De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Ik ken er die bedrijfswagen van man meenemen en daar voor het werk mee rijden waarvoor ze ook nog km vergoeding van het werk krijgen, lekker cashen zo :-)

Ik had het dan ook over
- Audi e-tron 50 Attraktion (zonder opties)
Die is heel wat groter dan de Q4, IX3 en EQC
Weet ik, maar de Q4 e-tron stond ook in zijn lijst.
Audi heeft imo toch wel wat geblunderd met die benamingen. Toch superverwarrend dat de e-tron een soort van Q6/Q8 is, maar geen aparte type benaming krijgt.

Ik ken er die bedrijfswagen van man meenemen en daar voor het werk mee rijden waarvoor ze ook nog km vergoeding van het werk krijgen, lekker cashen zo :)

Ja, dat is wel degelijk tegen de meeste car policies. Daar staat toch meestal in dat je geen vergoedingen mag krijgen voor het rijden met de auto.

Anders kun je wel heel cheap Uber, taxi of pakketleveringen doen ...

Is nu toch niet zo moeilijk om aan te voelen waar de grens ligt tussen "het kan" en "het uithangen".

Op het werk van mijn ex was er ook zo'n genie. Moedertje met bedrijfsauto en die kwam met de velo werken. Bleek dat die het eerste half jaar 50k km met die auto gereden had. En maar uitleggen verzinnen die op niks sloegen (ik moet mijn kinderen naar de sport brengen). Bleek dat die zoon gewoon full time taxi was met die auto. Dat was ook een 1 richtingsticketje naar ontslag.

Audi heeft imo toch wel wat geblunderd met die benamingen. Toch superverwarrend dat de e-tron een soort van Q6/Q8 is, maar geen aparte type benaming krijgt.

Eerst was e-tron een label voor hybride varianten (Q7 e-tron). Daarna een model op zich (e-tron). Daarna een indicatie voor een EV (Q4 e-tron). En met de e-tron GT lijkt het dan weer op een aparte reeks met submodellen 😀

BTW: de e-tron is op zich eerder een soort electrische Q7 denk ik. Er komt volgend jaar een Q6 e-tron en de eerste info over een Q8 e-tron is onlangs ook verschenen.

Ja, dat is wel degelijk tegen de meeste car policies. Daar staat toch meestal in dat je geen vergoedingen mag krijgen voor het rijden met de auto.

Anders kun je wel heel cheap Uber, taxi of pakketleveringen doen ...

Er is wel een groot verschil he. Kilometervergoeding krijg je voor woon-werk verplaatsingen. Uber/taxi/leveringen zijn commerciële activiteiten. Dat laatste is inderdaad tegen de meeste car policies, maar dat eerste? Het privégebruik van een wagen is een looncomponent. Woon-werk verkeer is privé. Dus ik zou zo nog niet weten of dat tegen car policies ingaat.

Er is wel een groot verschil he. Kilometervergoeding krijg je voor woon-werk verplaatsingen. Uber/taxi/leveringen zijn commerciële activiteiten. Dat laatste is inderdaad tegen de meeste car policies, maar dat eerste? Het privégebruik van een wagen is een looncomponent. Woon-werk verkeer is privé. Dus ik zou zo nog niet weten of dat tegen car policies ingaat.
In België sluit je een arbeidsovereenkomst dat je akkoord te gaat om afgelijnde arbeid te leveren onder gezag en vanuit de andere partij het engagement de persoon tewerk te stellen en daar een loon voor te betalen. Een loon of andere extralegale voordelen gaan impact hebben om de privésituatie van de persoon. Een werkgever betaald toch niet de commerciële activiteiten die voortvloeien uit wat een werknemer doet met dat loon? Je kan van een werkgever toch ook niet verwachten dat hij een risico voor zich neemt als jij beslist zelfstandige te worden door met dat loon een BV op te starten. Lijkt mij zelf absurd dat je zoiets zou moeten expliciteren in een car policy.

In België sluit je een arbeidsovereenkomst dat je akkoord te gaat om afgelijnde arbeid te leveren onder gezag en vanuit de andere partij het engagement de persoon tewerk te stellen en daar een loon voor te betalen. Een loon of andere extralegale voordelen gaan impact hebben om de privésituatie van de persoon. Een werkgever betaald toch niet de commerciële activiteiten die voortvloeien uit wat een werknemer doet met dat loon? Je kan van een werkgever toch ook niet verwachten dat hij een risico voor zich neemt als jij beslist zelfstandige te worden door met dat loon een BV op te starten. Lijkt mij zelf absurd dat je zoiets zou moeten expliciteren in een car policy.

Ik denk dat je mijn reply nog even moet herlezen 🙂

In elke car policy die ik al heb ondertekend (4 ondertussen) staat letterlijk dat de bedrijfswagen niet door de partner (of anderen) gebruikt mag worden als systematisch transportmiddel naar het werk (of voor andere doeleinden). Ook maar logisch, dat kan de bedoeling niet zijn van een bedrijfswagen.

Misbruik daartegen is natuurlijk moeilijker tegen te gaan, dan moet de werkgever het al actief zelf gaan controleren en naar mijn ervaring gebeuren daar relatief weinig controles op.

In elke car policy die ik al heb ondertekend (4 ondertussen) staat letterlijk dat de bedrijfswagen niet door de partner (of anderen) gebruikt mag worden als systematisch transportmiddel naar het werk (of voor andere doeleinden). Ook maar logisch, dat kan de bedoeling niet zijn van een bedrijfswagen.

Indien het erin staat, dan vind ik dat dat gewoon moet gerespecteerd worden, net als de andere richtlijnen in de car policy (tenzij ze om 1 of andere reden lijnrecht zouden ingaan tegen wat wettelijk is).
Indien het er niet in staat, dan vind ik het een twijfelpunt, want dan wordt de wagen gebruikt voor privéverkeer.

Bij m'n eerste WG stond erin dat de wagen tijdens werkuren steeds ter beschikking moest zijn van de WN.
BIj m'n tweede WG stond er geen dergelijke bepaling in, noch dat de partner er niet mee naar het werk mocht.

Indien het erin staat, dan vind ik dat dat gewoon moet gerespecteerd worden, net als de andere richtlijnen in de car policy (tenzij ze om 1 of andere reden lijnrecht zouden ingaan tegen wat wettelijk is).
Indien het er niet in staat, dan vind ik het een twijfelpunt, want dan wordt de wagen gebruikt voor privéverkeer.

Bij m'n eerste WG stond erin dat de wagen tijdens werkuren steeds ter beschikking moest zijn van de WN.
BIj m'n tweede WG stond er geen dergelijke bepaling in, noch dat de partner er niet mee naar het werk mocht.
Indien er geen specifieke beperkingen aangehaald worden, lijkt het mij geen probleem dat partner er mee gaat werken.

Er werd al meermaals aangehaald van 'ik werk thuis & X bolt met de wagen'. OK, ca va ... indien dat uw privé wagen zou zijn geweest mocht de madam toch ook met die wagen gaan werken als jij hem niet bezigt?

Indien er geen specificatie is dat die wagen beschikbaar moet blijven voor jou omdat je 'on call' bent om naar klanten te gaan of zoiets is er toch geen enkel probleem. Die wagen is nl. onderdeel van je loon & je betaald daarvoor belasting.
Uw madam die naar haar ouders bolt tijdens die thuiswerk dag is niet anders dan dat ze naar haar werk bolt.

En indien je nog een 2e wagen hebt & je wordt toch heel onverwacht/uitzonderlijk opgeroepen dat je ergens moet zijn voor 't werk ... zie ik er dan ook geen graten in dat die mens de 2e wagen pakt & dat dit niet die bepaalde bedrijfswagen is. Als die geen wagen meer heeft zou het erger zijn want dan zou je moeten aangeven van 'nee, ik kan niet naar locatie/klant X want heb geen wagen'.

Ik ben wel akkoord dat er geen misbruik gemaakt mag worden & dat de WG in z'n recht is dit aan te pakken/straffen.
Dus na uw uren taxi spelen, of gewoon die wagen ni bezigen & uitlenen om taxi te spelen? NO GO!
50K km/j slijtage & naft 'terwijl' de patron u nog eens betaald om uw werk te doen? Neje, da kan ni.

Of uw woon/werk verkeer, wat bv. 50km is, vervangen door uw vrouw elke dag over & 't weer naar Frankrijk te bollen om haar ouders te bezoeken ... naaaaah, da's ook niet OK.

Bottom line ... 't is gelijk wel een beetje subjectief wat OK/NOK is, maar toch denk ik dat 't gros zich ergens wel kan inbeelden wat OK/NOK is.

As for myself ... jah ... ik ben single & werk nu al 2j van thuis uit. Ik doe nog nauwelijks kilometers & heb geen 2e partij om kms te vreten.
Zelfs pre/post corona ben ik nog steeds de enige chauffeur, dus weinig issues nog maar gehad hier. Ik doe zelf ook vrijwel nooit lange privé ritten, so yeah ... ik heb er nog nooit last van gehad.

Interessante discussie.

Mijn vrouw en ik gaan normaal allebei met de fiets werken naar kantoor. Ik heb een bedrijfswagen om af en toe (gemiddeld 1 dag per week) naar klanten of werven te rijden, mijn vrouw heeft geen (bedrijfs)wagen. Het gebeurt dus ook weleens omwille van praktische redenen dat mijn vrouw mijn wagen neemt om naar haar werk te gaan. Op zulke dagen heb ik me al vaak afgevraagd wat mijn werkgever zou zeggen indien ik dan dringend naar een klant/werf zou moeten rijden... Dan zou dat niet gaan omdat mijn vrouw er mee weg is naar haar werk, terwijl mijn bedrijf me wel een wagen heeft toegekend in mijn verloningspakket.

Er staat niets van in de policy dus officieel mag het, maar ik zou het toch een heel vervelende vinden. Gelukkig nog nooit voorgevallen.

Privéverkeer voor jezelf, niet voor een complete vreemde die losstaat van jouw arbeidscontract.

Bij mijn gsm policy staat er ook niet duidelijk in wat niet mag, enkel dat ik 'm ook mag benutten voor privégebruik. Dat betekent echter niet dat mijn zus er uren mee mag bellen naar internationale vrienden of dat een kameraad van mij die gsm mag gebruiken om voor allerlei doeleinden. Dat is zijn geen twijfelpunten, dat is zuiver misbruik als je die gsm/auto daarvoor aanwendt.

Interessante discussie.

Mijn vrouw en ik gaan normaal allebei met de fiets werken naar kantoor. Ik heb een bedrijfswagen om af en toe (gemiddeld 1 dag per week) naar klanten of werven te rijden, mijn vrouw heeft geen (bedrijfs)wagen. Het gebeurt dus ook weleens omwille van praktische redenen dat mijn vrouw mijn wagen neemt om naar haar werk te gaan. Op zulke dagen heb ik me al vaak afgevraagd wat mijn werkgever zou zeggen indien ik dan dringend naar een klant/werf zou moeten rijden... Dan zou dat niet gaan omdat mijn vrouw er mee weg is naar haar werk, terwijl mijn bedrijf me wel een wagen heeft toegekend in mijn verloningspakket.
Zolang je vrouw die auto daarvoor sporadisch gebruikt zie ik er geen probleem in. Zodra ze die systematisch gaat gebruiken om naar haar werk ermee te gaan (en ook redelijk wat km's ermee gaat maken) is dat imo misbruik.

Natuurlijk wel. De meeste car policies vermelden letterlijk dat partner en vaak inwonende kinderen deze ook mogen gebruiken.
Ik ben redelijk zeker dat geen enkele firma met zo'n car policy groen licht gaat geven als je gaat vragen of je vrouw jouw bedrijfswagen systematisch mag gebruiken als vervoersmiddel naar haar werk.

Ik ben redelijk zeker dat geen enkele firma met zo'n car policy groen licht gaat geven als je gaat vragen of je vrouw jouw bedrijfswagen systematisch mag gebruiken als vervoersmiddel naar haar werk.

Ik zie er weinig graten in op voorwaarde dat onze werknemers uit de voeten kunnen wanneer het nodig is.

Dat is dus al meer dan geen enkele 🙂

Privéverkeer voor jezelf, niet voor een complete vreemde die losstaat van jouw arbeidscontract.
zolang de wagen beschikbaar kan gesteld worden van de werkgever (zonder dat je die elke dag mee moet nemen naar het werk, maar dus wel niet echt ver van de woning), zie ik geen probleem.
Bij mijn gsm policy staat er ook niet duidelijk in wat niet mag, enkel dat ik 'm ook mag benutten voor privégebruik. Dat betekent echter niet dat mijn zus er uren mee mag bellen naar internationale vrienden of dat een kameraad van mij die gsm mag gebruiken om voor allerlei doeleinden. Dat is zijn geen twijfelpunten, dat is zuiver misbruik als je die gsm/auto daarvoor aanwendt.
dat is dan ook de zus/vriend, niet de inwonende partner. Een groot verschil.

Ik zie er weinig graten in op voorwaarde dat onze werknemers uit de voeten kunnen wanneer het nodig is.

Dat is dus al meer dan geen enkele 🙂
Ik zou er niet content mee zijn, mocht ik een bedrijfswagen aan iemand toekennen die hij voor privégebruik mag benutten en dan voor zo'n doeleinden het gaat misbruiken. De meesten zouden daar volgens mij niet content mee zijn. Er zal ook wel een reden zijn waarom veel firma's dat opnemen in hun car policy als één van de richtlijnen waarvoor de bedrijfswagen niet gebruikt kan worden.

Ik heb geen idee welk percentage van de car policies expliciet vermeldt dat de partner er geen woon-werkverkeer mee mag doen. De reden is vermoedelijk eerder dat een werkgever wil dat de werknemer die wagen steeds ter beschikking heeft voor indien het nodig is.

Staat het er niet in en ben je zo georganiseerd dat je zeker bent dat je hem niet nodig zal hebben, fine dan. Er zijn genoeg mensen met bedrijfswagen die met de trein gaan werken. Die hebben die wagen ook niet binnen handbereik.

Ik zou er niet content mee zijn, mocht ik een bedrijfswagen aan iemand toekennen die hij voor privégebruik mag benutten en dan voor zo'n doeleinden het gaat misbruiken. De meesten zouden daar volgens mij niet content mee zijn. Er zal ook wel een reden zijn waarom veel firma's dat opnemen in hun car policy als één van de richtlijnen waarvoor de bedrijfswagen niet gebruikt kan worden.
Bij ons staat er gewoon dat partner en alle familieleden (zowel in op- als neergaande lijn) die op hetzelfde adres gedomicilieerd zijn de wagen mogen gebruiken. Verder is er daaromtrent geen enkele beperking omtrent opgenomen. Hoe zou je dat trouwens gaan bepalen? Of de madam er nu ermee naar het werk rijdt of in het weekend naar de zee, beide zijn privé verkeer.

Maar waarom zou je daar als werkgever ook van wakker liggen? Uiteindelijk is dat ook maar een vaste kost voor werknemer X net zoals het loon van die persoon. Ga je er dan als werkgever ook van wakker liggen als werknemer X zijn hele loon erdoor draait aan coke en hoeren?

Terug
Bovenaan