De bedrijfswagen topic

Welk type bedrijfswagen heb jij (besteld)?

• Diesel

Stemmen: 46 13,0%
  • Benzine

Stemmen: 33 9,3%
  • Plug-in hybride (PHEV)

Stemmen: 103 29,0%
  • Elektrisch (EV)

Stemmen: 173 48,7%

• Totaal aantal stemmers
    355
Maar ineens >1K voor iemand alleen is toch al veel ze. Hangt wat af natuurlijk van wat je koopt & op welke leeftijd je dat doet.

In mijn geval is mijn hypotheek nog 400 EUR. Ain't a secret.
Dus nauwelijks de moeite om dat mobi-budget in te foefelen.

Maar zelfs het originele bedrag zovele jaren terug was bijlange niet voldoende om mijn mobi-budget op te souperen.

Ik heb voor mezelf altijd de grens op 1k gelegd en toen ik gescheiden was, was dat idd wel meer dan genoeg. Enfin, voor een nieuwbouw viel dat in 2016 ook wel mee, daar kreeg je toen amper een huis voor gehuurd, laat staan dat je dat in 2025 kunt.
Vandaag is onze hypotheek 1645 euro, waarvan over 9 jaar 945 wegvalt (en ook de woonbonus). Ik kan dus bvb wel 2 termijnen een eigen auto rijden en dan terug een lease bvb, als de situatie hetzelfde is als vandaag. Dat is in Vlaanderen allerminst zeker natuurlijk.
Over 8 jaar kan je met 100k mobiliteitsbudget wel wat doen natuurlijk...

Voor dienstverplaatsingen krijg je met mobiliteitsbudget wel gewoon nog steeds kilometers missie uitbetaald toch :unsure:? Compleet absurd op zich natuurlijk maar bon, ook dat is weer een andere discussie.

Zal vooral je werkgever zijn die niet staat te springen om je in dat geval een mobiliteitsbudget toe te kennen, want zij betalen dan uiteindelijk twee keer...

In before "ze veranderen de regels tijdens het spel!!!" :sarcastic:

De regels zijn al ongeveer elk jaar veranderd hoor. Cash-for-car is afgeschaft, eerst kon je enkel de rentelast van je hypotheek inbrengen en moest je op minder dan 5 kilometer werken, daarna was het het totale bedrag van je aflossing en werd de 5 kilometer 10 kilometer etc.

Lager klasse? Goh, nee?
In mijn geval bol ik rond met een 530e. Ik zou gewoon mijn wagen v/d lease over kopen moest ik het hele bedrag kunnen trekken.
Enkele 10K zullen ze er uiteraard wel van vragen, but still.

Goedkoopste 530e van 2021 die ik vind is toch al 37K. Grootste waardevermindering is natuurlijk al gebeurd.

Maakt niet uit. Wagen opgeven voor mobi-budget wilt zeggen dat je ook uw tankkaart verliest.
Vanaf dan mag je fluiten naar kilometervergoeding met uw eigen wagen voor zover ik dat hoor.

In mijn geval bv. ben ik onder den indruk dat als ik overstap & men mij naar Brussel stuurt voor een jaar full-time, dat ik het dan zelf mag lammeren.
OK, ja. Officieel valt dat dan technisch gezien onder woon-werk verplaatsing natuurlijk. Ook al is dat 'naar de klant' & niet 'naar den buro'. Maar da's toch altijd al een van de discussiepunten/argumenten geweest v/d bedrijfswagen nay-sayers?

Mor soit, moest ik in de ochtend naar BXL moeten & in de namiddag naar A'pen, dan mag ik mijn verplaatsing van BXL -> A'pen als werktijd boeken, maar de naft in mobi-budget zal je toch op uwen buik mogen schrijven.

En iemand die échte dienstverplaatsingen doet, in grote getale, bv. een sales gast die heel 't land afbolt ... daar ga je niet met dat mobi-budget op deze manier afkomen lijkt mij.
Er is weinig discussie over... het gaat over u vaste standplaats. Als je vast gedetacheerd bent voor een jaar bij een klant in Brussel dan zijn u woon-Brussel verplaatsingen gewoon woon-werk en dus "privé". Als je tijdens u werkuren een verplaatsing dient te maken naar Antwerpen dan is die verplaatsing altijd gedekt door kilometers missie volgens mij. Als je nadien van Antwerpen recht naar huis rijdt is volgens mij ook het traject Antwerpen->thuis gewoon gedekt door kilometers missie.

Als je ergens naartoe moet anders dan uw vaste standplaats krijg je daar in principe een vergoeding voor.

@MorGo7h : care to chip in? Jij valt onder dit systeem toch? Ik meen mij te herinneren dat u (echte) werkverplaatsingen vergoed worden maar niet aan het volledige €0,4x tarief maar aan iets €0,1x achtig?

Zal vooral je werkgever zijn die niet staat te springen om je in dat geval een mobiliteitsbudget toe te kennen, want zij betalen dan uiteindelijk twee keer...
Absoluut
De regels zijn al ongeveer elk jaar veranderd hoor. Cash-for-car is afgeschaft, eerst kon je enkel de rentelast van je hypotheek inbrengen en moest je op minder dan 5 kilometer werken, daarna was het het totale bedrag van je aflossing en werd de 5 kilometer 10 kilometer etc.
Ik weet het, maar dat is wat mensen de laatste tijd schreeuwen elke keer een regering iets probeert te veranderen. :tongue:

Er is weinig discussie over... het gaat over u vaste standplaats. Als je vast gedetacheerd bent voor een jaar bij een klant in Brussel dan zijn u woon-Brussel verplaatsingen gewoon woon-werk en dus "privé". Als je tijdens u werkuren een verplaatsing dient te maken naar Antwerpen dan is die verplaatsing altijd gedekt door kilometers missie volgens mij. Als je nadien van Antwerpen recht naar huis rijdt is volgens mij ook het traject Antwerpen->thuis gewoon gedekt door kilometers missie.

Als je ergens naartoe moet anders dan uw vaste standplaats krijg je daar in principe een vergoeding voor.

@MorGo7h : care to chip in? Jij valt onder dit systeem toch? Ik meen mij te herinneren dat u (echte) werkverplaatsingen vergoed worden maar niet aan het volledige €0,4x tarief maar aan iets €0,1x achtig?

Absoluut

Ik weet het, maar dat is wat mensen de laatste tijd schreeuwen elke keer een regering iets probeert te veranderen. :tongue:
Correct. Woon-werk verkeer is niet verkeer is niet vergoed. Werk verkeer wel.
In het begin was dat aan het volle tarief die ambentaren enzo ook krijgen. Daar zit brandstof en "huur" van de wagen in verrekend enzo. Dat was bedrag was vrij hoog. Ik geloof 45cent/km ofzo. Nu is dat nog 30% van dat tarief om enkel de brandstofkost te dekken.

Zie ook hier: https://mobiliteitsbudget.be/nl/8-juridische-gevolgen-van-het-mobiliteitsbudget#kilometervergoeding

Zeer belachelijk systeem op zich (bedrijfswagens ook) en al zeker als wij als werkgever 2 maal mogen betalen.
Al onze werknemers hebben een wagen, maar wordt ook dagelijks tijdens de werkuren gebruikt, van enkele km´s tot 100den km´s per dag.

Zou een mooie rekening worden op die manier.

Zeer belachelijk systeem op zich (bedrijfswagens ook) en al zeker als wij als werkgever 2 maal mogen betalen.
Al onze werknemers hebben een wagen, maar wordt ook dagelijks tijdens de werkuren gebruikt, van enkele km´s tot 100den km´s per dag.

Zou een mooie rekening worden op die manier.
Dit gaat over prive wagens he.

Mijn bedrijfswagen doet er max 3000km per jaar. Laat dat mobiliteitsbudget maar rap verplicht ingevoerd worden, aangezien wij ook twee bedrijfswagens hebben en meestal die van de madam nemen wegens meer praktisch.
Daarstraks nog eens gaan polsen bij HR; "ja maar er is nog veel onduidelijkheid en we gaan nog even afwachten tot alles finaal is". Nee, dat systeem bestaat al en er is niks onduidelijk aan. Zet het toch op poten ipv weer af te wachten en last minute is het weer paniek en half geregeld. Begrijpen wie begrijpen kan, frustrerend die incompetentie.
Ik heb wel al laten vallen dat ik geen nieuwe wagen wil bestellen en dan kijken ze u aan van; Allé wat zeg jij nu....

Aangekocht met mobiliteitsbudget toch?
Niet persee he. Maar als dat nu een prive wagen is of een bedrijfswagen, die brandstof betaald ge toch ook als uw werknemer met een bedrijfswagen rijdt? Dan betaald ge er nog zijn prive verplaatsingen er bovenop in het geval van een bedrijfswagen. Als hij met een privewagen rijdt, al dan niet gekocht met mobiliteitsbudget, moet ge enkel de brandstof betalen voor werk verplaatsingen.

Niet persee he. Maar als dat nu een prive wagen is of een bedrijfswagen, die brandstof betaald ge toch ook als uw werknemer met een bedrijfswagen rijdt? Dan betaald ge er nog zijn prive verplaatsingen er bovenop in het geval van een bedrijfswagen. Als hij met een privewagen rijdt, al dan niet gekocht met mobiliteitsbudget, moet ge enkel de brandstof betalen voor werk verplaatsingen.
Mobiliteitsbudget is normaal gezien tco incl tankkaart.
Dus je betaalt dubbel voor de werk-werk kilometers.

+ zeer oneerlijk systeem voor onze werknemers.
Enkel wonen dicht genoeg, meerderheid niet. Wagen hebben ze allemaal zelfde budget + tankkaart en geen limiet op kilometers.

Mobiliteitsbudget is normaal gezien tco incl tankkaart.
Dus je betaalt dubbel voor de werk-werk kilometers.

+ zeer oneerlijk systeem voor onze werknemers.
Enkel wonen dicht genoeg, meerderheid niet. Wagen hebben ze allemaal zelfde budget + tankkaart en geen limiet op kilometers.
Maar je betaald niet meer voor woon-werk verkeer en privé verkeer.

En moet iemand die 50k km per jaar rijdt voor het werk dan een kleinere wagen kiezen dan iemand die maar 10k bolt om het TCO gelijk te krijgen?

De brandstof kosten zitten bij ons niet in TCO. Er wordt daar met een forfaitair bedrag gerekend dat voor iedereen gelijk is en vooral de privé kilometers bevat.

Maar je betaald niet meer voor woon-werk verkeer en privé verkeer.

En moet iemand die 50k km per jaar rijdt voor het werk dan een kleinere wagen kiezen dan iemand die maar 10k bolt om het TCO gelijk te krijgen?
Wij weten niet op voorhand wie hoeveel km per jaar doet voor het werk. Auto's worden daarom ook aangekocht ipv via leasing.
De brandstof kosten zitten bij ons niet in TCO. Er wordt daar met een forfaitair bedrag gerekend dat voor iedereen gelijk is en vooral de privé kilometers bevat.
Forfaitair bedrag maakt inderdaad een groot verschil ipv reëel bedrag in de berekening voor het mobiliteitsbudget.
En dan zou ik de ´extra´ ww vergoeding snappen.

Edit.
Echter spreken ze ook hier van de reële kost van de brandstof. https://mobiliteitsbudget.be/nl/6-hoe-groot-het-mobiliteitsbudget#brandstofkosten
Net zoals Liantis (Monizze) ons ook al doorgaf.
Dus op deze ´officiële´ manier betalen we wel dubbel.

Valt dan nog te zien welke formule we moeten gebruiken, wat niet maakt dat het een zeer discriminerend systeem is.

Laatst bewerkt:
Iedereen moet zijn/haar rekening maken, maar je moet imo je best toch doen om niet veel winst te maken met mobiliteitsbudget als je het in je hypotheek kan pompen en zelf een auto aankoopt. Als je een dikke of recente auto belangrijk vindt, is dat natuurlijk je eigen keuze. Maar het is nu ook niet dat je met een tweedehands Dacia (waar overigens niets mis mee is) moet gaan rondrijden om winst te kunnen maken.

Op 1 jaar heb ik onze tweedehands Evoque incl alle bijhorende kosten volledig terugverdiend met mobiliteitsbudget en onze C-klasse was zelfs goedkoper (in aankoop en taks), dus ik zou met enkel mijn mobiliteitsbudget onze beide wagens incl. alle bijhorende kosten volledig terugverdiend hebben na 2j (en dan heb ik dus eigenlijk ook al meteen winst aangezien de wagens ook nog een verkoopwaarde hebben).

Je hebt dus best wat marge als je het niet erg vindt om je terugverdientijd bvb te verlengen naar 4 jaar.

Ik vraag me af hoe je aan deze berekening komt, lijkt me wat optimistisch.

Hypothetische vraag. Stel dat je mobi budget hebt samen met je madam van 1000 euro. En je mobi budget is 900. Kun je dan 900 spenderen of max 1000/2 = 500 ?
Je mag samen mobi budget hebben en het is een keuze wie wat ermee doet en verdeling. Wat wel niet mag is boven je leenbedrag gaan etc.

We mogen hier niet te veel zwamen over mobibudget. Straks worden er veel mensen enthousiast en schaft de overheid het af omdat er te veel mensen overschakelen en onbelast ik de hypotheek knallen. Zo lang heb ik het nog niet, wil er nog jaren van kunnen genieten ;-).

Nu even serieus: Ik schrik hier wel dat velen een tco hanteren van rond de 1000 euro, daar moet je bij ons toch al een zeer deftige functie voor hebben, hoger kader al zijn er nog veel hogere natuurlijk. Bij mij is het eerder rond de 800 en heb toch ook al een goed betaalde functie als pakket. Benieuwd wat iedereen hier doet dan. Trouwens ook de VAA niet vergeten waar je netto ook altijd aan verliest met een bedrijfswagen.

In weze doet een ID7 touring exact hetzelfde en die kost mij niets extra, terwijl een A6/iX3 en consoorten mij dan weer 50 euro/maand kost (wat mijn leven ook niet gaat bepalen natuurlijk, maar dat bedrag moet ook voldaan worden als je van werk verandert).

Weet niet hoe het bij de rest zit, maar wij moeten ook betalen als we ontslagen zouden worden

We mogen hier niet te veel zwamen over mobibudget. Straks worden er veel mensen enthousiast en schaft de overheid het af omdat er te veel mensen overschakelen en onbelast ik de hypotheek knallen. Zo lang heb ik het nog niet, wil er nog jaren van kunnen genieten ;-).

Nu even serieus: Ik schrik hier wel dat velen een tco hanteren van rond de 1000 euro, daar moet je bij ons toch al een zeer deftige functie voor hebben, hoger kader al zijn er nog veel hogere natuurlijk. Bij mij is het eerder rond de 800 en heb toch ook al een goed betaalde functie als pakket. Benieuwd wat iedereen hier doet dan. Trouwens ook de VAA niet vergeten waar je netto ook altijd aan verliest met een bedrijfswagen.
Check het brutoloontopic broheem. Dan ben je beschaamd met 6k bruto

TCO's zijn een raar beestje. 't Is hier al meermaals gepasseerd dat je die overheen bedrijven vrijwel niet kunt vergelijken.
Bij de ene krijg je bij wijze van spreken voor 1K ne Ferrari & bij de ander ne Lada. 🤷‍♂️

En zoals hier de voorbije dagen is aangehaald, er is geen 'officiële' manier van berekenen die toegepast moet worden voor dat mobi-budget ook.

So yeah, dunno wat je zelf hebt voor uw 800 EUR natuurlijk, maar 't kan toch schelen.
Weet niet hoe het bij de rest zit, maar wij moeten ook betalen als we ontslagen zouden worden
Als je kiest voor een hogere categorie (of bijleggen in 't algemeen) kies je uiteindelijk toch zelf voor een bepaald totaalbedrag dat je oplegt.
Dus als je de gunst krijgt om dat maandelijks te leggen vindt ik het niet meer dan normaal dat je bij (vervroegd) vertrek, den overschot nog moet leggen.

Da's uiteraard énkel het geval als je besloot om boven uw budget te bestellen natuurlijk. Niet als je 'gewoon' binnen de lijntjes kleurt.

Ik vraag me af hoe je aan deze berekening komt, lijkt me wat optimistisch.
Ik houd alle kosten bij en beide wagens hebben we +1j dus ik kan je verzekeren dat beiden terugbetaald zijn na 2j mobiliteitsbudget van enkel mezelf. En dat is dan inclusief alle kosten, ook "onverwachte kosten" zoals defecte sensoren, draagarmen, remschijven, ... die vervangen werden (wel zelf gedaan).

Terug
Bovenaan