De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik zou toch met aandrang willen vragen om nog eens mijn post te lezen.

Hieronder hetzelfde maar anders:

€2000 was voor mijn ouders 25 jaar geleden bijna 2 maandlonen. Daarmee kocht je een "ok" televisie
Met een soortgelijk profiel heb je met 2 vandaag €3200 (gewoon de inflatie gerekend).

Met €3200 koop je vandaag een aboluut topmachien, of minstens 4 tv's die naar huidige standaarden evenwaardig zijn aan die van €2000 in '97.

Hier wordt je dus echt afgestraft als je een diesel kiest tov. een hybride of EV, één keer op basis van motorisatie want de diesels zijn meestal de absolute instappers, en dan nog eens op vlak van opties omdat hybrides/EV's in de basisuitvoering meestal beter uitgerust zijn.

Zo zou ik kunnen kiezen tussen een kale x3 18da of een iX3 (vermoedelijk inspiring model), of een basic 530e zonder opties (enkel business pack). De definitieve lijst is nog niet beschikbaar maar ik zit echt te hopen dat die iX3 er op gaat staan :unsure:

Goh ... als je appelen met appelen vergelijkt, en dus een 1080p (wss nog 720p toen) 42" LED van weleer met een 1080p 42" LED van vele jaren later zal je merken dat de early adopters ALTIJD de grote kosten slikken.
Eens de volumes verhogen & de tech meer mainstream wordt, wordt deze betaalbaarder (overheen enkele jaren dus).
Sommige technologieën verdwijnen zelfs helemaal, bv. een plasma TV & 3D is ook helemaal verdwenen. Dus jah, geen vergelijk daar.

4K was in den beginne ook rete kostelijk t.o.v. 1080p (e.g. FullHD), maar is nu mainstream (vrijwel elk toestel is 4K nu).

Ja, 't is waar dat er altijd wel iets nieuws zal blijven komen, daar zullen de producenten wel voor zorgen, want men wil niet dat je 10j met uw zelfde toestel doet (niet goed voor hunnen bottom line). En dat nieuws zal altijd opnieuw kostelijk zijn voor de early adopters.
Momenteel is dat dan bv. 8K en men is uiteraard bezig met QD-OLED & Mini-LED & ...
De toestellen zijn ook blijven groeien overheen de jaren. Nu kan je een 65" kopen dik onder de 2K. In den beginne, als die grote TV's het selling point waren betaalde je daar vele duizenden EUR voor.

In den beginne was OLED/QLED extreem kostelijk. Nu enkele jaren later zijn die een stuk goedkoper te krijgen.

-------

Dan even terug keren naar de wagens ... de logische verwachting is dat EV's zullen dalen in prijs overheen de jaren als de verkoop volumes toenemen. Maar enkel in BE wat bedrijfswagens die forced EV's worden ... yeah ... dat zal niet zorgen voor de nodige 'economies of scale'.
--> Maar stel nog dat heel de wereld, incl. alle particulieren er op springen (op termijn zal het moeten, want EU verplicht tegen 2030 of '35 of zoiets, zelfs DE is on-board ondertussen).

Ook zijn EV's nog een product in z'n kinderschoenen (I.t.t. ICE welke al +100j mee gaat, wat dus een vrij mature technologie is).
Dit betekent dat elke nieuwe generatie EV nog verwacht wordt bokkesprongen te maken in de technologie. Hier zijn ze dan bezig over bv. Solid State batterijen en andere topics om een EV beter te maken.
--> Nieuwe tech -> hoge prijs.

En natuurlijk ... we weten allemaal dat EV's, en vooral de batterijen, een beetje een knelpunt zijn. Men heeft hier materialen/grondstoffen nodig, die niet onbeperkt beschikbaar zijn (of momenteel moeilijk te krijgen zijn wegens geo-politieke redenen).
Dan kijk ik bv. naar Nikkel, Lithium, ...

Bottom line ... het valt te betwijfelen dat EV's op echt korte termijn zullen dalen in prijs.

Hier wordt je dus echt afgestraft als je een diesel kiest tov. een hybride of EV, één keer op basis van motorisatie want de diesels zijn meestal de absolute instappers, en dan nog eens op vlak van opties omdat hybrides/EV's in de basisuitvoering meestal beter uitgerust zijn.

Zo zou ik kunnen kiezen tussen een kale x3 18da of een iX3 (vermoedelijk inspiring model), of een basic 530e zonder opties (enkel business pack). De definitieve lijst is nog niet beschikbaar maar ik zit echt te hopen dat die iX3 er op gaat staan :unsure:
330e mét opties dan?

@ThekillingGoku neen. Alles is zonder opties, enkel een business pack. Je kan alleen de kleur kiezen.

Dus als je budget hebt voor een 530e kan je een 330e kiezen en een deel van je budget terugkrijgen, maar niet je budget gebruiken om de wagen leuk te maken. Schijnbaar is dat de norm want ze hebben recent een benchmark gedaan :D

@ThekillingGoku neen. Alles is zonder opties, enkel een business pack. Je kan alleen de kleur kiezen.

Dus als je budget hebt voor een 530e kan je een 330e kiezen en een deel van je budget terugkrijgen, maar niet je budget gebruiken om de wagen leuk te maken. Schijnbaar is dat de norm want ze hebben recent een benchmark gedaan :D

Mijn werkgever heeft precies de benchmark bij hetzelfde bedrijf besteld als uw werkgever...
K*tregels :P

Eigenlijk is het grote verschil dat er veel meer merken zijn afgestapt van het "alles is via opties te bestellen" regeling die ze vroeger hadden.
Zo heb ik mijn Superb destijds ook verkocht gekregen, er was ergens een (arbitraire) grens aan hoeveel geld je aan opties stak in uw leasingbudget (omdat dat een grote impact heeft op restwaarde, opties zijn weinig waard nadien).

Gevolg => Ik had een full option Superb puur omdat die een L&K uitrustingsniveau hebben waar alles op zat. En bij EV's doen veel meer merken dat (geen idee waarom dat zo veranderd is)

Exact @anders. - het is voor mij echt een raadsel waarom mensen hier voor een ICE BMW kiezen want dat is echt om van te huilen eerlijk gezegd. Mercedes heeft duidelijk een veel beter aanbod in "business edition" als je gewoon even naar de parking kijkt. Dus nog even afwachten, als ik een hybride E-klasse kan krijgen toch even polsen wat daar allemaal op zit.

Eigenlijk is het grote verschil dat er veel meer merken zijn afgestapt van het "alles is via opties te bestellen" regeling die ze vroeger hadden.
Zo heb ik mijn Superb destijds ook verkocht gekregen, er was ergens een (arbitraire) grens aan hoeveel geld je aan opties stak in uw leasingbudget (omdat dat een grote impact heeft op restwaarde, opties zijn weinig waard nadien).

Gevolg => Ik had een full option Superb puur omdat die een L&K uitrustingsniveau hebben waar alles op zat. En bij EV's doen veel meer merken dat (geen idee waarom dat zo veranderd is)
In 't buitenland is dat al jaar & dag zo. Ik zie dat altijd in de UK/US reviews dat men spreekt over 'trim levels', waar dat hier een of ander pack (of 2/3) zou zijn waar je nog een hele resem opties apart op neemt.
Wij hebben enkele beperkingen (bv. velg types op een M-pack VS een non-M), maar toch niet zoals ik dat in 't buitenland hoor.

Maar zoiets als 'ACC is enkel beschikbaar in het 'top of the line' AMG trim level ...' (hypothetisch voorbeeld, heb niet echt nog zo'n review vers in de gedachten) ... dat komt hier dus gewoon niet voor e.

En natuurlijk, voor die EV's ... da's momenteel nog geen echt winstgevende markt voor de producenten. Dus jah ... op opties verdiend men & als men er al vanalles & nog wat standaard op gooit is de instapprijs ineens hoger, maar als je instapt weet men dat je een hele resem opties mee hebt (die je anders zou kunnen laten, zoals de vele kale lease sletjes op de baan).
Gevolg => Ik had een full option Superb puur omdat die een L&K uitrustingsniveau hebben waar alles op zat.
In de 5 reeks heb je zo 't executive pack. 1 pack to rule them all! (als ge dan toch maar 1 'uitrustingsniveau' moogt kiezen) 😋

En natuurlijk, voor die EV's ... da's momenteel nog geen echt winstgevende markt voor de producenten. Dus jah ... op opties verdiend men & als men er al vanalles & nog wat standaard op gooit is de instapprijs ineens hoger, maar als je instapt weet men dat je een hele resem opties mee hebt (die je anders zou kunnen laten, zoals de vele kale lease sletjes op de baan).

Producenten geven stuk voor stuk aan dat EV's meer winstgevend zijn dan gedacht en over 2-3 jaar op het niveau van ICE wagens zitten.
Ze geven ook voorrang aan dure EV's ipv goedkopere ICE's.
Dus het zal wel meevallen daarmee. Ze hebben ze ook gewoon nodig om de algehele CO2 uitstoot naar beneden te krijgen.

Ja ja, van wat ik hier lees & hoor van anderen i.v.m. al die car policies ... 't scheelt toch veel (of 't kan veel schelen).

Enerzijds lees je hier dat je voor een budget van een 316d een i4 50m hebt & anderzijds zijn er die met moeite nog iets meer dan een CLA uit de brand kunnen slepen waar men 'kwam' van een deftig uitgeruste C of hoger.

't Is een heel gedoe geworden overheen de jaren.

Skoda doet nu wel exact het tegengestelde... ik vermoed dat ze ook wel business packs hebben op de Enyaq :unsure: maar als Particulier ben je beperkt tot "25" mini packs die eigenlijk telkens maar 2 of 3 opties bevatten waarvan je vaak nog 1 niet echt wil.

Het verschil met mijn Superb van 2018 kan niet groter zijn. Style + Business Plus pack was alles wat je nodig had voor een "full option" wagen. Dat is nu precies toch anders... bij Skoda alvast.

Skoda doet nu wel exact het tegengestelde... ik vermoed dat ze ook wel business packs hebben op de Enyaq :unsure: maar als Particulier ben je beperkt tot "25" mini packs die eigenlijk telkens maar 2 of 3 opties bevatten waarvan je vaak nog 1 niet echt wil.

Het verschil met mijn Superb van 2018 kan niet groter zijn. Style + Business Plus pack was alles wat je nodig had voor een "full option" wagen. Dat is nu precies toch anders... bij Skoda alvast.
Zouden ze dat ook niet gewoon doen om de prijs te drukken en de mensen niet te hoeven pushen naar een full option om toch maar optie X te hebben?

Hier in mijn bedrijf dezelfde regels (multinational). Dus blijkbaar klopt de benchmarking jammer genoeg ;-)

Leuke verassing vanochtend: login voor de configuratie tool toe gekregen (4 maanden vroeger dan gepland)

Tov van 4 jaar geleden is de keuze er toch wat op achteruitgegaan: enkel MB, BMW en ook nog Opel/Peug/Toyota/Hyundai en Citroen/DS
Ford/Volvo/Renault van de lijst geschrapt en geen aanbod van VAG/Audi wat de keuze (vnl EV)beperkt

Eerste short list:
EQC400 luxury line met winter pack en distronic
+ puik uitgerust
+ full EV en rijkwaliteiten
- langste wachttijd zomer 2023(?)

C300e luxury line met beperkt optiebudget
+ relatief ‘snel’ beschikbaar (q1 2022)
+ 100 km range
- mindere uitrusting (pa geen acc, keyless go,..)

Testrit zal duidelijkheid brengen

IX3 als outsider maar ben ik minder fan van (persoonlijke voorkeur)

Zijn er hier mensen met real world ervaring ivm EQC? Ben best geïnteresseerd in hoe dit meevalt om rustig mee rond te rijden

Zijn er hier mensen met real world ervaring ivm EQC? Ben best geïnteresseerd in hoe dit meevalt om rustig mee rond te rijden

De EQC rijdt heel goed en is heel stil. Beetje aan de zware kant en dus veel onderstuur.
Niet de zuinigste, maar als je rustig rijdt zit ook die bij 5 graden onder de 210Wh/km volgens mijn collega.
De luchtvering achteraan deint wat na bij oneffenheden (dat vond ik niet fijn bvb).
Heb met de AMG line rondgereden, maar technisch is die identiek.

Terug
Bovenaan