De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Het is niet omdat iets toegelaten is dat het niet verwerpelijk is...
Kom... aan... als dat elke week gebeurt kan je er nog iets van zeggen maar als dat eens 1 keer is. Mijnen baas betaald da toch niet, de aandeelhouder betaald dat, en aangezien ze ons Parijs graag verhandelen als vee ga ik mij daar echt niet schuldig over voelen.

Ik laat tenminste (deels) de Franse staat er mee voor opdraaien. Wat steken andere mensen niet allemaal uit waar de Vlaams/Belgische belastingbetaler de dupe van is? :unsure:

De kantjes eraf rijden is nu eenmaal nationale sport nummer één, ge moet just een beetje redelijk blijven. Taxi gaan spelen achter u uren met u bedrijfswagen is dan bijvoorbeeld echt wel niet ok.

Hier zijnt echt de banden op bepaalde wegen, ik heb dat verschil niet met mijn eigen auto.
Miste vooral mijn speedlimiter, de skoda lijkt enkel acc te hebben.

Vind je dat eigenlijk normaal? Ik vind dat persoonlijk niet normaal. Dat komt in de buurt van de hoeveelheid brandstof die je normaal op die dag zou gebruiken met je bedrijfswagen in je privéwagen tanken. Jouw werkgever hoeft toch geen woon-werk verkeer van je vrouw te bekostigen?

Maar je geeft zelf aan dat je al blij bent dat je de kost van de brandstof niet moet betalen.

Het moet zijn dat er misbruik werd gemaakt. Doorgaans is dat zo (vinger-hand-principe).

Waarom dan ook niet meteen een kannetje 95 vullen voor de grasmaaier of wekelijks 5 liter 95 extra tanken voor de moto.

Ik werkte vorig jaar bij klanten met een tweede verblijf aan de kust. Die mensen zaten er warm bij, man Ir met zulke E-klasse, vrouw beetje multi-eigendom verhuur en vastgoed. Die vrouw gaf zelf toe dat ze hoofdzakelijk met die E-klasse reed, omdat haar man toen van thuis werkte. Dat kan toch allemaal niet de bedoeling zijn? Er was daar ook nog domiciliefoefeling in dat huis. Door overal het onderste uit de kan te halen kan je natuurlijk een serieuze som uitsparen.

De Vlaming is kampioen in "de kantjes er van af lopen" en zal altijd wel een reden vinden om zijn gedrag te rechtvaardigen.

Zelf ook nog over gekakt tegen mijn vorige schoonvader. Daar reed de schoonmoeder met de bedrijfswagen en schoonvader ging met de fiets gaan werken. Bij de vakbond.... Dus ja, als de linkse mannetjes dat OK vinden, wat moet je dan doen?

Het is en blijft een salaris wagen, dat is niet om woon-werkverkeer te doen maar een verloning. Je doet met je salaris toch wat je wil?

Rolgeluid van de banden komt imo ook gewoon meer tot uiting tijdens het elektrisch rijden bij gebrek aan motorgeluid.. dat merk ik zelf ook als de wagen volledig elektrisch rijdt.
Klopt, die specifieke ev-banden hebben ook geluidsdemping in de band om dat tegen te gaan. Het is niet luider dan bij een andere wagen, het valt gewoon meer op.

Zelf ook nog over gekakt tegen mijn vorige schoonvader. Daar reed de schoonmoeder met de bedrijfswagen en schoonvader ging met de fiets gaan werken. Bij de vakbond.... Dus ja, als de linkse mannetjes dat OK vinden, wat moet je dan doen?

Het is en blijft een salaris wagen, dat is niet om woon-werkverkeer te doen maar een verloning. Je doet met je salaris toch wat je wil?
Voor een stuk is dat ook het probleem dat het principe van een salariswagen veroorzaakt. Als die wagens gebruikt werden waarvoor een bedrijfswagen eigenlijk bedoelt is, namelijk het maken van dienstverplaatsingen, dan sluit je dat soort zaken uit.

Als je natuurlijk gaat naar een systeem waar bedrijfswagens door den band genomen gebruikt worden als een systeem van belastingontwijking dan mag je ook niet verschieten dat men dat salarisvoordeel gaat gebruiken zoals men het zelf wil/kan, binnen de lijnen van hun car policy.

Onze car policy is redelijk weird. Iedereen onder hetzelfde dak mag er mee rijden, maar geen generatie naar boven. Dus je inwonende ouders vb niet.

Je mag niet tanken in het weekend en niet tijdens je verlof, maar je mag er wel op verlof mee...

Ik moet zeggen dat sinds ik mijn bedrijfswagen heb (nu iets meer dan een half jaar) mijn rijgedrag vrijwel niet veranderd is tegenover vroeger. Ik doe nog altijd bijna een volledige maand met 1 tankbeurt :unsure:
Kan je dan niet beter een mobility budget met cash uitbetaling kiezen? Allé, met 1 naftbak per maand is het nauwelijks de moeite. Ik doe nu nog veel km met mijn bedrijfswagen, maar als we in de toekomst naar +3x/week thuiswerken kan ik ook al bijna beter op een eigen wagen overschakelen en voor een cash uitbetaling kiezen voor het mobility budget.

Met 70k per jaar, waarvan veel autobahn, zou ik toch de i4 kiezen hoor :)

De iX3 heeft in de praktijk al een veel betere range dan de EQC en de Etron, maar op de snelweg moet je toch niet veel sneller rijden dan 120-125 als je 350km halen. Als het goed weer is ;)

De kantjes eraf rijden is nu eenmaal nationale sport nummer één, ge moet just een beetje redelijk blijven. Taxi gaan spelen achter u uren met u bedrijfswagen is dan bijvoorbeeld echt wel niet ok.
Dat mag wettelijk ook niet, gezien je dan je bedrijfswagen (= van je werkgever) gebruikt voor een commerciële activiteit. Kan een reden zijn voor ontslag om dringende reden.

Dat mag wettelijk ook niet, gezien je dan je bedrijfswagen (= van je werkgever) gebruikt voor een commerciële activiteit. Kan een reden zijn voor ontslag om dringende reden.

Mag dat wettelijk echt niet? Lijkt me dat dit vooral iets is dat meestal in de car policy van het bedrijf in kwestie staat, en indien dit er niet in staat het in principe wel zou mogen?

Het is niet omdat iets toegelaten is dat het niet verwerpelijk is...
Waarom zou dat verwerpelijk zijn? Misschien verdient die collega 500 euro minder dan u voor hetzelfde werk, is dat dan wel eerlijk? Auto's worden in Belgie gewoon gegeven als deel van het loon, waarom zou ge het dan niet kunnen gebruiken? Waarom zou iemand zich moeten houden aan die zelf uitgevonden regel? Als de werkgever daar een probleem van maakt, is het aan hem om dat op te volgen en te controleren. Als collega hebt ge daar toch helemaal geen zaken mee. In veel gevallen is het voor de werkgever ook gewoon goedkoper om de tankkaart te betalen dan de werknemer een hoger bruto loon te geven.

Het is bovendien ook zo subjectief. Tijdens de werkuren iemand 100km laten rijden is verwerpelijk, maar elk weekend 500km rijden is dan geen probleem?

Heb zo een kameraad die quasi elke dag met de fiets gaat en fietsvergoeding krijgt
Ondertussen gebruikt zijn madam de bedrijfswagen om haar huisbezoeken (huisarts) te doen

Volgens hem staat er niets in de carpolicy dat dat niet mag maar wettelijk mag dat dus niet?

Heb zo een kameraad die quasi elke dag met de fiets gaat en fietsvergoeding krijgt
Ondertussen gebruikt zijn madam de bedrijfswagen om haar huisbezoeken (huisarts) te doen

Volgens hem staat er niets in de carpolicy dat dat niet mag maar wettelijk mag dat dus niet?
het is een reden tot ontslag + eis schadevergoeding (het "misbruik"). Op zich geen onwettelijk iets, maar reden voor contractbreuk. had me wat verkeerd uitgedrukt.

Waarom zou dat verwerpelijk zijn? Misschien verdient die collega 500 euro minder dan u voor hetzelfde werk, is dat dan wel eerlijk? Auto's worden in Belgie gewoon gegeven als deel van het loon, waarom zou ge het dan niet kunnen gebruiken? Waarom zou iemand zich moeten houden aan die zelf uitgevonden regel?
Dus mijn vrouw zou nu terug in de privé moeten werken en ik in het onderwijs. Ah 4 dagen thuiswerk, toevallig op de dagen dat ik les heb en ik neem haar bedrijfswagen om te gaan werken, dat is dus ok volgens jou?

Als de werkgever daar een probleem van maakt, is het aan hem om dat op te volgen en te controleren. Als collega hebt ge daar toch helemaal geen zaken mee. In veel gevallen is het voor de werkgever ook gewoon goedkoper om de tankkaart te betalen dan de werknemer een hoger bruto loon te geven.
Dat is natuurlijk een feit dat het goedkoper is.
Het is bovendien ook zo subjectief. Tijdens de werkuren iemand 100km laten rijden is verwerpelijk, maar elk weekend 500km rijden is dan geen probleem?
Ik zou beschaamd zijn om met de bedrijfswagen van mijn vrouw op het werk toe te komen, maar soit dat is mijn mening. Je kan dan wel zeggen dat woon-werk tot privé hoort, maar je rijdt wel naar je werk om daar een inkomen te gaan verdienen.

Dus mijn vrouw zou nu terug in de privé moeten werken en ik in het onderwijs. Ah 4 dagen thuiswerk, toevallig op de dagen dat ik les heb en ik neem haar bedrijfswagen om te gaan werken, dat is dus ok volgens jou?

Dat is natuurlijk een feit dat het goedkoper is.

Ik zou beschaamd zijn om met de bedrijfswagen van mijn vrouw op het werk toe te komen, maar soit dat is mijn mening. Je kan dan wel zeggen dat woon-werk tot privé hoort, maar je rijdt wel naar je werk om daar een inkomen te gaan verdienen.
Salariswagen/bedrijfswagen is beide een deel van uw loon.
Als uw vrouw 500 euro meer verdient en een eigen wagen moet kopen ga je er toch ook mee rijden als zij hem niet nodig heeft.

Niet om u in twijfel te trekken, maar welke wettekst voorziet dit?

Geen aparte wetgeving ervoor, maar als je een bedrijfswagen krijgt, staat daar normaal in dat je die voor privé gebruik mag gebruiken. Dan is dat niet voor commercieel gebruik en is elke slijtage/tankkost loondiefstal.

"Bijberoep

Zonder specifieke afspraken lijkt het ons niet zomaar toegelaten de wagen te gebruiken voor verplaatsingen in het kader van een bijberoep, zeker als dat bijberoep het bedrijf concurrentie aandoet. Ook publiciteit op de wagen aanbrengen voor het bijberoep is niet toegelaten. Uw collega’s mogen evenmin de wagen gebruiken voor bezoldigd personen- of goederenvervoer (bv. als taxi of om pakketjes te gaan bezorgen tegen betaling)."

Ooit rechtspraak gezien van een ontslag hiervoor.

Tja, hier gebeurt het ook zo. We hebben 2 wagens, maar m'n vrouw neemt mijn bedrijfswagen als ik thuis werk.
Merk op: ik ben zelfstandig, dus er is geen "werkgever" waarvan "geprofiteerd" zou worden. Maar dit is waarom er iets als een VAA bestaat, dus dat is wettelijk allemaal perfect OK.

Indien de car policy stipuleert dat de wagen steeds ter beschikking moet zijn tijdens werkuren, dan vind ik dat dat moet gevolgd worden. Anders is het gewoon privégebruik van de wagen, dat is een looncomponent en ik zie niet direct hoe je daar graten in kan zien.

De E-tron is veruit de grootste.
De IX3 en EQC ontlopen elkaar weinig.
En Q4 e-tron zit ook op gelijke niveau met de iX3 en EQC qua binnenruimte.

Maar met 70k per jaar zou ik sowieso voor die i4 gaan (en dan niet de 50 maar de 40). Met zo'n hoge kilometrage per jaar, wil je echt wel het maximale bereik ter beschikking.
Tenzij een enkele rit max 200km is en je altijd aan degelijke snelheden kunt laden op locatie en dan is hoge laadsnelheid een belangrijk punt voor als je toch eens onderweg moet laden (de grote e-tron is hier denk ik de beste in).

Maar als je ruimte wilt en veel bereik, is de Tesla Model Y wel de beste keuze momenteel.
Of de Taycan Cross Turismo, die binnenruimte zal vast ook wel royaal zijn. Alleen is dit een totaal andere prijsklasse.

Terug
Bovenaan