De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
TCO's zijn een raar beestje. 't Is hier al meermaals gepasseerd dat je die overheen bedrijven vrijwel niet kunt vergelijken.
Bij de ene krijg je bij wijze van spreken voor 1K ne Ferrari & bij de ander ne Lada. 🤷‍♂️

En zoals hier de voorbije dagen is aangehaald, er is geen 'officiële' manier van berekenen die toegepast moet worden voor dat mobi-budget ook.

So yeah, dunno wat je zelf hebt voor uw 800 EUR natuurlijk, maar 't kan toch schelen...

Ja, TCO is vooral zeer gevoelig aan het aantal kilometer per jaar dat gebruikt wordt in de berekening. Zolang dat serieus verschilt, zit je al met appelen en peren.
Nog los van andere zaken zoals uitrustingsniveau, kortingen, aannames rond elektriciteits/brandstofprijs,...

Weet niet hoe het bij de rest zit, maar wij moeten ook betalen als we ontslagen zouden worden

Ja, het is bij ontslag nemen en ontslagen worden en dat nog eens bovenop de outplacement, je spreekt hier gezamenlijk over 10k dat van je ontslagpremie gaat.

De vraag is of ik dat wil om bvb een a6 ipv een ID7 te rijden. Bij de ID7 kan ik dat niet voor hebben. Aan de andere kant, als enige engineer in mijn functie moet ik voorlopig geen schrik hebben dat ze mij ontslaan.

Nu even serieus: Ik schrik hier wel dat velen een tco hanteren van rond de 1000 euro, daar moet je bij ons toch al een zeer deftige functie voor hebben, hoger kader al zijn er nog veel hogere natuurlijk. Bij mij is het eerder rond de 800 en heb toch ook al een goed betaalde functie als pakket. Benieuwd wat iedereen hier doet dan. Trouwens ook de VAA niet vergeten waar je netto ook altijd aan verliest met een bedrijfswagen.

Maar ik ben kader en manager… op papier althans, want ik heb 0 direct reports. Aan de andere kant rapporteer ik ook aan niemand… Ik word echter betaald als en heb al de voordelen van een leidinggevende.
En leasebedragen zijn zoals gezegd niet te vergelijken, het 1 bedrijf is het ander niet. Op mijn vorig werk reed ik voor 845€ in 2011 een VW golf 6 (wel een full option), in 2022 kreeg ik bij mijn huidige werkgever voor 770€ een BMW iX3 impressive…

Ja, het is bij ontslag nemen en ontslagen worden en dat nog eens bovenop de outplacement, je spreekt hier gezamenlijk over 10k dat van je ontslagpremie gaat.

De vraag is of ik dat wil om bvb een a6 ipv een ID7 te rijden. Bij de ID7 kan ik dat niet voor hebben. Aan de andere kant, als enige engineer in mijn functie moet ik voorlopig geen schrik hebben dat ze mij ontslaan.

Maar ik ben kader en manager… op papier althans, want ik heb 0 direct reports. Aan de andere kant rapporteer ik ook aan niemand… Ik word echter betaald als en heb al de voordelen van een leidinggevende.
En leasebedragen zijn zoals gezegd niet te vergelijken, het 1 bedrijf is het ander niet. Op mijn vorig werk reed ik voor 845€ in 2011 een VW golf 6 (wel een full option), in 2022 kreeg ik bij mijn huidige werkgever voor 770€ een BMW iX3 impressive…
Goh, in 't nieuw systeem (dat ik nog niet onder val) zal mijn standaard TCO 1050 zijn gelove'k (mobi-budget dus, verplicht EV shizzle).
Van wat ik hoor is dat goed voor een loaded Enyac & wss bij de premiums iets rondom een 3 reeks, i4, etc.

Uiteraard is daar 't laatste nog niet over gezegd want ik zit nu ook al niet in het 'standaard' budget (van 't vorige systeem dus).
Hoe men dat wil regelen, dat zal ik binnen enkele jaren pas uitvinden (men zal mijn 'over budget' wss willen uitkopen in brutoloon of zoiets om mij in lijn te krijgen).

Mor soit, dat ter zijde. Dit is het op 1 na hoogste budget van de 4. Daar boven is 't voornamelijk hoger management lijkt mij, want van wat ik hoor valt ons middle management er ook niet onder.

Als ik 't nog goed voor heb is het 925 als je 1 trap lager gaat. Dacht dat iemand daar nog een EV6 in gekregen had een tijdje terug.
Dunno anymore wat de instap was, maar 't lijkt me logisch dat er nog eens 125 afgaat en dan zal het wss 800 geweest zijn.

Van wat ik gehoord heb mag je ook tot 1 'level' hoger bijleggen & krijg je de gunst van dat maandelijks te leggen.
Dunno anymore of het bijleggen ook geldt als je ontslaan wordt. Zal er wat vanaf hangen 'hoe' denk ik (al dan niet om dringende redenen).

TCO's zijn een raar beestje. 't Is hier al meermaals gepasseerd dat je die overheen bedrijven vrijwel niet kunt vergelijken.
Bij de ene krijg je bij wijze van spreken voor 1K ne Ferrari & bij de ander ne Lada. 🤷‍♂️

En zoals hier de voorbije dagen is aangehaald, er is geen 'officiële' manier van berekenen die toegepast moet worden voor dat mobi-budget ook.

So yeah, dunno wat je zelf hebt voor uw 800 EUR natuurlijk, maar 't kan toch schelen.
Tja geen idee of er zo veel verschil opzit.
Bij ons kies je hiervoor een VW ID4, Kia EV6, Volvo xc30 full, Volvo XC40, Bmw X1/X2, wat chinezen etc..

Tja geen idee of er zo veel verschil opzit.
Bij ons kies je hiervoor een VW ID4, Kia EV6, Volvo xc30 full, Volvo XC40, Bmw X1/X2, wat chinezen etc..
We mogen hier niet te veel zwamen over mobibudget. Straks worden er veel mensen enthousiast en schaft de overheid het af omdat er te veel mensen overschakelen en onbelast ik de hypotheek knallen. Zo lang heb ik het nog niet, wil er nog jaren van kunnen genieten ;-).

Nu even serieus: Ik schrik hier wel dat velen een tco hanteren van rond de 1000 euro, daar moet je bij ons toch al een zeer deftige functie voor hebben, hoger kader al zijn er nog veel hogere natuurlijk. Bij mij is het eerder rond de 800 en heb toch ook al een goed betaalde functie als pakket. Benieuwd wat iedereen hier doet dan. Trouwens ook de VAA niet vergeten waar je netto ook altijd aan verliest met een bedrijfswagen.
Je spreekt geen getallen uit, maar spreekt over een 'goed betaalde positie' en '>800 EUR moet je eerder hoger kader voor zijn'.

Ik wil niet zeggen dat jouw goed betaalde positie dat niet is, maar aan die modellen te zien spreek je hier eerder over instappers dan over senior position modellen eh. Of toch, da's vaak het geval met die modellen.
Ik hoorde recent bv. nog wat een ex-collega bij Cegeka zal kunnen krijgen qua wagens & da's toch ook een hele stap hoger & mits wat opleg, nog een trap hoger (dus zonder zelfs in de buurt van management te komen).

Uiteraard, alles hangt wat samen met wat men bruto geeft uiteraard. Mss dat jouw WG gewoon meer bruto geeft & minder betaald in wagens.
Da's perfect mogelijk. Kijk maar naar @cege, die recent nog aangaf z'n 'soccer dad' wagen over te kopen binnenkort. Zeer straf loon + nen otto, en 't is toch genen dikke 7-reeks (wat je eventueel wel zou kunnen verwachten).

Nu even serieus: Ik schrik hier wel dat velen een tco hanteren van rond de 1000 euro, daar moet je bij ons toch al een zeer deftige functie voor hebben, hoger kader al zijn er nog veel hogere natuurlijk. Bij mij is het eerder rond de 800 en heb toch ook al een goed betaalde functie als pakket. Benieuwd wat iedereen hier doet dan.
TCO bij verschillende bedrijven kunnen zéér hard verschillen. Ik heb nog bij 1 bedrijf geweten dat je voor 700 euro TCO een gelijkaardige auto had als een ander bedrijf die voor diezelfde auto 1100 euro TCO rekende.

Vandaar dat we keer op keer zeggen tegen mensen die hier afkomen met 'XXX TCO, wat krijg ik daar voor?' dat zoiets niet kan bepaald worden zonder te weten over welk bedrijf het gaat.

Ik snap niks van de TCO van de modellen die ik kan kiezen:

- Tesla model 3 awd = 20€ maandelijkse opleg
- Cupra Born eboost corporate (41k€)...zit boven mijn budget
- Tesla model Y premium (LR rwd) zit zelfs niet in mijn lijst...

Maar op de website van Direct Lease (48mnd, 40k km/jr)

- Tesla model 3 awd= 962€
- Cupra Born= 792€
- Tesla model y premium= 940€

Laatst bewerkt:
Ik snap niks van de TCO van de modellen die ik kan kiezen:

- Tesla model 3 awd = 20€ maandelijkse opleg
- Cupra Born eboost corporate (41k€)...zit boven mijn budget
- Tesla model Y premium (LR rwd) zit zelfs niet in mijn lijst...

Maar op de website van Direct Lease (48mnd, 40k km/jr)

- Tesla model 3 awd= 962€
- Cupra Born= 792€
- Tesla model y premium= 940€

Directlease heeft niet altijd logische prijzen, je kan ook eens checken op de site van Ayvens (al kan je daar geen rekening houden met opties dacht ik).
Daarnaast heb je nog kortingen bij merken en/of dealers die sterk afhangen van de werkgever.

Hier is net de offerte en al voor de mijne goedgekeurd, leverdatum zou gezet zijn op 10 Augustus 2026.
(nieuwe BMW ix3)

Nog een dik half jaar rondbollen met de Tesla. Ben eens benieuwd hoe die bmw gaat zijn maar lijkt qua reviews al wel dik in orde.

Moet nu ook wel zeggen dat de configurator en de prijzen hier ook echt heel vreemd waren. de tesla die ik nu heb en onder budget is, is nu out of budget want te duur ?

Kale audi a6 die goedkoper zou zijn dan wat ik nu heb besteld zou al out of budget zijn. 't is alsof audi die a6 niet wil verkopen met dit soort prijzen.

Kale audi a6 die goedkoper zou zijn dan wat ik nu heb besteld zou al out of budget zijn. 't is alsof audi die a6 niet wil verkopen met dit soort prijzen.

Vind ik ook wel ne vreemde inderdaad, een redelijk basic A6 Avant Performance kwam duurder uit dan mijn redelijk goed uitgeruste iX3 (zwarte lak, M-look, panoramisch dak en nog wat schpielerei).
Restwaarde speelt natuurlijk wel een factor, maar dat is voor mij een blackbox.

Redelijk absurde prijzen voor een merk waarvan je feitelijk enkel maar hoort dat ze qua software hopeloos achterop lopen op de concurrentie. En het is niet alsof dat interieur afgewerkt is in premium materialen, want daar zit wel een hoop hard plastic in.

Bovendien wist de garage mij vorige week te bellen om te informeren dat er een freezze period zou komen op nieuwe bestellingen omdat ze een kleine upgrade zouden doorvoeren (facelift? geen idee, ik volg het niet) en de prijzen zouden... verhogen :scream:

Hier is net de offerte en al voor de mijne goedgekeurd, leverdatum zou gezet zijn op 10 Augustus 2026.
(nieuwe BMW ix3)

Nog een dik half jaar rondbollen met de Tesla. Ben eens benieuwd hoe die bmw gaat zijn maar lijkt qua reviews al wel dik in orde.

Moet nu ook wel zeggen dat de configurator en de prijzen hier ook echt heel vreemd waren. de tesla die ik nu heb en onder budget is, is nu out of budget want te duur ?

Ik kon 6 maand geleden de Q4 (sportback) bestellen. Nu is zelfs het ganse merk er volledig uit. Idem met bmw. Geen ix1 of ix2, 6 maand geleden wel mogelijk.
Idem met de Peugeot 5008. We konden die in gt-line full-option aankleden. Nu enkel de 3008 in basisversie.
En dan ook nog onze car configurator met een disclaimer dat deze onbeschikbaar zal zijn van 5/12 tot 15/01... We zijn de 15de december en hij staat nog online 😅.

Ter info, dit weekend bij Mercedes geweest. Ze zouden komende week met grote kortingen zwaaien tot eind februari.
Dus ik ga toch even wachten tot het autosalon.

Ps- ook geen idee wat Audi bezig is met hun interieurs, maar to be honest..mocht het logo er niet opstaan, had het evengoed een Renault kunnen zijn qua materiaal gebruik.
Mercedes en BMW staan toch wel ver voor op dat vlak (op dit moment).

Redelijk absurde prijzen voor een merk waarvan je feitelijk enkel maar hoort dat ze qua software hopeloos achterop lopen op de concurrentie. En het is niet alsof dat interieur afgewerkt is in premium materialen, want daar zit wel een hoop hard plastic in.

Ps- ook geen idee wat Audi bezig is met hun interieurs, maar to be honest..mocht het logo er niet opstaan, had het evengoed een Renault kunnen zijn qua materiaal gebruik.
Mercedes en BMW staan toch wel ver voor op dat vlak (op dit moment).

Dit dus. Ik ben sowieso wel meer fan van sedan/stationwagen modellen tov Suvs, maar als ik Audi juist begrijp zou de A6 etron eigenlijk overeen moeten komen met de vroegere A4.
en ook al vind ik die A6 persoonlijk wel echt een heel mooie auto langs buiten, is dat interieur toch wel echt goedkoop, en zeker niet wat je verwacht voor een wagen van rond de 80k met wat opties

Dit dus. Ik ben sowieso wel meer fan van sedan/stationwagen modellen tov Suvs, maar als ik Audi juist begrijp zou de A6 etron eigenlijk overeen moeten komen met de vroegere A4.
en ook al vind ik die A6 persoonlijk wel echt een heel mooie auto langs buiten, is dat interieur toch wel echt goedkoop, en zeker niet wat je verwacht voor een wagen van rond de 80k met wat opties
Misschien ben ik veeleisend. Maar de opbergvakjes in de middenconsole hebben een slide-cover/deksel beetje zoals de middenconsole van de model 3.
En bij Audi moet je die manueel volledig open/dicht doen. Dus als je die maar 10% sluit, gaat die niet automatisch volledig dicht. Terwijl het bij andere premium merken eerder is: als ge de slider dicht wilt, ge er een korte druk met de vinger op moet geven en dan automatisch volledig sluit. Het zijn zo'n kleine details. En ze moeten ons niet wijsmaken dat het 500€ kost om zoiets te maken.

Zelfs de nieuwe CLA had een betere afwerking dan de Q6/A6 etron..nochtans een andere klasse.
Zelfs de Enyaq oogde qua interieur beter vond ik. En zelfde verhaal met VW vind ikzelf..maar daar stoort het minder, omdat ze zich niet als high-end merk positioneren.

Met de vroegere A6 dus evenwaardig aan de Bmw i5 en de Mercedes eqe.

Misschien ben ik veeleisend. Maar de opbergvakjes in de middenconsole hebben een slide-cover/deksel beetje zoals de middenconsole van de model 3.
En bij Audi moet je die manueel volledig open/dicht doen. Dus als je die maar 10% sluit, gaat die niet automatisch volledig dicht. Terwijl het bij andere premium merken eerder is: als ge de slider dicht wilt, ge er een korte druk met de vinger op moet geven en dan automatisch volledig sluit. Het zijn zo'n kleine details. En ze moeten ons niet wijsmaken dat het 500€ kost om zoiets te maken.

Zelfs de nieuwe CLA had een betere afwerking dan de Q6/A6 etron..nochtans een andere klasse.
Zelfs de Enyaq oogde qua interieur beter vond ik. En zelfde verhaal met VW vind ikzelf..maar daar stoort het minder, omdat ze zich niet als high-end merk positioneren.
Heb de enyaq en id7 getest en uiteindelijk id7 gekozen. De afwerking van het interieur was echt wel een categorie hoger dan de enyaq en heeft mee de dooslag gegeven.

Met de vroegere A6 dus evenwaardig aan de Bmw i5 en de Mercedes eqe.
Dan is het des te meer van de pot gerukt vind'k.

Ik weet dat ze bepaalde keuzes gemaakt hadden en dat de even modellen electrische varianten gingen krijgen en dat bvb de a5 dan a6 zou worden (of zoiets in dien aard anyway) Blijkbaar is dat dus al weer geschrapt.

van prijs misschien evenwaardig aan een A6 maar als wagen toch niet meer. Beetje jammer, was altijd wel fan van Audi

Enkel jammer dat dat nieuwe interieur van die CLA echt spuuglelijk is.

Dan is het des te meer van de pot gerukt vind'k.

Ik weet dat ze bepaalde keuzes gemaakt hadden en dat de even modellen electrische varianten gingen krijgen en dat bvb de a5 dan a6 zou worden (of zoiets in dien aard anyway) Blijkbaar is dat dus al weer geschrapt.

van prijs misschien evenwaardig aan een A6 maar als wagen toch niet meer. Beetje jammer, was altijd wel fan van Audi
De A6 e-tron zit gewoon nog steeds in het E-segment, zoals elke A6 van de originele tot vandaag (op basis van wielbasis, afmetingen, en verhouding tot de concurrenten die hierboven reeds genoemd zijn). Dat de afwerking op niets meer trekt en de prijs desondanks toch absurd hoog ligt, dat is gewoon typisch VAG van de afgelopen jaren. En veel mensen blijven er gewoon intrappen.

Wat betreft die naamgeving: de nieuwe A5 is nu inderdaad wat vroeger gewoon de A4 was. Die logica hebben ze nu inderdaad weer laten vallen, dus zodra er daarvan een facelift komt, wordt die waarschijnlijk gewoon weer hernoemd naar A4. Het toekomstige elektrische equivalent daarvan wordt dan - normaal gezien - ook gewoon de A4 e-tron.

Terug
Bovenaan