De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Collega krijgt zijn ix3 half Juli (confirmed), ik begin September (dat was voor de sluiting fabriek). Verschil in besteldatum… 1 week.
Dus 1 week later bestellen betekend 6 weken later leveren en verwacht dat die nog wat opschuift.
Kan ook aan specifieke opties liggen, of zelfs zoiets dom als een kleur.

Dat heeft ook met andere factoren te maken he. Voor sommigen zal 1 week later bestellen exact dezelfde leverdatum willen zeggen...
Of als je geluk hebt, kan het zijn dat 1 week later bestellen een vroegere leverdatum heeft (afhankelijk van opties).

Kan ook aan specifieke opties liggen, of zelfs zoiets dom als een kleur.

Het is exact dezelfde config, we hebben namelijk vaste configs op het werk... Toevallig is de kleur ook gelijk.

En wanneer besteld?

3de en 4de week December 2021.
Zijne is geproduceerd week 12 2022 (laatste week van maart dus) staat sinds mid april op de boot, mijne moet nog geproduceerd worden.

Het is exact dezelfde config, we hebben namelijk vaste configs op het werk... Toevallig is de kleur ook gelijk.

3de en 4de week December 2021.
Zijne is geproduceerd week 12 2022 (laatste week van maart dus) staat sinds mid april op de boot, mijne moet nog geproduceerd worden.
Maar dan kan hij dus toevallig 1 van de laatste uit een productieslot gehad hebben, en jij dus moet wachten op het volgende productieslot. Of iets in dat genre...

Bij mij is 't proces intern ook nog steeds aan de gang, dus nog geen bevestiging van bestelling.

Vorige maand was het nog productie eind november, begin december, levering eind december, begin januari.
Who knows wat het gaat worden als ik m'n bestelling er pakweg maar binnen dit en een paar weken kan door krijgen.
-> Ale soit ... da's der van uit gaan natuurlijk dat intern alles geregeld geraakt.

Bij mij is 't proces intern ook nog steeds aan de gang, dus nog geen bevestiging van bestelling.

Vorige maand was het nog productie eind november, begin december, levering eind december, begin januari.
Who knows wat het gaat worden als ik m'n bestelling er pakweg maar binnen dit en een paar weken kan door krijgen.
-> Ale soit ... da's der van uit gaan natuurlijk dat intern alles geregeld geraakt.

Gij ging toch tot in 2025 met die 5 hybride doorrijden of ben ik aan het flashen?

Gij ging toch tot in 2025 met die 5 hybride doorrijden of ben ik aan het flashen?
Nee, 't omgekeerde.
Nu proberen tegen volgend jaar vervangen (dus nog onder 100% aftrekbaarheid regels) en, cru gezegd, er dan mee rond bollen tot em uit elkaar valt. 😋 (wat met het huidige aantal kilometers dus gewoon binnen 100 jaar zou zijn :sneaky:, mor soit)

Doel is dus effectief om te vervangen met hetzelfde model, dus terug een PHEV 5. En dan zien om een zo lang mogelijke lease er op te krijgen.

Fleet die me vorig week contacteerde om een nieuwe te bestellen. Werd eens tijd..
De lijst is weer lichtjes aangepast (er wordt met een lijst gewerkt die maandelijks licht kan wijzigen, vroeger was dit een vaste lijst per jaar). Ik vind het vooral grappig dat het bedrijf zo uitgesproken ambities toont om de switch naar elektrische voertuigen te maken en als puntje bij paaltje komt, staat er letterlijk slechts 1 EV model op de lijst van vandaag.

De bmw i4, audi Q4 e-tron etc. zijn allemaal verdwenen en vervangen door de mercedes EQA.. No thanks.

Het zal dus een PHEV worden. Aangezien ik net als @SlashDotDash een kleur mag kiezen + business pakket, zal ik eens een aantal wagens configureren die er standaard het best uitzien. Keuze uit de A250e, CLA 250e, peugeot 308 (SW), BMW X1/2, audi Q3 tfsi e en nog wat andere modellen waar ik helemaal geen interesse in heb.
Het zal wss de A250e of 308 (SW) worden. Zien er standaard redelijk goed uitgerust uit en ze vallen nog eens in een categorie lager waardoor ik gecompenseerd wordt.

Lol onze werkgever zegt openlijk "We kopen hier nooit plug-in hybrides aan. Iedereen rijdt hier teveel op jaarbasis. Dan verbruikt zo'n wagen te veel"
Zelfde werkgever koopt plots 2 C-klasses 300e...voor...profielen die extreem veel rijden (+60k km/jr).
Meanwhile hadden die profielen nog geen 200k km op de teller... Ik zit op bijna 285k km en er is voorlopig nog geen sprake van een nieuwe..laat staan een leuke plug-in hybride

Laatst bewerkt:
Er zijn op dit moment toch ook nog gewoon te weinig verschillende EV-modellen. Mijn vrouw kon kiezen tussen ICE of EV, maar als je dan een gezinswagen wilt met iets of wat fatsoenlijk grote koffer, zit je quasi meteen aan 60K plus.
De enige keuze was dus eigenlijk eentje uit de Heilige Drievuldigheid (Enyaq, ID4 of Q4). Vandaag bestellen betekende levering in November 23, het is dus ICE geworden.
Ik mis echt een aantal deftige break-modellen in de EV-line-up van merken.

Er zijn op dit moment toch ook nog gewoon te weinig verschillende EV-modellen. Mijn vrouw kon kiezen tussen ICE of EV, maar als je dan een gezinswagen wilt met iets of wat fatsoenlijk grote koffer, zit je quasi meteen aan 60K plus.
De enige keuze was dus eigenlijk eentje uit de Heilige Drievuldigheid (Enyaq, ID4 of Q4). Vandaag bestellen betekende levering in November 23, het is dus ICE geworden.
Ik mis echt een aantal deftige break-modellen in de EV-line-up van merken.
SUV is the name of the game tegenwoordig eh.

In grotere markten, bv. de USA zijn breaks zo goed als dood dus die dingen zijn alles behalve de focus voor de meeste producenten.
Laat ons stellen dat eens pakweg BMW af komt met een i5/i3 berline (zal eerst berline zijn, as usual), dan zal de EV versie v/d break wel volgen. Maar 't zal uiteraard niet omgekeerd zijn.

Nieuwe 5, incl. i5 zou voor volgend jaar zijn, dus zeker nog een extra jaar (of meer) eens de break een overhaul krijgt.
De 3er is wss pas voor 1,5j later, dus op die i3 break zal het snel nog 4j wachten zijn.

Zal een wat gelijkaardig verhaal zijn met Audi & Merc is een geval apart natuurlijk, want die behandelen hun EV line compleet apart van hun ICE line. Wat dus ook betekent dat ik niet snel een echte EV break verwacht van Merc, but who knows.

Wat niet wil zeggen dat Skoda de komende jaren niet met een EV Superb of zoiets zal af komen, maar da's dus ook nog niet voor morgen.
En Tesla ... jah ... daar moet je niet gaan zoeken voor een 'wagon'. 😋

SUV is the name of the game tegenwoordig eh.

In grotere markten, bv. de USA zijn breaks zo goed als dood dus die dingen zijn alles behalve de focus voor de meeste producenten.
Laat ons stellen dat eens pakweg BMW af komt met een i5/i3 berline (zal eerst berline zijn, as usual), dan zal de EV versie v/d break wel volgen. Maar 't zal uiteraard niet omgekeerd zijn.

Nieuwe 5, incl. i5 zou voor volgend jaar zijn, dus zeker nog een extra jaar (of meer) eens de break een overhaul krijgt.
De 3er is wss pas voor 1,5j later, dus op die i3 break zal het snel nog 4j wachten zijn.

Zal een wat gelijkaardig verhaal zijn met Audi & Merc is een geval apart natuurlijk, want die behandelen hun EV line compleet apart van hun ICE line. Wat dus ook betekent dat ik niet snel een echte EV break verwacht van Merc, but who knows.

Wat niet wil zeggen dat Skoda de komende jaren niet met een EV Superb of zoiets zal af komen, maar da's dus ook nog niet voor morgen.
En Tesla ... jah ... daar moet je niet gaan zoeken voor een 'wagon'. 😋

Heb die SUV hype nooit gesnapt.
Wel het type SUV: X5, GLE etc.
Maar totaal niet het type: X1/X2/EQA
Dat zijn meer de modellen "willen, maar niet kunnen" in mijn ogen. Snap ook niet wat er leuk is aan zo'n wagens: Hoog, hoog zwartepunt, geen fun...voor bompa's.

Heb die SUV hype nooit gesnapt.
Ik heb de afkeer van SUV's eigenlijk nooit gesnapt :p

Dat zijn meer de modellen "willen, maar niet kunnen" in mijn ogen.
En wat willen ze dan volgens jou?
De hoogte is net wat ze willen. En vaak is het interieurruimte veel beter benut omdat je meer in de hoogte zit ipv in de lengte.
En fun vind ik eigenlijk echt een overrated argument, ik kom echt nooit iemand tegen die 'fun' rijdt. Altijd op het gemak optrekken (zelfs met 90pk rij je bijna iedereen er af aan de lichten) en bochtjes zo langzaam mogelijk.
Dusja, voor wie moet het dan fun zijn? Die enkelingen? Daar geraak je niet ver mee als autofabrikant natuurlijk :p

Je moet trouwens eens kijken naar de EQC. Daar zie je heel duidelijk het voordeel van een SUV EV, die bodemvrijheid is amper 14cm.
Dat is 4cm minder dan zijn ICE broertje.
Dat is gewoon een gigantisch voordeel voor de fabrikanten, genoeg ruimte onder de auto om die extra ruimte te creëren voor de batterij.

Bij ons is de EQC 400 en de i4 verdwenen en de EQE 350+ (Amg line desgewenst), Audi Q4 etron (kan s-line en platinum maar vermoed de 35 variant) en een hele rits koreanen erbij (al hun SUV hybriden en EV’s), samen met de DS9 (maar geen DS7 meer).

De BMW 320e touring is ruim 10% duurder, iX3 evenduur. 520e kan nietmeer en is de 530e geworden en ligt buiten budget voor mijn profiel.

De EQE heeft wel het goede profiel (sedan) maar vind de koffer onhandig en de binnenkant… lelijk. Verder blijven de EV sedan’s een te lage zit hebben door se batterijen en de EQE heeft niet genoeg hoofdruimte.
Ik had dus wss nog steeds een iX3 gekozen.

Terug
Bovenaan