Ook een Cronosiet? Ik heb 975 TCO Budget maar ik geraak er niet uit wat te kiezen...
Wat zou je overhalen om een i4 te nemen? Ik heb het gevoel dat dit toch niet de meest praktische wagen is?
Zeker in vergelijking met een 330e of een iX3 bv?
Benieuwd wat voor jou de pro's en con's zijn om toch voor een sedan model als de i4 te kiezen
Geen Cronosiet voor de verandering! Ik kan met moeite een website in elkaar flansen, tot zo ver is mijn IT-kennis beperkt. Alhoewel, ik heb de wifi van mijn grootmoeder toch wel vaak weer aan de praat gekregen.
Ik prefereer momenteel de i4 voor de volgende redenen :
- Belachelijk goede deal vergeleken met mijn hybride voorkeuren.
- Mijn huidige 330e is een sedan met een batterij in de koffer, dus ik ben weinig kofferruimte reeds gewend. En de i4 heeft 100 liter extra geloof ik.
- BMW draagt mijn voorkeur, ze blijven nu eenmaal het leukste rijden imo.
- Ik rijd minder graag met een SUV dus daarin wint hij van de iX3.
- Met een M-pack en shadow line rooster ziet hij er écht wel mooi uit imo, ik stoor me totaal niet meer aan de nieren.
- In principe is de wagen voldoende ruim om op termijn een tweetal kindern in te zetten. Het is niet ideaal, maar bon ik kan er mee leven.
Wat me wel nog tegenvalt :
- Elektronische begrenzing op 190-225km/u. Ik ben geen wegpiraat, maar ik heb wel zoiets van : Als ik morgen naar Duitsland wil rijden om balls to the wall te gaan op de autobahn wil ik dat kunnen. Voor die prijs verwacht ik immers 100% van de capaciteiten van de wagen te kunnen gebruiken. En 190 is een raar arbitrair getal dat mij tegensteekt. Pak 200, 250 of 300. En bij voorkeur 250. Geen gekke getallen godver.
- De keuze van velgen is zeer matig. Die standaard M-velgen op de i4 trekken op niets imo en de 19" catalogus geef mij ook niet meteen een stijve piel. De '436 M Doppelspeiche' van de vorige generatie 3-reeks was veel mooier. Maar bon, misschien is het nieuwe design meer toekomstproof.
- De i4 is een gigantisch leuke deal en zodus vermoed ik dat ik heel vaak dezelfde wagen zal zien rondrijden. Maar bon, zo erg is dat niet.
- Ik ben geen fan van de ipad-interieuren. Ik vind een traditionele cockpit een stuk meer sexy. Ik vind het Mercedes interieur bijvoorbeeld afschuwelijk, deels vanwege die reden.
- Opladen in de vakantie. Wanneer ik werk is het geen probleem, want ze hebben voldoende laadpalen gratis ter beschikking op het werk en ze blijven er bij zetten. Ik kan thuis een laadpaal laten zetten op kosten van de werkgever, maar mijn auto staat in een overdekte parking. Om daar een laadpaal te plaatsen moet ik zelf de kosten dragen van de omzetting naar 3F, sprinklersysteem en extra brandverzekering. Ik ga eens iemand laten komen van de firma om uit te rekenen wat dat grapje me gaat kosten, maar vermoedelijk ga ik dat niet willen bekostigen. Zeker ook omdat ik voor het einde van de 'lease' van die laadpaal zou verhuizen en met alle kosten van verplaatsing enzovoort vandien. Ik zal dus sowieso tijdens mijn vakantie mijn auto eens 30-40 minuutjes aan een paal moeten koppelen.
Maar dat valt uiteindelijk wel mee. Ik ga door de week gewoon naar één van de 780897 winkels met een gratis laadpaal of ik koppel de wagen aan een betalende publieke paal in de buurt van een plek waar ik moet zijn. Ik neem aan dat ik realistisch een range van toch zeker 400km ga hebben, dus het is volledig managebaar voor mijn situatie. Al zal het soms wel eens irritant zijn.
Mijn vriendin gaat tegelijk een ICE uitkiezen als bedrijfswagen dus we zijn ook 'vakantieproof'.
Zoals vermeld had ik graag een 330e Touring gekozen, maar het verschil in onze catalogus is aanzienlijk. En ik heb wel wat over voor een auto omdat ik een liefhebber ben, maar liefst combineer ik passie met wat sensibiliteit. Momenteel dwingen ze ons de facto om elektrisch te kiezen, maar voor de catalogusprijs van deze wagens zou ik in een fiscaal ideale wereld wel iets anders kiezen. Het is echter niet 'zo' erg om in een elektrische wagen te 'moeten' rijden.
Ikzelf vind de keuze momenteel ook moeilijk. Niets is volledig perfect voor mij op vlak van de verhouding wensen/budget. Ik denk dat het uiteindelijk zal gaan tussen de i4, iX3 en de Q3 SB voor mij persoonlijk. Ik ga de komende twee weken wat offertes laten opstellen, de finale simulaties op basis van die offertes laten opmaken en dan de juiste balans zoeken tussen plezier en verstand. Overschot in budget vloeit immers terug naar mij. Dus als ik genoeg auto voor minder budget weet te vinden elders kan dat ook wel eens interessant zijn. Maar bon, als er nu al een i3 Touring zou beschikbaar zijn was de keuze heel snel gemaakt.