De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ze willen geen enkele plug-in. Ze zweren bij de Toyota hybrides (of toch dat soort hybrides).
Heb zelfs zo al eens laten vallen 'Maar ik zou die zowel op het werk als thuis laden".
Antwoord "Ja maar als ge dan zonder batterij valt, verbruikt het meer"
ik "Ja maar fiscaal is dat toch veel beter voor jullie?"
Werkgever "Ja maar, we doen het voor de natuur...niet voor de fiscaliteit"... :oink:

Ja kzie net dat die Lexus aan 200-200VAA zou liggen. Eigenlijk enkel door zijn hogere aanschafwaarde. De CO² zit goed met 106gr naft. Damnit ha.
Had wel een mooie upgrade geweest :laugh:
Nu een Golf GTE zou ik ook zien zitten..maarja plug-in helaas..
Zonder naar elektrisch of plug-in hybride te gaan ben je toch al heel beperkt als VAA het minimum moet zijn?

Iemand die aan een leek eens kan uitleggen hoe het principe 'bedrijfswagen' werkt? Alé, de voor- en nadelen ;)

Tot op heden heb ik nog nooit de mogelijkheid gehad om een bedrijfswagen te hebben maar ik heb net gesolliciteerd bij een bedrijf dat met een cafetariaplan werkt waar ik oa de mogelijkheid heb om een bedrijfswagen met tankkaart te krijgen. Aangezien het toch wel wat verder weg (km of 30 ipv 7) en mijn (benzine) wagen reeds 11 jaar oud is, klinkt een bedrijfswagen wel aanlokkelijk.

Een bedrijfswagen kan heel interessant zijn. Maar soms ook niet.

Voordelen:
-Je kan met een nieuwe wagen rondrijden. Vaak ook met een wagen die 'beter' is dan wat je zelf zou kopen (omdat voor leasewagens de verkoopwaarde na het einde van de lease redelijk zwaar doorweegt, zijn premium merken zoals BMW relatief goedkoop in lease versus, bijvoorbeeld, een Peugeot).
-Het gemak. Probleem met de wagen? Steek hem binnen in de garage en je moet je geen zorgen maken over de factuur. Auto buiten garantie en probleem met de versnellingsbak? Of distributieriem? De leasing mag het uitvechten met de garage en niet jij.
-Elke keer de naft opslaat krijg je een kleine loonsverhoging.

Nadelen:
-De fiscaliteit wisselt heel regelmatig. Voor het gebruik van een lease betaal je extra belasting (VAA - Voordeel alle aard). Hoeveel die bedraagt hangt af van welke wagen je rijdt. Als je hier mensen ziet praten over (fake) hybrids: dit zijn auto's die een paar jaar geleden fiscaal interessant waren maar nu niet meer. Het is dus moeilijk in te schatten hoeveel VAA je zal betalen over pakweg 5 jaar, omdat de regels tegen dan misschien nog eens drie keer aangepast zijn.
-De auto hangt vast aan de job. Hoeft op zich geen probleem te zijn maar als je ooit van job wil wisselen moet je daar rekening mee houden.

Eveneens te overwegen:
Het mobiliteitsbudget is een onderschat systeem. Daarbij ruil je je wagen in (vroeger moest je effectief een bedrijfswagen inruilen, nu is het 'recht op bedrijfswagen' ook goed. Dus als je ergens nieuw begint en mensen in gelijkaardige functies hebben een bedrijfswagen, dan kan je nu direct instappen in een mobilteitsbudget) voor een jaarbudget dat je kan spenderen aan een aantal posten. In mijn geval kan ik mijn hypotheeklening inbrengen omdat ik op minder dan 10 kilometer van mijn werk woon.
Concreet heb ik dus geen bedrijfswagen meer, maar staat er wel elke maand 700 euro netto (belastingvrij) op mijn loonfiche in de plaats. Als je daarmee privé een wagen wil financieren is dat niet per se interessant, maar mijn vrouw heeft ook een bedrijfswagen en ik ging sowieso met de fiets werken, ook toen ik nog een bedrijfswagen had. Twee keer per maand is het lastig dat we geen tweede auto hebben, maar voor 700 euro per maand kan ik daar gerust mee leven...
Heb wel al gemerkt dat niet elk bedrijf even happig is om een mobiliteitsbudget te geven. Zowel werkgever als werknemer moeten akkoord zijn.

Als ge nu plug-in niet insteekt, is dat ook een gewone hybride hoor :p
Ja they don't get it.. Baas rijdt dan met plugin van een familielid bij wijze van test. Ook grotendeels snelweg en dan was zijn conclusie dat zijn verbruik hoger lag dan met een klassieke benzine.
"Jama ge neemt dan een onnodig grote batterij mee en dat verbruikt meer".

Zonder naar elektrisch of plug-in hybride te gaan ben je toch al heel beperkt als VAA het minimum moet zijn?
Ja ik heb nog het voordeel dat ik met de NEDC berekening zit...mijne stoot zogezegd maar 89gr uit :p. Maar ik zit al tegen de 300.000km. Maar ik zou bijna zin hebben om te zeggen "mag ik hem nog een jaartje langer houden?"

En full electric mag ook niet: "Ja we zitten nu al soms met stroompannes zonder dat er wagens geladen worden...stel u voor dat er dan wagens worden geladen...dit kan ons netwerk hier op het werk niet aan".
Ja dus we worden echt naar een hogere VAA gepusht. Nuja stel dan het toch een Peugeot wordt en ze compenseren het verlies met wat extra bruto...ook goed voor mij hé :)

Ja they don't get it.. Baas rijdt dan met plugin van een familielid bij wijze van test. Ook grotendeels snelweg en dan was zijn conclusie dat zijn verbruik hoger lag dan met een klassieke benzine.
"Jama ge neemt dan een onnodig grote batterij mee en dat verbruikt meer".
Die non-plugin hybrid types zullen toch altijd meer verbezigen dan een plugin. Als je überhaupt iets in de batterij wilt krijgen MOET het via de naft gebeuren. Bij de plugin kan je gerust zelf de batterij aan de stroom hangen.

Dat eerste deel is een feature die niet 'weg is' uit een PHEV. Je kan nl. nog steeds stroom krijgen in de batterij gebruik makende van de naft.
Dus een PHEV heeft altijd mogelijkheid tot lagere cijfers (als je hem oplaad dus eh).

Voor wat ik hoor verbezigen die non PHEV hybrids ook enorm veel naft. Bij ons op 't werk hebben ze er ooit zo eentje gehad & die houdt nog steeds het record van 't hoogste verbruik van al ons wagens (was ne Citroën, gene Prius).
Wat dus betekent dat die Tiguan AllSpace die nu nog in roulering zit dus minder verbezigt!
Ja ik heb nog het voordeel dat ik met de NEDC berekening zit...mijne stoot zogezegd maar 89gr uit :p. Maar ik zit al tegen de 300.000km. Maar ik zou bijna zin hebben om te zeggen "mag ik hem nog een jaartje langer houden?"

En full electric mag ook niet: "Ja we zitten nu al soms met stroompannes zonder dat er wagens geladen worden...stel u voor dat er dan wagens worden geladen...dit kan ons netwerk hier op het werk niet aan".
Ja dus we worden echt naar een hogere VAA gepusht. Nuja stel dan het toch een Peugeot wordt en ze compenseren het verlies met wat extra bruto...ook goed voor mij hé :)
Gohja, meestal geeft men u de mogelijkheid een nieuwe wagen te bestellen & 't VAA is letterlijk uw probleem. WG heeft er niets mee te zien want da's een privé belasting, net als op de rest van uw brutoloon belasting zit dat de WG hem niet aan trekt.

'k Heb dus nog maar nauwelijks gehoord van een WG die tegelijk een nieuwe wagen geeft EN extra bruto geeft dat voldoende netto over houdt om uwe VAA te betalen.

Als je 't geregeld krijgt zoveel te beter natuurlijk.

Ze willen geen enkele plug-in. Ze zweren bij de Toyota hybrides (of toch dat soort hybrides).
Heb zelfs zo al eens laten vallen 'Maar ik zou die zowel op het werk als thuis laden".
Antwoord "Ja maar als ge dan zonder batterij valt, verbruikt het meer"
ik "Ja maar fiscaal is dat toch veel beter voor jullie?"
Werkgever "Ja maar, we doen het voor de natuur...niet voor de fiscaliteit"... :oink:

Ja kzie net dat die Lexus aan 200-200VAA zou liggen. Eigenlijk enkel door zijn hogere aanschafwaarde. De CO² zit goed met 106gr naft. Damnit ha.
Had wel een mooie upgrade geweest :laugh:
Nu een Golf GTE zou ik ook zien zitten..maarja plug-in helaas..

Ik zou toch sturen naar een plugin hybride.
Komende jaren gaat de referentie CO2 uitstoot fameus dalen waardoor je elk jaar meer VAA gaat moeten betalen. (wordt wel deel gecompenseerd door leeftijd wagen)

Weet eigenlijk iemand wat de car policy bij BNP Paribas is, hier rijdt er namelijk iemand met de wagen van zijn vrouw (die werkt bij BNP Paribas) terwijl zijn vrouw met de trein (eveneens vergoed door BNP Paribas) naar het werk gaat?

Heb toch wat moeite om dat te geloven om eerlijk te zijn.

Weet eigenlijk iemand wat de car policy bij BNP Paribas is, hier rijdt er namelijk iemand met de wagen van zijn vrouw (die werkt bij BNP Paribas) terwijl zijn vrouw met de trein (eveneens vergoed door BNP Paribas) naar het werk gaat?

Ben ook werkzaam in de sector. Mijn hoofdvervoersmiddel naar het werk is de trein, maar heb bijkomend ook een wagen via cafetariaplan. En ja, mijn vrouw rijdt daar ook wel eens mee naar haar werk. Maar dat is gewoon privéverkeer en toch redelijk standaard toegelaten denk ik voor iedereen die een bedrijfswagen heeft?

En uwe collega casht dan wss nog eens de km-vergoeding? :rofl:

Ik weet dat ze binnen de BNP groep (BNP, Arval,...) zowel een wagen als fiets (samen) mogen leasen

En uwe collega casht dan wss nog eens de km-vergoeding? :rofl:

Ik weet dat ze binnen de BNP groep (BNP, Arval,...) zowel een wagen als fiets (samen) mogen leasen

We hebben beide een leasewagen en mijn vriendin pakt 3 a 4 keer per week mijn wagen mee omdat die groter is/fijner rijdt. Dat is ook gewoon toegestaan.
Ik heb enkel mijn wagen nodig als ik naar kantoor ga of als ik de kinderen van school ga halen. Die 5k km op jaarbasis extra gaan het niet maken vermoed ik.

Wij hebben nu een mobiliteitsbudget, dus kunnen ook auto/fiets leasen maar spendeer alles aan de auto. Je kon ook budget opsparen voor opties op de volgende auto. Maar wie weer wat de regeling is over 5 jaar en of ik er nog werk… Alles opdoen dus :).

Wat een leveringstermijnen allemaal toch..

Ga de mijne beter te koop zetten als ik hem heb. 10K erbij wegens onmiddellijk beschikbaar :p

heb teveel zinloze opties gepakt dus denk dat die niet goed in de markt zal liggen om er nog eens 10K bij te lappen :p

Een degelijk uitgeruste i4 40 zou je waarschijnlijk wel iets op kunnen verdienen als je die binnenkort beschikbaar zou hebben.

heb teveel zinloze opties gepakt dus denk dat die niet goed in de markt zal liggen om er nog eens 10K bij te lappen :p

Een degelijk uitgeruste i4 40 zou je waarschijnlijk wel iets op kunnen verdienen als je die binnenkort beschikbaar zou hebben.
Yaris GR is er zo ook eentje. Staat als stockwagen een paar 1000€ duurder dan nieuw

Er is altijd een markt voor mensen die zinloze opties willen :coolbrows:

Ik heb daar ooit eens over gebabbeld met een verzekeringsmakelaar. En blijkbaar hoor je hoofdbestuurder te zijn van je eigen bedrijfswagen.
En met je bedrijfswagen naar het werk rijden zorgt er voor dat jij hoofdbestuurder bent. Anders ga je wel moeite hebben met bewijzen dat jij hoofdbestuurder bent.
Hieruit kan ik eigenlijk afleiden dat als een ander naar zijn/haar werk rijdt met jouw wagen, dat jij geen hoofdbestuurder meer bent.
Dus kans bestaat dat die persoon niet verzekerd is.

Dat is dan het verzekeringsaspect. Je hebt dan nog ook wat contractueel bepaald is. En wellicht staat daar ook ergens een clausule in dat je hoofdbestuurder hoort te zijn.

Terug
Bovenaan