De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Nee :tongue:. Ik zal het illustreren met het verschil tussen een BMW 320i (1470 kg) en een BMW 330e (1770 kg).

BMW 320i benzine: 7 liter / 100 km
BMW 320i met 300 kg aan passagiers: 8 liter / 100 km
BMW 330e PHEV = 320i + 300 kg aan batterij en hybridesysteem = 7 liter / 100 km

Het negatieve effect van het hogere gewicht bij de 330e wordt gecompenseerd door het positieve effect van het regeneratief remmen. De kinetische energie die bij een 320i tijdens het remmen wordt omgezet in warmte (hete remschijven), belandt bij een 330e via de elektromotor (die dan dient als generator) in de batterij. En die opgeslagen elektrische energie helpt bij de volgende accelereren, waardoor je niet meer benzine verbruikt dan bij de lichtere 320i.

Volgens mij heeft de 320i ook het BER systeem. Het hogere gewicht van de batterijen blijft extra energie kosten.

Nee :tongue:. Ik zal het illustreren met het verschil tussen een BMW 320i (1470 kg) en een BMW 330e (1770 kg).

BMW 320i benzine: 7 liter / 100 km
BMW 320i met 300 kg aan passagiers: 8 liter / 100 km
BMW 330e PHEV = 320i + 300 kg aan batterij en hybridesysteem = 7 liter / 100 km

Het negatieve effect van het hogere gewicht bij de 330e wordt gecompenseerd door het positieve effect van het regeneratief remmen. De kinetische energie die bij een 320i tijdens het remmen wordt omgezet in warmte (hete remschijven), belandt bij een 330e via de elektromotor (die dan dient als generator) in de batterij. En die opgeslagen elektrische energie helpt bij de volgende accelereren, waardoor je niet meer benzine verbruikt dan bij de lichtere 320i.
Natuurlijk ook wel een beetje natte vingerwerk qua cijfers om uw punt te maken :P
Daarbij heeft een 320i ook regeneratief remmen en is het een mild hybride dus uw uitleg houdt geen steek op dat vlak :P

Natuurlijk ook wel een beetje natte vingerwerk qua cijfers om uw punt te maken :p
Daarbij heeft een 320i ook regeneratief remmen en is het een mild hybride dus uw uitleg houdt geen steek op dat vlak :p
Hehe, uiteraard verzin ik hierboven getallen om uit te leggen hoe het kan dat een PHEV even veel verbruikt als een benzinewagen. Ik gebruikte met opzet ronde getallen zodat dat duidelijk zou zijn.

In de echte wereld hangt alles af van de omstandigheden: het rijgedrag van de chauffeur, het traject dat wordt afgelegd (in de bergen is een PHEV duidelijk in het voordeel), het exacte type waarmee je vergelijkt (mild hybrid, relatief gewicht van hybridesysteem t.o.v. totaalgewicht wagen) etc. In de praktijk kan je dat dus gewoon niet vergelijken.
Als 2 verschillende mensen een 320i en een 330e hebben, en er zit een verschil van 0,3 liter / 100 km tussen die twee (330e nooit opladen), wat zegt dat dan? ... :smile: Dat de ene misschien iets sneller rijdt op de snelweg? Dat de andere zijn verwarming of airco harder zet? Welke auto heeft de grootste velgen en de hoogste bandenspanning? Wie rijdt het vaakst in de file? ... Daar is geen beginnen aan.

Maar ik zuig mijn stelling ook niet helemaal uit mijn duim. Ook in onderzoeken naar het real-world verbruik van PHEV's vertrekt men van de assumptie dat PHEV's bij 0% opladen (utilization factor) even veel verbruiken als de equivalente benzinewagen.

Zie bv. https://theicct.org/sites/default/files/publications/PHEV-white paper-sept2020-0.pdf
p. 34: "Let us assume the fuel consumption of PHEVs at 0% UF is comparable to the fuel consumption of a similar combustion engine vehicle." en "With the assumption that the charge-sustaining mode fuel consumption of PHEVs is the same as the fuel consumption of comparable conventional cars, (...)"

Voor beslissingen rond het al dan niet aanschaffen van een fiscaal vriendelijkere PHEV mag je volgens mij dus gewoon veronderstellen dat die even veel verbruikt als de benzinevariant. Een eventueel verschil zal achter de komma zitten. :tongue:

Maar ik zuig mijn stelling ook niet helemaal uit mijn duim. Ook in onderzoeken naar het real-world verbruik van PHEV's vertrekt men van de assumptie dat PHEV's bij 0% opladen (utilization factor) even veel verbruiken als de equivalente benzinewagen.
Dan zou je moeten vergelijken met een 330i natuurlijk. Allez afhankelijk van hoe je het bekijkt.
Ik snap wel waar je naartoe wilt hoor. Maar als je een PHEV niet aan de stekker steekt dan heb je gewoon een mild hybrid met een iets grotere batterij en gewicht. Dus de uitkomst zal nauwelijks lager zijn dan die mild hybrid.

Maar de non-PHEV mild hybrids kunnen die opgewekte energie toch niet gebruiken om te rijden wegens geen elektromotor? Dus die opgewekte energie wordt volgens mij niet efficiënt benut

Maar de non-PHEV mild hybrids kunnen die opgewekte energie toch niet gebruiken om te rijden wegens geen elektromotor? Dus die opgewekte energie wordt volgens mij niet efficiënt benut
Ze helpen bij de eerste meters. Dus als je motor uitstaat bij een stoplicht bijvoorbeeld, dan moet je niet eerst wachten tot de motor gestart is vooraleer je kan vertrekken. De elektromotor overbrugt dat stukje.
Maar ik heb niet echt de indruk dat het veel helpt in verbruik.

Die zullen toch ook een batterij hebben? Anders is er niet veel ‘hybrid’ aan.

Ik moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen van het werk. Vanaf dit jaar zijn we verplicht om een hybride te nemen. Graag zou ik een SUV nemen voor het comfort.
Heeft er iemand tips voor goede hybrid SUV's. Budget is max 55K op de offerte.

Gisteren mijn nieuwe wagen besteld.
Uiteindelijk is het de Mini Countryman PHEV geworden. We werden vanuit het bedrijf uit nogal hard gepushed richting PHEV (lees: bovenop de hogere VAA moesten we ook nog een "boete" betalen per maand van onze flex reward indien de uitstoot boven een bepaald getal kwam) dus het was hoegenaamd niet meer interessant om nog voor een ICE te gaan.

Ik ben wel een beetje teleursgesteld in ons fleet beleid richting de BMW 3 reeks PHEV.
In het begin vh jaar werd de 330e toegevoegd aan onze lijst. Gezien die wat duurder was dan het eigenlijke budget was die niet goed uitgerust (enkel business pack) en werd de compensatie voor thuisladen terug geschroefd van €60 per maand naar €30. Ondertussen is die 330e vervangen door een 320e maar is de rest wel hetzelfde gebleven. Nog steeds maar half zijn gat uitgerust dus en ook met die halve compensatie. Nochtans is de X1 en X2 PHEV ook te krijgen met bitter weinig prijsverschil en de volle compensatie.
Ja, dan hoeft het voor mij ook niet meer. Ik krijg sowieso al de kriebels van een fleet manager die niet toelaat om zelf je opties te kiezen binnen een bepaald budget maar alles zelf samenstelt.

Ik heb in elk geval gekozen voor de wagen die
1) veruit het beste is uitgerust
2) serieus gaat opvallen tussen die hoop grijze en zwarte BMW's op de parking (als ik hem krijg in de kleur die ik gevraagd heb)

Nog niks vernomen qua levertijd maar gezien de schaarste zal dat richting einde van het jaar zijn veronderstel ik?

Ik moet binnenkort een nieuwe wagen bestellen van het werk. Vanaf dit jaar zijn we verplicht om een hybride te nemen. Graag zou ik een SUV nemen voor het comfort.
BMW X1, met dat die einde reeks is zullen er wel redelijk wat kortingen op zitten.

Ik rij nu een half jaar rond met een SUV, en daarvoor met een hatchback. En ik moet zeggen: ik merk geen enkel verschil in comfort.

Ik rij nu een half jaar rond met een SUV, en daarvoor met een hatchback. En ik moet zeggen: ik merk geen enkel verschil in comfort.
Ik wil graag terug wat hoger zitten. Voor corona deed ik 70k km per jaar en dit in een onconfortabele mercedes a. Heb vroeger van thuis uit altijd met hogere auto's gereden en vond dit toch beter zitten dan een lagere auto.

Die zullen toch ook een batterij hebben? Anders is er niet veel ‘hybrid’ aan.
Dat ze een batterij hadden wist ik wel, maar niet dat ze ook een elektromotor hadden, vandaar mijn vraag/opmerking.

ik dacht dat die geregenereerde energie enkel kon gebruikt worden voor de elektrische verbruikers: radio, zetelverwarming, airco,... en dat zou natuurlijk maar een heel kleine impact hebben op het verbruik.

Dat gaat nog wel een tijdje duren. Binnen VAG is de keuze bij hybrides (in +- jouw budget):
Passat GTE
Golf GTE
Superb iV
Octavia RS iV
Cupra Leon iV
A3 tfsie
Inderdaad, bij mijn garageronde begin dit jaar werd door de verkoper aangegeven dat deze nog geen weet hadden van een PHEV A4, en ze deze pas verwachtten bij een update van het model... binnen 3 jaar...

Terug
Bovenaan