer onhandig en de binnenkant… lelijk. Verder blijven de EV sedan’s een te lage zit hebben door se batterijen en de EQE heeft niet genoeg hoofdruimte.
Ik had dus wss nog steeds een iX3 gekozen.
Als ik nu moest kiezen zou ik wel voor een Q4 e-tron gaan denk ik met Business Plus en Interior Luxury pack. Al zou de XC40 Recharge Plus met Ultimate Pack ook wel kans maken, aangezien die ruimte te over laat om nog een laadpaal en/of fiets of zo te leasen.

Als ik nu moest kiezen zou ik wel voor een Q4 e-tron gaan denk ik met Business Plus en Interior Luxury pack. Al zou de XC40 Recharge Plus met Ultimate Pack ook wel kans maken, aangezien die ruimte te over laat om nog een laadpaal en/of fiets of zo te leasen.
Q4 is wel meer dan 15cm langer dan de XC40.

I know, maar ik hou indachtig dat ik bij een XC40 eventueel dus een laadpaal mee in het leasebudget, bij de Q4 net niet.

De Q4 heeft wel een prima actieradius (edrive 40) en is perfect uitgerust en maakt het idd 1 van de beste, dan niet de beste op de lijst voor ons momenteel.
Ben voorlopig nog altijd tevreden van mijn keuze als ik de nieuwe lijst zie.

De Q4 heeft wel een prima actieradius (edrive 40) en is perfect uitgerust en maakt het idd 1 van de beste, dan niet de beste op de lijst voor ons momenteel.
Ben voorlopig nog altijd tevreden van mijn keuze als ik de nieuwe lijst zie.
Ik vraag mij af of die levertijd van 12 weken klopt, want dan wordt dat toch de absolute favoriet op die lijst voor de meesten denk ik. Er staat wel niet bij of het de 35 of 40 is?

Ik vraag mij af of die levertijd van 12 weken klopt, want dan wordt dat toch de absolute favoriet op die lijst voor de meesten denk ik. Er staat wel niet bij of het de 35 of 40 is?
Lijkt mij sterk. Onze Q4 is net voor levering (na 8 maand in bestelling) voor 7 maanden uitgesteld. En dat is dan nog zonder de tegenwoordig exotische opties zoals pano dak (niet genomen) of trekhaak (wordt achteraf geïnstalleerd om langere levertijd te voorkomen, de ironie).

Het leek mij ook al straf, daarmee dat ik het even dacht te vermelden dat ze bij ons in de officiële lijst effectief 12 weken zetten, ik gok eerder op 12 maanden? :unsure:

Aan de geschatte 400km range (en dat is altijd minder dan de WLPT range) te zien is het de etron 40, de 35 komt daar nog niet van in de buurt.
De ix3 heeft bvb een opgegeven range van 385km terwijl de WLPT 460km is. Ik heb de indruk dat ze de range uit ev-database.nl halen.

I know, maar ik hou indachtig dat ik bij een XC40 eventueel dus een laadpaal mee in het leasebudget, bij de Q4 net niet.

Dat is dan omdat je een trekhaak wil? Want anders heb je incl laadpaal net budget over.
Mij kennende zou gewoon voor de platinum S-line gaan en de installatie van de laadpaal zelf betalen (wat ik nu ook doe).

Laatst bewerkt:
Aan de geschatte 400km range (en dat is altijd minder dan de WLPT range) te zien is het de etron 40, de 35 komt daar nog niet van in de buurt.
De ix3 heeft bvb een opgegeven range van 385km terwijl de WLPT 460km is. Ik heb de indruk dat ze de range uit ev-database.nl halen.
Dat is wel slim gezien van jullie fleet manager eigenlijk om ev-database waarden te gebruiken in de tool.

Dat is wel slim gezien van jullie fleet manager eigenlijk om ev-database waarden te gebruiken in de tool.
Eigenlijk is het omgekeerd: de fleet managers die dat niet doen zijn euh ... goed gelovig, en dan druk ik me eigenlijk veel te subtiel uit. Als iedereen zijn job zou uitvoeren op basis van beloftes is de levertermijn van veel zaken meteen oneindig vrees ik.

Europa schiet daar schromelijk te kort met hun testen - maar dat is niets nieuws natuurlijk.

Eigenlijk is het omgekeerd: de fleet managers die dat niet doen zijn euh ... goed gelovig, en dan druk ik me eigenlijk veel te subtiel uit. Als iedereen zijn job zou uitvoeren op basis van beloftes is de levertermijn van veel zaken meteen oneindig vrees ik.

Europa schiet daar schromelijk te kort met hun testen - maar dat is niets nieuws natuurlijk.

Dat is altijd zo geweest en nooit een issue, zeker niet toen de zuinige testen betekenden dat er zo goed als geen VAA betaald moest worden voor de leaserijder.
Dat je makkelijk snel kan tanken is nonsense want niets zo handig als hem s'nachts thuis opladen, een auto staat over het algemeen het merendeel van de tijd stil.

Voor die 1-2% die veel rijden (dagelijks 300+km) is dat anders, maar dat is echt maar een handvol mensen.
Die geven ze maar een diesel Mercedes sprinter ofzo, premium merk, veel range, makkelijk tanken en veel laadvermogen voor hunne rommel mee te sleuren :P.

Dat valt nogal mee: de huidige testen zijn een relatief goede indicatie van het dagdagelijks verbruik. Het probleem zit hem er meer in dat men diezelfde cijfers zijn gaan omrekenen naar bereik. Dat is ergens begrijpelijk, want het zijn officieel vastgestelde cijfers. Maar het is ook onhandig, want dat is dus het bereik als je rond de kerktoren rijdt, met maar een klein stukje autostrade. Maar op momenten dat je het bereik nodig hebt, zal je vaak grote stukken autostrade hebben, met dus een hoger verbruik. En uiteraard doen de constructeurs hun best om de cijfers zo goed mogelijk te krijgen, maar het grootste stuk zit hem erin dat het gewoon het verkeerde parcours is.

Dat valt nogal mee: de huidige testen zijn een relatief goede indicatie van het dagdagelijks verbruik. Het probleem zit hem er meer in dat men diezelfde cijfers zijn gaan omrekenen naar bereik. Dat is ergens begrijpelijk, want het zijn officieel vastgestelde cijfers. Maar het is ook onhandig, want dat is dus het bereik als je rond de kerktoren rijdt, met maar een klein stukje autostrade. Maar op momenten dat je het bereik nodig hebt, zal je vaak grote stukken autostrade hebben, met dus een hoger verbruik. En uiteraard doen de constructeurs hun best om de cijfers zo goed mogelijk te krijgen, maar het grootste stuk zit hem erin dat het gewoon het verkeerde parcours is.
Vergeet niet dat voor een EV het weer al ineens mee speelt, alsook of je 't graag warm hebt in de wagen, etc.

Voor een EV wegen die dingen veel zwaarder door dan voor ons huidige ICE wagens.
Dus als men de test doet in 30 graden, zonder de verwarming aan te zetten in de wagen zal dit een veel gunstiger resultaat geven dan als jij er in 0 graden mee gaat cruisen & de verwarming vollen tuub zet, met uw verwarmde zetels en alles er op en er aan.
Wee oh wee als die wagen ook al een hele nacht buiten geslapen heeft in vriestemperaturen.

Nu ... ook extremen er buiten gelaten ... zelfs enkel het al dan niet gebruiken van de electronica in de wagen (zoals verwarming etc.) kan al een merkbare impact hebben.

hallo, net gestart bij nieuwe werkgever.
Ik heb deze lijst gekregen
Volvo xc recharge
Hyundai ioniq 5 core
Skoda Enyaq
volkswagen id4
Golf 8 Hybride
Mercedes cla 250 e hybrid.

Ik kom van altijd met een dieselwagen te rijden, en heb ook wel beetje bang van het elektrische.
hebben jullie modellen dat ik absoluut moet vermijden?

mvg,

Volvo xc recharge
Hyundai ioniq 5 core
Skoda Enyaq
volkswagen id4
Golf 8 Hybride

Ik kom van altijd met een dieselwagen te rijden, en heb ook wel beetje bang van het elektrische.

mvg,
Bwa, uit die lijst is de Golf 8 de minst goeie. Zelf zou ik voor de CLA of Enyaq gaan :)

Terzijde, intern geven ze nu her en der een 508 SW Diesel GT-line Diesel aan sommige mensen. Cataloguswaarde van +- 45k incl.
Had toch graag een te hoge VAA vermeden. Stel dat ze mij zo'n voorstel doen... Is het financieel gezien voor hen +- zelfde als ik een directiewagen Tesla Model 3 SR als tegenvoorstel doe? 1jr oud met +-5000km zitten ze rond de 48k€

1. Kost mij veel minder VAA
2. Betere aftrekbaarheid voor de WG
3. Minder onderhoudskosten

Ps- Bij ons kopen ze de wagens aan.

Ik weet eind deze week normaal of ik de Cupra Born mag bestellen (De versie met de 77 kwh batterij) inclusief laadoplossing. De dealer heeft wel gewaarschuwd dat elk moment de prijzen kunnen stijgen of de wagen zelfs gewoon uitverkocht kan zijn voor onbepaalde tijd.

Het frustrerende is altijd dat wachten tot de GO van de werkgever. Tegen dat ze een GO geven, kan het al(weer) te laat zijn.

Het gaat snel, alle elektrische wagens worden snel (uit)verkocht. De vraag is veel groter dan het aanbod.

Volvo xc recharge
Hyundai ioniq 5 core
Skoda Enyaq
volkswagen id4
Golf 8 Hybride

mvg,

Ik zou alvast alles van VAG vermijden als je niet langer dan een jaar wil wachten op je wagen.
Mercedes heeft een aantal CLA's in stock en dat zijn ook degelijke wagens en je moet niet full electric gaan.

Ik zou alvast alles van VAG vermijden als je niet langer dan een jaar wil wachten op je wagen.
Mercedes heeft een aantal CLA's in stock en dat zijn ook degelijke wagens en je moet niet full electric gaan.
Bwa, een Arteon hybride is minder dan een jaar. Dus niet alles van VAG is langer dan een jaar.

Terug
Bovenaan