De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Haha en ik heb alle logo's laten staan. :D M-badges, X-drive en type-aanduiding. Die laatste 2 zijn wel shadowline gelakt dus dat valt niet zo op.

Ja. Maar de iX3 heeft ook M badges (past niet bij een SUV) en een zilveren iX3 op de koffer. Weet niet of de emblemen vervangen kunnen worden…
De nieren worden sowieso zwart gemaakt denk ik, die camera valt mega hard op anders. (Heb geen shadowpack).

Ja. Maar de iX3 heeft ook M badges (past niet bij een SUV) en een zilveren iX3 op de koffer. Weet niet of de emblemen vervangen kunnen worden…
De nieren worden sowieso zwart gemaakt denk ik, die camera valt mega hard op anders. (Heb geen shadowpack).
Als de LCI nieren passen in de pre-LCI en omgekeerd wil ik mijn zwarte wel uitlenen voor een paar jaar. Ik heb wel shadowline, maar ik vind die matgrijze nieren eigenlijk mooier

Voor de eerste keer een bedrijfswagen aan het kiezen: ID.3 Pro vs. A3 hybride.
  • Gaat er dit jaar of de komende 2 jaar veel veranderen qua VAA voor hybrides? :thinking: Vind er niet veel over terug buiten dat het minimum (dus ook voor elektrische wagens) opgetrokken wordt.
  • Andere ervaringen/bemerkingen? Interieur/cockpit van de ID.3 lijkt me bijvoorbeeld nogal "ruimteschip-achtig"... 😐

Voor de eerste keer een bedrijfswagen aan het kiezen: ID.3 Pro vs. A3 hybride.
  • Gaat er dit jaar of de komende 2 jaar veel veranderen qua VAA voor hybrides? :thinking: Vind er niet veel over terug buiten dat het minimum (dus ook voor elektrische wagens) opgetrokken wordt.
  • Andere ervaringen/bemerkingen? Interieur/cockpit van de ID.3 lijkt me bijvoorbeeld nogal "ruimteschip-achtig"... 😐
De binnenkant van de ID3 oogt cheap, hadk al in verschillende reviews gezien.
Zelf zou ik voor de a3 hybride gaan (maar dit gewoon gezien de afstand die ik altijd rijd)

Als de LCI nieren passen in de pre-LCI en omgekeerd wil ik mijn zwarte wel uitlenen voor een paar jaar. Ik heb wel shadowline, maar ik vind die matgrijze nieren eigenlijk mooier

Maar dan moet je die eruit halen, normaal klikt dat, maar er zit ook weer een camera in.
Voor 150€ incl btw is dat gewrapped. Maar moet dat eerst in het echt zien. Mss valt het wel mee, heb enkel mijn config met shadow pack gezien.

De binnenkant van de ID3 oogt cheap, hadk al in verschillende reviews gezien.
Zelf zou ik voor de a3 hybride gaan (maar dit gewoon gezien de afstand die ik altijd rijd)
Wel, ik neig momenteel om die reden meer naar de A3. Met "de afstand die ik altijd rijd" bedoel je dat je gemakkelijk binnen het elektrisch bereik blijft? Er staat in onze policy dat ze bij hybrides 60% elektrisch rijden "opleggen", enkele rit 70km en voornamelijk snelweg. 😬 (Al kunnen 95% elektrische privé-km wel wat compenseren)

Wel, ik neig momenteel om die reden meer naar de A3. Met "de afstand die ik altijd rijd" bedoel je dat je gemakkelijk binnen het elektrisch bereik blijft? Er staat in onze policy dat ze bij hybrides 60% elektrisch rijden "opleggen", enkele rit 70km en voornamelijk snelweg. 😬 (Al kunnen 95% elektrische privé-km wel wat compenseren)

Wss bedoeld hij het tegenovergestelde, veel kilometers en dus veel op benzine rijden.

Ik heb om die reden een EV genomen, niet omdat er iets opgelegd wordt van de werkgever maar omdat ik 85km enkele reis heb waarvan 70km autosnelweg. Daar is een hybride niet heel sterk in. Dus heb ik een EV genomen.

Ik heb de ID3 eens meegehad toen mijn VW weer eens binnenmoest en opzich rijdt dat niet snel. Dat was de 1ST pro oid, 150kW (204pk) en dat reed wel vlot. Niet EV supersnel maar wel vlot (itt de ID4/Enyaq/Q4 40). Maar als het kan zou ik altijd de A3 nemen, dat interieur is van een compleet ander niveau. De ID3 is kaal en plastic (zetels zijn ook van gerecycleerd plastic gedoe). Als je nu een hybride besteld zou de VAA in principe zijn hele leaseperiode berekend moeten worden als een EV.

Als je nu een hybride besteld zou de VAA in principe zijn hele leaseperiode berekend moeten worden als een EV.
Qua autofiscaliteit zou er niets meer mogen veranderen. Maar VAA volgt toch gewoon de regels die in dat jaar van toepassing zijn?
En zou het dus kunnen dat vanaf half 2023 de VAA bij hybrides ook inclusief hun CO2 uitstoot zal zijn? Ongeacht of het een nieuwe wagen is of al eentje van oor half 2023.

Dit is natuurlijk los gezien van het feit dat de overheid wel eens durft halverwege het spel de regels te veranderen.

En blijkbaar staat er ons nog iets anders te wachten:
Vanaf 2024 wordt de personenbelasting echter onder de loep genomen en het VAA zou wel eens flink kunnen stijgen onder druk van Europa, dat van oordeel is dat België te kwistig omspringt met bedrijfsauto’s.

Het is gewoon een kwestie van tijd tot we naar een systeem gaan dat dichter aanleunt bij pakweg Nederland. Ergens is het gewoon absurd dat je voor een peulschil met een wagen kan rijden die meer dan 100k kost.

Het is gewoon een kwestie van tijd tot we naar een systeem gaan dat dichter aanleunt bij pakweg Nederland. Ergens is het gewoon absurd dat je voor een peulschil met een wagen kan rijden die meer dan 100k kost.
Ik snap niet dat mensen nog altijd denken dat dat "voor een peulschil" is. Die wagen van 100k wordt nog steeds gewoon betaald hoor.

Als ze dan de hele fiscaliteit overnemen is dat goed. Een Nederlandse maat heeft 1500 euro bruto minder als ik, maar netto scheelt dat slechts 300 euro. Dan mag de wagen wel wat harder belast worden ja, komt op hetzelfde neer.

@anders. ik heb het over de kost voor de eindgebruiker in geval van salariswagens. Die ligt gewoon extreem laag in vergelijking met andere landen.

Als ze dan de hele fiscaliteit overnemen is dat goed. Een Nederlandse maat heeft 1500 euro bruto minder als ik, maar netto scheelt dat slechts 300 euro. Dan mag de wagen wel wat harder belast worden ja, komt op hetzelfde neer.

Inderdaad, zeker ook voorstander van.

Ik snap niet dat mensen nog altijd denken dat dat "voor een peulschil" is. Die wagen van 100k wordt nog steeds gewoon betaald hoor.
Peulschil is misschien overdreven, maar reken eens uit hoeveel die auto van 100k jou zou kosten als je hem privé zou kopen. Dus inclusief alle belastingen die je zou betalen voor dat geld privé te krijgen.
En om het goed te doen, uitrekenen hoeveel je privé zou krijgen aan km-vergoedingen.
Je gaat gewoon goedkoper uitkomen om een bedrijfswagen te hebben.

Er wordt nogal licht gedaan over het feit dat die auto's nog steeds veel kosten. Maar we mogen niet ontkennen dat we er een serieus voordeel aan hebben om die wagens als bedrijfswagens te hebben.

Ik betaal nog geen 200€ per maand voor mijn 520D ter waarde van 60k. Peulschil is misschien een subjectieve term, maar voor dat budget rij je privé amper met een nieuwe Golf.

Of anders gezegd, TCO voor mijn wagen is ongeveer 1300€. Dat is de "waarde" die ik maandelijks krijg. Dus die wagen wordt belast aan ongeveer 15%, terwijl mijn salaris aan +/- 50% belast wordt :)

Laatst bewerkt:
Peulschil is misschien overdreven, maar reken eens uit hoeveel die auto van 100k jou zou kosten als je hem privé zou kopen. Dus inclusief alle belastingen die je zou betalen voor dat geld privé te krijgen.
En om het goed te doen, uitrekenen hoeveel je privé zou krijgen aan km-vergoedingen.

Er wordt nogal licht gedaan over het feit dat die auto's nog steeds veel kosten. Maar we mogen niet ontkennen dat we er een serieus voordeel aan hebben om die wagens als bedrijfswagens te hebben.

Dat ontkent niemand. Maar waarom zijn die wagens er in de eerste plaats gekomen? Juist, de belastingsdruk.
Als je het verschil in loon neemt, VAA erbij en kilometervergoeding, dan wordt het verschil ook al kleiner. Neem dat je van je wagen netto 350 euro kunt overhouden door hem niet te nemen, VAA 100 en 100 kilometervergoeding, dan zit je al aan 550 euro per maand dat die wagen je kost. En dat is al een stuk dichter bij de realiteit.

Die wagen komt heus niet gratis, dat is effectief loon waar je loon voor laat liggen, belasting op betaald (weinig, toegegeven) en het recht op kilometervergoeding vervalt.

Is ook gewoon een feit he. Ik voelde dat serieus in de portefeuille toen ik die 5 aankocht, maar het was niet mijn privé portefeuille.

Ik zou privé een wagen van 100k niet kunnen en willen betalen.

Wel, ik zal mijn eigen (veel goedkopere) auto als voorbeeld nemen.
i30N aangekocht aan 26200€ verkocht aan 22200€. Dus 4000€ waardeverlies op 3 jaar tijd.
VAA: 230€/maand => 8280€ VAA op 3 jaar tijd (=4140€ netto).

Tel daar nog km-vergoeding bij, en hij was goedkoper geweest om privé te kopen.

Terug
Bovenaan