De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik begin echt hoe langer hoe meer overtuigd te raken dat ik eind dit jaar nog een hybride bestel om daar dan 6-7 jaar mee te rijden.

In die tijd kan de markt voor electrische wagens rustig verder volwassen worden, kan de concurrentie volop spelen (met hopelijk wat lagere prijzen), worden de batterijen en ranges beter en komt de uitrol van laadinfra overal op gang.

Las dit weekend in een facebookpost van Audi Belgium dat de Q7 en Q8 (en A8) TFSIe er nu ook komen in sub-50g varianten.

Nog wat nadenken dit jaar :)

Laatst bewerkt:
Ik begin echt hoe langer hoe meer overtuigd te raken dat ik eind dit jaar nog een hybride bestel om daar dan 6-7 jaar mee te rijden.

In die tijd kan de markt voor electricsche wagens rustig verder volwassen worden, kan de concurrentie volop spelen (met hopelijk wat lagere prijzen), worden de batterijen en ranges beter en komt de uitrol van laadinfra overal op gang.

Las dit weekend in een facebookpost van Audi Belgium dat de Q7 en Q8 (en A8) TFSIe er nu ook komen in sub-50g varianten.

Nog wat nadenken dit jaar :)
Da's zeker. Dat was ook mijn redenering. En voor zolang het duurt kan je ook nog eens iets met een leuke motor nemen. Best of both worlds imo.

Behalve bij een extreem rijprofiel is het nochtans leuk om EV te rijden hoor 😁 ik ken maar weinig mensen die niet enthousiast zijn, en ik ervaar het zelf ook veel beter dan verwacht.

Behalve bij een extreem rijprofiel is het nochtans leuk om EV te rijden hoor 😁 ik ken maar weinig mensen die niet enthousiast zijn, en ik ervaar het zelf ook veel beter dan verwacht.

Ik ben niet tegen, ik heb al een paar uitstekende testritten gedaan en de wagen erna wordt dan echt wel een BEV, maar ik heb op dit ogenblik nog niet zoveel zin om de compromissen te maken en voorzieningen te verzorgen die nodig zijn bij een BEV.

Laatst bewerkt:
Hij zei dat een phev, dus plugin ook geen 1000km kan halen als je dat zou nemen omdat zoveel km voor u belangrijk is.

En die mercedes is een prototype. Lijkt ook helemaal geen ruime wagen. Het gaat volgens mij nog wel even duren dat we effectief een EV met zo'n range zien en waarschijnlijk als het er ooit zou komen gaan dat in het begin allemaal dure modellen zijn.

Ik ben niet tegen, ik heb al een paar uitstekende testritten gedaan en de wagen erna wordt dan echt wel een BEV, maar ik heb op dit ogenblik nog niet zoveel zin om de compromissen te maken en voorzieningen te verzorgen die nodig zijn bij een BEV.
Is per geval apart te bekijken natuurlijk, maar hoeveel compromissen moet je maken?

Uiteindelijk zit je bij de betere verdieners en heb je de luxe van een leuke 2e wagen ( in geval van de 440 he, die astra ga ik zo niet verbloemen :p ). Dus je vakantie roadtrip is gecoverd. En zelfs leuk te noemen met een 440.

En dan hebben we anderzijds nu een periode waar je full ev nog letterlijk zot kan doen ėn ze belonen je er nog voor ook. Dat gaat ook allemaal niet blijven duren hoor. Zo is het al met alles geweest.

Ik heb het gevoel dat je nu met een plug-in net weer achter hinkt en net buiten de prijzen valt.

En los van enkele top reeksen bij BMW en Audi is dat ook geen grote vetpot toch. Maar goed, die paar modellen zijn dan wel knallers. Dus daar volg ik wel.

Allemaal niet simpel...:p

Is per geval apart te bekijken natuurlijk, maar hoeveel compromissen moet je maken?

Goh, ik zou al moeten beginnen met de laadpaal hier, en dat gaat geen simpel geval worden om de nodige electriciteitsvoorziening op de oprit te krijgen (andere kant van het huis van waar de electriciteit binnenkomt :/ ).
Een paar (kortere of langere) reizen per jaar, al dan niet waar al voldoende laadinfra is. Zolang de 2 dochters nog mee op reis gaan (dat zal toch nog minstens een jaar of 7 zijn) heb ik liever nog iets als de A6 Avant of die grootte-orde. Niet dat kleiner onmogelijk is, dat zou ook belachelijk zijn om dat te beweren, maar eens je het gewoon bent is het wel lastig om dat weg te doen :)
En dan hebben we anderzijds nu een periode waar je full ev nog letterlijk zot kan doen ėn ze belonen je er nog voor ook. Dat gaat ook allemaal niet blijven duren hoor. Zo is het al met alles geweest.

Ik heb het gevoel dat je nu met een plug-in net weer achter hinkt en net buiten de prijzen valt.

Wel, dit jaar bestellen betekent nog jaren volledig fiscaal voordeel (laag VAA, wagen en brandstof 100% aftrekbaar, en dat zou over de hele looptijd zo blijven) zodat dit qua TCO ongeveer gelijkaardig is als m'n huidige diesel. Dat geeft me nog een heel aantal jaar waarin er een top gezinswagen in de zaak zou blijven en ik een leuke (maar ook gezinswaardige) wagen als de 4GC privé kan houden.

En stel dan dat er binnen 5-6 jaar strengere maatregelen komen tegen BEV's... dan heb ik wel de flexibiliteit om op dat ogenblik ook nog te reageren. Het helpt natuurlijk om niet gebonden te zijn aan een rigide policy.

Nee, veel vrijheid betekent ook (te)veel mogelijkheden :)

Een slechte keuze kan je alvast niet maken bij de opties die je hebt. Laat dat idd duidelijk zijn. Is hoe dan ook top.

Het is misschien ook omdat ik ev al even gewoon ben ondertussen dat het iets voor de hand liggender is misschien. De nadelen zie ik niet echt als nadelen. Gaan 'tanken' word ik nu altijd depri van en dat maakt meteen enige ergernissen ongedaan moesten die er zijn. :P los van de tabellen en de kostprijs op het einde van de rit (die al bij al dicht bijeen ligt) is dat echt super aangenaam dat dat niet even snel 100€ kost voor wat vloeistof in m'n wagen te kappen.

Heb ook lang getwijfeld voor een BMW 45e model hoor, dus ik moet eigenlijk niet veel zeggen.

Maar dat dachten de eigenaars van een X5 30e misschien ook destijds. Geen idee aan wie ze die nog gaan slijten..

Langs de andere kant, ik verwacht mijn Tesla voor een 30k te verkopen binnen een paar maand. Als je weet wat die in 2016 nog gekost heeft nieuw. Dat is ook een hele klets er af uiteindelijk.

Ik heb vandaag m’n bedrijfswagen gekozen, een Peugeot 308 Allure Pack hybride in olive green!

Levering eind juni, dus dat wachten valt nog mee. Nog goed want ik kan al niet wachten!

Uiteindelijk zit je bij de betere verdieners en heb je de luxe van een leuke 2e wagen ( in geval van de 440 he, die astra ga ik zo niet verbloemen :p ). Dus je vakantie roadtrip is gecoverd. En zelfs leuk te noemen met een 440.

En los van enkele top reeksen bij BMW en Audi is dat ook geen grote vetpot toch. Maar goed, die paar modellen zijn dan wel knallers. Dus daar volg ik wel.

M'n eerdere post vatte dat allemaal redelijk goed samen.

Ik heb uiteindelijk geen probleem met het 'elektrisch rijden' zelf, maar met alle miserie rondom het laden van dat ding.
Miserie die je op dit moment met een PHEV/ICE NIET hebt.

Geef me een vol 'getankte' Taycan om eens een dagje zot mee te doen? Kom maar af!
Geef mij een als hoofdwagen? No tnx!

Kan het zijn dat dit binnen 5 jaar anders & beter is? Sure enough. Maar dat is nu niet uiteraard.
Ook nog ... in mijn geval, als single man, zou ik zeker geen 2e wagen willen hebben (fun or otherwise). 'k Bezig met moeite m'n enige wagen op dees moment. :sneaky:

Ik heb vandaag m’n bedrijfswagen gekozen, een Peugeot 308 Allure Pack hybride in olive green!

Levering eind juni, dus dat wachten valt nog mee. Nog goed want ik kan al niet wachten!
Ik ben in afwachting van mijn Peugeot 308, normaal was de uiterste levering eind februari, maar net een mailtje gekregen dat het intussen al voor eind april is (pas besteld begin september na maandenlang geklungel bij de leasemaatschappij)...

Ik ben in afwachting van mijn Peugeot 308, normaal was de uiterste levering eind februari, maar net een mailtje gekregen dat het intussen al voor eind april is (pas besteld begin september na maandenlang geklungel bij de leasemaatschappij)...

Oei dan zal het bij mij ook wel uitlopen vermoed ik. Zolang het maar voor het einde van het jaar is kan ik ermee leven! Bij veel andere merken moest ik sowieso tot ver in 2023 wachten, dat is echt niet normaal.

Was vandaag nog bij BMW & een nagevraagd voor 330e/530e berline/touring.

Beide berlines staat de termijn nu op 5 mnd, voor de tourings op 6 mnd.
Dus nog geen zotte termijnen zoals pakweg de i4 (waar je nu blijkbaar met 16 mnd niet meer toe komt!)

M'n eerdere post vatte dat allemaal redelijk goed samen.

Ik heb uiteindelijk geen probleem met het 'elektrisch rijden' zelf, maar met alle miserie rondom het laden van dat ding.
Miserie die je op dit moment met een PHEV/ICE NIET hebt.

Geef me een vol 'getankte' Taycan om eens een dagje zot mee te doen? Kom maar af!
Geef mij een als hoofdwagen? No tnx!

Kan het zijn dat dit binnen 5 jaar anders & beter is? Sure enough. Maar dat is nu niet uiteraard.
Ook nog ... in mijn geval, als single man, zou ik zeker geen 2e wagen willen hebben (fun or otherwise). 'k Bezig met moeite m'n enige wagen op dees moment. :sneaky:

Ja natuurlijk. Had het ook oo eniac zijn situatie. Die van jou kan anders zijn en minder evident.

'alle' miserie van dat laden is uiteindelijk maar 1 ding in jou geval. Moeilijk beschikbaar hebben van een eigen laadpaal. Dus dat moet je ook niet groter maken dan het is. Maar het is wel cruciaal dus in dit geval een dooddoener ja.

'alle' miserie van dat laden is uiteindelijk maar 1 ding in jou geval. Moeilijk beschikbaar hebben van een eigen laadpaal. Dus dat moet je ook niet groter maken dan het is. Maar het is wel cruciaal dus in dit geval een dooddoener ja.
Ja & Nee.

Voor zij die (nog?) geen optie hebben om thuis te laden zou er een uitgebreid & betrouwbaar publiek aanbod moeten zijn. Weliswaar dus niet een of andere verdwaalde paal van 11KW waar je de hele dag moet gaan aan hangen.

Daarmee da'k zeg dat het binnen 5j+ mss beter is, maar nu dus nog zeker en vast niet.

Net zoals je momenteel nooit bang bent om niet achter naft te geraken zou dit ook voor laadpalen moeten gelden. En uiteraard ... quick-charge opties, even kwartiertje stoppen & bij toppen tot 80% bv.

Alsook het (voor mij wreed ambetante) gedoe van letterlijk uw reisroute te moeten schikken naar waar er al dan niet een paal staat die je kan bezigen (als je dus een langere afstand moet afleggen), want dan maakt uw paal thuis nog weinig uit.
Het is dan te hopen dat je dat allemaal gewoon mooi door uwe GPS kunt laten regelen (zoals ik hoor dat het bij Tesla's built-in systeem bv. wel het geval is), but still.

Nuja ... da's eentje waar je mij dan minder gaat over horen klagen weliswaar, want ik doe geen internationale reizen (natuurlijk ... da's er van uit gaande dat je met een premium EV rond bolt, niet eentje die maar 250 km trekt).

Voor mensen in rijhuizen en appartementen (en daar wordt toch veel naar gebouwd) zal dat altijd wel moeilijk worden.
Zeker in oude appartementen zal er altijd met onderdimensionering van de aansluitingen gewerkt zijn, als daar nu ineens iedereen een 7,4-11kWh lader gaat aanzetten zal het wel eens krap kunnen worden hogerop de keten.

We zullen het zien, maar er zal in de komende 4-5 jaar inderdaad nog veel moeten veranderen. Op het werk bvb rekenen ze er wel op dat je de wagen vooral thuis laadt.

Terug
Bovenaan