De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Een 1 is toch niet hybride te krijgen? Heel populair in lease.
Den 1 niet, maar den 2 wel als laagste instap PHEV.

En den X1 als instap SUV PHEV.

Maar hun PHEV aanbod is strategisch wel correct voor wat wij zien als opties in bedrijfswagens.
Van laag tot hoog vinden we ergens wel iets in elke klasse.

Te beginnen met een 2 voor de instappers tot een 7 voor de CEO's.
Verder zijn de 3 & 5 de meer courante keuzes (zeker VS de tussen cijfers die vooral coupés/speciallekes voorstellen, zijnde de 4 & 6, die kom je vrijwel niet tegen in bedrijfswagenland).

Tegenwoordig zijn SUV's natuurlijk populair & dan is zowel de X1, 2, 3 & 5 beschikbaar. Dus ook van instap tot redelijk aan de hoge klasse.

Laatst bewerkt:
Afgelopen week mijn nieuwe bedrijfswagen mogen gaan ophalen, een BMW 116dA F40. Op de RWD vs FWD discussie na, vind ik het echt op alle vlakken een verbetering.

mooie wagen, vooral die achterkant ;) Proficiat!
Ik heb eens een 1 reeks als vervangwagen gehad niet zo lang geleden, in de klasse kleine stadswagen of instapbedrijfswagen is dat toch de beste wagen in de reeks (vergelijking dan met v40, audi a3, mercedes a, volkswagen golf,...)

Maar de non-PHEV mild hybrids kunnen die opgewekte energie toch niet gebruiken om te rijden wegens geen elektromotor? Dus die opgewekte energie wordt volgens mij niet efficiënt benut
Wat is in feite het grootste piekverbruik? Aanzetten vanuit stilstand en versnellen. Dat zijn twee zaken waar een mild hybrid assistentie krijgt van zijn startmotor, en op die manier bespaar je dus wel wat brandstofverbruik.
Iets in beweging houden vergt een heel stuk minder energie dan iets versnellen.

mooie wagen, vooral die achterkant Proficiat!
Ik heb eens een 1 reeks als vervangwagen gehad niet zo lang geleden, in de klasse kleine stadswagen of instapbedrijfswagen is dat toch de beste wagen in de reeks (vergelijking dan met v40, audi a3, mercedes a, volkswagen golf,...)
Heb je ooit al eens een kleine stadswagen gezien? Een golf, A3 of 1er valt daar niet onder hoor.

Nee even serieus, die vallen daar niet onder.
Ik ga even gewoon bloedeerlijk tegen u zijn, die vallen daar niet onder.

Net gemerkt dat de CO2 uitstoot van de 3 reeks Touring niet meer in NEDC 2.0 wordt opgegeven. Het gaat voor de 316dA van 105g naar 126 − 147 g/km. Voor de 318iA van 130g naar 152 − 171 g/km.
Even nagevraagd, en deze zou opnieuw gehomologeerd zijn geweest, waardoor ze nu enkel nog WLTP mogen vermelden.
VAA gaat dus tussen de 300 en 400 euro liggen. Aftrekbaarheid voor de werkgever zakt ook een stuk.
De berline ontsnapt er voorlopig nog aan, maar de kans is groot dat deze ook nog volgt.

Tegen deze voorwaarden lijkt het me dat niemand hier nog voor zou kiezen, toch?

Net gemerkt dat de CO2 uitstoot van de 3 reeks Touring niet meer in NEDC 2.0 wordt opgegeven. Het gaat voor de 316dA van 105g naar 126 − 147 g/km. Voor de 318iA van 130g naar 152 − 171 g/km.
Even nagevraagd, en deze zou opnieuw gehomologeerd zijn geweest, waardoor ze nu enkel nog WLTP mogen vermelden.
VAA gaat dus tussen de 300 en 400 euro liggen. Aftrekbaarheid voor de werkgever zakt ook een stuk.
De berline ontsnapt er voorlopig nog aan, maar de kans is groot dat deze ook nog volgt.

Bij ons gaat zelfs niemand die nog mogen bestellen dan, aangezien wij met max. CO² waardes zitten.

Den 1 niet, maar den 2 wel als laagste instap PHEV.

En den X1 als instap SUV PHEV.

Maar hun PHEV aanbod is strategisch wel correct voor wat wij zien als opties in bedrijfswagens.
Van laag tot hoog vinden we ergens wel iets in elke klasse.

Te beginnen met een 2 voor de instappers tot een 7 voor de CEO's.
Verder zijn de 3 & 5 de meer courante keuzes (zeker VS de tussen cijfers die vooral coupés/speciallekes voorstellen, zijnde de 4 & 6, die kom je vrijwel niet tegen in bedrijfswagenland).

Tegenwoordig zijn SUV's natuurlijk populair & dan is zowel de X1, 2, 3 & 5 beschikbaar. Dus ook van instap tot redelijk aan de hoge klasse.

Ik vind het net jammer dat de 1 geen PHEV aanbiedt. De a3 en mercedes a phev doen het erg goed nu.

De catalogi opengeslagen. De Duitse 3 hebben inderdaad erg veel PHEV modellen. Bij Audi mis ik de a4 als populair leasemodel. Bij BMW de 1. Bij Mercedes heeft elk populair model gewoon een PHEV en lijkt meest uitgebreid.

Is dat voor nieuw ingeschreven modellen dan? Heb een 318i en ik ga daar echt geen 300-400€ VAA voor betalen…

Wat er op het gelijkvormigheidsattest staat telt wellicht?
Geen probleem voor reeds afgeleverde wagens dus. Voor diegene die nog moeten worden afgeleverd, geen idee wanneer dit plots veranderd.

Is wat merk/model gebonden. Passat en Arteon gaat deze zomer zijn. Ik was in januari nog wat aan het twijfelen tussen de twee omdat ik de Passat rijkelijker kon uitrusten voor hetzelfde budget, toen ik hoorde dat de Passat echter pas kon geleverd worden in september-oktober en dus enkel WLTP ging zijn en de Arteon kon worden geleverd in april met NEDC 2.0 cijfers was de keuze tussen de twee vrij snel gemaakt.

Hier ook nieuwe te bestellen. 318da touring sport met business pack+ en comfort pack perfect binnen budget. 320e touring geen budget voor nog wat leuke vinkjes. Had ik niet gedacht.

Ix3 ook wel leuk. Zelfs model impressive valt de eigen bijdrage nog wel mee (als je de laadpaal niet meetelt). Morgen testritje doen 🙂

De cijfers van de Arteon zijn al gestegen met de facelift hoor. Ik heb de 2.0TDI 150pk dsg en die heeft 116gr CO2, geleverd in Februari 2018.

Hier ook nieuwe te bestellen. 318da touring sport met business pack+ en comfort pack perfect binnen budget. 320e touring geen budget voor nog wat leuke vinkjes. Had ik niet gedacht.

Ix3 ook wel leuk. Zelfs model impressive valt de eigen bijdrage nog wel mee (als je de laadpaal niet meetelt). Morgen testritje doen 🙂
Volgens mij ben je hier al de 5de persoon die een ix3 overweegt of besteld heeft. Die wagen gaat volgens mij bij de leasemaatschappijen dus echt vlot over de toonbank en zou wel eens de EV bedrijfswagen van het jaar kunnen worden

Ik heb ondertussen een lijst met wagens ontvangen.

Het gaat zeer vermoedelijk gaan tussen de Tiguan Life hybride (245pk) of de passat variant GTE business (218pk)
Beiden gelijkaardig uitgevoerd. Tiguan heeft wel digital cockpit, de passat niet, wat ik wel jammer vind want een wijzerplaats voor een auto in deze categorie is nogal ouderwets imho.

De passat is denk ik ruimer, is ook gewoonweg duurder catalogusprijs. Maar de tiguan vind ik ne keer iets specialer en iets minder "saai". Al heeft de passat meer het "brede auto" gevoel ipv in een bolleke rond te rijden en is daardoor misschien toch meer de premium/high end keuze?

Ik zal ze eens in de showroom moeten bekijken denk ik.

Heel dat fake hybride gebeuren is wel iets Belgisch, niet direct iets waar de autofabrikanten wakker van liggen.
Dat kan je Audi of gelijk welke fabrikant ook moeilijk kwalijk nemen, met de WLTP is het ook ongelofelijk veel moeilijker geworden om nog onder die 50gr te geraken als hybride.
En daarbij, ik denk dat het enkel nog de Q7 en Q8 is die zogenaamd fake hybride zijn.
Ik denk dat bijna elke fabrikant wel hybrides in hun gamma hebben of hadden die nu als fake hybride bestempeld worden, daar is Audi helemaal niet alleen in.

Ja, akkoord, maar in België zal niemand die ‘overheid fake’ PHEV’s gaan kopen als je het fiscaal voordeel niet kan genieten..

Nu, ik had het blijkbaar wel fout op ivm Audi, die hebben inderdaad ook al mooi PHEV aanbod.

Amai.. serieus gesjareld dan als die zo zou gehomologeerd zijn?

Ik heb ondertussen een lijst met wagens ontvangen.

Het gaat zeer vermoedelijk gaan tussen de Tiguan Life hybride (245pk) of de passat variant GTE business (218pk)
Beiden gelijkaardig uitgevoerd. Tiguan heeft wel digital cockpit, de passat niet, wat ik wel jammer vind want een wijzerplaats voor een auto in deze categorie is nogal ouderwets imho.

De passat is denk ik ruimer, is ook gewoonweg duurder catalogusprijs. Maar de tiguan vind ik ne keer iets specialer en iets minder "saai". Al heeft de passat meer het "brede auto" gevoel ipv in een bolleke rond te rijden en is daardoor misschien toch meer de premium/high end keuze?

Ik zal ze eens in de showroom moeten bekijken denk ik.

Een Tiguan is niet echt klein.. tijd geleden eens in Volkswagen showroom gaan kijken, en vond dat toch een vrij grote wagen (heb er niet ingezeten wel).

Ik wist niet dat er een plug-in A3 bestond, en ik ken niemand die ermee rijdt.
Anekdotisch bewijs: ik ken verschillende mensen met een BMW 330e. En bij de A4 bestaat het niet. Audi loopt echt wel achter in PHEV en EV voor hun populaire modellen.
Google maar eens op Audi A3 e-tron. Die bestaat al lang hoor.
BMW heeft dan in context van hun sportievere modellen richting EV beginnen kijken blijkbaar. Te zien aan de i4, die zal komen vooraleer er een i5 of dergelijke zal zijn. En een 430e verwacht ik dan ook nooit te zien.
Voor wat ik lees is er weliswaar een i5 op komst tegen ergens 2023, but we'll see. i4 zou de eerste moeten zijn. Dan wss de iX.
De i4 zal voor deze zomer zijn en de iX voor in het najaar.

Volgens mij ben je hier al de 5de persoon die een ix3 overweegt of besteld heeft. Die wagen gaat volgens mij bij de leasemaatschappijen dus echt vlot over de toonbank en zou wel eens de EV bedrijfswagen van het jaar kunnen worden
Het valt vooral op dat een X3 sowieso enkel beschikbaar was binnen de hogere budgetten, en de iX3 nu ineens een heel stuk lager op de meeste lijsten staat. Dat zorgt voor een aanzuigeffect omdat mensen direct het gevoel hebben dat ze een "betere" wagen kunnen nemen.

Bij bvba Mercedes en Audi is dat minder gebeurd omdat de EQC en E-tron gewoon een pak duurder zijn.

Binnen ev-land blijven er wel meer Tesla's verkocht worden, maar de verkoopscijfers van de iX3 binnen België gaan zeker heel positief zijn.

Dat komt omdat Audi geen enorme reclamecampagne doet rond hun hybrides...
De populairste Audi modellen in België zijn trouwens de A3, Q3 en Q2. En 46% van hun verkopen komen uit hun SUV-modellen (die dus bijna allemaal een hybride variant hebben). Het is niet omdat je dénkt dat de A4 en A5 hun populaire modellen zijn, dat het ook effectief zo is...

Maar ge kunt niet zeggen "Audi mist de boot qua hybrides" omdat ze toevallig het model waar je naar kijkt niet in hybride hebben.
BMW heeft ook geen hybride 2-reeks coupé, 4-reeks, 6-reeks, 8-reeks, X4, X6, X7
Mercedes heeft geen bvb hybride GLB.
Mercedes heeft sinds kort een full elektriek glb. De gqb. Maar soit blijft geen hybride natuurlijk

Terug
Bovenaan