De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Hier gaan ze wat dingen veranderen, normaal zou ik in Mei moeten kiezen. Ik hoor zaken zoals leasen op 6 jaar om de kosten te drukken (scheelt zowat 10%). 6 jaar is lang, maar ook geen ramp aangezien ik niet veel kilometers doe.
Mogelijks duurt dat onderhandelen weer heel lang omdat de vakbond daar altijd tussenzit en ga ik mijn iX3 nog wat langer moeten houden. Wat op beperkte range en binnenruimte na wel een goede auto is (niet zeker of hij de prijs waard was, maar niet mijn probleem).

Vraag me enkel af als ze kosten willen verlagen, wat dat dan met mijn mobiliteitsbudget doet om in de hypotheek te dumpen (origineel plan, maar ga dat mogelijks moeten bijsturen). Het kan nooit eerlijk zijn dat de ene 100-150 euro/maand meer krijgt dan de andere in dezelfde band.

Ben nooit een echte BMW fan geweest (wegens imago in mijn regio), maar met de huidige nieuwe gedrochten ga ik nooit rijden. Bestel nog liever een GLC400 en ik ben nog minder fan van Mercedes dan van BMW.

Ik vind de laatste generaties van BMW, vanaf ze begonnen met de konijnen, niet meer schoon. Vroeger zo'n vette bakken.

Mijn Enyaq wordt geleverd in juni. Ondertussen weet ik met zekerheid dat het sterke en veilige wagens zijn. Iemand die ik ken heeft pas dezelfde gekregen en heeft al een accident gehad. Overkop gegaan en alles. Politie wist te zeggen dat het een wonder is dat hij er zo goed is uitgekomen.

'k Ga kunnen zot doen dus.

Godver, de i3 Neue Klasse is een mottig Chinees uitziend gedrocht. De iX3 is tenminste nog te pruimen langs achter en in profiel, zonde van die lelijke bek waar je van moet kotsen. Plus voor een half mooie velg moet je daar de helft van je organen achterlaten bij de dealer. Wat een absoluut fiasco van een 'design language' is me dit. Dit zijn de lelijkste BMW's aller tijden. Compleet de bal misgeslagen, elke hoek die je bekijkt lijkt wel een andere wagen. Zelfs het stuur is niet om aan te gluren, godmiljaar.

Helaas waren dit de opties voor mij om een ietwat 'nieuw' model van mijn favo merk uit te kiezen volgend jaar. De iX5 gaat waarschijnlijk ook een lelijk ding worden én dan moet ik eigen opleg bijkletsen waarschijnlijk aangezien een fully loaded iX3 richting de rand van het budget gaat. price setting van BMW kennende begint de iX5 dan nog verder dan wara de iX3 eindigt. We hebben wel een sterke BMW korting, misschien dat dit me kan redden. En de i5 is tegen dan zwaar outperformed door elk ander model, ik rij nu al rond met die motorisatie. Ook een onnozele keuze dus, behoudens bodemprijzen die mij een mooie budget overschot geven. :unsure:

Wel lol @ de pricing van de i5 M60. Maar liefst 30k extra voor een beetje extra kracht die in de praktijk quasi verwaarloosbaar is, tenzij deze zoveel beter is dan de m50 versie toen ik bestelde een paar jaar terug. Bij de i4 is die stap nog steeds een peulschil en eerder een kwestie van hoeveel range je wilt toegeven voor een extra zetje in de rug bij de lichten.

Bij Audi vind ik ook nog niet meteen mijn goesting. Ik nijgde naar een S6 e-tron, maar nu ik die in het echt zie op onze parking is mijn goesting beetje gaan liggen. Plus daar lokken ze je met een 'S6', maar om die er dan uit te laten zien als een S6 mag je nog een hele hoop duiten geven. Honeydicking noem ik dat. En de gewone A6 is ook niet veel goedkoper als je die tegoei uitrust. Maar bon, past nog met een verteerbare bijdrage. Maar, again, dan pak ik liever een i5 Touring met bijna evenwaardige range en veel meer snufjes, dat is dan effectief budgetair veel beter te verantwoorden.

Met wat geluk brengen de echte Chinezen weer een mooi model uit met giga range. Ik heb altijd graag met BMW gereden, maar zelfs het leukste rijgedrag ter wereld kan me niet overtuigen om in zo'n lelijk strontgeval te gaan zitten voor een paar jaar. De M-paketten moeten er dan fenomenaal uitzien ofzo want dit is echt om van te huilen.
Ik had de foto’s gisteren ook gezien en dacht ook van. Doeme had er meer van verwacht. Ziet er niet goed uit.

Nu begin ik foto’s te zien na de première en ziet er al wat beter uit. Straks op mijn gemak het eens bekijken.

Ik heb dat bij BMW wel vaker dat ik het in echt moet zien en het even moet laten bezinken.

Moet binnenkort ook keuze maken, start met vennootschap binnenkort.
Hybrid vs 100% elektrisch.? Financiele leasing vs operationelen?
Wat zouden jullie verkiezen ?

Momenteel denk ik voor financiele leasing Audi Q6 e-tron met range pack. In de vergelijk zit ook Model Y & Volvo EX60 (maar die laatste zal pas opgeleverd kunnen worden binnen 8 maand ofzo)

Laatst bewerkt:

Momenteel denk ik voor financiele leasing Audi Q6 e-tron met range pack. In de vergelijk zit ook Model Y & Volvo EX60 (maar die laatste zal pas opgeleverd kunnen worden binnen 8 maand ofzo)
Via vennootschap is enkel elektrisch nog 'interessant', wij kopen tegenwoordig onze auto's aan ipv te leasen.

Kwa keuze: ix3, glc,...

Financieel valt een hybride echt niet meer te verantwoorden (jammer genoeg).

Hier gaan ze wat dingen veranderen, normaal zou ik in Mei moeten kiezen. Ik hoor zaken zoals leasen op 6 jaar om de kosten te drukken (scheelt zowat 10%). 6 jaar is lang, maar ook geen ramp aangezien ik niet veel kilometers doe.
Mogelijks duurt dat onderhandelen weer heel lang omdat de vakbond daar altijd tussenzit en ga ik mijn iX3 nog wat langer moeten houden. Wat op beperkte range en binnenruimte na wel een goede auto is (niet zeker of hij de prijs waard was, maar niet mijn probleem).

Vraag me enkel af als ze kosten willen verlagen, wat dat dan met mijn mobiliteitsbudget doet om in de hypotheek te dumpen (origineel plan, maar ga dat mogelijks moeten bijsturen). Het kan nooit eerlijk zijn dat de ene 100-150 euro/maand meer krijgt dan de andere in dezelfde band.

Ben nooit een echte BMW fan geweest (wegens imago in mijn regio), maar met de huidige nieuwe gedrochten ga ik nooit rijden. Bestel nog liever een GLC400 en ik ben nog minder fan van Mercedes dan van BMW.
Die mannen rijden wel niet met een elektrische BMW :p

Enkel elektrisch, hybride is niet meer (100%) fiscaal aftrekbaar.

Ik zou sowieso niet aankopen (imo niet meer interessant voor elektrische wagens, waarbij de technologie razendsnel verandert). Via D'ieteren is operationele lease doorgaans veel interessanter (wel geen aankooptie, maar dat hoeft voor mij niet om dezelfde reden).

hohja, die aftrekbaarheid... koop gewoon wat je wil.

20% over het totaal, da's niet niks natuurlijk, maar als je liever hybride wil rijden en je hebt het geld. Het is "maar" dat hé

Ik zou sowieso niet aankopen (imo niet meer interessant voor elektrische wagens, waarbij de technologie razendsnel verandert). Via D'ieteren is operationele lease doorgaans veel interessanter (wel geen aankooptie, maar dat hoeft voor mij niet om dezelfde reden).
Ja er werd Audi Lease voorgesteld, via d'ieteren.
Maar ik dacht daarbij ook meteen: wat voor onderhoudskosten zijn er nog aan een elektrische?
Ik vind het op zich niet zo erg om mij te ontfermen over de praktische zaken en dan moet er toch nog een mooie restwaarde (zelfs elektrisch) zijn ?

Waarom zou leasing goedkoper zijn dan aankopen? De leasingmaatschappij rekent die verhoogde afschrijving (als die er nog zo hard is, ik lees vaak dat het niet veel dramatischer is dan voor andere aandrijvingen) toch gewoon door aan de klant?

20% over het totaal, da's niet niks natuurlijk, maar als je liever hybride wil rijden en je hebt het geld. Het is "maar" dat hé
Als je net start als zelfstandige lijkt het mij wel aangewezen dat je wat op de kosten gaat letten. Je begint nog maar net, dus nog niets is 'zeker'.
Uiteraard, als je gaat beslissen tussen een ICE wagen van 30K die niet aftrekbaar is VS een EV van 80K ... jah, dan speelt de fiscale besparing natuurlijk minder, maar dat is wss niet het plan.

Vele boekhouders raden nl. wel aan om onkosten te maken zodat je uiteindelijk minder belasting betaald. Maar uiteraard enkel voor zover ze aftrekbaar zijn natuurlijk.

Dat gezegd zijnde, als je vrij zeker bent van een volle tewerkstelling, met een day rate van ettelijke 100en EUR, kan je inderdaad wel zelf stellen van 'I don't care'.

Goh als je kijkt naar het verschil in TCO over de jaren heen.. telt toch wel op. En uiteindelijk wil je op het einde rit toch het meeste netto in je zak hebben (de meesten alleszins).

Ja er werd Audi Lease voorgesteld, via d'ieteren.
Maar ik dacht daarbij ook meteen: wat voor onderhoudskosten zijn er nog aan een elektrische?
Ik vind het op zich niet zo erg om mij te ontfermen over de praktische zaken en dan moet er toch nog een mooie restwaarde (zelfs elektrisch) zijn ?

I.v.m. een benzine/diesel zal dat inderdaad zeer goed meevallen. Er zitten uiteraard ook nog andere zaken in dan onderhoud natuurlijk (waar je natuurlijk ook voor betaalt).

En goede vraag natuurlijk. Ik heb een inschatting gemaakt van o.a. alle kosten per maand (ook offertes verzekering opgevraagd) en dan de vergelijking gemaakt tussen alle hypotheses.

Waarom zou leasing goedkoper zijn dan aankopen? De leasingmaatschappij rekent die verhoogde afschrijving (als die er nog zo hard is, ik lees vaak dat het niet veel dramatischer is dan voor andere aandrijvingen) toch gewoon door aan de klant?

Heb me verkeerd uitgedrukt, moest zijn: via D'ieteren is operationele lease doorgaans veel interessanter dan financiële renting.

Laatst bewerkt:
Als je net start als zelfstandige lijkt het mij wel aangewezen dat je wat op de kosten gaat letten. Je begint nog maar net, dus nog niets is 'zeker'.
Uiteraard, als je gaat beslissen tussen een ICE wagen van 30K die niet aftrekbaar is VS een EV van 80K ... jah, dan speelt de fiscale besparing natuurlijk minder, maar dat is wss niet het plan.

Vele boekhouders raden nl. wel aan om onkosten te maken zodat je uiteindelijk minder belasting betaald. Maar uiteraard enkel voor zover ze aftrekbaar zijn natuurlijk.

Dat gezegd zijnde, als je vrij zeker bent van een volle tewerkstelling, met een day rate van ettelijke 100en EUR, kan je inderdaad wel zelf stellen van 'I don't care'.

Als je boekhouder aanraadt om onkosten te maken zodat je minder belasting betaalt, zou ik snel van boekhouder veranderen. Zelfs al zijn ze 100% aftrekbaar. Meer kosten -> minder winst -> minder netto voor jou.
Onkosten die leiden tot extra inkomen zijn dan weer iets anders, maar in het geval van 97% van de "zelfstandigen" op dit forum zal dat niet zo zijn.

Als je boekhouder aanraadt om onkosten te maken zodat je minder belasting betaalt, zou ik snel van boekhouder veranderen. Zelfs al zijn ze 100% aftrekbaar. Meer kosten -> minder winst -> minder netto voor jou.
Onkosten die leiden tot extra inkomen zijn dan weer iets anders, maar in het geval van 97% van de "zelfstandigen" op dit forum zal dat niet zo zijn.

Dat denk ik toch ook ja.

Misschien dat dat voor een eenmanszaak anders ligt dan een bv. Maar dan nog is 'moeten kosten maken' nooit een goed advies

We spreken hier wel over de keuze tussen een niet, tot nauwelijks aftrekbare hoge kost VS een 100% aftrekbare hoge kost eh.
In dit geval zal de kost sowieso gebeuren.

Niet zo van 'koopt u nu eens whatever ge toevallig in de boeken kunt steken en mee weg geraakt & legt het in de schuur tot het einde der tijden'.

Dat kosten maken klopt toch ook voor een deel.

Tuurlijk hou je minder over netto, maar je krijgt ook wel iets (meestal goederen) in de plaats, die je anders misschien privé zou kopen. Puur kosten om de kosten natuurlijk niet, maar bv een nieuwe fiets (of laptop, scherm,..) terwijl de oude nog niet versleten is kan toch een prima idee zijn.

Zeker als je die oude fiets dan gewoon particulier kan verkopen.

Heb me verkeerd uitgedrukt, moest zijn: via D'ieteren is operationele lease doorgaans veel interessanter dan financiële renting.
Ik moet ook voor een nieuwe wagen gaan. Tot op heden was het een financiële renting.

Ik ging er van uit dat het nu het best was om de financiële renting over te nemen en dan finaal voertuig te verkopen aan reële waarde en met dat bedrag dan een verhoogde eerste afbetaling te doen voor de nieuwe renting.

Sla ik de bal mis?

Ik moet ook voor een nieuwe wagen gaan. Tot op heden was het een financiële renting.

Ik ging er van uit dat het nu het best was om de financiële renting over te nemen en dan finaal voertuig te verkopen aan reële waarde en met dat bedrag dan een verhoogde eerste afbetaling te doen voor de nieuwe renting.

Sla ik de bal mis?
Voor de huidige ...
Als je nu probeert die beslissing te maken moet je vooral kijken naar wat de wagen effectief nog waard zou zijn op de markt eh.
Zijnde, als je morgen uw wagen probeert te verkopen, wat ga je ervoor krijgen (realistisch gesproken)?

Is dat bedrag hoger dan uw afkoopsom, dan pak je die over & anders mogen ze hem hebben.
Uiteraard, da's enkel rekening houdende met de prijs eh.
Er kunnen nog andere zaken spelen natuurlijk. Bv. als je zelf nog een wagen nodig hebt voor een bepaalde periode of iets dergelijks, etc.

Dus voor de 'huidige' financiële lijkt dat vrij straight forward eh.

Voor de volgende, goh ...
Again, veel factoren die jij belangrijk kan vinden. Maar uiteindelijk neem je bv. zelf het risico op de depreciatie bij deze formule een beetje. Je gokt er op dat de wagen op 't einde v/d rit nog meer zal waard zijn dan wat je afkoopsom is.

Bij een operationele is het gewoon 1 maandelijkse prijs & je bent er vanaf. Is die wagen morgen ineens nog 100 EUR waard (ahum, ahum ... Fisker bv.), dan is dit jouw probleem niet. Uwe prijs daalt niet, maar stijgt ook niet. Jij voelt het niet. De lease krijgt na zoveel tijd gewoon een waardeloos stuk schroot terug. :sneaky:
Uiteraard zal de leasing bij hun prijszetting de verwachte depreciatie wel in acht nemen.

Anderzijds, in principe wordt het nooit de jouwe niet. Je huurt dat ding gewoon op lange termijn.

Anyway, for what it's worth ... ik hoor v/d kleine zelfstandigen in mijn omgeving dat de financiële lease hun beter uitkomt dan de operationele, voor die enkele aankopen.
Een bedrijf met een wagenpark van 1000 wagens wil zich absoluut niet gaan bezig houden met autodealer spelen & elke wagen aan- en verkopen.
De verzekering en al de rest zit vaak gewoon in 1 transactie, dus da's ook gemakkelijk. Die operationele lease staat zelfs anders op uw balans dan een financiële, dus ook daar speelt dat.

Maar bij de kleine zelfstandige speelt dat allemaal minder & is het automatische recht op eigendom op 't einde meestal een voordeel ipv een nadeel. @ns_man ziet het blijkbaar wel anders.

Terug
Bovenaan