De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Had es gekeken naar een 508 SW PSE plugin hybrid.

vanaf 67000 euro... Da's er toch wel een beetje over voor een Peugeot? nee?
Goh, mensen betalen even veel (en meer) voor een 330e, die (een pak) minder PK heeft, maar wel sportiever stuurt. Als je ze 1-1 naast elkaar legt lijkt het mij niet overdreven duur tov de andere 508's.

Een 508 SW met 130PK start ook aan 33736, een 318i aan 33750€

Goh, mensen betalen even veel (en meer) voor een 330e, die (een pak) minder PK heeft, maar wel sportiever stuurt. Als je ze 1-1 naast elkaar legt lijkt het mij niet overdreven duur tov de andere 508's.

Een 508 SW met 130PK start ook aan 33736, een 318i aan 33750€
Goh ... zoals ik eerder al aangaf ... de BMW 30e is eigenlijk die met de 'minste PK' van de Duitse 3 in hun 'default' PHEV aandrijflijn.
Merc & Audi hadden net iets meer PK.

De 30e heeft ondertussen natuurlijk XtraBoost toegevoegd waardoor je technisch gezien wel dichter bij de andere 2 komt, maar een T8 gaat daar dan weer los over met 400PK.

Maar de 30e zal zelfs met 100PK minder een stuk sportiever zijn dan die Volvo met 400PK. Ook al is die laatste in rechte lijn iets sneller.

So yeah ... niet enkel de PK's die tellen natuurlijk.
Bij BMW kan je in de hogere modellen dan wel weer naar een 45e gaan natuurlijk (of is er enkel een 45e), maar als we kijken naar de 5er, dan komt daarvoor ineens toch wel 13K bij, wat toch wel veel is natuurlijk.

Om maar even te vergelijken ... kijk dan even naar de Stinger. Een dure wagen zonder badge, zonder geschiedenis, zonder fanboys I guess ... verkoop is voor zover ik weet serieus tegen gevallen. Ondanks de PK's 'on offer'.
In die price range begon men hier dan ook mee te spelen in dezelfde markt als die Duitse 3 natuurlijk.

Goh ... zoals ik eerder al aangaf ... de BMW 30e is eigenlijk die met de 'minste PK' van de Duitse 3 in hun 'default' PHEV aandrijflijn.
Merc & Audi hadden net iets meer PK.

De 30e heeft ondertussen natuurlijk XtraBoost toegevoegd waardoor je technisch gezien wel dichter bij de andere 2 komt, maar een T8 gaat daar dan weer los over met 400PK.

Maar de 30e zal zelfs met 100PK minder een stuk sportiever zijn dan die Volvo met 400PK. Ook al is die laatste in rechte lijn iets sneller.

So yeah ... niet enkel de PK's die tellen natuurlijk.
Bij BMW kan je in de hogere modellen dan wel weer naar een 45e gaan natuurlijk (of is er enkel een 45e), maar als we kijken naar de 5er, dan komt daarvoor ineens toch wel 13K bij, wat toch wel veel is natuurlijk.

Om maar even te vergelijken ... kijk dan even naar de Stinger. Een dure wagen zonder badge, zonder geschiedenis, zonder fanboys I guess ... verkoop is voor zover ik weet serieus tegen gevallen. Ondanks de PK's 'on offer'.
In die price range begon men hier dan ook mee te spelen in dezelfde markt als die Duitse 3 natuurlijk.
Maar volgens de reviews is het onderstel van de 508 minstens even goed als dat van de 3. Hij mist enkel het stuurgevoel. Dus op zich zitten ze daar bij Peugeot wél goed en zou hij even sportief rijden, maar mist hij het gevoel in het stuur wel (wat wel verschrikkelijk irritant is bij een sportieve wagen).

Maar inderdaad, goed verkopen zal het niet doen, en dat komt simpelweg door de badge etc...
Er is ooit een vergelijking tussen de Stinger GT, BMW 640i en Panamera 3.0l V6.
Stinger is snelste in sprint
Stinger heeft meer grip in de bochten dan BMW (en iets minder dan Porsche)
Idem voor slalomtest
En op een circuit bleek de Stinger de snelste van de 3.

Prijsverschil:
Stinger 55000k
640i: 88500€
Panamera: 96500€

En toch zal de Stinger by far het slechtst verkopen... Maar dat maakt hem niet plots "te duur", het is gewoon een segment waarin die merken niks verkocht krijgen.

Maar volgens de reviews is het onderstel van de 508 minstens even goed als dat van de 3. Hij mist enkel het stuurgevoel. Dus op zich zitten ze daar bij Peugeot wél goed en zou hij even sportief rijden, maar mist hij het gevoel in het stuur wel (wat wel verschrikkelijk irritant is bij een sportieve wagen).

Maar inderdaad, goed verkopen zal het niet doen, en dat komt simpelweg door de badge etc...
Er is ooit een vergelijking tussen de Stinger GT, BMW 640i en Panamera 3.0l V6.
Stinger is snelste in sprint
Stinger heeft meer grip in de bochten dan BMW (en iets minder dan Porsche)
Idem voor slalomtest
En op een circuit bleek de Stinger de snelste van de 3.

Prijsverschil:
Stinger 55000k
640i: 88500€
Panamera: 96500€

En toch zal de Stinger by far het slechtst verkopen... Maar dat maakt hem niet plots "te duur", het is gewoon een segment waarin die merken niks verkocht krijgen.

Is de Stinger echter ook geen klasse lager? Panamera, 640i zitten toch in het E-segment terwijl de Stinger volgens mij toch in principe een segment lager zit?

Een 3 is bvb. met gelijkaardige motorisatie ook goedkoper en sneller dan een 5 he :)

edit: 1 tot 2 segmenten zelfs blijkbaar. Panamera is al F, Stinger is D.

Is de Stinger echter ook geen klasse lager? Panamera, 640i zitten toch in het E-segment terwijl de Stinger volgens mij toch in principe een segment lager zit?

Een 3 is bvb. met gelijkaardige motorisatie ook goedkoper en sneller dan een 5 he :)
Ja, dat sowieso wel, geen idee waarom ze niet vergeleken met een 440i. Anderzijds zijn die prijzen ook wel de "vanaf prijs" waar bij de Stinger het ook gewoon daar stopt, en bij de BMW moet ge dan nog beginnen...
Het gaat er in elk geval op neerkomen dat de Stinger véél goedkoper is, en toch amper verkoopt. Terwijl een Panamera en/of 440i goed verkopen. En ja, een groot stuk daarvan zit ook in bouwkwaliteit enzo, maar zelfs al had KIA iets gebouwd dat op alle mogelijke vlakken superieur is, het zou nog altijd minder goed verkopen.
Je ziet bvb hetzelfde met de verkoopscijfers van Golf GTI tov alle andere hot hatches. VW is daar bij de mindere uit de klasse, en overklassen zowat alles qua verkoop.

Het gaat er in elk geval op neerkomen dat de Stinger véél goedkoper is, en toch amper verkoopt. Terwijl een Panamera en/of 440i goed verkopen. En ja, een groot stuk daarvan zit ook in bouwkwaliteit enzo, maar zelfs al had KIA iets gebouwd dat op alle mogelijke vlakken superieur is, het zou nog altijd minder goed verkopen.

Ja klopt wel uiteindelijk. Badge is ook belangrijk he. Mede daardoor is de restwaarde ook wel een pak lager vermoed ik, wat dan weer voor een soort vicieuze cirkel zorgt.

De fiscaliteit helpt er ook niet aan natuurlijk.

Nochtans bestaat de A3 e-tron al langer dan de 330e...

Weer iets bijgeleerd... En nu ik er goed over nadenk, heb ik die al zien rondrijden maar niet vaak :)

Ivm die werkgevers die nog zoeken naar hoe ze hun car policy moeten aanpassen aan elektrische en hybrides: eigenlijk is dat tegelijk logisch en ook weer niet - genoeg bedrijven die dat al een aantal jaar in hun policy opgenomen hebben, dus ze moeten het warm water toch niet uitvinden.

Inderdaad. Ik werk quasi uitsluitend voor de bouwsector (IT Sales) en daar zie je dat dergelijke beslissingen ook nog vaak met de buik worden genomen.

Ik mag een nieuwe showroom zetten voor dealer X, dus ik beloof dat wij de komende jaren minstens 10 auto's zullen bestellen. Fuck co2 uitstoot, fiscaliteit en VAA op dat moment. We zien wel wanneer het een probleem vormt.

Inderdaad. Ik werk quasi uitsluitend voor de bouwsector (IT Sales) en daar zie je dat dergelijke beslissingen ook nog vaak met de buik worden genomen.

Ik mag een nieuwe showroom zetten voor dealer X, dus ik beloof dat wij de komende jaren minstens 10 auto's zullen bestellen. Fuck co2 uitstoot, fiscaliteit en VAA op dat moment. We zien wel wanneer het een probleem vormt.
In die duizenden KMO's met 5 à 25 bedrijfswagens heb je helemaal geen fleet managers.
Bij ons bestaat dat ook niet, een fleet manager.

De 2 patrons beslissen voornamelijk zelf en staan feitelijk redelijk weigerachtig t.o.v. EV, dus om dat in hun car policy op te nemen is op dit moment nog niet aan de orde geweest.
Ze zullen uiteindelijk wel moeten zeker, tegen 2023 (of zeker '26).

Er zijn natuurlijk wel budget ranges gedefinieerd en al, but still ... ik heb daarin ook wel al wat buiten de lijntjes gekleurd.
Ik alleen ni trouwens.

Anyway ... zeker nog werk aan de winkel daar. Ze zullen er alleszinds toch iets moeten over bepalen eh ... want de instapbudgetten voor een EV zijn toch een stuk hoger dan voor een ICE.
Nissan Leaf bv. begint al op 35K, terwijl een VW Polo bv. in R-Line (duurste line) ergens op 27K zal starten met een DSG.

Dat vind ik er ook los over voor een Peugeot ja. Als is er natuurlijk ook de gewone 508 SW plugin hybrid voor €20.000 minder.

De PSE plugin hybrid is een beetje een halo car voor Peugeot.

Bij pakweg BMW is de hoogste benzineversie dikwijls ook beter prijs/kwaliteit gezien dan de M versie (hoewel dat op het eerste zicht nog lijkt mee te vallen tegenwoordig). Maar dan hebt ge natuurlijk niet de M. Daar zit wel wat marketing achter om zo'n duur model boven de normale lijn te plaatsen.

Voor 67000 euro ga ik wel Polestar bollen denk ik. Of het moet zijn dat ze bij Pug zeggen: we dumpen ze aan 25% discount.
Met die hybrid heb je dan nog de onzekerheid of je wel tot het eind van de rit gebruik kunt maken van de 100% aftrek.

Die peugeot ziet er wel interessant uit omdat je toch 200+ pk aan electro motoren hebt op die AWD. En je kan op reis gewoon doorkachelen en enkel stoppen voor benzine te tanken.

Voor 67000 euro ga ik wel Polestar bollen denk ik. Of het moet zijn dat ze bij Pug zeggen: we dumpen ze aan 25% discount.
Met die hybrid heb je dan nog de onzekerheid of je wel tot het eind van de rit gebruik kunt maken van de 100% aftrek.

Die peugeot ziet er wel interessant uit omdat je toch 200+ pk aan electro motoren hebt op die AWD. En je kan op reis gewoon doorkachelen en enkel stoppen voor benzine te tanken.
Voor 67000 heb je ook de iX3 eh.

Terug
Bovenaan