Binnen enkele maanden swap ik mijn CLA 250e Shooting Brake voor een nieuw leasehok. Al op het gemakje de lijst eens bekeken, levering is voor winter 2026. Hieronder de keuzes (ruimer dan dit maar wagens die mij niet aanspreken al weggelaten). Wagens met een * zijn een hogere categorie en vereisen dus een opleg (= klein nadeel dus):
- BMW iX1 (eDrive20 150kW M edition)
- BMW iX2 (eDrive20 150kW M edition)
- BMW i4 (eDrive40 Gran Coupe) *
- Tesla Model 3 (RWD)
- Tesla Model Y (RWD) *
- Audi Q4 e-tron (Corporate S 45 e-tron quattro 210,00 kW) *
- Audi Q4 Sportback e-tron (Corporate S 45 e-tron quattro 210,00 kW) *
Mijn idee, zonder iets van testrit gedaan te hebben uiteraard:
- iX1 laat ik denk ik vallen, want soccer mom SUV vibes en voel ik mij te jong voor.
- iX2 spreekt mij wel aan, al heeft die wel een "speciale" look van sommige hoeken. Wel netjes uitgerust, M pack en alles erop en eraan. Gaat al 3 jaar mee dus gaat binnenkort wel een facelift krijgen. Beste rijbeleving (for what it's worth met dit soort leasebakken) van allemaal?
- i4 spreekt mij het meest aan uit bovenstaande lijst maar.... komt zonder M pack en gruwelijke 17" velgen met dikke kruiwagenbanden die de look van de wagen voor mij volledig verpesten. Gaat los daarvan ook al lang mee dus vermoedelijk een nieuw model binnen 1-2 jaar?
- Model 3/Y: absoluut nerdfest maar qua rijbeleving gok ik doodsaai, en als autoliefhebber toch een beetje harakiri. Wel erg snel aan de verkeerslichten blijkbaar, ideaal om menig Johnny te vernederen. De Y toch ook een beetje een lomp geval telkens ik die zie rijden.
- Q4: kan mij ook bekoren, en ik denk stiekem dat het tussen die en de iX2 zal gaan. Mooi uitgerust met die Corporate S pack, quattro en nog nooit met Audi gereden wat toch eens kriebelt na BMW en (te veel) Mercedes. Zeker de sportback ziet er wel een lekker ding uit. Krijgt in 1 van de komende maanden (weken?) een facelift, dus ideaal qua timing. Vereist wel opleg.
Ik vermoed dat de nieuwe CLA binnenkort ook op de lijst komt, al ga ik waarschijnlijk wel passen na 4 jaar met een A klasse (W177) en vervolgens 2 jaar met de huidige CLA. Overdosis Mercedes. De kakelverse i3 zie ik er een eventueel ook nog wel bijkomen binnenkort, al blijft dat wat gissen.